• Iowhannah

    Julibebisar 2018

    Hallå!

    Här tänkte jag att vi som har fött i juli 2018 kunde samlas och diskutera allt möjligt kring bebistiden och alla tankar och känslor man kan tänkas ha.

    Jag födde andra barnet den 19 juli, på bf+12. Det blev igångsättning men eftersom jag redan var öppen 5 cm så gick det snabbt och smidigt, från att de tog hål på hinnorna så tog det sex timmar innan vår dotter var född.

    I morgon blir hon en vecka gammal och vi håller fortfarande på att vänja oss vid omställningen. Jobbigast är det för sonen på 2,5 år men trots allt så tycker jag ändå att han tar det relativt bra, men det är ju klart att det är svårt att plötsligt inte vara ensam om mammas och pappas uppmärksamhet.

    Själv är jag full av hormoner och kan gå från att vara världens lyckligaste, till att gråta av förtvivlan, på bara ett par minuter. Sedan vänder det tillbaka igen. Och så håller det på, fram och tillbaka, upp och ner. Hoppas att det stabiliseras snart.

  • Svar på tråden Julibebisar 2018
  • Iowhannah
    jennie08 skrev 2019-02-01 22:54:32 följande:

    Ja men jag står ut :) Han äter ganska snabbt och somnar sen om så det är inte så att jag är uppe hela nätterna. Det känns bara som att han vaknar oftare och oftare på natten men nu är det väl för att han är förkyld också.

    Jag sover ju oftast med honom någon gång under dagen så jag känner mig rätt pigg ändå.


    Man ska nog inte underskatta amningshormonerna heller, de gör nog en hel del för att du känner dig rätt pigg :)
  • jennie08
    Iowhannah skrev 2019-02-02 22:36:51 följande:

    Man ska nog inte underskatta amningshormonerna heller, de gör nog en hel del för att du känner dig rätt pigg :)


    Mycket möjligt :)

    Jag ammar på och natt vaknade han bara 4 ggr. Jippie

    Vilket väder, skickade precis iväg mannen för att handla. Vågar inte köra bil när det är så mycket snö. Men det är riktigt fint!
  • tiiitti

    Vår son somnar vid 20 på kvällen och sover i ett streck till 7-8 på morgonen och har gjort sen han va tre månader. Så sömnen kan vi absolut inte klaga på. Nån natt ibland kan han vakna vid något tillfälle så får man sätta i nappen, sen somnar han om direkt igen.

    jag slutade amma när han va 2 månader pga han inte gick upp i vikt. Så ätit ersättning sen dess

  • jennie08

    Ja tänk så olika alla kan vara. Vår mellantjej sov också hela nätter från det att hon föddes och har alltid sovit i egen säng i eget rum. Medan äldsta sonen alltid haft problem med sömnen och vaknade varje natt tills han blev 8-9 år och kom in till oss.

  • Kellie13
    Iowhannah skrev 2019-02-02 22:36:02 följande:
    Ja, vi har skattat oss lyckliga med barn som gillar att sova. Hennes bror sover lätt 12-13 timmar i sträck och har gjort det sedan har var runt året.
    ja det e ju underbart hehe.
  • Iowhannah
    jennie08 skrev 2019-02-03 10:54:18 följande:

    Mycket möjligt :)

    Jag ammar på och natt vaknade han bara 4 ggr. Jippie

    Vilket väder, skickade precis iväg mannen för att handla. Vågar inte köra bil när det är så mycket snö. Men det är riktigt fint!


    Fint, men asjobbigt. Jag skottade uppfarten, trappan och stengången i går. Gjorde om allt i dag. Det tog två timmar. Jag kunde inte sluta tänka på hur meningslöst och otacksamt det kändes. Dessutom passar inte mina termobyxor så jag var rätt blöt och kall när jag var klar.

    Sambon jobbar och när han skulle till jobbet fick han först skotta fram bilen och när det var klart kom plogbilen så han fick göra en öppning i vallen också. Han var lagom nöjd då.
  • Iowhannah

    Alice har börjat äta mer och mer vanlig mat. I dag åt hon, utöver kvällsflaskan, bara en halv flaska ersättning. I övrigt bara vanlig mat. Jag kan tycka att det går lite fort men samtidigt så gillar hon mat och hennes mage gör det också. Förmodligen är det bara vetskapen om att hon blir större som skaver, jag vill att hon ska fortsätta vara min lilla bebis länge!

    Är det någons bebis som kryper/ålar än? Vi är så dåliga på att lägga henne på mage så det känns som att hon inte får öva tillräckligt :/

  • tiiitti

    Ja barn är väldigt olika. Storebror nattåt tills han va två. Och väcker oss fortfarande flera ggr per natt fast han är 7 år nu.

    Ja vår son har börjat krypa. Är överallt så gäller verkligen att hålla koll nu :D

  • jennie08
    Iowhannah skrev 2019-02-03 21:21:02 följande:

    Alice har börjat äta mer och mer vanlig mat. I dag åt hon, utöver kvällsflaskan, bara en halv flaska ersättning. I övrigt bara vanlig mat. Jag kan tycka att det går lite fort men samtidigt så gillar hon mat och hennes mage gör det också. Förmodligen är det bara vetskapen om att hon blir större som skaver, jag vill att hon ska fortsätta vara min lilla bebis länge!

    Är det någons bebis som kryper/ålar än? Vi är så dåliga på att lägga henne på mage så det känns som att hon inte får öva tillräckligt :/


    Edward kryper inte. Vi är dåliga på att ha honom på golvet och när han väl ligger där så vill han absolut inte ligga på mage. Det spelar ingen roll hur många gånger vi vänder honom till magläge, på två sekunder har han vänt tillbaka till ryggläge. Han är alldeles för nöjd också med att ligga på rygg. Hehe men jag vet inte. Är det inte tidigt att krypa vid 6 månader?
  • jennie08
    tiiitti skrev 2019-02-04 08:40:28 följande:

    Ja barn är väldigt olika. Storebror nattåt tills han va två. Och väcker oss fortfarande flera ggr per natt fast han är 7 år nu.

    Ja vår son har börjat krypa. Är överallt så gäller verkligen att hålla koll nu :D


    Exakt så var vår första också. Vaknade flera ggr per natt tills han var 8-9 år och sen vaknade han någon gång per natt tills han var 10-11 år men då hade han iaf lärt sig att somna om själv i sin egen säng. Nu är han 13 år och sover oftast hela natten. Men jag kan fortfarande höra honom ibland på natten när han är på toa eller dricker vatten. Hehe

    Därför var det så skönt att barn nr 2 alltid har sovit i sin egen säng. Det räckte med ett barn i sängen.

    Nu med nr 3 så har vi en till som sover i vår säng. Det får han gärna göra i 10 år till. Så mysigt. Hahaha
Svar på tråden Julibebisar 2018