• Anonym (Villmenfårinte)

    Jag vill ligga med min kollega, är gift

    Jag är gift och har två barn, varit tillsammans i 14 år. Lycklig med min man, vill leva resten av mitt liv med honom. Har inte överhuvudtaget funderat på otrohet innan. MEN. Jag bytte jobb för 1 år sen, och jobbar där med en man där något vuxit fram som jag snart inte kan kontrollera. Vi märkte att vi hade rätt kul ihop, skämtar och skrattar mycket. Men plötsligt övergick det i känslor, som jag kämpar för att trycka undan. Det har gått ett halvår nu. Vi skriver mkt med varann på skype på jobbet, hänger så snart vi får chansen m gemensamma projekt (vi jobbar på olika avd så det känns som att vi hittar ursäkter att ses, ta en kaffe) och tonen i skype-samtalen är skämtsam, men övergått till skämtsam, flirtig. Vi skrev häromdagen att vi balanserar på gränsen, och det gör vi - utan att skriva eller säga något rakt ut. Stämningen är elektrisk. Jag vet eg inte vad han känner eller tänker, för vi har inte sagt nåt rakt ut. Jag kan inte sluta tänka på honom, och det äter upp mig snart. Och jag vill verkligen INTE förstöra hans familj (också gift), och inte min heller. Jag vill inte att han lämnar henne för mig. Jag vill bara så innerligt gärna kyssa honom, ligga med honom och få det ur systemet.

    Jag VET att jag borde undvika honom. Och JO jag älskar min man. Jag VILL inte känna såhär. Det här har bara slagit ner som en blixt och fastnat i mig. Nästan alla trådar jag hittar om liknande så har man det dåligt i sitt nuvarande, jag har inte det. Jag bara vill så jävla starkt bara ligga med honom. Men jag är rädd att jag inte kommer kunna leva med det, det borde jag inte, för då är jag ett jävla svin. Såna jag hatar själv.

    Vill rådfråga:

    1. Har du någon gång känt lika (haft det bra o älskat din nuvarande men blivit kåt/förälskad i en annan samtidigt) och faktiskt gjort det, fått det ur systemet och sen levt vidare? Eller slutar det alltid i kaos (fan, jag vet ju svaret, men finns NÅN som inte ångrat sig?)

    2. Borde jag fråga hur han känner / vad han tänker? Möjlighet: att jag inbillar mig och då är detta ur världen, alternativt. Risk: att han känner samma och det blir ännu jobbigare.

    Tacksam för konstruktiva tankar (att jag bör lämna min man innan jag gör nåt förstår jag att flera av er kommer säga, men det är inte aktuellt).

    Tack!

  • Svar på tråden Jag vill ligga med min kollega, är gift
  • Anonym (Villmenfårinte)
    Anonym (FYI) skrev 2018-11-06 22:48:27 följande:

    Är det verkligen sant ?

    Skulle du dagen efter, eller kanske timmarna efter du legat med kollegan, kunna komma hem till din man och barn, se dom i ögonen, och ha den lögnen och sveket på ditt samvete. Det varje gång ni haft era  träffar. För det kommer inte att bli bara en gång för att få det ur systemet.

    Förresten. Hur gick det på AW (#265) som företaget bjudit er på där ni kanske skulle vara ensamma som förra gången ? Eller har den inte varit än ?


    Den har inte varit än (den är i slutet på nov, precis som firmafesten också).
  • Anonym (trogen)

    Som många andra i tråden tycker jag definitivt att du bör dra ner på kontakten med kollegan om du menar allvar med att du älskar din man och inte vill förlora honom.

  • Anonym (trogen)
    Anonym (FYI) skrev 2018-11-06 23:03:18 följande:

    Eller kollegans fru. Avslöjandet kan komma den vägen också.


    Ja, eftersom det alltid är två personer inblandade i otrohet kan man aldrig vara säker på att man har full kontroll över situationen, hur försiktig man än är.
  • Inga bekymmer
    Anonym (Villmenfårinte) skrev 2018-11-07 06:36:59 följande:

    Tack för att du skriver hur det varit för dig. Jag behöver höra det. Just nu känns det fysiskt omöjligt att säga nej om han skulle försöka kyssa mig. Men det är klart att det går. På nåt sätt.


    Det går! Men du måste vilja göra rätt OCH fatta ett beslut om att du ska göra rätt och inte agera på dina känslor i detta.

    Och är det fortfarande svårt om/när du gjort det, så kanske du iaf ska överväga att prata med din partner och berätta att du fått starka känslor för någon annan.
  • Anonym (Man med egen erfarenhet)
    Inga bekymmer skrev 2018-11-06 22:51:33 följande:
    Ja, jag förstår att du har en annan uppfattning än jag om det allra mesta! Det är klart att det finns en massa olika scenarior och att det finns finns grader av allt.. Jag dömer inte alla som varit otrogna som dåliga och elaka människor, men jag tror inte att man är i bra kontakt med sina känslor och har ett helt fungerande samvete om man gör en sådan sak utan att det märks att något är fel och utan att man själv mår dåligt av vad man har gjort. Att några klarar av att gå vidare efter en tid är en annan sak.

    Och jag utgick i mitt resonemang ifrån att RISKEN FINNS att partnern skulle fatta misstankar och kunna börja ställa frågor. Och då om ditt argument - det man inte vet har man inte ont av-ska hålla, så måste den som varit otrogen KUNNA ljuga och manipulera och göra det för att misstanken och känslan av oro ska släppa för den andra. Annars kommer nämligen den som varit otrogen med stor sannolikhet avslöja sig då. Jag menade alltså inte att så många är mästare på att ljuga och manipulera, utan att det krävs att man är bra på det om dina argument ska hålla OM partnern får en känsla av att nåt är fel. Problemet med ditt resonemang är ju att du redan på förhand har ett facit på hur det kommer gå. Det har man inte. TS kan def inte vara säker på att hennes man INTE kommer upptäcka otroheten.
    Menar du att du har en annan uppfattning än mitt tydliga råd till TS, citat:
    "Om du "vet" att det kommer äta upp dig så är mitt tydliga råd att du omedelbart avbryter din lek och ditt flörtande med den andra mannen.
    Om du älskar din make och du vill dela ditt liv med honom så bör du ta ditt ansvar...
    Annars är det ganska givet att du gör ett medvetet val att riskera ditt äktenskap.
    Därav följer mitt råd att omedelbart avbryta."

    Jag har aldrig gett något annat råd till TS
    (resten är bara mina resonemang, delvis hypotetiska resonemang och frågeställningar och mina försök att nyansera debatten en aning).

    Men du menar då att du har en annan uppfattning än mitt tydliga råd till TS?
  • Anonym (Man med egen erfarenhet)
    Inga bekymmer skrev 2018-11-06 22:51:33 följande:
    Ja, jag förstår att du har en annan uppfattning än jag om det allra mesta! Det är klart att det finns en massa olika scenarior och att det finns finns grader av allt.. Jag dömer inte alla som varit otrogna som dåliga och elaka människor, men jag tror inte att man är i bra kontakt med sina känslor och har ett helt fungerande samvete om man gör en sådan sak utan att det märks att något är fel och utan att man själv mår dåligt av vad man har gjort. Att några klarar av att gå vidare efter en tid är en annan sak.

    Och jag utgick i mitt resonemang ifrån att RISKEN FINNS att partnern skulle fatta misstankar och kunna börja ställa frågor. Och då om ditt argument - det man inte vet har man inte ont av-ska hålla, så måste den som varit otrogen KUNNA ljuga och manipulera och göra det för att misstanken och känslan av oro ska släppa för den andra. Annars kommer nämligen den som varit otrogen med stor sannolikhet avslöja sig då. Jag menade alltså inte att så många är mästare på att ljuga och manipulera, utan att det krävs att man är bra på det om dina argument ska hålla OM partnern får en känsla av att nåt är fel. Problemet med ditt resonemang är ju att du redan på förhand har ett facit på hur det kommer gå. Det har man inte. TS kan def inte vara säker på att hennes man INTE kommer upptäcka otroheten.
    Du svarar på mitt inlägg som du citerar. 
    Du utgår från ditt eget resonemang och dina egna känslor och du sätter upp nya förutsättningar, du hittar på egna om och men, som skiljer sig från mitt inlägg som du citerar.
    Utifrån din utgångspunkt och att du ändrar förutsättningarna skriver du ditt eget facit, som säkert stämmer utifrån dina egna påhittade förutsättningar.

    Men i mitt inlägg, med mina förutsättningar, som du citerar, så stämmer inte ditt skapade facit utan i det fallet är det mitt facit som är rätt.

    Jag förstår att du har svårt att hantera dina egna känslor inför den självklara sanningen. Men i verkligheten spelar det ingen roll för dina egna problematiska känslor kan ändå inte ändra sanningen.
    Det man inte vet mår man inte dåligt av.

    Visst kan detta krassa konstaterande vara obekvämt och visst känner du och många att du måste försöka argumentera och hitta på egna egna om och men. Även om du anser att det är något fel på mig eller på hela världen, om du anser att det finns risker eller om du gör vilka antaganden som helst, om du anser att det är både hemskt och förskräckligt, så förändras ändå inte denna enkla sanning.


    Du och vi alla måste också förlika oss med konstaterandet att det går aldrig hindra sin partner från att vara otrogen. Det är ett faktum som vi alla känner till när vi går in i ett förhållande, även om många kanske väljer att dölja eller förneka detta faktum för sig själv. 
    Det enda man kan ha kontroll över är sina egna val.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Man med egen erfarenhet) skrev 2018-11-07 10:58:29 följande:
    Menar du att du har en annan uppfattning än mitt tydliga råd till TS, citat:
    "Om du "vet" att det kommer äta upp dig så är mitt tydliga råd att du omedelbart avbryter din lek och ditt flörtande med den andra mannen.
    Om du älskar din make och du vill dela ditt liv med honom så bör du ta ditt ansvar...
    Annars är det ganska givet att du gör ett medvetet val att riskera ditt äktenskap.
    Därav följer mitt råd att omedelbart avbryta."

    Jag har aldrig gett något annat råd till TS
    (resten är bara mina resonemang, delvis hypotetiska resonemang och frågeställningar och mina försök att nyansera debatten en aning).

    Men du menar då att du har en annan uppfattning än mitt tydliga råd till TS?
    Men fattar inte du att dina "hypotetiska resonemang" kan i ts, och i andras trådars fall, där ts faktiskt ser ett problem med sina känslor, och kanske inte vill ha dom, elda på ett beslut som hon kommer att kunna ångra i framtiden.
    Det finns liksom ingen anledning att skriva här på FL om man redan tagit ett beslut att vara otrogen, Dina inlägg ger ved på elden, att det inte är fel, och att "det man inte vet, har man inte ont av" o.s.v.
    Vad jag förstår vill dom flesta som skriver om detta ämne hitta skäl att INTE gå över gränsen....Där hjälper inte du !!
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Villmenfårinte) skrev 2018-11-07 06:39:14 följande:
    Den har inte varit än (den är i slutet på nov, precis som firmafesten också).
    Ja, då är det väl så att har inget hänt innan, kommer det att hända då...
  • Anonym (Man med egen erfarenhet)
    Anonym (FYI) skrev 2018-11-07 11:29:48 följande:
    Men fattar inte du att dina "hypotetiska resonemang" kan i ts, och i andras trådars fall, där ts faktiskt ser ett problem med sina känslor, och kanske inte vill ha dom, elda på ett beslut som hon kommer att kunna ångra i framtiden.
    Det finns liksom ingen anledning att skriva här på FL om man redan tagit ett beslut att vara otrogen, Dina inlägg ger ved på elden, att det inte är fel, och att "det man inte vet, har man inte ont av" o.s.v.
    Vad jag förstår vill dom flesta som skriver om detta ämne hitta skäl att INTE gå över gränsen....Där hjälper inte du !!
    Du må ha hur stora problem som helst med dina egna känslor. Men du borde ändå kunna klara av att läsa och förstå att jag i hela denna tråden endast har gett ett enda råd till TS? 
    Dessutom ett mycket tydligt råd.
    Jag är helt övertygad att TS är kapabel och har tillräcklig läsförståelse för att klara läsa detta enkla!
    "Om du "vet" att det kommer äta upp dig så är mitt tydliga råd att du omedelbart avbryter din lek och ditt flörtande med den andra mannen.
    Om du älskar din make och du vill dela ditt liv med honom så bör du ta ditt ansvar...
    Annars är det ganska givet att du gör ett medvetet val att riskera ditt äktenskap.
    Därav följer mitt råd att omedelbart avbryta."

    Jag har aldrig gett något annat råd till TS.
    Jag har aldrig någonsin i något enda sammanhang påstått att otrohet inte är fel. Det är lögnaktigt av dig att påstå.

    FYI du borde avstå från att försöka dumförklara andra, det slår bara tillbaka på dig själv.
    Du och några till här är den direkta orsaken till att jag tycker det är påkallat att nyansera debatten och att föra hypotetiska resonemang.
    Att du i din bedömning om TS och andra människor förutsätter att de inte själva skulle vara kapabla förstå saker som du anser du är mera kapabel förstå säger så mycket mera om dig än om dem.

    Du visar att du tillhör dem som har mycket stora problem att acceptera den enkla sanningen men du kan inte förklara varför du känner dig tvingad argumentera mot sanningen. Trots dina ansträngningar lyckas du inte en enda millimeter ändra på sanningen.

    Du verkar ju inte kapabel komma med något enda vettigt svar på de frågeställningar jag tidigare ställt till dig och i tråden i allmänhet.
    Men ändå verkar du tro dig har facit och du tror dig veta allt. 
    Det tycker jag att du själv borde reflektera över en stund alldeles för dig själv innan du kastar in ditt nästa inlägg med dina anklagelser och fördömanden.
  • Anonym (Claire)
    Anonym (Man med egen erfarenhet) skrev 2018-11-06 18:08:28 följande:
    I min fråga förutsatte jag allt annat lika = inga sjukdomar. Det är ju ganska självklart eftersom både TS och den andre mannen är gifta så är risken i princip obefintlig. Upplysningsvis finns det också ett skydd som kallas kondom...

    Rent faktabaserat, varför måste det nödvändigtvis leda till katastrof om det inte kommer fram?
    TS skulle ju kunna vara en av de personer som klarar av att bära på en sådan hemlighet?

    (På förekommen anledning upprepar jag till Man, FYI m fl:
    Jag har aldrig givit som råd till TS eller någon annan att vara otrogen. Till den som frågar mig så vidhåller jag att det rent generellt är bättre att inte vara otrogen.)
    Så om jag får veta att min partner är otrogen ska jag känna mig helt trygg för könssjukdomar, eftersom den andra personen också lever i ett förhållande? Realitycheck please. Oftast kommer kännedomen om otroheten efter att den är ett faktum och då är det redan för sent att säkra upp med kondom.

    Om du inte förstår varför otrohet kan vara katastrofalt för de personer som drabbas av den kan jag tyvärr inte hjälpa dig.
Svar på tråden Jag vill ligga med min kollega, är gift