• UndrandeSökare

    Vi som planerar äggdonation 2019

    Hej !

    Några fler som planerar äggdonation eller embryodonation i Sverige eller utomlands 2019?

    Det kommer en ny lag som gör embryodonation (dubbeldonation) lagligt i Sverige från 1 januari 2019.

    Jag och min man har gjort dubbeldonation hos Avaclinic i Riga och har 5 blastos kvar i frysen som vi planerar börja använda under 2019.

    Här kan vi samlas och prata !

    Några boktips för den som vill läsa om donation:

    Den tuffaste ronden av Åsa Sandell

    Operation barn, om kampen att bli förälder av Marie Granmar

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-27 14:00
    Angående den nya lagändringen om embryodonation i Sverige. Riksdagen har röstat igenom flera lagändringar som underlättar för ofrivilligt barnlösa. Lagförändring: Blir tillåtet att utföra befruktningar där både ägg och spermier är donerade

    Riksdagen har röstat igenom flera lagförändringar gällande assisterad befruktning. Snart får fler vårdinrättningar genomföra assisterad befruktning och ägg eller spermier behöver inte längre komma från någon av föräldrarna. För att skaffa barn via assisterad befruktning måste i dag antingen ägg eller spermier komma från en av föräldrarna. Det har försvårat för infertila par som vill bli föräldrar.

    Assisterad befruktning med donerade könsceller får i dag bara hanteras på universitetssjukhus och en privat klinik i Umeå. Det har medfört långa köer och framför allt försvårat för ensamstående kvinnor och samkönade par där båda är kvinnor.
    Nya bestämmelser underlättar Från och med den 1 januari 2019 kommer nya bestämmelser att börja gälla. Då blir det tillåtet att utföra assisterad befruktning där varken ägg eller spermier kommer från någon av föräldrarna. Fler vårdinrättningar kommer också få tillstånd att utföra assisterade befruktningar där donerade könsceller krävs.

    ? Par och ensamstående kvinnor får möjlighet att inom svensk hälso- och sjukvård genomgå befruktning utanför kroppen med enbart donerade könsceller. Fler vårdinrättningar kommer också få utföra detta, vilket är en klar förbättring för alla som bor en bit från ett universitetssjukhus, säger socialminister Annika Strandhäll (S).
    Assisterad befruktning utomlands

    Riksdagen röstade också igenom lagförändringar som gäller assisterade befruktningar utomlands. I ett samkönat äktenskap, där båda är kvinnor, måste i dag kvinnan som inte burit barnet adoptera det. Så har det aldrig varit för heterosexuella par, utan där har fadern direkt blivit juridisk förälder. Men nu kommer samkönade par få samma rättigheter till föräldraskap. Däremot kommer par som använder sig av en anonym donator fortfarande behöva genomgå en adoptionsprocess för att bli juridiska föräldrar, oavsett om det är ett samkönat eller heterosexuellt par.

    Ändrad könstillhörighet I och med den nya lagförändringen kommer även personer som ändrat könstillhörighet och får barn få större rättigheter. Om en man som ändrat sitt juridiska kön från kvinna till man föder barn ska han ses som far till barnet och en kvinna som bidrar med spermier ska ses som mor.

    ? Det är bra att lagförändringarna gått igenom. Det kommer att hjälpa människor som är ofrivilligt barnlösa och är en efterlängtad modernisering, säger Annika Strandhäll.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/lagforandring-blir-tillatet-att-genomga-befruktning-med-enbart-donerade-konsceller

  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019
  • PeeWee44
    Snurranfian skrev 2020-02-03 17:54:44 följande:

    Taaack! V.8 är jag i...still early days! Ja både östrogenplåster o Lutinus än så länge!


    Vad bra, ta det till vecka 12 om du har så du klarar dig. Trappa ner lite på Östrogenet innan. Så kul, grattis igen!
  • AnnaLa
    Limarie skrev 2020-02-03 14:25:33 följande:

    Nu har vi gjort vår första embryotransfer. Det blev embryodonation till slut i Prag då vår donator i Finland fick avbryta sin behandling.

    Läkaren hade svårt att placera embryonet då blåsan inte alls var så full som det behövdes. Hade druckit mycket och var så kissnödig. Han var nära att ge upp men sedan tyckte han att det ändå gick.

    Man blir ju lite fundersam att det nu har hamnat "rätt". Nån som har haft samma sak?


    Förstår din oro... tycker det har varierat varje gång hur insättningarna gått. En gång var jag så kissnödig att jag nästan studsade i stolen innan der var dags å dom skratta åt mig när jag gnydde hela insättningen då det var så sjukt svårt att hålla sig när de samtidigt tryckte på magen.. den gången klarade jag inte ens av att titta på skärmen... så jättesvårt få rätt mängd vätska innan.. ngn gång har de skällt lite på mig för jsg druckit för lite... men jag tror att bara de är hyfsat snabba så brukar det nog lösa sig. ( vänner till mig som gjort ivf i Sverige har aldrig ens hört talas om att man ska va kissnödig) Var orolig en gång när hon skickade tillbaka labtjejen med katetern som stod å vänta för de hade svårt att ens få en bra bild via ul på magen.. ( har bakåtlutad livmoder) då kändes det som det tog evigheter innan hon ens börjat..

    jag tror säkert de hittat en finfin plats i din livmoder och att något börjar växa genast:)
  • AnnaLa
    Snurranfian skrev 2020-02-03 16:01:01 följande:

    Haha gulliga du!! Fint att du bryr dig. :) Va där på em... och allt va så fint... världens finaste lilla blobb/böna med ett pickande hjärta. Så fruktansvärt lättad och glad! Känner mig sjukt ödmjuk i för livet just nu. Herrejisses!!! Nu är vi ett steg på väg!


    Vad spännande:) grattis :)
  • Limarie

    @AnnaLa Tack. Hoppas den sitter bra.

    Sedan läser jag oftast att andra skriver om hur slemhinnan såg ut vid transferdagen. Men hos mig kollade de inte ens. Upp på gynstolen. Bara ultraljud på magen och så började letande. Det hade ju varit intressant att veta hur tjock slemhinnan är. Eller har ni andra fått information om det? Respektive är det någon som inte har fått det? Jag glömde fråga allt detta då jag hade helt andra tankar när man var där inne.


    Äggdonation feb 2020 - AMH 0,9 (34 år) /spermafaktor - tidigare 2 IVF 2019 med ICSI - noll av nio ägg befruktades
  • AnnaLa
    Limarie skrev 2020-02-03 22:31:41 följande:

    @AnnaLa Tack. Hoppas den sitter bra.

    Sedan läser jag oftast att andra skriver om hur slemhinnan såg ut vid transferdagen. Men hos mig kollade de inte ens. Upp på gynstolen. Bara ultraljud på magen och så började letande. Det hade ju varit intressant att veta hur tjock slemhinnan är. Eller har ni andra fått information om det? Respektive är det någon som inte har fått det? Jag glömde fråga allt detta då jag hade helt andra tankar när man var där inne.


    Samma där har det varit olika... ibland har de mätt jättenoga... kanske då jag varit på gränsen till för tunn.. ibland har hon bara sagt.. ser bra ut.. man ser nog snabbt på vul ändå om den ser normalt tjock ut... ngn gång har jag frågat.. då jag varit orolig.. men så länge den varit tillräckligt tjock i Sverige innan jag fått ok att köra, har den ju varit fortsatt ok även vid insättning. Och där har de ju mätt noga... (jag har ju fått avbryta pga av tunn slemhinna ngra ggr..)
  • Frazze
    Snurranfian skrev 2020-02-03 16:01:01 följande:

    Haha gulliga du!! Fint att du bryr dig. :) Va där på em... och allt va så fint... världens finaste lilla blobb/böna med ett pickande hjärta. Så fruktansvärt lättad och glad! Känner mig sjukt ödmjuk i för livet just nu. Herrejisses!!! Nu är vi ett steg på väg!


    Ååååh vad glad jag blev nu!!!!! Stort grattis nu håller vi alla tummar och tår att det går hela vägen Har de någon förklaring på hur det kan ha skett? För du var väl i klimakteriet?
  • Hedblomster

    Hej alla!

    Jag har gjort två ivf med sammanlagt sju återföringar med egna ägg. Allt ser fint ut men inte blivit gravid. Börjar fundera på äggdonation om vi inte lyckas snart. Verkar vara hög success rate på äggdonation? Även om man inte har sett några fel med ens egna ägg? Jag fyller 30 i år så det är nog inte åldern. Vilka kliniker utomlands är bra? Vet redan om Olga i Ryssland så vill gärna ha tips på andra :) Tjeckien, Lettland, Polen? Sätter klinikerna in två embryon om man vill? Stämmer priserna på klinikernas hemsidor eller tillkommer "dolda kostnader"?

    Ska lösa igenom tråden när jag får tid också :) Lycka till alla som kämpar!


    Instagram: ttcsomewhereinsweden. 1 utomkvedshavandeskap. 2 ivf. 7 återföringar. 2 kemiska graviditeter.
  • Limarie

    @Hedblomster. Det finns en ny tråd äggdonation 2020. Där frågar en tjej samma frågor och över flera sidor främst i början finns många fina sammanfattningar. Eftersom det är 2020 tråden så finns som tur inte ännu så många sidor att läsa genom.

    Priserna brukar stämma på de flesta hemsidor men ibland måste man har haft kontakt med en koordinator för att få en prislista. I ert fall kan Olga vara intressant då de erbjuder paket med garanti och då får man göra ett försök till med egna ägg innan.


    Äggdonation feb 2020 - AMH 0,9 (34 år) /spermafaktor - tidigare 2 IVF 2019 med ICSI - noll av nio ägg befruktades
  • Hedblomster
    Limarie skrev 2020-02-04 10:47:51 följande:

    @Hedblomster. Det finns en ny tråd äggdonation 2020. Där frågar en tjej samma frågor och över flera sidor främst i början finns många fina sammanfattningar. Eftersom det är 2020 tråden så finns som tur inte ännu så många sidor att läsa genom.

    Priserna brukar stämma på de flesta hemsidor men ibland måste man har haft kontakt med en koordinator för att få en prislista. I ert fall kan Olga vara intressant då de erbjuder paket med garanti och då får man göra ett försök till med egna ägg innan.


    Tack, jag ska titta i den tråden istället! :)
    Instagram: ttcsomewhereinsweden. 1 utomkvedshavandeskap. 2 ivf. 7 återföringar. 2 kemiska graviditeter.
  • Snurranfian
    Frazze skrev 2020-02-04 08:58:11 följande:

    Ååååh vad glad jag blev nu!!!!! Stort grattis nu håller vi alla tummar och tår att det går hela vägen Har de någon förklaring på hur det kan ha skett? För du var väl i klimakteriet?


    Tack ja hoppas verklugen hen vill stanna kvar:) Verkar ju vara en kämpe utan dess like! :) Haha...ja om det inte va gud (inte religiös;) ) så hade jag ju av nån anledning ägglossning. Jag har medicinerat för förtidigt klimakterium i 2 år... men har inte varit utan mens över 1 år. Man kan ju vara i förklimakteriet i 10 år. Högt FSH..över 60 för nåt år sen. AMH va 2014 0.09. Inte testat sen dess. Men inget har hänt på 3 år med försök... så tänker nån boost av Lutinus.... Helt otroligt är det! Är så ödmjuk inför livet just nu.
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019