• Hedblomster

    IVF vintern 2018/2019

    Hej!

    Någon som ska göra ivf nu i vinter och vill följas åt lite?

    Jag och min sambo är 28 och 29 och ska göra vår första ivf och det blir privat på Livio i Falun via en hemortsläkare i Örebro som ligger lite närmare oss än Falun :) Första besöket hos läkaren blir 23 november och jag förutsätter att vi inte hinner börja innan jul men hoppas på januari. Vi har försökt sedan mars 2017 med ett utomkvedshavandeskap i maj 2017. Utredningen gjorde vi klart våren 2018 och den visade inget speciellt men jag har tagit bort en äggledare i samband med utomkvedshavandeskapet.

    För ivf i vårt landsting ska det ha gått två år efter en graviditet och vi orkar inte vänta till sommaren 2019. Vi kommer nog börja med att köpa bara en behandling dock, det är ju så dyrt... Håller helt enkelt tummarna för att vi får det lätt!

    Hoppas få några att hålla tummarna tillsammans med här!


    Blogg: havingyourbaby.vimedbarn.se. Insta: ttcsomewhereinsweden. TTC sen mars-17. X i maj-17.
  • Svar på tråden IVF vintern 2018/2019
  • carola18
    Hedblomster skrev 2019-01-29 19:38:28 följande:

    Vi fick brev idag om att vi har FYRA i frysen!!! Så ofattbart! Av 10 befruktade var fem tillräckligt bra för att odlas till dag fem och sex! Så glad!


    Wow....väntar också besked hoppas det ligger i brevlådan när jag kommer hem
  • carola18

    Tjuvstartade imorse och tog negativt...Vet att det kan bero på att det är för tidigt men känns kört...tänk om denna skit och 52 000 kr vart helt i onödan

  • H@llon

    Wow, grattis!

    Fick också brev igår, endast 2 hade kunnat frysas. Kan inte låta bli att känna mig besviken, 6 st hade odlats vidare till dag sex. Jag är glad att jag fick nåt till frysen men sist klarade sig inget av våra 2 frysta så det känns som att det blir samma nu. Befinner mig i en svacka just nu där allt känns hopplöst.


    Hedblomster skrev 2019-01-29 19:38:28 följande:

    Vi fick brev idag om att vi har FYRA i frysen!!! Så ofattbart! Av 10 befruktade var fem tillräckligt bra för att odlas till dag fem och sex! Så glad!


  • nypan78
    carola18 skrev 2019-01-30 08:04:20 följande:

    Tjuvstartade imorse och tog negativt...Vet att det kan bero på att det är för tidigt men känns kört...tänk om denna skit och 52 000 kr vart helt i onödan


    52000 kr för ett försök?? Vanligt ivf?
  • carola18
    nypan78 skrev 2019-01-30 11:11:22 följande:

    52000 kr för ett försök?? Vanligt ivf?


    Gjorde en frysåterföring i höstas 17000 kr och nu en ny ivf behandling 38 000 kr
  • Hedblomster
    H@llon skrev 2019-01-30 08:19:41 följande:

    Wow, grattis!

    Fick också brev igår, endast 2 hade kunnat frysas. Kan inte låta bli att känna mig besviken, 6 st hade odlats vidare till dag sex. Jag är glad att jag fick nåt till frysen men sist klarade sig inget av våra 2 frysta så det känns som att det blir samma nu. Befinner mig i en svacka just nu där allt känns hopplöst.


    Men två är inte alls dåligt, grattis! Hoppas det går bättre än förra gången men förstår att det känns jobbigt när man har tidigare erfarenheter av att det inte gått :(
    Blogg: havingyourbaby.vimedbarn.se. Insta: ttcsomewhereinsweden. TTC sen mars-17. X i maj-17.
  • melissa8601

    Hej!

    Jag hoppar in här. Jag 86:a och sambo 88:a, vi gör IVF 1 i Stockholm. Liten manlig factor. Viss % slöa simmare men det finns och blir över bra simmare har de sagt.

    Vi hade vårt första äggplock I måndags. 14 ägg togs ut. Idag hade vi tid för återinförande, 2 dagar efter.
    Då berättar de att 12 ägg var mogna och 10 befruktats. Alla 10 hade delat sig fint tills idag så det blev lite "lotto" vilket de skulle sätta in sa läkaren.

    Varför odlar de inte äggen längre för att optimera chanserna?? "Problematiskt logiskt" svarade dom. Hade känts bättre att sätta in på fredag iaf om de inte har helgöppet (Dag 4). Hur har ni haft det med odlingsdagar och insättning? Trodde det var standard att var fler än 5 ägg befruktade så odlade man flera dagar. Kanske fattat fel.

    De ringer på måndag och berättar hur många/om något gick att frysa. Ett 2 dagars ägg Insatt iallafall och nu börjar 16 dagars ruv-väntan :)


     

  • carola18

    Fick brev från kliniken idag. 4 till frysen...Känns bra. 2015 fick vi endast 1 och då var frysdisken max 5 år såg att dom höjt till max 10 år nu

  • Loviisa89
    melissa8601 skrev 2019-01-30 15:26:47 följande:

    Hej!

    Jag hoppar in här. Jag 86:a och sambo 88:a, vi gör IVF 1 i Stockholm. Liten manlig factor. Viss % slöa simmare men det finns och blir över bra simmare har de sagt.

    Vi hade vårt första äggplock I måndags. 14 ägg togs ut. Idag hade vi tid för återinförande, 2 dagar efter.

    Då berättar de att 12 ägg var mogna och 10 befruktats. Alla 10 hade delat sig fint tills idag så det blev lite "lotto" vilket de skulle sätta in sa läkaren.

    Varför odlar de inte äggen längre för att optimera chanserna?? "Problematiskt logiskt" svarade dom. Hade känts bättre att sätta in på fredag iaf om de inte har helgöppet (Dag 4). Hur har ni haft det med odlingsdagar och insättning? Trodde det var standard att var fler än 5 ägg befruktade så odlade man flera dagar. Kanske fattat fel.

    De ringer på måndag och berättar hur många/om något gick att frysa. Ett 2 dagars ägg Insatt iallafall och nu börjar 16 dagars ruv-väntan :)

     


    Där vi går (RMC Linköping) så är standarden att man sätter in senare om man får fler än 5 befruktade. Då sätter man in 5 eller 6 dagar efter ÄP. Om man får färre än 5 befruktade sätter man in 2 eller 3 dagar efter.

    Där vi går har de öppet för insättningar på lördagar (men inte söndagar). Det kanske är så att din klinik inte kör några insättningar alls på helgen? Isåfall var de ju tvungna att sätta in nu. Jag tror inte att man brukar sätta in dag 4, det är säkert inte optimalt den dagen.
Svar på tråden IVF vintern 2018/2019