• Anonym (..)

    Varför anses det så illa att vara emot abort?

    Aldrig har väl något i modern tid irriterat folk så mycket som abortmotsånd. Vad är det för fel att tycka att abort är mord? Som det på sätt och vis är.. även ett embryo är en levande varelse. Nu är jag kvinna och har själv gjort abort och jag blev abortmotståndare efter aborten. Ännu värre irritation och debatter skapar det när män är emot aborter. Varför bryr sig folk så mycket om vad andra tycker? Man går emot naturen när man gör abort

  • Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?
  • Anonym (Pro life & vegan)
    Anonym (Chiffong) skrev 2022-12-12 02:29:25 följande:

    i Sierra Leone dör var 10e kvinna i barnsäng. att vara gravid och föda barn är ingen barnlek s a s. Att vara gravid och föda ett barn måste vara en medveten handling. Har du inte kapacitet till det så har du inte heller rätt att bestämma över någon annan. Därför är det så provocerande att se ett gäng gamla gubbar fotograferas när de signerar en ny lag i usa.

    sen så är jag också vegan. Kan inte se kopplingen till aborter.


    Tillägg till mitt svar: I Sierra Leone föds det väl ca 5,8 barn per kvinna bland de utan utbildning, och 3,0 bland de med minst gymnasieutbildning. Självfallet ökar det riskerna för kvinnor i den förstnämnda gruppen. Där är en nyckel till lägre mödradödlighet utbildning och lägre nativitet. Och sådana mål kan då nås på andra sätt än med aborter.


    Men den situationen har vi inte här. Jag talar framför allt som aborter i Sverige och jämförbara länder.

  • Anonym (Chiffong)
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2022-12-12 13:39:28 följande:

    Tillägg till mitt svar: I Sierra Leone föds det väl ca 5,8 barn per kvinna bland de utan utbildning, och 3,0 bland de med minst gymnasieutbildning. Självfallet ökar det riskerna för kvinnor i den förstnämnda gruppen. Där är en nyckel till lägre mödradödlighet utbildning och lägre nativitet. Och sådana mål kan då nås på andra sätt än med aborter.


    Men den situationen har vi inte här. Jag talar framför allt som aborter i Sverige och jämförbara länder.


    du har inte varit gravid eller fött barn. du pratar dessutom om bekvämlighetsaborter. Det är uppenbart för mig att du inte borde ha en åsikt i ämnet. Ingen kvinna genomgår en abort lättvindigt. Det kan jag med all säkerhet säga. dina fördomar och okunskap gör dig olämplig som debattör.

    du tycker att din veganism ska kunna kopplas till kvinnors förbud till aborter. Det tycker inte jag (som också är vegan) ponera att aborter förbjuds. Då kommer antalet olagliga aborter öka vilket leder till dödsfall, även mödradödligheten kommer att öka. Inte så mycket PRO-life där. Du värderar i så fall en icke-livsduglig cellklump mer än en livsduglig kvinna.


     

  • Anonym (F)
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2022-12-12 13:29:50 följande:

    Kopplingen är fullständigt solklar. i utlandet finns redan begreppet "vegan and pro life". I båda fallen handlar det om icke våld, om icke dödande, och där är kopplingen också till ett 3:e område fullständigt solklar. Därför valde jag att söka vapenfri placering på den allmänna värnpliktens tid.


    Sen så talar jag inte om att bestämma. DÄREMOT talar jag om att jag är för sådana värderingar hos både män och kvinnor att de värderingarna bidrar till att de inte efterfrågar abort.


    Det är inte så att aborterna i Sverige generellt sker i krissituationer. Väldigt många aborter är - att döma av vad människor själva har berättat ur sina egna liv - bekvämlighetsaborter enligt mitt språkbruk. Både från mäns och kvinnors sida.


    Inte sällan är det mannen som först föreslår abort. 


    Så dina åsikter om att leva utan våld sträcker sig inte utanför den västerländska världen, kvinnorna i fattiga länder känner du ingen empati för, tydligen. 

    Som sagt, du väljer russinen ur kakan. Du klarar inte av att diskutera frågan ur ett globalt perspektiv, utan du begränsar dig till kvinnor som enligt dig gör abort för bekvämlighetens skull. 
  • Anonym (F)
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2022-12-11 22:08:58 följande:
    Exakt var har jag skrivit att jag tyclker det är OK? Exakt var ? Du läser fortfarande in sådant jag inte har skrivit. Det finns 0 dubbelmoral i mitt resonemang. Inte en millimeter faktiskt. 
    Så vad tycker du då, om att kvinnor och barn dö för att de nekas abort? Är du emot abort i alla länder?

    Jag har sett att du duckar för frågan och hänvisar till västerländska förhållanden. 

     
  • Anonym (Aborter)
    Anonym (F) skrev 2022-12-12 15:03:06 följande:
    Så vad tycker du då, om att kvinnor och barn dö för att de nekas abort? Är du emot abort i alla länder?

    Jag har sett att du duckar för frågan och hänvisar till västerländska förhållanden. 

     
    Vilket barn räddas om kvinnan gör en abort?
  • Anonym (Aborter)
    Anonym (F) skrev 2022-12-12 15:03:06 följande:
    Så vad tycker du då, om att kvinnor och barn dö för att de nekas abort? Är du emot abort i alla länder?

    Jag har sett att du duckar för frågan och hänvisar till västerländska förhållanden. 

     
    Det är olika beroende på vilket land man befinner si hur förutsättningar ser ut och sociala normen. 

    Om en kvinna gör en abort så kan det innebära att hon gör det för hon vill bli av med fostret och hon dör för hon vill göra en olaglig abort. 
  • Anonym (Aborter)
    Anonym (F) skrev 2022-12-12 15:03:06 följande:
    Så vad tycker du då, om att kvinnor och barn dö för att de nekas abort? Är du emot abort i alla länder?

    Jag har sett att du duckar för frågan och hänvisar till västerländska förhållanden. 

     
    Borde inte det vara bättre att kvinnor struntar då i att göra en olaglig abort för hon riskerar annars dö under aborten? 
  • Anonym (Aborter)
    Anonym (Chiffong) skrev 2022-12-12 02:29:25 följande:

    i Sierra Leone dör var 10e kvinna i barnsäng. att vara gravid och föda barn är ingen barnlek s a s. Att vara gravid och föda ett barn måste vara en medveten handling. Har du inte kapacitet till det så har du inte heller rätt att bestämma över någon annan. Därför är det så provocerande att se ett gäng gamla gubbar fotograferas när de signerar en ny lag i usa.

    sen så är jag också vegan. Kan inte se kopplingen till aborter.


    Allt behöver inte vara lagligt i alla länder för att det finns fattiga länder 
  • Anonym (Aborter)
    Anonym (F) skrev 2022-12-12 15:03:06 följande:
    Så vad tycker du då, om att kvinnor och barn dö för att de nekas abort? Är du emot abort i alla länder?

    Jag har sett att du duckar för frågan och hänvisar till västerländska förhållanden. 

      
    Ett liv i celibat som kvinna borde då rädda kvinnoliv.
  • Anonym (Chiffong)
    Anonym (Aborter) skrev 2022-12-12 16:04:46 följande:
    Borde inte det vara bättre att kvinnor struntar då i att göra en olaglig abort för hon riskerar annars dö under aborten? 
    du förstår inte heller problematiken. 
Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?