• Jooosen

    Vi som försökt med första barnet ca 1 år

    Hej,

    Försök 9 eller 10 just åt skogen. Nästa blir försök 10 tror jag. Här kan vi bolla tankar o frustration.. jag ska försöka samla mig till att ringa nånstans för utredning om några veckor men känns svårt att ta steget! Nästa äl är 2/5 och bim 15/2. Välkomna!


    Försöker med första barnet sen april 2017
  • Svar på tråden Vi som försökt med första barnet ca 1 år
  • XAHHA92
    LLW skrev 2018-03-10 22:54:42 följande:

    Men som jag skrev hade vi anledning att söka innan året! Förstår inte hur du kan tycka att det är så himla fel, alla har rätt till vård och det är upp till var och en att söka när man tycker att man behöver det.

    Tvivlar inte på att du vet hur det känns. Men att försöka få mig att må dåligt för att jag tog tag i saken "för tidigt" är bara onödigt. Det jag ville säga med mitt första svar är att om man tvekar på att man ska höra av sig eller inte, eller om man är precis innan den "magiska" ettårsgränsen, så är det lika bra att ta tag i det istället för att vänta, då man ändå kommer att få vänta på att ens komma på ett första samtal.

    Tycker att vi lämnar denna diskussion nu, och så får vi vara överens om att vi inte är överens.


    Och jag skrev också att de som vet att de har fel så ska man absolut söka hjälp, det kanske du missade? Jag tycker att de som måste ljuga för att få hjälp ska skämmas! Skrev aldrig att du ska skämmas, så att du tar åt dig är ditt egna fel faktiskt! Det jag skrev sedan första början är att det är fruktansvärt fel att ljuga för att få hjälp. Men vissa kommer vara mer själviska än andra, så är det bara :) :) :)
    Försöker bli gravid med första sedan maj 2016
  • Hedblomster

    Jag kan nog förstå de som söker tidigare eftersom det kan vara så psykiskt jobbigt. Iaf om man försökt säg åtminstone 8 månader. Men jag lägger mig inte i vad andra gör. Dessutom skulle inte mindre tryck på landstingets fertilitetskliniker automatiskt skapa kortare väntetid för då skulle resurser flyttas till andra områden inom vården istället. Men tycker absolut att man kan söka privat om man inte försökt ett år istället.


    Bloggar på havingyourbaby.vimedbarn.se. Försökt bli gravid sedan mars 2017, utomkvedshavandeskap i maj 2017.
  • XAHHA92
    Hedblomster skrev 2018-03-11 00:31:07 följande:

    Jag kan nog förstå de som söker tidigare eftersom det kan vara så psykiskt jobbigt. Iaf om man försökt säg åtminstone 8 månader. Men jag lägger mig inte i vad andra gör. Dessutom skulle inte mindre tryck på landstingets fertilitetskliniker automatiskt skapa kortare väntetid för då skulle resurser flyttas till andra områden inom vården istället. Men tycker absolut att man kan söka privat om man inte försökt ett år istället.


    Precis, då får man söka sig privat om man inte kan vänta de få månaderna. På vårt sjukhus hade det gjort extrem stor skillnad om folk ansökte när de skulle, då enbart en läkare ska ta hand om alla par. Där finns inga resurser att ta av ändå. Det är ju psykiskt påfrestande för oss alla, därför tycker jag det är märkligt att ljuga för att då tid före andra som går enligt reglerna. Men regler är väl till för att brytas, som man brukar säga.
    Försöker bli gravid med första sedan maj 2016
  • XAHHA92

    Är det någon som vet om man får lov att bada (på badhus) efter man gjort en äggledarspolning? Tänker på infektionsrisk m.m!


    Försöker bli gravid med första sedan maj 2016
  • Hedblomster
    XAHHA92 skrev 2018-03-11 15:15:56 följande:

    Är det någon som vet om man får lov att bada (på badhus) efter man gjort en äggledarspolning? Tänker på infektionsrisk m.m!


    Hmm, jag vet faktiskt inte. Men när jag gjorde spolningen frågade jag om det var något jag inte fick göra och läkaren sa nej :)
    Bloggar på havingyourbaby.vimedbarn.se. Försökt bli gravid sedan mars 2017, utomkvedshavandeskap i maj 2017.
  • XAHHA92

    Då är det dags för äggledarspolning imorgon och jag kan ärligt säga att jag är nervös.... Nervös om det ska göra ont och självklart nervös över vad resultatet ska visa!

    Är det stop, som det misstänks, så kommer jag aldrig kunna få barn på ?naturlig väg?. Även om IVF ger goda chanser till ett barn så är det aldrig 100%. Ikväll är det många tankar som snurrar och jag får en känsla av att det kommer bli en sömnlös natt.


    Försöker bli gravid med första sedan maj 2016
  • Jooosen
    XAHHA92 skrev 2018-03-12 21:25:32 följande:

    Då är det dags för äggledarspolning imorgon och jag kan ärligt säga att jag är nervös.... Nervös om det ska göra ont och självklart nervös över vad resultatet ska visa!

    Är det stop, som det misstänks, så kommer jag aldrig kunna få barn på ?naturlig väg?. Även om IVF ger goda chanser till ett barn så är det aldrig 100%. Ikväll är det många tankar som snurrar och jag får en känsla av att det kommer bli en sömnlös natt.


    Urs förstår dig!! Skönt när det är gjort, även om det kanske är ett tråkigt resultat. Tusen lycka till och hör av dig imorn om du vill!
    Försöker med första barnet sen april 2017
  • XAHHA92
    Jooosen skrev 2018-03-12 21:46:34 följande:

    Urs förstår dig!! Skönt när det är gjort, även om det kanske är ett tråkigt resultat. Tusen lycka till och hör av dig imorn om du vill!


    Ja precis som du säger så är det skönt att få det överstökat, även om det skulle visa ett dåligt resultat. Då kan vi iallafall få svar på varför vi inte kunnat bli gravida! Eller så vi oförklarligt barnlösa. Suck, ja du kan ju förstå varför jag inte kommer sova inatt haha! Jag skriver här imorgon om jag orkar :)
    Försöker bli gravid med första sedan maj 2016
  • XAHHA92

    Så, nu är spolningen av mina äggledare gjord. Det rann genom fint och allt såg bra ut. Det känns så klart skönt att höra MEN vi klassas nu som oförklarligt ofrivillig barnlösa. Det gör så ont i hjärtat att höra läkaren gång på gång säga ?allt ser bra ut.? Ändå kan jag inte bli gravid trots min unga ålder.

    Själva spolningen av mina äggledare kändes inte, däremot var de tvungna att knipa tag om livmoderhalsen för att få slangen att komma längre in i livmodern. Jag skrek och grät av smärta, höll även på att svimma efteråt. Skönt att det är över!


    Försöker bli gravid med första sedan maj 2016
  • Hedblomster
    XAHHA92 skrev 2018-03-13 14:38:56 följande:

    Så, nu är spolningen av mina äggledare gjord. Det rann genom fint och allt såg bra ut. Det känns så klart skönt att höra MEN vi klassas nu som oförklarligt ofrivillig barnlösa. Det gör så ont i hjärtat att höra läkaren gång på gång säga ?allt ser bra ut.? Ändå kan jag inte bli gravid trots min unga ålder.

    Själva spolningen av mina äggledare kändes inte, däremot var de tvungna att knipa tag om livmoderhalsen för att få slangen att komma längre in i livmodern. Jag skrek och grät av smärta, höll även på att svimma efteråt. Skönt att det är över!


    Jobbigt att det gjorde ont! Tänkte säga skönt att det rann igenom men å andra sidan spelar det ju kanske ingen roll :( det måste kanske bli ivf ändå? Jag har ju också passage i min enda äggledare men ändå händer inget... frustrerande.
    Bloggar på havingyourbaby.vimedbarn.se. Försökt bli gravid sedan mars 2017, utomkvedshavandeskap i maj 2017.
Svar på tråden Vi som försökt med första barnet ca 1 år