• Jagerika

    Vi som försöker bli gravida med första barnet

    Hej! Det finns så många trådar om detta ämnet men det brukar skena iväg och handla om allt möjligt så därför startar jag en ny.

    Jag och min sambo fyller 26 båda i år, och började försöka med första graviditeten i december 2017. Är det nån mer som vill prata av sig om allt man upplever bara genom själva planeringen? Jag tycker detta är superspännande verkligen :D

    Ska ha mens på söndag ( 12/2 ) och vi prickade in ägglossningen :) jag har mensvärk hela tiden, svider lite i magen så det kanske är nått på gång? Mår illa bara på kvällarna men inga ömma bröst än. Hoppas verkligen :)

  • Svar på tråden Vi som försöker bli gravida med första barnet
  • Jagerika
    Anonym (Neleda) skrev 2018-05-31 13:02:07 följande:

    Ändå skönt att kunna känna av det där. Jag har aldrig känt av min ÄL så jag kan inte avgöra om jag ens haft någon den här månaden. Det kan ju tydligen dröja lite tills den kommer igång igen efter ringen... Men då kör du inga ÄL-tester utan går på magkänslan? Hehehe pun intended...


    Jag körde med ÄL- tester dom 3 första månaderna efter jag slutade med pillren men fick alltid gladgubbe på testerna dagen INNAN det högg fruktansvärt i magen så har förstått att det är ägglossningen för det gör verkligen ont. Nästan så man tappar suget helt för det kan till och med göra ont att ha sex för hårt :/ så nu sparar vi på pengarna och kör efter känsla :) fast vi är ett väldigt aktivt par sexuellt så det är inga problem att pricka in ändå Hahaha :D
  • Anonym (Neleda)
    Jagerika skrev 2018-05-31 15:30:50 följande:

    Jag körde med ÄL- tester dom 3 första månaderna efter jag slutade med pillren men fick alltid gladgubbe på testerna dagen INNAN det högg fruktansvärt i magen så har förstått att det är ägglossningen för det gör verkligen ont. Nästan så man tappar suget helt för det kan till och med göra ont att ha sex för hårt :/ så nu sparar vi på pengarna och kör efter känsla :) fast vi är ett väldigt aktivt par sexuellt så det är inga problem att pricka in ändå Hahaha :D


    Haha ja men den sexuella aktiviteten är inte särskilt svårmotiverad just nu i detta härliga sommarväder :D

    Jag fick sjukt ont när vi sexade förra veckan och jag berättade det för min kompis, vilket jag aldrig borde ha gjort, för hon säger ju då att jag kanske hade ägglossning. Jag protesterade och sa att jag nyss slutat med ringarna så det går ju inte men hon stod på sig och sa att ÄL kan komma igång direkt. Tror du jag har kunnat släppa den tanken efter det eller? xD Naaae inte direkt..
  • Mullbär
    Anonym (Neleda) skrev 2018-05-31 20:49:12 följande:
    Haha ja men den sexuella aktiviteten är inte särskilt svårmotiverad just nu i detta härliga sommarväder :D
    Oj, vi är precis tvärtom. Min man mår väldigt dåligt av värmen o vi båda är väldigt (negativt) påverkade.. Hatar att bli svettig o nu är man ju svettig redan innan man börjar sexa! 
  • Anonym (Neleda)
    Mullbär skrev 2018-05-31 21:00:04 följande:

    Oj, vi är precis tvärtom. Min man mår väldigt dåligt av värmen o vi båda är väldigt (negativt) påverkade.. Hatar att bli svettig o nu är man ju svettig redan innan man börjar sexa! 


    Jo men det kan jag verkligen förstå och hålla med om att värmen kan bli jobbig! Vi har löst det med att gå nakna mycket båda två här hemma, haha...

    Men sedan tror jag självklart att det här slutgiltiga ?skaffa-barn-beslutet? påverkar det mycket också. Ett nytt och spännande kapitel som stundar liksom :)

    Hur länge har ni försökt?
  • Jagerika
    Anonym (Neleda) skrev 2018-05-31 20:49:12 följande:

    Haha ja men den sexuella aktiviteten är inte särskilt svårmotiverad just nu i detta härliga sommarväder :D

    Jag fick sjukt ont när vi sexade förra veckan och jag berättade det för min kompis, vilket jag aldrig borde ha gjort, för hon säger ju då att jag kanske hade ägglossning. Jag protesterade och sa att jag nyss slutat med ringarna så det går ju inte men hon stod på sig och sa att ÄL kan komma igång direkt. Tror du jag har kunnat släppa den tanken efter det eller? xD Naaae inte direkt..


    Jag vet inte hur det funkar med ringar men det är ju troligt kan jag tycka!
    Mullbär skrev 2018-05-31 21:00:04 följande:

    Oj, vi är precis tvärtom. Min man mår väldigt dåligt av värmen o vi båda är väldigt (negativt) påverkade.. Hatar att bli svettig o nu är man ju svettig redan innan man börjar sexa! 


    Jo min sambo är också liiite mindre på hugget nu i värmen! Igår ville vi båda men det va 31 grader inne och 29 grader ute så vi struntade i det tillslut xD men vanligen ligger vi säkert 3-4 gånger i veckan!
  • Mullbär
    Anonym (Neleda) skrev 2018-05-31 21:10:39 följande:
    Jo men det kan jag verkligen förstå och hålla med om att värmen kan bli jobbig! Vi har löst det med att gå nakna mycket båda två här hemma, haha...

    Men sedan tror jag självklart att det här slutgiltiga ?skaffa-barn-beslutet? påverkar det mycket också. Ett nytt och spännande kapitel som stundar liksom :)

    Hur länge har ni försökt?
    Naket/nära på naket här också och fläkten på fullt! Fast jag tycker inte om att ha mkt kläder på mig hemma öht, trivs bäst i bara ett linne eller t-tröja. Ska vara riktigt bittert kallt innan man hittar mig med byxor på inomhus! Så min man är van vid synen.. :)
    Ja det känns verkligen mäktigt! Vi har pratat om barn hela tiden (tsm 4,5 år) men först nu kunnat börja försöka, 2 försök in är vi! Juni blir 3:e :) Hur är det för er? Har inte läst nå bakåt i tråden tyvärr :o 
    Fast det är nervöst också.. Pirrigt.. Bland de enstaka gånger någonsin som min man inte kunnat avsluta var första dagen vi bestämde oss för att försöka på riktigt, och vi hade andra sexet för dagen, verkade som pressen påverkade där! Och så var vi lite trötta redan... Men försöker verkligen att vara chill om det hela, så det inte blir press eller sex ska bli en börda liksom, man vill ju njuta av de sista helt ostörda sexstunderna ! ;)
  • Mullbär
    Jagerika skrev 2018-05-31 21:49:21 följande:
    Jo min sambo är också liiite mindre på hugget nu i värmen! Igår ville vi båda men det va 31 grader inne och 29 grader ute så vi struntade i det tillslut xD men vanligen ligger vi säkert 3-4 gånger i veckan!
    Kan tro det med sån här värme! Man blir riktigt matt :) Tycker det är fint att känna att man vill fastän man inte gör slag i saken ändå, och så får det byggas upp lite också!
  • Anonym (Neleda)

    Okej, jag måste få skriva av mig lite så här i väntans tider.

    När vi bestämde oss för att sluta med preventivmedel och börja göra oss redo för första barnet tillsammans så trodde jag faktiskt inte att jag skulle vara så här exalterad redan första cykeln, haha!

    Min status är just nu alltså att jag är på cykeldag 23 om man följer när mensen kom (15/5). Om jag ska följa cykeln som jag hade med preventivmedel, vilket var 28 dagar; så är BIM om en vecka 12/6. Jag har ju dock varit utan preventivmedel sedan 12/5.

    OCH, jag kan inte släppa tanken på att jag kanske hade ÄL ons 23/5 pga att samlaget gjorde så ont då, kunde knappt slutföra... Det skulle i så fall innebära att BIM är imorgon isf men det är väl helt orimligt??? Men jag kanske inte ens fick nån ÄL eller om jag fick den senare. Svårt att säga eftersom jag inte gjort några ÄL-tester eller tempar.

    Nu till det jobbigaste av allt... Jag har så många jobbiga åkommor!

    ? ?Mensvärk? (Känns inte lika intensivt som mensvärk utan det hugger eller ?sticks? typ för att sen mola lite)

    ? Ont i svanken

    ? Superkänsliga bröstvårtor (börjar dock lugna sig men i några dagar gjorde det ont att duscha..)

    ? Illamående (som kommer och går)

    ? Metallsmak i munnen (som kom väldigt plötsligt igår)

    Detta kan ju lika gärna vara symptom på stundande mens men jag har aldrig haft så här många symptom så intensivt och samtidigt förut. Jag tycker det är riktigt jobbigt faktiskt för jag känner mig gravid men jag tror verkligen inte att jag är det men jag kan ändå inte låta bli att hoppas om ni förstår? Haha... Man ska ju liksom inte ha såna här symptom så tidigt så jag är säkert skengravid...

    Tänkte dock testa med morgonurinen imorgon så får vi väl se vad det ger så länge.

    Ha en fin dag alla! <3

  • medioker
    Anonym (Neleda) skrev 2018-06-05 10:30:29 följande:

    Okej, jag måste få skriva av mig lite så här i väntans tider.

    När vi bestämde oss för att sluta med preventivmedel och börja göra oss redo för första barnet tillsammans så trodde jag faktiskt inte att jag skulle vara så här exalterad redan första cykeln, haha!

    Min status är just nu alltså att jag är på cykeldag 23 om man följer när mensen kom (15/5). Om jag ska följa cykeln som jag hade med preventivmedel, vilket var 28 dagar; så är BIM om en vecka 12/6. Jag har ju dock varit utan preventivmedel sedan 12/5.

    OCH, jag kan inte släppa tanken på att jag kanske hade ÄL ons 23/5 pga att samlaget gjorde så ont då, kunde knappt slutföra... Det skulle i så fall innebära att BIM är imorgon isf men det är väl helt orimligt??? Men jag kanske inte ens fick nån ÄL eller om jag fick den senare. Svårt att säga eftersom jag inte gjort några ÄL-tester eller tempar.

    Nu till det jobbigaste av allt... Jag har så många jobbiga åkommor!

    ? ?Mensvärk? (Känns inte lika intensivt som mensvärk utan det hugger eller ?sticks? typ för att sen mola lite)

    ? Ont i svanken

    ? Superkänsliga bröstvårtor (börjar dock lugna sig men i några dagar gjorde det ont att duscha..)

    ? Illamående (som kommer och går)

    ? Metallsmak i munnen (som kom väldigt plötsligt igår)

    Detta kan ju lika gärna vara symptom på stundande mens men jag har aldrig haft så här många symptom så intensivt och samtidigt förut. Jag tycker det är riktigt jobbigt faktiskt för jag känner mig gravid men jag tror verkligen inte att jag är det men jag kan ändå inte låta bli att hoppas om ni förstår? Haha... Man ska ju liksom inte ha såna här symptom så tidigt så jag är säkert skengravid...

    Tänkte dock testa med morgonurinen imorgon så får vi väl se vad det ger så länge.

    Ha en fin dag alla! <3


    Du kanske är gravid :) hoppas! Jag hade dock alla de symtomen till och från efter att jag slutat med mina p piller innan jag fick min första riktigs mens. Men håller tummarna för dig :)
  • Jagerika
    medioker skrev 2018-06-05 11:49:21 följande:

    Du kanske är gravid :) hoppas! Jag hade dock alla de symtomen till och från efter att jag slutat med mina p piller innan jag fick min första riktigs mens. Men håller tummarna för dig :)


    Det va samma för mig, hade alla symptom man kan ha i säkert 3 månader innan jag började tänka på annat och att försöka bli med barn blev en vardag. Nu är man inte alls lika stressad inför ÄL som första gångerna och då kunde man lätt bli lurad! Har precis haft ÄL, ( tror jag, är lite osäker denna månaden) och detta är vårat 6:e försök! :)
Svar på tråden Vi som försöker bli gravida med första barnet