• Iowhannah

    Julibebisar 2018

    Hallå!

    Här tänkte jag att vi som har fött i juli 2018 kunde samlas och diskutera allt möjligt kring bebistiden och alla tankar och känslor man kan tänkas ha.

    Jag födde andra barnet den 19 juli, på bf+12. Det blev igångsättning men eftersom jag redan var öppen 5 cm så gick det snabbt och smidigt, från att de tog hål på hinnorna så tog det sex timmar innan vår dotter var född.

    I morgon blir hon en vecka gammal och vi håller fortfarande på att vänja oss vid omställningen. Jobbigast är det för sonen på 2,5 år men trots allt så tycker jag ändå att han tar det relativt bra, men det är ju klart att det är svårt att plötsligt inte vara ensam om mammas och pappas uppmärksamhet.

    Själv är jag full av hormoner och kan gå från att vara världens lyckligaste, till att gråta av förtvivlan, på bara ett par minuter. Sedan vänder det tillbaka igen. Och så håller det på, fram och tillbaka, upp och ner. Hoppas att det stabiliseras snart.

  • Svar på tråden Julibebisar 2018
  • Kellie13
    jennie08 skrev 2018-11-10 11:50:11 följande:

    Hur ser era bebisars huvuden ut? Edward ratar ju att ligga på mage så det blir ju bara korta korta stunder varje dag. Det här har ju resulterat i att hans bakhuvud har blivit helt platt. Ser jätteroligt ut.

    Så bvc-sköterskan sa att om det inte blivit bättre till nästa besök så ska han få komma till en sjukgymnast. Vet inte vad en sjukhymnast kan göra men det lutar nog åt att vi får komma på ett besök.


    Milos huvud ser vanligt ut, men han tycker ju om att sova på sidan så det beror väl på det.
  • Kellie13
    LissaE skrev 2018-11-10 13:28:20 följande:

    Dreglar era mycket? Otto har helst två händer i munnen som han tuggar/suger på och dreglar massor. Mindre dreggel på på fm än em. Visst är det väl alldeles för tidigt för tänder?

    Har någon av er börjat med smakportioner än? Eller vill ni vänta längre än 4 mån?


    Milo dreglar jättemycket! Suger mycket på sina händer. Nä asså vi har inte börjat med smakportioner än då han inte e 4 månader än men jag vill så gärna börja nu. Tror nämligen att han kommer att älska det då han verkar tycka att minifomdropparna till o med är goda hehe. Han blir 4 månader den 22:a, kan man börja nu tro? Ska bli så kul o se hans reaktion.
  • jennie08

    Det här med ålder... Edward är ju 16 veckor nu men han är väl bara 3 månader? 4 månader blir han ju den 20:e november. Eller tänker jag fel? :-P

    Edward brukar sitta och smacka med munnen när vi äter och han följer med blicken hur gaffeln går från tallriken till munnen :) Men jag vet inte. Han har väl egentligen inget behov av att börja äta redan nu. Jag vill inte rubba amningen. När sonen började få smakisar så slutade han intressera sig för bröstet och ville bara ha mat.

    Imorse vaknade jag av att han låg och tittade på mig och pratade högt och skrattade och gurglade. Finns inget bättre sätt att vakna på <3

  • Lillflickan

    Åh, vilket mysigt sätt att vakna på! Jag brukar vakna av att det knorrar och låter slurp, slurp högljutt när hon försöker äta upp händerna. Vaknar sällan av skrik i alla fall.

    Är det bara jag som har blivit ljudkänslig? Jag blir galen av att det låter? Min lilltjej låter hela tiden när hon är vaken. Det låter när hon andas, när hon äter på händerna, hon knorrar massa. Ibland pratar hon gulligt och det är ju mysigt. Men det andra. Och skriket, även om det inte är så mycket. Och storebror låter högljutt och konstant. Mamma, mamma, mamma. Varför, varför, varför. Eller bara låter för att han leker. Så skönt när det är tyst!

  • Iowhannah
    jennie08 skrev 2018-11-11 08:41:27 följande:

    Det här med ålder... Edward är ju 16 veckor nu men han är väl bara 3 månader? 4 månader blir han ju den 20:e november. Eller tänker jag fel? :-P

    Edward brukar sitta och smacka med munnen när vi äter och han följer med blicken hur gaffeln går från tallriken till munnen :) Men jag vet inte. Han har väl egentligen inget behov av att börja äta redan nu. Jag vill inte rubba amningen. När sonen började få smakisar så slutade han intressera sig för bröstet och ville bara ha mat.

    Imorse vaknade jag av att han låg och tittade på mig och pratade högt och skrattade och gurglade. Finns inget bättre sätt att vakna på <3


    Är han född den 20 juli så blir han fyra månader den 20 november. Man kan inte gå efter veckor och omvandla det till månader. En vecka är sju dagar men en månad är sällan bara 28 dagar (= fyra veckor). Hade det varit så simpelt så hade man varit gravid i tio månader, inte nio.

    Alice följer också gaffeln med blicken och när hon sitter i knät så gapar hon även när maten är i närheten av henne :) Så hon tycks vara ganska redo :)
  • Iowhannah

    I går fick Alice smaka potatismos och det var tydligen jättegott! Hon smaskade i sig det och körde in båda händerna i munnen för att få i sig allt. Och sen blev hon sur när hon inte fick mer.

  • Utvandraren2

    Matförgiftning! Var väldigt dålig i natt. Lillan stenvägrade ersättning, pappan fick inte ens ge med sked.

    Tvättade tuttarna och la mig i sängen, så kom pappan och la dit henne så fick hon liggamma med minsta möjliga kontakt.

    Jag har inte sovit på hela natten. Plötsligt fick pappan ta fullt ansvar. Fin farsdagspresent! Jag har gått i karantän i ena badrummet, tur att vi har två.

    Sån tur att mjölken inte sinade! Sitter och häller i mig läsk och vatten nu.

  • Iowhannah
    LängtarEfterMinÄlskadeSon skrev 2018-11-21 15:52:36 följande:

    Oj jag har totalt glömt bort den här tråden! Hur går det med alla? Här är det fullrulle hela tiden, och masa pruttljud hela tiden med munnen från Nikolaij :?)


    Alice leker dagligen med sin röst, hon har precis upptäckt ett nytt jättegulligt ljud som låter som ett litet gurglande :) Hon tuggar och suger på allt hon kommer över och tycks älska mat! Det händer att hon blir arg när hon inte får mer än smakprov.

    Är det fler som börjat med smaksensationer?
  • jennie08
    Iowhannah skrev 2018-11-21 18:17:42 följande:

    Alice leker dagligen med sin röst, hon har precis upptäckt ett nytt jättegulligt ljud som låter som ett litet gurglande :) Hon tuggar och suger på allt hon kommer över och tycks älska mat! Det händer att hon blir arg när hon inte får mer än smakprov.

    Är det fler som börjat med smaksensationer?


    Edward fick smaka pyttelite potatismos häromdagen när vi åt det till middag. Men det var nog det mest obehagliga han varit med om. Han rös flera ggr pch grimaserade illa och spottade ut allt. Haha :) Han föredrar bröstet tusen ggr om. Idag fick han suga lite på mitt päron som jag åt. Det var lite godare.

    Annars flyter dagarna på som vanligt. Var på bvc idag och han väger 8.3 kg och är 70 cm lång.

    Han pratar massor, äter upp allt han får tag på och har vänt sig några ggr från mage till rygg.
Svar på tråden Julibebisar 2018