• Jooosen

    Vi som försökt med första barnet ca 1 år

    Hej,

    Försök 9 eller 10 just åt skogen. Nästa blir försök 10 tror jag. Här kan vi bolla tankar o frustration.. jag ska försöka samla mig till att ringa nånstans för utredning om några veckor men känns svårt att ta steget! Nästa äl är 2/5 och bim 15/2. Välkomna!


    Försöker med första barnet sen april 2017
  • Svar på tråden Vi som försökt med första barnet ca 1 år
  • Långväntanefterdig
    LLW skrev 2018-04-10 13:55:47 följande:

    Ge inte upp! Tänk att ju fortare ni drar igång allting desto snabbare kommer ni till ert mål. Vet att det känns hopplöst och så jäkla långt bort ibland, men man måste fortsätta framåt iallafall. Om man ger upp kommer man aldrig dit man vill. Fortsätt vara stark men tillåt dig också att vara ledsen ibland, det är oundvikligt i våran situation.

    Kram till dig!


    Känner mest att det inte är ett alternativ för mig att vänta sååå länge. Jag har alltid haft önskan om att vara en ung mamma. Kommer ju vara närmare 30 när allt är klart med väntetider..... 27 nu, sen vänta 1 år då vi har bott tillsammans 2 år . Sen skicka in remiss , väntetid 6-8 månader, göra en ny utredning med alla prover. Nytt spermaprov efter 4 månader , sedan 3 månader till innan dom sätter igång.....

    Jag vet faktiskt inte om vi fixar att gå igenom allt det... All den väntan...
  • Jooosen

    Nej detta har ja inte ens tänkt på! Är det samma i Stockholm tror ni?? Hur tar man reda på sånt? Vi har bara haft samma adress i 1 år så för oss måste vi isf oxå vänta 1 år till!! Jag orkar inte vänta!!!!!!


    Försöker med första barnet sen april 2017
  • Jooosen

    Har googlat lite nu.. verkar som man ska vara skriven på samma adress, men ser ingen regel på två år! Var såg ni detta?


    Försöker med första barnet sen april 2017
  • Hedblomster
    Jooosen skrev 2018-04-10 18:14:48 följande:

    Har googlat lite nu.. verkar som man ska vara skriven på samma adress, men ser ingen regel på två år! Var såg ni detta?


    I Västmanland är det iaf inte en regel med 2 år! Märkligt om det skulle vara så i Stockholm:s
    Bloggar på havingyourbaby.vimedbarn.se. Försökt bli gravid sedan mars 2017, utomkvedshavandeskap i maj 2017.
  • Hedblomster
    Jooosen skrev 2018-04-10 18:14:48 följande:

    Har googlat lite nu.. verkar som man ska vara skriven på samma adress, men ser ingen regel på två år! Var såg ni detta?


    Läser på karolinskas hemsida att man ska ha en stabil relation sedan 2 år men sammanboende är en egen punkt utan tidsbegränsning
    Bloggar på havingyourbaby.vimedbarn.se. Försökt bli gravid sedan mars 2017, utomkvedshavandeskap i maj 2017.
  • XAHHA92
    Långväntanefterdig skrev 2018-04-10 16:47:10 följande:

    Ja vi har ju redan gjort första delen i utredning privat. Men vi har inte 60 - 70 tusen å lägga på privat ivf. Vid privata kliniker kan man börja direkt.


    Tyvärr får man snällt vänta då :( Vet hur det känns att vänta då enbart vår utredning tog 10 månader & nu ska vi behöva vänta på ivf till augusti/september, om vi har tur..
    Försöker bli gravid med första sedan maj 2016
  • LLW
    Långväntanefterdig skrev 2018-04-10 16:50:18 följande:

    Känner mest att det inte är ett alternativ för mig att vänta sååå länge. Jag har alltid haft önskan om att vara en ung mamma. Kommer ju vara närmare 30 när allt är klart med väntetider..... 27 nu, sen vänta 1 år då vi har bott tillsammans 2 år . Sen skicka in remiss , väntetid 6-8 månader, göra en ny utredning med alla prover. Nytt spermaprov efter 4 månader , sedan 3 månader till innan dom sätter igång.....

    Jag vet faktiskt inte om vi fixar att gå igenom allt det... All den väntan...


    Men kan ni inte söka hjälp någon annanstans då? Om ni har möjlighet att åka till något annat län som har andra regler? I Östergötland finns bara regeln att man ska vara folkbokförd på samma adress, ingen tidsbegränsning.
  • Jooosen
    Hedblomster skrev 2018-04-10 18:58:06 följande:

    Läser på karolinskas hemsida att man ska ha en stabil relation sedan 2 år men sammanboende är en egen punkt utan tidsbegränsning


    Åå tack för kollande! Då är det kanske inte regel här! Hoppas
    Försöker med första barnet sen april 2017
  • Långväntanefterdig
    XAHHA92 skrev 2018-04-10 19:15:21 följande:

    Tyvärr får man snällt vänta då :( Vet hur det känns att vänta då enbart vår utredning tog 10 månader & nu ska vi behöva vänta på ivf till augusti/september, om vi har tur..


    Ah de suger.... denna jävla vården alltså... kan det gå mer långsamt : (
  • Långväntanefterdig
    LLW skrev 2018-04-10 19:52:51 följande:

    Men kan ni inte söka hjälp någon annanstans då? Om ni har möjlighet att åka till något annat län som har andra regler? I Östergötland finns bara regeln att man ska vara folkbokförd på samma adress, ingen tidsbegränsning.


    Nja det känns inte som det kommmer funka i ett annat län, svårt att få ledigt som det är från jobb och allt... vi får väl se. Vänta å kolla provsvaren. Men vi är redan nu övertygade om dåliga spermier...
Svar på tråden Vi som försökt med första barnet ca 1 år