• Anonym (Wilma)

    Spydig student

    Jag läser på universitetet med min 3-månaders gamla bebis. Hon fick följa med mig idag till en föreläsning. Väl inne på föreläsningen börjar hon gny lite, jag gjorde allt i min makt för att hon skulle bli tyst. Men hon börjar gnälla mer och mer, jag funderade på att gå ut en stund men tänkte att hon tystnar säkert snart. Då fräser en annan student åt mig att hon vill höra föresläsningen och inte min skrikmaskin. Varför säger man ens så? Skrikmaskin i detta fallet var ju ett nedvärderande ord mot min bebis. Jag blängde surt på studenten som sa det, min bebis är ingen "skrikmaskin". Usch vad sur jag känner mig nu. Är det vanligt med tykna studenter på universitetet? Varför är många så irriterade och blir spydiga för att de tar studierna på för stort allvar. Ja jag hade kunnat vara mammaledig men jag vill ju också bli klar med studierna nån gång. Jag läser till socionom.

  • Svar på tråden Spydig student
  • Anonym (Tellie)
    Anonym (Hemma) skrev 2018-05-26 02:49:59 följande:

    Behöver man vara där så nåste man verkligen gå ut vid minsta pip. Respekt till dina medmänniskor


    +1
  • hammarhajen
    Anonym (Emme) skrev 2018-05-24 14:32:33 följande:

    Ok att ta med bebis, ok om den smackar, gnyr tyst och liknande, det är ju ungefär samma som någon med snuva/astma/annat småstötande. Jag skulle tycka det var tufft att klara studier och bebis. Men om den skriker måste man gå ut. Och större, mer aktiva bebisar passar nog sällan i universitetsmiljö.

    Jag vet en som hade sin bebis ibland i senare delen av högstadiet, det gick det med, vi är ju alla människor och har någon gång varit bebis. Men som förälder får man räkna med att missa en del då man måste lämna salen, eller vanka fram och tillbaka bakom bakersta raden och höra dåligt.


    Skillnaden är att en student med småsnuva är antagen på kursen och har en plats där. Det har inte bebisen. En antagen student tar inte med sig en kompis heller. Människor ger ifrån sig en del ljud, det går inte att komma ifrån. Men man ska inbte behöva drabbas av ljud som inte orsakas av själva studenterna. 

    Väljer man att få barn (även behålla oplanerat är ett val) under studierna så får man stå sitt kast. Stanna hemma eller ordna barnvakt.
  • sextiotalist
    Anonym (Hänsyn funkar) skrev 2018-05-25 20:24:14 följande:

    I så fall kan man ju börja med att slänga ut alla drumlar och drumlor som kommer för sent till föreläsningarna och droppar in under 20 minuters tid, för de stör utav bara fan. 

    På min tid fick man då vänta med att gå in tills rasten hade varit efter första timmen, om man inte ville ha en avhyvling.


    Vet inte när din tid var, visserligen var sena ankomster irriterande, men när jag läste under 80-talet, så fick man komma in, avhyvling nej, pikar kunde det komma.
  • Rudbeckius

    Jag tror att du får fundera på hur du ska hantera tyvärr rätt väntade och just tyket otrevliga tillsägelser.

    De andra studenterna är ofta unga, ambitiösa och inte ännu barnintresserade vuxna. De är ibland själva stora självcentrerade ungdomar mer än unga vuxna.

    Var tuff. Men visa respekt! Lycka till med studier och fin bebis!

  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Wilma) skrev 2018-05-24 14:13:00 följande:
    Men hur kan folk störa sig så och bli så irriterade på en bebis?
    Det är biologiskt. Hör vi en gråtande bebis blir vi irriterade för att vi ska vilja hjälpa den.

    Förstår studenten. Hur ska man kunna plugga med något störande? Du kunde kommit tidigt och satt dig nära dörren så du lätt kunde gå ut.
  • Queennr1
    Anonym (Wilma) skrev 2018-05-24 14:12:24 följande:

    Det är inte alltid lätt att bara gå ut från en föreläsningssal. Nej detta är inte påhitt, varför antar du det?


    För att tanken på att nån sitter kvar på en föreläsning med en gråtande bebis istället för att gå ut med barnet är så fullständigt främmande för alla normalfungerande att man helst vill tro att det inte är sant. Men det finns givetvis folk till allt...
  • Plupp73

    Jag födde barn på läkarutbildningen och hade 3h föreläsning/dag under resten av terminen (4 mån). Gick på föreläsningarna & följde kursen, men hade pappan eller min mamma med för att ta ut bebisen vid minsta knyst. Hade fler i klassen som gjorde likadant.

    Det är sjukt respektlöst att sitta på en universitetsutbildning med ett skrikande barn. Folk följer en kurs, det är ingen lekstuga!

  • nihka

    Kommer du ta med bebisar på jobbet också som skriker och stör i möten?

    Jösses, du behöver landa utanför din lilla bubbla. Man har föräldraledighet för att vara med sina barn - inte för att släpa med dem på sådant de inte har det minsta behållning av och där de dessutom stör andra.

  • Plupp73
    Anonym (Wilma) skrev 2018-05-24 14:12:24 följande:

    Det är inte alltid lätt att bara gå ut från en föreläsningssal. Nej detta är inte påhitt, varför antar du det?


    Jo, eftersom den som har respekt för att andra faktiskt är där för att lyssna på en föreläsare som förberett sin presentation, sätter sig på främsta raden och längst ut vid kanten. Då kommer man snabbt ut.

    Du verkar ju lite lätt ego i ditt tänkande ärligt talat
  • Djurvän03
    Rudbeckius skrev 2018-05-26 10:43:36 följande:

    Jag tror att du får fundera på hur du ska hantera tyvärr rätt väntade och just tyket otrevliga tillsägelser.

    De andra studenterna är ofta unga, ambitiösa och inte ännu barnintresserade vuxna. De är ibland själva stora självcentrerade ungdomar mer än unga vuxna.

    Var tuff. Men visa respekt! Lycka till med studier och fin bebis!


    Men vad sjutton har man att göra på ett universitet om man inte är intresserad och tar sina studier på allvar? Det är ingen öppen förskola liksom!
  • gnocchipesto

    Inte en bra idé att ta med ett barn tillber föreläsning.!

  • Anonym (Emme)
    Djurvän03 skrev 2018-05-27 12:41:55 följande:

    Men vad sjutton har man att göra på ett universitet om man inte är intresserad och tar sina studier på allvar? Det är ingen öppen förskola liksom!


    Föräldrar brukar visst vara bland de mest hängivna studenterna.
  • Djurvän03
    Anonym (Emme) skrev 2018-05-27 13:06:06 följande:

    Föräldrar brukar visst vara bland de mest hängivna studenterna.


    Fortfarande ingen öppen förskola där man kan ta med sig sina barn hur som helst.
  • Anonym (Emme)
    Djurvän03 skrev 2018-05-27 13:35:00 följande:

    Fortfarande ingen öppen förskola där man kan ta med sig sina barn hur som helst.


    Fattar inte jämförelsen. Inget säger att ts inte tar sina studier på allvar.
  • Anonym (Juliette)
    Anonym (Emme) skrev 2018-05-27 13:37:25 följande:

    Fattar inte jämförelsen. Inget säger att ts inte tar sina studier på allvar.


    Ts skriver ju själv:
    Anonym (Wilma) skrev 2018-05-24 14:05:29 följande:

    Varför är många så irriterade och blir spydiga för att de tar studierna på för stort allvar.


    Hur kan man ens ta universitetsstudier på "för stort allvar"?
Svar på tråden Spydig student