• Sandraberg

    Andelen lågutbildade män som blir pappor sjunker drastiskt

    Ett nytt forskningsprojekt som ett par nationalekonomer vid Stockholms universitet håller i visar att andelen lågutbildade män som är barnlösa ökar drastiskt. På 1970-talet hade 28 procent av de 45-åriga männen med låg inkomst inte fått barn. Nu på 2010-talet är andelen 41 procent.

    Bland män i Sverige i åldrarna 25 till 45 år som har ett akademiskt arbete lever 73 procent i ett hushåll med barn. Bland arbetslösa eller långtidssjukskrivna män i samma ålder är siffran 23 procent. För jämnåriga kvinnor finns ingen sådan koppling till ställningen i arbetslivet.

    https://fof.se/tidning/2018/8/artike...an-blir-pappor

    Några citat:

    "Dessa siffror är inget för vekhjärtade romantiker." (Bo Rothstein)

    "Män som inte lyckas på arbetsmarknaden går helt enkelt inte hem hos kvinnorna", (Marianne Sundström)

    "På sätt och vis för ju kvinnorna den här ojämställdheten vidare eftersom de premierar män med höga inkomster" (Marianne Sundström)

  • Svar på tråden Andelen lågutbildade män som blir pappor sjunker drastiskt
  • Anonym (SmurfKlunsen)
    Överste Senap skrev 2018-10-05 12:17:17 följande:
    Men vad är det för strunt? De kvinnor som föder barn för sina gener vidare tillsammans med de män som befrukat henne. Kvinnor som inte föder barn för inte sina gener vidare.
    Det behövs inte en man för att en kvinna skall bli gravid längre. 
  • Anonym (SmurfKlunsen)
    Anonym (mäns) skrev 2018-10-05 12:03:18 följande:
    Men varken en kvinna eller man har ju nåt slags rättighet att leva i en relation och skaffa barn. Både män och kvinnor måste ju få friheten att dels välja OM de vill ha en relation och barn och dels VEM de ska leva med och skaffa barn med. 

    Kvinnor har inte nån skyldighet att se till att män inte lever ensamma och inte blir fäder. Dessa män kanske inte går att leva med och det kanske finns goda skäl att dessa inte ska skaffa barn. Samma med en hel massa kvinnor (var finns forskningen om vilka kvinnor som inte skaffar barn?). 

    Kvinnors problem är att vem som helst kan göra dem gravida (tex genom våldtäkt) och att de då kan tvingas bli mödrar vare sig de vill det eller är lämpliga. Mäns problem är att de inte kan få något barn om inte en kvinna upplåter sin livmoder till det. Men vill du ha ett samhälle där alla tvingas skaffa barn? Och där kvinnor och män tussas ihop så att det går jämnt upp och alla får en partner och barn?

    Jag vill i alla fall inte leva i ett sånt samhälle. Och jag känner personligen inget ansvar för att nån stackars mansperson som saknar begåvning och driv lever ensam och utan barn. 
    Kvinnor kan välja bort män och bilda familj ändå.
  • Anonym (Tja)
    Anonym (SmurfKlunsen) skrev 2018-10-05 11:32:44 följande:
    Men kvinnors gener skall föras vidare oavsett?
    Ja det ser ju faktiskt ut så i naturen. Inte jag som har bestämt det.
  • Anonym (SmurfKlunsen)
    Anonym (Tja) skrev 2018-10-05 13:17:30 följande:
    Ja det ser ju faktiskt ut så i naturen. Inte jag som har bestämt det.
    Det är ju dock ett litet steg på vägen att någon mer än undertecknad noterat att det funkar så :)
  • Kermit1561
    Anonym (Tja) skrev 2018-10-05 11:24:04 följande:
    De som är utfattiga, har någon diagnos (fler män än kvinnor har diagnoser), är arbetslösa ska givetvis väljas bort precis som älgtjuren med få taggar och sneda horn (eller vad som nu är dåligt när det gäller älgar).
    Så du håller med om att det mest är män som väljs bort? 

    Nästa fråga blir då varför stanna just där, missväxt och svält sorterar också ut de som visar brist på företagsamhet och framåtanda. Kvinnor som dör vid förlossning är ju också en naturlig urvalsmekanism o att starka män parar sig med kvinnor vare sig de vill eller inte är ju också till fördel då? 
    Och som sagt, patriarkatet har ju visat sig det mest framgångsrika systemet genom tiderna så det är väl också i sin ordning? 

    Personligen har jag bara sett den här typen av tankegångar leda till massivt lidande för merparten av alla människor av den anledningen så tror jag inte de är någon speciellt bra väg att ta. 
  • Kermit1561
    Anonym (Tja) skrev 2018-10-05 13:17:30 följande:
    Ja det ser ju faktiskt ut så i naturen. Inte jag som har bestämt det.
    Att det ser ut så i naturen innebär ju inte att vi måste bete oss så. 
  • Anonym (Katarina)

    Naturligtvis vill man inte skaffa barn med någon som är sjuk, obildad, ligger på sofflocket, kriminell och så vidare. Det är väl inte trevligt att leva med en sådan man om man inte är sådan själv.

    Fler män än kvinnor hamnar ju där.

    Dessutom så finns det numera fler män än kvinnor i Sverige så det är väl klart att fler män blir utan partner och att färre män kan bilda familj.

    Kan tänka mig att många av de där männen är ensamkommande flyktingar, drogmissbrukare, alkoholister, långtidsarbetslösa med mera.

    Är det sunt att tänka på familjebildning med någon som inte är integrerad i samhället eller som inte kan ta hand om sig själva?

    Det var lite tankar från mig.

  • Anonym (Katarina)
    Kermit1561 skrev 2018-10-05 13:29:32 följande:
    Så du håller med om att det mest är män som väljs bort? 

    Nästa fråga blir då varför stanna just där, missväxt och svält sorterar också ut de som visar brist på företagsamhet och framåtanda. Kvinnor som dör vid förlossning är ju också en naturlig urvalsmekanism o att starka män parar sig med kvinnor vare sig de vill eller inte är ju också till fördel då? 
    Och som sagt, patriarkatet har ju visat sig det mest framgångsrika systemet genom tiderna så det är väl också i sin ordning? 

    Personligen har jag bara sett den här typen av tankegångar leda till massivt lidande för merparten av alla människor av den anledningen så tror jag inte de är någon speciellt bra väg att ta. 
    På vilket sätt är patriarkatet det mest framgångsrika systemet och vilka andra system jämför du med?

    Och för vem skulle det vara en fördel att starka män parar sig med kvinnor mot kvinnans vilja? Hur leder det ett samhälle eller en grupp framåt? Skulle  väl snarare vara så att dessa gener gör att grupper försvinner då dessa gener är motsats till samarbete (vilket krävs om ett samhälle ska fungera).
  • Anonym (SmurfKlunsen)
    Anonym (Katarina) skrev 2018-10-05 13:37:00 följande:

    Naturligtvis vill man inte skaffa barn med någon som är sjuk, obildad, ligger på sofflocket, kriminell och så vidare. Det är väl inte trevligt att leva med en sådan man om man inte är sådan själv.

    Fler män än kvinnor hamnar ju där.

    Dessutom så finns det numera fler män än kvinnor i Sverige så det är väl klart att fler män blir utan partner och att färre män kan bilda familj.

    Kan tänka mig att många av de där männen är ensamkommande flyktingar, drogmissbrukare, alkoholister, långtidsarbetslösa med mera.

    Är det sunt att tänka på familjebildning med någon som inte är integrerad i samhället eller som inte kan ta hand om sig själva?

    Det var lite tankar från mig.


    Nu känner jag flera välutbildade, fullt fungerande män som "blivit över". Bor i ett av våra lärosäten där kvinnorna är välutbildade och kräsna. Kommer man ut på landsbygden är det förmodligen ännu större klyfta mellan kvinnor och män.
Svar på tråden Andelen lågutbildade män som blir pappor sjunker drastiskt