• jaktenpaflow

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • Ellencassandra

    Hej på er! :) glömmer bort att skriva här för skriver mest i fb gruppen :p hur mår ni här?

    Behöver tips. Alltså nätterna börjat bli ett riktigt helvete. Har ju en gravidkudde å det har hjälpt men inte längre. Värker såå mycket runt höfterna. Ligger mest på vänster sida, sen värker det så mycket i vänster höft att jag måste byta sida, 20 min senare värker det på höger. Å så håller jag på. Byter sida var 20 min typ å sen blir man kissnödig osv så sover ingenting :( har ni nåt tips? Fler kuddar? Eller vad ska man göra. Helst vill jag ju ligga på rygg men det ska man ju undvika.

  • jaktenpaflow
    BaKu skrev 2019-03-06 23:06:14 följande:

    Vi vill också ha fler, men tror jag vill ha det snabbare än mannen :p trodde inte jag skulle känna det, men redan nu längtar jag efter nästa. Inte så jag vill ha det precis nu, men lär nog vilja försöka tidigare än jag trodde innan.


    Vad härligt att du ändå känner en längtan efter en andra! Har ni några kvar i frysen? När tror du att du skulle vilja försöka? Trevlig helg:)
  • jaktenpaflow
    Ellencassandra skrev 2019-03-09 07:19:56 följande:

    Hej på er! :) glömmer bort att skriva här för skriver mest i fb gruppen :p hur mår ni här?

    Behöver tips. Alltså nätterna börjat bli ett riktigt helvete. Har ju en gravidkudde å det har hjälpt men inte längre. Värker såå mycket runt höfterna. Ligger mest på vänster sida, sen värker det så mycket i vänster höft att jag måste byta sida, 20 min senare värker det på höger. Å så håller jag på. Byter sida var 20 min typ å sen blir man kissnödig osv så sover ingenting :( har ni nåt tips? Fler kuddar? Eller vad ska man göra. Helst vill jag ju ligga på rygg men det ska man ju undvika.


    Haha är du också vaken såhär ?tidigt?:/ Har också sjukt ont, det funkar typ när jag inte rör mig men såfort jag ska vända mig... Har helt galet ont i blygdbenet, kunde knappt gå igår:( Magen börjar också bli så tung att varje vändning är verkligen ett projekt, och att ta sig ut sängen för att gå på toaletten. Hur är er säng i övrigt? Kanske är för mjuk/hård? Kan du ligga på rygg? Jag får andnöd och blir helt yr:o
  • gammelpysen
    jaktenpaflow skrev 2019-03-09 07:24:00 följande:

    Haha är du också vaken såhär ?tidigt?:/ Har också sjukt ont, det funkar typ när jag inte rör mig men såfort jag ska vända mig... Har helt galet ont i blygdbenet, kunde knappt gå igår:( Magen börjar också bli så tung att varje vändning är verkligen ett projekt, och att ta sig ut sängen för att gå på toaletten. Hur är er säng i övrigt? Kanske är för mjuk/hård? Kan du ligga på rygg? Jag får andnöd och blir helt yr:o


    Fler morgonpigga här jag har börjat sitta och sova ibland. Hjälper lite. Sedan frågade jag ju en barnmorska om det där med sida och rygg och hon svarade att människan sovit i alla ställningar i alla tider. Vaknar jag mitt i natten brukar jag därför lägga mig på andra sidan numera för att slippa nöta ner vänster sida. Har också ont vid vänster höftkula, vissa dagar är det riktigt illa.
  • Inalina
    Ellencassandra skrev 2019-03-09 07:19:56 följande:

    Hej på er! :) glömmer bort att skriva här för skriver mest i fb gruppen :p hur mår ni här?

    Behöver tips. Alltså nätterna börjat bli ett riktigt helvete. Har ju en gravidkudde å det har hjälpt men inte längre. Värker såå mycket runt höfterna. Ligger mest på vänster sida, sen värker det så mycket i vänster höft att jag måste byta sida, 20 min senare värker det på höger. Å så håller jag på. Byter sida var 20 min typ å sen blir man kissnödig osv så sover ingenting :( har ni nåt tips? Fler kuddar? Eller vad ska man göra. Helst vill jag ju ligga på rygg men det ska man ju undvika.


    Men hej! Tänkte att du säkert skriver mer på FB då jag inte sett nåt här på ett tag :)

    Men alltså jag håller helt med- vet inte vad jag ska ta mig till om nätterna ! Jag tycker det är lite bättre när jag ligger med gravidkudden bakom mig så det blir halv sittande/liggande.. men värker fortfarande nere i ländryggen en del då. Men höfterna är absolut värst :/ när jag går upp för att kissa på natten känns det som man behöver en höftledsoperation!!!

    Annars mår jag bra dock, hur mår du själv? Ser verkligen fram emot att träffa det lilla underverket nu! Kan inte fatta att et kan vara 10 v kvar- känns som en evighet - speciellt när man tydligen ska bli rätt mkt klumpigare än så här... kram!!
  • jaktenpaflow
    Inalina skrev 2019-03-07 16:20:47 följande:

    ja känner mig lyckligt lottad med jobbet. (trots endast 4 mån betald förädraledighet i schweiz haha) så jag jämför med vänner här som blivit tvungna att gå tillbaka efter 4 mån (vissa gör det såklart för att de vill) men där känner jag ingen stress!

    jag ska på återbesök och ta bort stygn på måndag, de får väl känna igenom mina lymfkörtlar då också sen blir det förhoppningsvis någon lugn månad innan man ska dit igen. jag tänker inte så mkt på det nu utan antar att allt ska gå bra :)

    men vilken tur du verkar ha haft att moderkakaen flyttat på sig!!! Fantastiskt!! hoppas det håller sig så nu =)!! 

    förstår att man får träningsförbud efter blödningar/för mkt sammandragningar - jag försöker mest göra lite rygg/höftövningar för att inte få för ont - men ska inte klaga - jag vet ju att många här inne har det ganska illa :/

    Lyfta tungt tror jag ingen ska göra i graviditeten - själv får jag sammandragningar direkt om jag typ böjer mig ner så lyfta kommer inte på fråga.

    ska kolla vad oljan hette- det var någon från weleda de rekommenderade! Kokos funkar säkert till det mest- man vill ju gärna hålla allt så naturligt som möjligt =)

    vilken del av spanien tänkte ni flytta till? Låter underbart i alla fall - och roligt att ni redan har vänner där! ett problem mindre ;)


    Vad skönt att du inte känner stress över att gå tillbaka till jobbet. Får du ?ledigt? då för din tjänst eller hur funkar det? Måste ni ta 4 månader sammanhängande? Ja såklart att det kommer gå bra, så bra att de har regelbundna kontroller <3

    Ja eller hur, och att han vänt på sig!!:)) Förut låg han i säte eller tvärläge ju men nu huvudet ner! Känner mig dock inte så trygg i läkarens utlåtande då hon inte är en förlossningsläkare. Vet att de ska ha koll men när jag har läst runt lite så verkar 6,7 mm från utgången väääldigt lite! Men den kan ju flytta sig mer!

    Ja jag gjorde lite rehabövningar förut, lite höftlyft mest. Det fick jag inte heller göra. Men kanske vågar börja lite lätt om moderkakan nu flyttat på sig lite. Förra gravitiditen kunde jag ändå träna fram till v 36:( Ja böja sig ner och framåt är en riktig trigger för sammandragningar! Men visst var din tapp helt påverkad sv sammandragningarna? Vet du hur lång den var? Min var också helt opåverkad. Men snart är jag där när jag Könner att den gärna sakta kan få bli lite påverkad haha. Kommer säkert sitta där två veckor efter BF med bebis fortfarande k magen bara för att vi var rädda att han skulle komma förtidigt!

    Ok tack för tipset med olja ! Ska kolla om den:)) Det blir någonstans i södra Spanien, till det härliga klimatet:))
  • Ellencassandra
    jaktenpaflow skrev 2019-03-09 07:24:00 följande:

    Haha är du också vaken såhär ?tidigt?:/ Har också sjukt ont, det funkar typ när jag inte rör mig men såfort jag ska vända mig... Har helt galet ont i blygdbenet, kunde knappt gå igår:( Magen börjar också bli så tung att varje vändning är verkligen ett projekt, och att ta sig ut sängen för att gå på toaletten. Hur är er säng i övrigt? Kanske är för mjuk/hård? Kan du ligga på rygg? Jag får andnöd och blir helt yr:o


    Haha ja jag vaknar alltid runt 6-7 nu. Eller vaknar, har typ varit vaken mer eller mindre hela natten haha. Men börjar bli hungrig den tiden så då måste jag stiga upp ;)

    Men usch va jobbigt att du också har så ont! Man tycker ju att man ska få sova bra nu sista tiden innan bebisen kommer :P vår säng är rätt hård faktiskt. Men det har funkat bra innan. Jag mår bra när jag ligger på rygg.. har inte känt nån yrsel eller så, så egentligen borde jag väl kunna ligga på rygg så länge jag mår bra men vågar inte :P
  • Ellencassandra
    Inalina skrev 2019-03-09 07:31:24 följande:

    Men hej! Tänkte att du säkert skriver mer på FB då jag inte sett nåt här på ett tag :)

    Men alltså jag håller helt med- vet inte vad jag ska ta mig till om nätterna ! Jag tycker det är lite bättre när jag ligger med gravidkudden bakom mig så det blir halv sittande/liggande.. men värker fortfarande nere i ländryggen en del då. Men höfterna är absolut värst :/ när jag går upp för att kissa på natten känns det som man behöver en höftledsoperation!!!

    Annars mår jag bra dock, hur mår du själv? Ser verkligen fram emot att träffa det lilla underverket nu! Kan inte fatta att et kan vara 10 v kvar- känns som en evighet - speciellt när man tydligen ska bli rätt mkt klumpigare än så här... kram!!


    Haha ja, har ju varit inne här å läst varje dag men glömmer å skriva. Så ska bättra mig så jag har kontakt med er andra också :)

    Åh va jobbigt. Vi verkar va många som har nattproblem :/ ska det vara såhär i tre månader till?? Haha. Tur att man e sjukskriven så man kan ta igen sig på dagen :P

    Ja man kanske får ligga mer upprätt. Tycker också andningen e påverkad, får lätt hjärtklappning å så, så kanske lika bra å typ halvsitta när man sover.

    En annan grej som påverkade natt sömnen också är att jag tror att vi hade tjuvar på besök igår. När jag kom hem på kvällen stod vår sopkvast framför ytterdörren. Min kille hade inte varit hemma nåt. Så kändes som tjuvar ställt den där för å se om vi tar bort den eller inte. Kollat om vi va hemma å så. Sjukt obehagligt så låg å lyssna efter ljud under natten ifall de skulle komma.. har sett för mkt film så tänker mig alltid det värsta.. men aa tog ju bort kvasten så hoppas de låter oss vara :P

    Vad härligt att du mår bra annars :) hur är det med sammandragningarna? Jag har inte haft en enda. Är inte det konstigt? Fast verkar vara olika. Jag mår bra annars också :) eller jag har ju väldigt ont om dagarna också men inget som påverkar mitt humör å så. Är på gott humör :)

    Ja gud 10 veckor är ju ingenting!! Tiden flyger förbi! Men ja de sista veckorna kommer nog gå eeextra långsamt. Å man kommer va stor å tung :P men snart är det vår på riktigt också. Så skönt! Mycket å se fram emot :D längtar så efter flickan!
  • Inalina
    jaktenpaflow skrev 2019-03-09 07:43:31 följande:

    Vad skönt att du inte känner stress över att gå tillbaka till jobbet. Får du ?ledigt? då för din tjänst eller hur funkar det? Måste ni ta 4 månader sammanhängande? Ja såklart att det kommer gå bra, så bra att de har regelbundna kontroller <3

    Ja eller hur, och att han vänt på sig!!:)) Förut låg han i säte eller tvärläge ju men nu huvudet ner! Känner mig dock inte så trygg i läkarens utlåtande då hon inte är en förlossningsläkare. Vet att de ska ha koll men när jag har läst runt lite så verkar 6,7 mm från utgången väääldigt lite! Men den kan ju flytta sig mer!

    Ja jag gjorde lite rehabövningar förut, lite höftlyft mest. Det fick jag inte heller göra. Men kanske vågar börja lite lätt om moderkakan nu flyttat på sig lite. Förra gravitiditen kunde jag ändå träna fram till v 36:( Ja böja sig ner och framåt är en riktig trigger för sammandragningar! Men visst var din tapp helt påverkad sv sammandragningarna? Vet du hur lång den var? Min var också helt opåverkad. Men snart är jag där när jag Könner att den gärna sakta kan få bli lite påverkad haha. Kommer säkert sitta där två veckor efter BF med bebis fortfarande k magen bara för att vi var rädda att han skulle komma förtidigt!

    Ok tack för tipset med olja ! Ska kolla om den:)) Det blir någonstans i södra Spanien, till det härliga klimatet:))


    Ja man tar 4 mån direkt när bebisen är född, behöver man så får man sjukskriva sig innan dess- de är rätt generösa med det här. Ja precis jag kommer vara tjänstledig istället i ett år typ.

    Ok bra du ska på uppföljning till en förlossn.läkare istället- vilken vecka kommer du vara i då? Håller med om att några mm inte låter mycket direkt.. bra om du inte haft fler blödningar i alla fall, det tyder väl också på att moderkakan flyttat på sig. :) wow träna till v 36 låter som en utopi för mig! Men har nog själv valt att ta det väldigt lugnt då man kämpat så himla länge för att få den lilla så vill inte äventyra något. Men LÄNGTAR till att börja träna sen senare i sommar!! :)

    Ska faktiskt köpa en sån där pilatesboll- om inte annat så för att sitta på när jag jobbar och en hel del övningar går ju göra med dem :) min tapp har baritone belt opåverkad så väldigt skönt såklart!! Annars är det ju liggande läge som gäller- och det är ju INTE skönt med tanke på hur obekvämt man redan ligger/sover!! :/ trots gravidkudde o allt..)

    Låter rätt tajmat att flytta till Spanien när sommaren är över i Sverige :) jag sitter redan o funderar på vart vi ska åla i höst :) blir nog några långhelger ner i Italien i alla fall- tar tåget dit på 3-4 timmar! :)
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF