• Palle8787

    Vilka krav ställer feminismen på kvinnor?

    Kraven på oss män för att vi skall få ett mer jämställt samhälle har nog ingen missat men vilka krav ställs på kvinnorna?


    Jag upplever att kvinnor är "rätt" som de är och att det bara är vi män som skall ändra på oss. 

  • Svar på tråden Vilka krav ställer feminismen på kvinnor?
  • Pellle87
    Det blir mycket bättre skrev 2018-08-31 20:52:46 följande:
    Att jag ska besikta bilen själv
    Det gör de anställda på bilbesiktningen. Du behöver bara betala.
  • Mimosa86

    Krav jag märkt av mot kvinnor från feminismen:

    - inte se sig som ett offer

    - arbeta mot sitt kvinnoförakt (jo kvinnor bär på mycket förakt mot andra kvinnor eftersom det är en struktur)

    - ta kontroll över sitt liv, både ekonomiskt och känslomässigt. Dvs vägra vara huvudansvarig för familj och relation. Bli ekonomisk självdriven.

    - inte falla offer för rädsla (kunna röra sig ute och fritt utan att låta sig begränsas)

    - äga sin kropp och sin sexualitet och inte finnas till för någon annans skull.

    - våga vara svag, våga vara ful, våga vara fel. Våga vara allt.

    - inte dalta och curla vuxna män

    - lägga ner kroppshetsen och börja leva

    - våga vara en lat mamma

    - våga ställa krav och göra sin röst hörd

    - dela lika på nota

    - dela lika på föräldraskapet

    - uppfostra sina barn till att vara sina egna individer istället för att cementera snäva och svåra könsroller som få naturligt passar in i.

  • Pellle83
    Mimosa86 skrev 2018-08-31 21:55:36 följande:

    Krav jag märkt av mot kvinnor från feminismen


    - inte se sig som ett offer

    Krav?

    - arbeta mot sitt kvinnoförakt (jo kvinnor bär på mycket förakt mot andra kvinnor eftersom det är en struktur)

    - ta kontroll över sitt liv, både ekonomiskt och känslomässigt. Dvs vägra vara huvudansvarig för familj och relation. Bli ekonomisk självdriven.

    - inte falla offer för rädsla (kunna röra sig ute och fritt utan att låta sig begränsas)

    - äga sin kropp och sin sexualitet och inte finnas till för någon annans skull.

    Krav?

    - våga vara svag, våga vara ful, våga vara fel. Våga vara allt.

    Nu är just att kunna visa svaghet ett kvinnligt privilegium. en man som är svag blir lämnad och föraktad.  

    - inte dalta och curla vuxna män

    Du menar att gå upp en timme tidigare och skotta en väg fram till bilen i 25C kyla. Koppla in motor och kupévärmaren så han bara kan sätta sig i bilen och åka till jobbet? ... eller var det kanske tvärtom?

    - lägga ner kroppshetsen och börja leva


    Det är väl snarare en frihet?

    - våga vara en lat mamma

    - våga ställa krav och göra sin röst hörd

    krav?

    - dela lika på nota

    Krav? varför skall din väninna betala hela notan?

    - dela lika på föräldraskapet

    - uppfostra sina barn till att vara sina egna individer istället för att cementera snäva och svåra könsroller som få naturligt passar in i.


    Eller så kan man se det som en frihet för de enstaka individer som är födda i "fel" kropp".


  • Jemp

    Feminismen strävar ju efter jämlikhet vilket i mångt och mycket innebär att ge kvinnor bättre villkor (lön, bemötande osv osv).
    Även män har ju att tjäna på mindre strikta könsroller genom tex mindre ensamt ekonomiskt ansvar, större valfrihet (kunna vara som man vill istället för macho), större frihet att visa känslor och bättre relationer till sina barn. 

    Krav eller fördelar beror ju helt på vem man frågar men som exempel: 
    - Inte ta hela föräldraledigheten.
    - Jobba och jobba heltid.
    - Tagga ner på projektledandet i hemmet.
    - Även göra mer traditionellt "manliga" sysslor.
    - Lära sig och uppmärksamma strukturer.
    - Inte bli försörjd.

  • Jemp
    Pellle83 skrev 2018-09-01 22:30:42 följande:
    Du menar att gå upp en timme tidigare och skotta en väg fram till bilen i 25C kyla. Koppla in motor och kupévärmaren så han bara kan sätta sig i bilen och åka till jobbet? ... eller var det kanske tvärtom?
    Medan kvinnan ser till att barnen vaknar, får mat och kläder, tas till dagis/skola, hämtar dem, läser läxor, tvättar, packar gymnastikpåse, handlar och lagar mat och påminner mannen om att det faktiskt var hans tur att dammsuga redan för en vecka sen medan mannen anser det valfritt att byta blöja på yngsta barnet?
  • Jemp
    CFly skrev 2018-08-29 10:25:26 följande:

    Jag hoppar in för jag tycker det är en intressant fråga du ställer.

    Jag upplever att feminismen ställer krav på mig som man.
    Finns säkert fler men några är:

    * Upplever att feminismen vill att jag som man ska hålla mig ur vägen. Mitt liv är inte lika mycket värt innan man har rättat till alla orättvisor män och kvinnor emellan. Först då ska jag som man få leva och ha rätt till samma skydd, vård och resurser av samhället som andra.


    Problemet är bara att mitt liv är här och nu och jag mår inte bättre av att några generationer fram får leva på lika villkor. Varför inte leva på lika villkor redan nu?

    * Jag förväntas att i situationer positivt särbehandla kvinnor och/eller hjälpa kvinnor fram i alla situationer oavsett det är rätt eller inte i situationen. Men på grund av att jag är en man så har jag redan haft det så bra så kvinnor ska lyftas fram på grund av könet som någon slags kompensation.

    * Jag måste vara väldigt försiktig om jag uttrycker någon form av attraktion till kvinnor. Min sexualitet är helst något jag ska gömma och tala tyst om som om den inte var mänsklig. Jag upplever det som farligt att öppet våga säga att en tjej var snygg eller jag blev attraherad av en tjej. Utan att riskera stämplas som en sexistisk person eller på annat sätt ha ofredat någon. Idag kan du stämplas även om du säger hej till en främmande kvinna. 

    Däremot får kvinnor till och med skratta och fälla i klartext sexiga kommentarer om en man och det klassas bara som att slå uppåt. 

    Några till att börja med som jag upplever.


    I vilka situationer upplever du att du ska "hålla dig ur vägen"? I vilka situationer får du sämre sjukvård och resurser?
    Genuin fråga.

  • Pellle84
    Jemp skrev 2018-09-01 23:02:29 följande:
    Medan kvinnan ser till att barnen vaknar, får mat och kläder, tas till dagis/skola, hämtar dem, läser läxor, tvättar, packar gymnastikpåse, handlar och lagar mat och påminner mannen om att det faktiskt var hans tur att dammsuga redan för en vecka sen medan mannen anser det valfritt att byta blöja på yngsta barnet?

    Vi delade på allt utom de "manliga" sysslorna precis som i många andra svenska hem.


     

  • Karl Kalkyl
    Jemp skrev 2018-09-01 23:02:29 följande:
    Medan kvinnan ser till att barnen vaknar, får mat och kläder, tas till dagis/skola, hämtar dem, läser läxor, tvättar, packar gymnastikpåse, handlar och lagar mat och påminner mannen om att det faktiskt var hans tur att dammsuga redan för en vecka sen medan mannen anser det valfritt att byta blöja på yngsta barnet?
    Trist att det har blivit detta krig. Jag anser på riktigt att det som mannen bidrar med aldrig kommer anses värt någonting.

    T.ex en massa övertid för att betala kvinnans shoppingvanor. Hej vad kul.
    Att ha totalansvaret för samtliga fordon. Tanka, serva och reparera efter förmåga.
    Vara den som rensar upp i räkningsfloran och hålla koll på leverantörer så att man inte betlaar för saker i onödan.
    Plikttroget hämta kvinnan efter dennes "tjej-kvällar"
    Vara hemmets ständige it-support
    Den självklare installatören och reparatören av alla tvättmaskiner, tv-apparater, ljudanläggningar, datorer, tv-spel, parabolantenner o.s.v
    Den som hyr släpvagn och kör tunga saker till och från hemmet
    Den som alltid åker till soptippen
    Bygger terasser, målar, tapetserar, renoverar
    Huvudansvaret för läxläsning
    Kvinnan står dock för 70% av hushållssysslorna, så är det.

  • Kvarna
    Jemp skrev 2018-09-01 23:02:29 följande:
    Medan kvinnan ser till att barnen vaknar, får mat och kläder, tas till dagis/skola, hämtar dem, läser läxor, tvättar, packar gymnastikpåse, handlar och lagar mat och påminner mannen om att det faktiskt var hans tur att dammsuga redan för en vecka sen medan mannen anser det valfritt att byta blöja på yngsta barnet?
    Feminismen har inget med jämställdhet att göra alls, inte den vi har i dag iallafall. Feminismen talar ALLTID om samhällets topp d.v.s. hur många kvinnor som ska sitta i styrelser, leda TV-program, hur lite en kvinna i hemtjänsten tjänar gentemot en manlig chef på en industri, hur många kvinnor det finns på "manliga" utbildningar(trots att det från början är fria val). Näringen är att bygga upp motsättningar med skeva jämförelser.

    Feministrörelsen är en copy-paste på den som kommer från USA, man använder Marx pyramid men byter ut klass mot kön. Samma förhållningssätt används av Black Lives Mather men där byter man ut klass mot hudfärg men det är samma konflikt man försöker skapa och använder samma retorik. Oklart vad slutmålet är men vad man kan säga redan nu är att det är kontraproduktivt om syftet är jämställdhet.

    Hade feminismen varit för jämställdhet så hade man diskuterat varför pojkar misslyckas i så hög utsträckning i skolan, att fler män än kvinnor tar livet av sig, att fler män än kvinnor hamnar i missbruk, sannolikheten att utsättas för våld är betydligt större om du är man, 9/10 personer som sitter i fängelse är män, fler män än kvinnor är hemlösa, 9/10 som dör på arbetsplatsen är män, sannolikheten att vinna en vårdnadstvist som man är extremt liten(om båda är reko), om en man utsätts för brott så som våldtäkt finns det knappt någon hjälp att få.

    Vänder man på det så kan man fråga sig varför inte "feministerna" krigar för att drygt 20% av kvinnorna är rädda för att gå ut, många könsstympas, får inte gifta sig med vem dom vill, kvinnor har i högre grad usla arbetstider, en stor andel kvinnor får inte chans till heltid fast dom vill o.s.v.

    F! och den nya vågen av feminister får driva sina frågor hur mycket de vill men blanda inte ihop det med jämställdhet. Där finns mycket att göra både gällande män och kvinnor.
Svar på tråden Vilka krav ställer feminismen på kvinnor?