• Hedblomster

    IVF vintern 2018/2019

    Hej!

    Någon som ska göra ivf nu i vinter och vill följas åt lite?

    Jag och min sambo är 28 och 29 och ska göra vår första ivf och det blir privat på Livio i Falun via en hemortsläkare i Örebro som ligger lite närmare oss än Falun :) Första besöket hos läkaren blir 23 november och jag förutsätter att vi inte hinner börja innan jul men hoppas på januari. Vi har försökt sedan mars 2017 med ett utomkvedshavandeskap i maj 2017. Utredningen gjorde vi klart våren 2018 och den visade inget speciellt men jag har tagit bort en äggledare i samband med utomkvedshavandeskapet.

    För ivf i vårt landsting ska det ha gått två år efter en graviditet och vi orkar inte vänta till sommaren 2019. Vi kommer nog börja med att köpa bara en behandling dock, det är ju så dyrt... Håller helt enkelt tummarna för att vi får det lätt!

    Hoppas få några att hålla tummarna tillsammans med här!


    Blogg: havingyourbaby.vimedbarn.se. Insta: ttcsomewhereinsweden. TTC sen mars-17. X i maj-17.
  • Svar på tråden IVF vintern 2018/2019
  • Ärdetminturnu

    Har en fundering om amh värde. Har läst att blodprov för att mäta amh ska göras i cykelns tredje dag, var det så för er? Jag lämnade blodprov efter första utredningsbesöket men det var mitt i en cykel. Funderar på om/hur det påverkar amh värdet, kan det ge ett högre eller lägre resultat?

  • Längtar2019
    Ärdetminturnu skrev 2019-04-26 22:03:35 följande:

    Har en fundering om amh värde. Har läst att blodprov för att mäta amh ska göras i cykelns tredje dag, var det så för er? Jag lämnade blodprov efter första utredningsbesöket men det var mitt i en cykel. Funderar på om/hur det påverkar amh värdet, kan det ge ett högre eller lägre resultat?


    Jag blir osäker på om det var så för mig gällande AMH. För FSH var det på tredje dagen om jag minns rätt.
  • FrökenLängtan

    Hej, jag hoppar in här i tråden, hoppas det är okej.. :) 

    Har precis genomgått vår tredje IVF, fick på testdagen (ruvardag 18) positivt resultat, men samtidigt en blödning.. Glädjen var alltså inte långvarig :( 

    Någon annan som varit med om en blödning i samband med testdagen och det gått bra? Jag förstår att mensvärks-liknande känslor som jag haft, i kombo med blod, inte är bra.

  • Ärdetminturnu
    Längtar2019 skrev 2019-04-27 06:40:43 följande:

    Jag blir osäker på om det var så för mig gällande AMH. För FSH var det på tredje dagen om jag minns rätt.


    Tog du två olika blodprov under utredningen menar du?
  • Längtar2019
    Ärdetminturnu skrev 2019-04-27 15:05:52 följande:

    Tog du två olika blodprov under utredningen menar du?


    Ja, jag hade en väldigt dålig upplevelse hos Mama Mia i Stockholm där jag blev runtskickad hos fem olika läkare under utredningen som glömde bort att jag skulle ta fsh, tappade bort mina prover och även levererade mitt dåliga amh i ett telefonsamtal där läkaren sa, du kommer ha oerhört svårt att få barn, kanske måste du göra ÄD, sen bröts samtalet och läkaren ringde inte upp och jag fick mitt livs värsta besked någonsin på det sättet...
  • Ärdetminturnu
    Längtar2019 skrev 2019-04-27 21:54:07 följande:

    Ja, jag hade en väldigt dålig upplevelse hos Mama Mia i Stockholm där jag blev runtskickad hos fem olika läkare under utredningen som glömde bort att jag skulle ta fsh, tappade bort mina prover och även levererade mitt dåliga amh i ett telefonsamtal där läkaren sa, du kommer ha oerhört svårt att få barn, kanske måste du göra ÄD, sen bröts samtalet och läkaren ringde inte upp och jag fick mitt livs värsta besked någonsin på det sättet...


    Nä fy så dåligt!! Så ska det bara inte få gå till! Gjorde också vår utredning där. Gick smidigt men som sagt är jag osäker på resultaten då jag inte lämnade blod på dag tre. Vi fick som svar att våra tester såg bra ut och att inga hinder förelåg. Men när vi sen kom till Livio så gav läkaren där en helt annan bild vilket också blev lite av en chock
  • BinniBoo
    FrökenLängtan skrev 2019-04-27 08:30:08 följande:

    Hej, jag hoppar in här i tråden, hoppas det är okej.. :) 

    Har precis genomgått vår tredje IVF, fick på testdagen (ruvardag 18) positivt resultat, men samtidigt en blödning.. Glädjen var alltså inte långvarig :( 

    Någon annan som varit med om en blödning i samband med testdagen och det gått bra? Jag förstår att mensvärks-liknande känslor som jag haft, i kombo med blod, inte är bra.


    Jag vet att jag fick en blödning tidigt i graviditeten med min senaste son och trodde det var missfall, men det var det inte som tur var. Ibland kan man bara få en blödning utan att veta varför..
    (¯`°?.¸ ♥ Alexander 080219 Oscar 150219 ♥¸.?°´¯)
  • BinniBoo
    Negativt test 26/4 på morgonen gjorde så jag tappade hoppet helt då det var "samma dag" som jag plussade med senaste sonen (RD 9 med 2 dagars då och RD 6 med 5 dagars nu).
    Men testade på kvällen igen utan några som helst förhoppningar och då såg jag ett svaaaaagt streck. Igår morse tog jag ett nytt test men det var fortfarande lika svagt så åkte och köpte ett digitalt för att slippa tyda streck och få raka besked. Och joooo då. Jag är tydligen gravid HjärtaGravidPlus
    (¯`°?.¸ ♥ Alexander 080219 Oscar 150219 ♥¸.?°´¯)
  • Längtar2019
    BinniBoo skrev 2019-04-28 20:03:56 följande:

    Negativt test 26/4 på morgonen gjorde så jag tappade hoppet helt då det var "samma dag" som jag plussade med senaste sonen (RD 9 med 2 dagars då och RD 6 med 5 dagars nu).Men testade på kvällen igen utan några som helst förhoppningar och då såg jag ett svaaaaagt streck. Igår morse tog jag ett nytt test men det var fortfarande lika svagt så åkte och köpte ett digitalt för att slippa tyda streck och få raka besked. Och joooo då. Jag är tydligen gravid 


    Wow stort grattis! <3
  • Ärdetminturnu

    Har precis varit på VUL och har nu äntligen fått ÄP tid på fredag, känns otroligt skönt! Var där i fredags först och då var det bara 3 äggblåsor men efter fortsatt behandling i helgen så har jag nu 4 på höger och 4 på vänster sida. Känns otroligt bra att äntligen på komma till ÄP efter 3 månaders behandling! 

Svar på tråden IVF vintern 2018/2019