• Hedblomster

    IVF vintern 2018/2019

    Hej!

    Någon som ska göra ivf nu i vinter och vill följas åt lite?

    Jag och min sambo är 28 och 29 och ska göra vår första ivf och det blir privat på Livio i Falun via en hemortsläkare i Örebro som ligger lite närmare oss än Falun :) Första besöket hos läkaren blir 23 november och jag förutsätter att vi inte hinner börja innan jul men hoppas på januari. Vi har försökt sedan mars 2017 med ett utomkvedshavandeskap i maj 2017. Utredningen gjorde vi klart våren 2018 och den visade inget speciellt men jag har tagit bort en äggledare i samband med utomkvedshavandeskapet.

    För ivf i vårt landsting ska det ha gått två år efter en graviditet och vi orkar inte vänta till sommaren 2019. Vi kommer nog börja med att köpa bara en behandling dock, det är ju så dyrt... Håller helt enkelt tummarna för att vi får det lätt!

    Hoppas få några att hålla tummarna tillsammans med här!


    Blogg: havingyourbaby.vimedbarn.se. Insta: ttcsomewhereinsweden. TTC sen mars-17. X i maj-17.
  • Svar på tråden IVF vintern 2018/2019
  • Carolaj83

    Var på ul igår...hon jag träffade hade en otrevlig attityd och när jag kom ut i bilen bröt jag ihop totalt...Gud vad psyket spelar ett spel med en under dessa behsndlingar

  • mulin
    Carolaj83 skrev 2019-05-04 20:46:43 följande:

    Var på ul igår...hon jag träffade hade en otrevlig attityd och när jag kom ut i bilen bröt jag ihop totalt...Gud vad psyket spelar ett spel med en under dessa behsndlingar


    Usch vad tråkigt det är när man inte känner sig bra bemött. De måste ju förstå att för de flesta av oss är den här resan jättejobbig och en trevlig personal känns som det minsta man kan begära!
  • Ärdetminturnu

    Hade ÄP igår och började med lutinus idag. Har dock känt smärta vid varje tablett och att blödningen från uttaget återkommer, typ som att man river upp såret med lutinus tabletten. Någon annan som känt så?

  • nypan78

    Jag är så orolig. Testade redan positivt rd 9 (digitalt) och innan, idag var det testdag rd11 och jag tog klinikens test som knappt visade något. Tog ett digitalt test med nästa kiss som visade positivt fortfarande. Är helt förvirrad och oroligt för att detta går åt skogen.

    Testet är från Linnékliniken, se bild

  • Lee***
    nypan78 skrev 2019-05-05 20:54:44 följande:

    Jag är så orolig. Testade redan positivt rd 9 (digitalt) och innan, idag var det testdag rd11 och jag tog klinikens test som knappt visade något. Tog ett digitalt test med nästa kiss som visade positivt fortfarande. Är helt förvirrad och oroligt för att detta går åt skogen.

    Testet är från Linnékliniken, se bild


    Tyvärr så fick jag också, därmot var klinikens helt blekt. O efter typ 1 vecka senare kom min mens. Så embryot väste men släppte strax efter. Känns så tråkigt o tuft har inte gjort ngn mer försök efter det, landat lite (var i jan)

    Men jag hoppas att det inte är så för din del utan att du har svag hsg (?) I kroppen. Läste att vissa kan ha det att de aldrig får 3 + på stickan...

    Beklagar
  • Längtar2019

    Jag fick tyvärr negativt på mitt försök men jag var ändå beredd på det så det känns helt okej. Ska påbörja det korta protokollet i slutet av maj så känner mig ändå förväntansfull inför det eftersom jag enbart testat det långa innan. Det blir bemfola och menopur denna gång.

  • Ärdetminturnu
    Längtar2019 skrev 2019-05-08 15:41:23 följande:

    Jag fick tyvärr negativt på mitt försök men jag var ändå beredd på det så det känns helt okej. Ska påbörja det korta protokollet i slutet av maj så känner mig ändå förväntansfull inför det eftersom jag enbart testat det långa innan. Det blir bemfola och menopur denna gång.


    Skönt att du har humöret uppe, det är så viktigt för att orka! Håller tummarna för att det lyckas nästa gång!
  • Ärdetminturnu

    Återföring av blasto idag! Så sjukt att det finns ett befruktat ägg där inne och att det faktiskt har potentialen att utvecklas till en hel människa! Jag kan inte förstå det.

    Bara 5 ägg av mina 9 var mogna. Alla 5 blev befruktade med ICSI, 1 är återfört idag (var tydligen jättefint, enligt embryologen ett textbook example), 1 till frys och ev 1-2 senare till frys.

    Läste detta i min journal ang kvaliten på äggen, någon som kan tolka det i parentesen?: Efter 5 dagars odling återfördes 1 embryo som blastocyst (Fully exp. blastocyst, thin ZP)

    Ni vet väl att ni kommer åt er journal via inloggning på 1177?

  • Loviisa89
    Ärdetminturnu skrev 2019-05-08 19:11:28 följande:

    Återföring av blasto idag! Så sjukt att det finns ett befruktat ägg där inne och att det faktiskt har potentialen att utvecklas till en hel människa! Jag kan inte förstå det.

    Bara 5 ägg av mina 9 var mogna. Alla 5 blev befruktade med ICSI, 1 är återfört idag (var tydligen jättefint, enligt embryologen ett textbook example), 1 till frys och ev 1-2 senare till frys.

    Läste detta i min journal ang kvaliten på äggen, någon som kan tolka det i parentesen?: Efter 5 dagars odling återfördes 1 embryo som blastocyst (Fully exp. blastocyst, thin ZP)

    Ni vet väl att ni kommer åt er journal via inloggning på 1177?


    Härligt att ni gjort insättning, håller tummarna för att det ska gå bra :)

    Nedan finns info om vad det dom skrivit betyder. Blastocysten har inte kommit ur sitt skal än, men troligen sker det snart då zona pellucida är tunn :)

    Vad skönt att kunna se sån info. Rmc linköping verkar inte skriva in sånt i 1177 så jag kan inte se info om våra.

    "On day 5, embryos are continuing to divide and the number of cells continues to increase, but the cells are also growing and differentiating into specific cell types. By this time embryos should have started to outgrow the space inside the zona pellucida (ZP or ?shell?) that surrounds the embryo. They start to expand and thin the ZP in preparation for the stage of development when the blastocyst bursts through this membrane (?hatching?) to prepare for implantation into the uterine lining."
    Insta: Ivfskafunka
  • Ärdetminturnu
    Loviisa89 skrev 2019-05-08 21:35:18 följande:

    Härligt att ni gjort insättning, håller tummarna för att det ska gå bra :)

    Nedan finns info om vad det dom skrivit betyder. Blastocysten har inte kommit ur sitt skal än, men troligen sker det snart då zona pellucida är tunn :)

    Vad skönt att kunna se sån info. Rmc linköping verkar inte skriva in sånt i 1177 så jag kan inte se info om våra.

    "On day 5, embryos are continuing to divide and the number of cells continues to increase, but the cells are also growing and differentiating into specific cell types. By this time embryos should have started to outgrow the space inside the zona pellucida (ZP or ?shell?) that surrounds the embryo. They start to expand and thin the ZP in preparation for the stage of development when the blastocyst bursts through this membrane (?hatching?) to prepare for implantation into the uterine lining."


    Ja man blir inte annat än förundrad över varje gång detta mirakel blir en människa till slut. Hmm synd om du inte får den infon, är så svårt att komma på allt man vill fråga den korta tiden man är på kliniken.

    Tack för svar och pepp! Jag tar det som ett positivt tecken att ZP är tunn =)
Svar på tråden IVF vintern 2018/2019