• pollydolly

    Trött på min barnmorska! Eller överreagerar jag?

    Är det meningen att en barnmorska ska stressa och pressa en när det gäller intag av sertralin? Jag har ätit dom i 7 år och hon pratar inte om nägot annat än att jag måste sänka dosen! Jag har pratat med min läkare som inte ser några risker med dessa tabletter.

    Jag äter efter jag blivit gravid 100mg varannan dag och 50mg varannan dag.

    Jag blir stressad och gråter efter mitt besök hos henne för hon får mig att känna som att jag knarkar!!

    Överreagerar jag? Jag undrar om någon där ute äter sertralin eller någon annan form av ångest/antidepressiva mediciner och hur är kontakten med eran barnmorska? Är dom ockås på er med att sänka, sänka, sänka dosen ? Jag menar 50mg är jättelite för mig. Då jag vanligtvis ligger på 200mg/dag!

  • Svar på tråden Trött på min barnmorska! Eller överreagerar jag?
  • Delilah2001
    pollydolly skrev 2018-12-15 00:14:54 följande:

    Tack för infon! Ska läsa där också.

    Jag har gått igenom en graviditet 2012-2013 med sertralin utan problem. Jag gick ner till 50mg då också. Jag provade 25 men fick ångest och panikångest ganska snabbt.


    Grejen med fass är ju att de nämner alla biverkningar som rapporterats, hur ovanliga de än är.

    "Något ökad förekomst" känns som en rätt liten risk ändå...

    Man tar ju inte denna medicin för skojs skull, och det är dessutom bevisat att ångest och depression hos mamman påverkar barnet i magen.
  • BuoBä
    pollydolly skrev 2018-12-14 23:34:00 följande:

    Min barnmorska har redan fått den informationen och varit i kontakt med min läkare. Hon är ändå på mig trots direktkontakt med min läkare.


    Då hade jag undersökt att byta BM faktiskt.
  • pollydolly

    Tack allihop för era svar! Jag ska ringa och fråga om dom har en barnmorska som är lite mer bekant med gravida som har ångest/depression. Hon jag har nu är säkert en jättebra barnmorska om man inte har några som helst psykiska problem, vilket jag haft till och från hela livet.

    Jag säger inte emot att gå ner så mycket jag kan gällande mina sertralin. Från ochmed idag kommer jag köra 50mg/dag (som också läkaren rekommenderade att jag skulle göra så småningom) förutsatt att jag mår bra och inte får sådan ångest att jag gråter i timmar.

    Jag vill verkligen mitt ofödda barns allra bästa. Jag är ingen korkad person och jag har redan då jag fick veta att jag var gravid slängt snuset åt helvete och bojkottat mitt älskade kaffe m.m.

    Och eftersom sertralinet inte varit skadligt för min förstfödde så antog jag att samma gällde även för detta barnet. Men saker uppdateras och DET kunde faktiskt min barnmorska berättat istället för att bara ?tycka? hela tiden att jag ska sänka dosen UTAN att ge mig konkret fakta på VARFÖR! Som ångestfylld människa betyder mina sertralin väldigt mycket för mig då jag innan jag började äta dom hade sådan kraftig ångest, att jag inte kunde handla mat på flera dagar för jag fick kraftig panikångestattack väl framme i kassan -Varje gång! vilket var hemskt! Därför blir man arg när det kommer någon och bara säger ?sänk dosen, sluta med sertralin!? Utan att förklara varför!

    Nu ska jag sluta älta om detta för jag vet vad jag ska göra nu.

    Tack alla igen för era svar. Jag vet bättre nu och mår bättre.

    Ha det bra alla.

    /pollydolly

  • JodiBabe
    pollydolly skrev 2018-12-14 22:34:14 följande:
    Min läkare har sagt att jag inte behöver oroa mig medans min barnmorska driver mig till vansinne. Förstår om hon vill mitt bästa men det kan ju vara trevligt om vi kunde prata om nägot mer än bara mina sertralin.
    byt.
  • nernu
    pollydolly skrev 2018-12-15 00:01:08 följande:

    Efter att du tipsade om FASS så blev jag såklart mer förstående för varför min barnmorska ligger på som hon gör med att jag ska sänka dosen. Jag kommer absolut att sträva efter att sluta helt med sertralin nu efter att ha sett dem hemska biverkningarna som barnet kan få.

    Det enda ?felet?/misstaget jag kan tycka min barnmorska gjort är att inte visat mig detta! Hon har ju själv försatt sig i att jag tycker hon är irriterande om hon inte visar mig fakta utan istället bara TYCKER jag ska sänka dosen.

    Jag har gått på vad som stod på FASS 2012 angående sertralin. Och samt läkarens lugna betryggande ord att ?det är ingen fara?

    Det ingår väl också i barnmorskans jobb att informera? Nu har jag tack vare dig tankfull förstått varför hon ?tjatar?..... Inte ska man väl behöva starta en tråd på familjeliv för att få reda på sånt här.

    Kan tycka att barnmorskan jag träffar regelbundet kunde klämma ur sig en sådan otroligt viktig sak som du skrev här till mig. (Biverkningarna)


    Barnmorskan tycker ingenting. Hon vinner väl inget på att sitta där och tycka? Henne kvittar det. Jag har haft inställningen att under graviditet är jag extra känslig sä jag får ta ett steg tillbaka i alla situationer och fundera på om alla andra verkligen är inkompetenta och dumma i huvudet eller om det kan vara så att de har en poäng och jag tar åt mig av allt. Man besparar sig själv en hel del energi om man tänker så.
  • nernu

    Tillägg: det finns massor av rekommendationer och risker. Barnmorskan upplyser om det mesta. Det betyder inte att ditt barn kommer dö om du inte följer allt slaviskt även om det känns så ibland. Lycka till!

  • Engulgummianka

    När jag var gravid med min dotter stod jag på en dos 200 mg Sertralin.

    Jag fick ligga kvar några extra dygn för övervaka på barn pga sertralinet för att kolla att hon inte drabbats av andningsbesvär eller annat

  • BuoBä
    nernu skrev 2018-12-15 12:37:56 följande:

    Barnmorskan tycker ingenting. Hon vinner väl inget på att sitta där och tycka? Henne kvittar det. Jag har haft inställningen att under graviditet är jag extra känslig sä jag får ta ett steg tillbaka i alla situationer och fundera på om alla andra verkligen är inkompetenta och dumma i huvudet eller om det kan vara så att de har en poäng och jag tar åt mig av allt. Man besparar sig själv en hel del energi om man tänker så.


    Eftersom barnmorskor också är människor så finns det alla varianter, och jo, vissa har sina egna hangups och tycker saker som inte har några direkta medicinska belägg.
  • Colourfulrainbow

    Va? Det lät konstigt. Min kompis fick höra av sin läkare att hon skulle höja sin dos under graviditeten eftersom hon hade mer blod i kroppen och hormoner. 

    Att trappa ut Sertralin under en graviditet låter brutalt. Jag har trappat ut anti-depressiva två gånger och det var hemskt, och då hade jag inte tagit de så länge som du tagit Sertralin. 

    Risken att den gravida mamman får en förlossningsdepression eller en graviddepression överväger den lilla risken att barnet skulle påverkas negativt av sertralinet.

Svar på tråden Trött på min barnmorska! Eller överreagerar jag?