• Anonym (Oväsen)

    Böneutrop!

    Hur ser ni på det? Ska det få tillåtas på allmän plats i Sverige och bör det lagstiftas om förbud?

  • Svar på tråden Böneutrop!
  • oanonym
    Anonym (En som vet) skrev 2018-03-27 22:43:56 följande:

    Jag har inte hört eller sett glassbilen på ca ett halvår och det borde vara likadant i övriga landet. Kan tillägga att jag bor i en större stad i södra Sverige och det vore underligt om säsongen är längre i övriga landet... Den kommer för övrigt regelbundet under sommaren. Om glassbilen går det f.ö. att läsa följande på Internet:

    - Inför 2017 års säsong sjösattes en ny identitet och nya enheter i linje med konceptet och strategin -

    Är säsongen på vintern kanske? :)

    Hur som helst... När glassbilen väl kommer hit så låter den inte var tredje minut. :)


    Och ännu viktigare, vilket budskap/livsåskådning/ideologi står glassbilen för?
  • Kirenaj68
    Anonym (Oväsen) skrev 2018-03-26 19:45:30 följande:

    Hur ser ni på det? Ska det få tillåtas på allmän plats i Sverige och bör det lagstiftas om förbud?


    Nej på första, ja på andra.
  • Anonym (NEJ!)
    EnAnonumius skrev 2018-03-27 01:13:03 följande:
    Ja jag läser innan till. Gör det själv innan du hoppar på andra om att läsa innan till.
    Sedan så kan du lägga ned dina personpåhopp. Med. Du diskutera ju inte innehållet det är tydligen viktigare för dig att diskutera om mig som person bakom datorn. Varför är det viktigt för dig att sitta och komma med påståenden om att jag har "större problem" än kyrkklockorna?
    Vad är det för större problem jag skulle ha enligt DIG nu då. Ja jag frågar dig då det är tydligt så otroligt viktigt för dig viktigt att kommentera mig som person bakom datorn, än att kommentera innehållet i mina inlägg.

    Om du vägra att ta till dig att jag anser att kyrkklockor är störande så får det stå för dig. Det ger dig ingen rätt att sitta och spekulera om mig som person i stället för att bemöta min åsikt.
    Jag skall svara dig när du inte längre är i affekt. Att konstatera att du inte läser vad jag skriver, är inte något personangrepp, det är ett rent konstaterande. Jag skrev en sak, och du svarade på en massa olika saker som jag aldrig hade skrivit. Det blir lite tokigt att göra på det viset. I synnerhet då jag inte är värst intresserad av att ta ansvar för saker jag inte själv framfört.
    Fridens! Kyss
  • Aniiee
    Anonym (En som vet) skrev 2018-03-27 22:43:56 följande:
    Jag har inte hört eller sett glassbilen på ca ett halvår och det borde vara likadant i övriga landet. Kan tillägga att jag bor i en större stad i södra Sverige och det vore underligt om säsongen är längre i övriga landet... Den kommer för övrigt regelbundet under sommaren. Om glassbilen går det f.ö. att läsa följande på Internet:

    - Inför 2017 års säsong sjösattes en ny identitet och nya enheter i linje med konceptet och strategin -

    Är säsongen på vintern kanske? :)

    Hur som helst... När glassbilen väl kommer hit så låter den inte var tredje minut. :)
    Vilken tur för dig att den inte ringer var tredje minut när den är i ditt område. Blir lite avis faktiskt. 

    Synd att du inte kunde tala om vilka månader glassbilen kommer.

    Jag ska i alla fall gå och handla från den nästa gång den kommer. Det har jag faktiskt inte gjort sedan jag var liten (och den ena glassbillen stannade på vår adress utanför våran villa, den andra, stannade 50 meter bort). Men iom 50-årsjubileet har de tagit tillbaka min favoritglass så, det är nog dags att ta en sväng förbi något av stoppen. 15 stycken på mindre än 5 minuters gångavstånd har jag att välja emellan, så jag kan nog fånga den innan den försvinner.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (NEJ!)
    EnAnonumius skrev 2018-03-27 01:20:32 följande:
    För att anamma din debatteknik. Spekulera om personen bakom datorn i stället för att bemöta innehållet.

    Du verkar ju ha svårt att förstå att kyrkor kan byggas i modern tid långt efter man har flyttat in i ett bostads område. Det verkar som du har stor brist att förstå. Så man kan ibland inte välja. 

    Bara för att du tycker klockringning är mysigt varför väljer du inte att bosätta dig bredvid en kyrka frivilligt?  Nej tydligen så skall det var viktigare att anklaga folk för att ha större problem än klockringning,  som inte tycker klockringning är mysigt. Svårt att begripa och ta till dig att folk gillar olika? 

    Bosätt dig vid en kyrka du som tycker klockringning är så mysigt.Drömmer
    Du ifrågasätter mitt förstånd, men beskyller mig för att komma med personangrepp? Grattis till dagens förstapris i dubbelmoral! Drömmer F.ö. har jag inga planer på att flytta, men skulle inte ha något emot att bo granne med en kyrka, tvärtom. :)
  • Anonym (NEJ!)
    Bjoer skrev 2018-03-27 11:15:34 följande:
    Sverige är inte längre ett kristet land. En majoritet tror inte på kristendomen och många av de historiska traditionerna baseras mer på kultur än religion och dessutom håller kristna traditioner på att fasas ut.
    Helt fel! Sverige är ett kristet land på alla tänkbara sätt. Hela vår kultur, vårt rättsväsende och samhällets informella regler är baserat på kristendomen. Att svenskarna idag inte utger sig för att vara lika religiösa som förr, är en helt annan sak. Ett kristet land är vi fortfarande och svenska kyrkans 6,1 miljoner medlemmar är ett ganska bra kvitto på detta. Glad
  • HelaGotland
    Anonym (NEJ!) skrev 2018-03-27 23:04:37 följande:
    Helt fel! Sverige är ett kristet land på alla tänkbara sätt. Hela vår kultur, vårt rättsväsende och samhällets informella regler är baserat på kristendomen. Att svenskarna idag inte utger sig för att vara lika religiösa som förr, är en helt annan sak. Ett kristet land är vi fortfarande och svenska kyrkans 6,1 miljoner medlemmar är ett ganska bra kvitto på detta. 

    Håller med!
  • Anonym (NEJ!)
    Anonym (jalla jalla) skrev 2018-03-27 19:12:50 följande:
    Med tanke på att typ 2 miljoner av befolkningen är muslimer så kan nog böneutrop sägas vara nästan lika stor del av vår kultur som kyrkklockor.
    Fast det är DEFINITIVT INTE två miljoner i Sverige som är muslimer. Faktiskt så finns det inte någon statistik alls på detta. Regeringens senaste uppskattning gjorde gällande att det fanns allt mellan 250 och 600 000 muslimer i Sverige, men säkert vet ingen, då sådant inte registreras.
  • Anonym (En som vet)
    Aniiee skrev 2018-03-27 22:53:52 följande:

    Vilken tur för dig att den inte ringer var tredje minut när den är i ditt område. Blir lite avis faktiskt. 

    Synd att du inte kunde tala om vilka månader glassbilen kommer.

    Jag ska i alla fall gå och handla från den nästa gång den kommer. Det har jag faktiskt inte gjort sedan jag var liten (och den ena glassbillen stannade på vår adress utanför våran villa, den andra, stannade 50 meter bort). Men iom 50-årsjubileet har de tagit tillbaka min favoritglass så, det är nog dags att ta en sväng förbi något av stoppen. 15 stycken på mindre än 5 minuters gångavstånd har jag att välja emellan, så jag kan nog fånga den innan den försvinner.


    Jag var kanske otydlig men glassbilen dyker inte upp under vinterhalvåret. Sedan om säsongen börjar i april eller maj och slutar i augusti eller september är irrelevant när jämförelser görs med böneutrop som skulle pågå året om. Dessutom är risken överhängande att böneutropen på sikt utökas till fem gånger/dygn, varje dag året om. Det är liksom poängen med böneutrop. Så..., det finns starka skäl att mota Olle i grind och lagstifta mot böneutrop. Den som jämför med glassbilen har missat situationen. :)

    Sedan får du mig att småle när du skriver att glassbilen ringer var tredje minut. Både komiskt och beklämmande...:)
  • EnAnonumius
    Anonym (NEJ!) skrev 2018-03-27 22:53:41 följande:
    Jag skall svara dig när du inte längre är i affekt. Att konstatera att du inte läser vad jag skriver, är inte något personangrepp, det är ett rent konstaterande. Jag skrev en sak, och du svarade på en massa olika saker som jag aldrig hade skrivit. Det blir lite tokigt att göra på det viset. I synnerhet då jag inte är värst intresserad av att ta ansvar för saker jag inte själv framfört.
    Fridens! Kyss
    Jasså du skall svar mig när jag inte är i affekt.  Drömmer
    Så gulligt av dig då, att du vill slingra dig. Kräks

    Bra då vet jag att du inte kan svara egentligen utan är ute efter att idka personpåhopp, och spekulera om personen  bakom datorn egentligen, och att var ute efter att i huvudsak att provocera. Det var ditt huvudsakliga mål från början då du egentligen inte kan debattera sak  och bemöta sak egentligen.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Böneutrop!