• Anonym (Villmenfårinte)

    Jag vill ligga med min kollega, är gift

    Jag är gift och har två barn, varit tillsammans i 14 år. Lycklig med min man, vill leva resten av mitt liv med honom. Har inte överhuvudtaget funderat på otrohet innan. MEN. Jag bytte jobb för 1 år sen, och jobbar där med en man där något vuxit fram som jag snart inte kan kontrollera. Vi märkte att vi hade rätt kul ihop, skämtar och skrattar mycket. Men plötsligt övergick det i känslor, som jag kämpar för att trycka undan. Det har gått ett halvår nu. Vi skriver mkt med varann på skype på jobbet, hänger så snart vi får chansen m gemensamma projekt (vi jobbar på olika avd så det känns som att vi hittar ursäkter att ses, ta en kaffe) och tonen i skype-samtalen är skämtsam, men övergått till skämtsam, flirtig. Vi skrev häromdagen att vi balanserar på gränsen, och det gör vi - utan att skriva eller säga något rakt ut. Stämningen är elektrisk. Jag vet eg inte vad han känner eller tänker, för vi har inte sagt nåt rakt ut. Jag kan inte sluta tänka på honom, och det äter upp mig snart. Och jag vill verkligen INTE förstöra hans familj (också gift), och inte min heller. Jag vill inte att han lämnar henne för mig. Jag vill bara så innerligt gärna kyssa honom, ligga med honom och få det ur systemet.

    Jag VET att jag borde undvika honom. Och JO jag älskar min man. Jag VILL inte känna såhär. Det här har bara slagit ner som en blixt och fastnat i mig. Nästan alla trådar jag hittar om liknande så har man det dåligt i sitt nuvarande, jag har inte det. Jag bara vill så jävla starkt bara ligga med honom. Men jag är rädd att jag inte kommer kunna leva med det, det borde jag inte, för då är jag ett jävla svin. Såna jag hatar själv.

    Vill rådfråga:

    1. Har du någon gång känt lika (haft det bra o älskat din nuvarande men blivit kåt/förälskad i en annan samtidigt) och faktiskt gjort det, fått det ur systemet och sen levt vidare? Eller slutar det alltid i kaos (fan, jag vet ju svaret, men finns NÅN som inte ångrat sig?)

    2. Borde jag fråga hur han känner / vad han tänker? Möjlighet: att jag inbillar mig och då är detta ur världen, alternativt. Risk: att han känner samma och det blir ännu jobbigare.

    Tacksam för konstruktiva tankar (att jag bör lämna min man innan jag gör nåt förstår jag att flera av er kommer säga, men det är inte aktuellt).

    Tack!

  • Svar på tråden Jag vill ligga med min kollega, är gift
  • Anonym (Man med egen erfarenhet)
    Anonym (Avdramatisera) skrev 2019-01-03 17:17:56 följande:
    Problemet är att resonemanget "det man inte vet har man inte ont av" funkar dåligt när det kommer till otrohet. Man kan aldrig GARANTERA att en otrohet inte kommer fram. Alldeles för många faktorer som spelar in.
    Jag har inte överhuvudtaget resonerat om sannolikheter, problem, risker eller faktorer.
    Fortfarande gäller sanningen: Det man inte vet har man inte ont av.

    Sedan kan du eller vem som helst hitta på en massa olika argument eller påhittade scenarior, typ "det kanske kommer fram".
    Jag har aldrig sagt emot detta!
    Men det ändrar ändå inte den enkla sanningen.

    Om min partner skulle vara otrogen så vill jag inte veta,
    för det jag inte vet mår jag inte dåligt av.

    Sedan kan det vara annorlunda för dig och för andra, jag accepterar det.
    Men du/ni måste också acceptera att sanningen ändå gäller!
    Och att jag och flera med mig vill inte veta.
  • Anonym (Skild och gift)
    Om min partner skulle vara otrogen så vill jag inte veta,
    för det jag inte vet mår jag inte dåligt av.
     
    Tills din fru ger dig HIV/AIDS.  Drömmer
  • Anonym (Man med egen erfarenhet)
    Anonym (Skild och gift) skrev 2019-01-03 19:58:24 följande:
    Tills din fru ger dig HIV/AIDS.  Drömmer
    Jag citerar del av mitt tidigare inlägg:
    "Sedan kan du eller vem som helst hitta på en massa olika argument eller påhittade scenarior, typ "det kanske kommer fram". (Tillägg: Inkl eventuell risk för sjukdom etc, etc, etc.)

    Jag har aldrig sagt emot detta!


    Men det ändrar ändå inte den enkla sanningen.
    .
    Ni kan fortsätta hitta på hur många olika sannolika eller osannolika argument som helst. Ni kan ändå inte ändra den enkla och otvetydiga sanningen.
    Jag inser att ni önskar ändra på sanningen, men tyvärr har ni bara acceptera att det är inte möjligt.

    Om min partner skulle vara otrogen så vill jag inte veta.
    Det jag inte vet mår jag inte ont av.
    Ni önskar annorlunda och jag respekterar det. Varför kan ni inte respektera min egen personliga vilja?

    I verkligheten är otrohet är inte särskilt ovanligt. Jag förstår att jag inte kan äga en annan människa och jag förstår och accepterar att man kan aldrig hindra sin partner från att vara otrogen.
    Kan du/ni klara av att förstå detta och acceptera det för er egen del?
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Man med egen erfarenhet) skrev 2019-01-03 15:32:30 följande:
    Kommentar till din 5)
    ???
    Anonym (Man med egen erfarenhet) skrev 2019-01-03 15:42:50 följande:
    V v visa var jag någonsin skulle ha gjort någon lång och filosofisk utläggning om detta extremt enkla faktum? Citera gärna tack!

    Det man inte vet mår man inte ont av.
    Det är en en allmänt vedertagen 100% sanning som aldrig har blivit motbevisad. Det är ingen harang utan det beskriver ett mycket enkelt faktum.
    Du och andra må tycka att det känns svårt men dina personliga känslor kan inte ändra fakta och sanning.

    Kan du kortfattat förklara på vilket sätt du kan ändra denna enkla sanning eller på vilket sätt detta inte är ett faktum?
    Du blir i så fall helt unik som den första människa i världshistorien som kan ändra denna enkla sanning...
    Finns inte plats i detta forumet att visa allt skitsnack du fört i olika trådar.
    Anonym (Man med egen erfarenhet) skrev 2019-01-03 15:42:50 följande:
    Det man inte vet mår man inte ont av.
    Det är en en allmänt vedertagen 100% sanning som aldrig har blivit motbevisad. Det är ingen harang utan det beskriver ett mycket enkelt faktum.
    Du och andra må tycka att det känns svårt men dina personliga känslor kan inte ändra fakta och sanning.
    Du tror alltså inte det finns exempel på att man i varje fiber i kroppen, och att man även ser på sin partner att något hänt, kanske till och med sett något misstänkt mail eller sms, men kan varken bevisa eller få partnern att erkänna otrohet...Alltså..("det man inte vet"). Man får inget erkännande...
    ("har man inte ont av")...Tror du på det själv ?? I.a.f jag skulle må skit.

  • Anonym (Skild och gift)
    Anonym (Man med egen erfarenhet) skrev 2019-01-04 15:19:10 följande:
    Jag citerar del av mitt tidigare inlägg:
    "Sedan kan du eller vem som helst hitta på en massa olika argument eller påhittade scenarior, typ "det kanske kommer fram". (Tillägg: Inkl eventuell risk för sjukdom etc, etc, etc.)

    Jag har aldrig sagt emot detta!

    Men det ändrar ändå inte den enkla sanningen.
    .
    Ni kan fortsätta hitta på hur många olika sannolika eller osannolika argument som helst. Ni kan ändå inte ändra den enkla och otvetydiga sanningen.
    Jag inser att ni önskar ändra på sanningen, men tyvärr har ni bara acceptera att det är inte möjligt.

    Om min partner skulle vara otrogen så vill jag inte veta.
    Det jag inte vet mår jag inte ont av.
    Ni önskar annorlunda och jag respekterar det. Varför kan ni inte respektera min egen personliga vilja?

    I verkligheten är otrohet är inte särskilt ovanligt. Jag förstår att jag inte kan äga en annan människa och jag förstår och accepterar att man kan aldrig hindra sin partner från att vara otrogen.
    Kan du/ni klara av att förstå detta och acceptera det för er egen del?
    Okej om vi skiter i det filosofiska om att inte ha ont av det man inte vet... bla bla...

    Men när mitt ex gick bakom ryggen på mig så "visste" jag ingenting. Men sen började jag misstänka mer och mer. För oss vanliga dödliga människor skulle jag tro det kallas för magkänsla. Kanske något du saknar?

    Så under flera månader "visste" jag inte att min (ex) fru var otrogen mot mig men jävla vad ont jag hade. Jag sov kanske 3-4 timmar per natt, kunde inte få något gjort på jobbet och jag blev ett nervvrak.

    Men sen såg jag emailen och konfronterade henne. Hon fortsatte naturligtvis att ljuga med då visste jag. Och vet du vad, det jag då visste gjorde mindre ont på någotvis. För att gå och misstänka sin fru, partner och bästa vän i flera månader gjorde fruktansvär ont. Att veta sanningen, även ifall det var dåliga nyheter, gjorde mindre ont för mig.

    Att tro att det man inte vet inte gör ont är otroligt naivt. Så om vi skiter i filosofiska komentarer som; om ett träd faller i skogen men ingen hör det, gör det då ett ljud...och återgår till verkligheten så skulle jag tro att andra saker också skulle göra ont även att man inte visste.

    Typ:

    - Ditt hus brinner men du sover vidare
    - Du har allvarlig cancer utan symptom så du tror allt är bra
    - Du har fått en stroke men tror det är vanlig huvudvärk
    - Du köper ett nytt hus för alla dina pengar utan att veta om att det är fullt av mögel och asbest
    - Din fru knullar med din chef och dom har kärat ner sig i varandra

    Svara gärna utan din filosofi-hatt på.  Tomte
  • Anonym (kajsa)

    Grattis, ditt "problem" är mycket lättlöst. Du är gift - ligg med din man. Så.

  • Anonym (FYI)
    Anonym (Skild och gift) skrev 2019-01-04 17:12:14 följande:
    Okej om vi skiter i det filosofiska om att inte ha ont av det man inte vet... bla bla...

    Men när mitt ex gick bakom ryggen på mig så "visste" jag ingenting. Men sen började jag misstänka mer och mer. För oss vanliga dödliga människor skulle jag tro det kallas för magkänsla. Kanske något du saknar?

    Så under flera månader "visste" jag inte att min (ex) fru var otrogen mot mig men jävla vad ont jag hade. Jag sov kanske 3-4 timmar per natt, kunde inte få något gjort på jobbet och jag blev ett nervvrak.

    Men sen såg jag emailen och konfronterade henne. Hon fortsatte naturligtvis att ljuga med då visste jag. Och vet du vad, det jag då visste gjorde mindre ont på någotvis. För att gå och misstänka sin fru, partner och bästa vän i flera månader gjorde fruktansvär ont. Att veta sanningen, även ifall det var dåliga nyheter, gjorde mindre ont för mig.

    Att tro att det man inte vet inte gör ont är otroligt naivt. Så om vi skiter i filosofiska komentarer som; om ett träd faller i skogen men ingen hör det, gör det då ett ljud...och återgår till verkligheten så skulle jag tro att andra saker också skulle göra ont även att man inte visste.

    Typ:

    - Ditt hus brinner men du sover vidare
    - Du har allvarlig cancer utan symptom så du tror allt är bra
    - Du har fått en stroke men tror det är vanlig huvudvärk
    - Du köper ett nytt hus för alla dina pengar utan att veta om att det är fullt av mögel och asbest
    - Din fru knullar med din chef och dom har kärat ner sig i varandra

    Svara gärna utan din filosofi-hatt på.  Tomte
    Anonym (kajsa) skrev 2019-01-04 17:48:09 följande:

    Grattis, ditt "problem" är mycket lättlöst. Du är gift - ligg med din man. Så.




  • Anonym (Anonym45)
    Anonym (Avdramatisera) skrev 2019-01-03 17:17:56 följande:

    Problemet är att resonemanget "det man inte vet har man inte ont av" funkar dåligt när det kommer till otrohet. Man kan aldrig GARANTERA att en otrohet inte kommer fram. Alldeles för många faktorer som spelar in.


    Att vara diskret är A och O är man det så funkar det. Ta inga risker
  • Diversifierat
    Anonym (kajsa) skrev 2019-01-04 17:48:09 följande:

    Grattis, ditt "problem" är mycket lättlöst. Du är gift - ligg med din man. Så.


    Kan faktiskt hålla med lite om detta. Giftermålet och ringen på fingret är verkligen symboler för ett beslut. Beslutet är alltså egenligen fattat redan. Iaf om man tänker som jag kring ett giftermåls betydelse.
  • Anonym (Man med egen erfarenhet)
    Diversifierat skrev 2019-01-06 23:14:24 följande:
    Kan faktiskt hålla med lite om detta. Giftermålet och ringen på fingret är verkligen symboler för ett beslut. Beslutet är alltså egenligen fattat redan. Iaf om man tänker som jag kring ett giftermåls betydelse.
    Jag tror att alla som gifter sig, eller som på annat sätt avger ett trohetslöfte, verkligen menar vad de säger.
    Beslutet är fattat, åtminstone då vid tillfället.
    Senare händer det en massa saker, omvärlden förändras och personer förändras.
    Blir man tillräckligt missnöjd med sig själv, sitt liv och sin man (kvinnligt?) eller tillräckligt sugen på sex (manligt?) så har personen inga större problem med att inför sig själv rättfärdiga att trohetslöftet nu inte gäller riktigt lika start som det gjorde då det gav sig. De omständigheter som nu gäller gör att det dåvarande beslutet går att rucka lite grand, eller så är det möjligt att fatta ett helt annat beslut. Beslutet var inte allvarligare än att för många räcker det med att skylla på alkoholintag för att beslutet inte ska gälla.

    Detta är ju helt uppenbart eftersom otrohet inte är särskilt ovanligt.
    Undersökningar visar att otrohet sannolikt är väldigt mycket vanligare än de fall som blir uppdagade.
    Min slutsats är att otrohet förekommer och det rätt vanligt att det går hemlighålla utan att uppdagas.
    Och det man inte vet mår man inte ont av.
Svar på tråden Jag vill ligga med min kollega, är gift