• Snowflingan

    Bf September 2019

    Jag har letat ett tag efter en tråd om bf i september och inte hittat någon så tänker jag att jag skapar en!

    Här kan vi samlas, välkomna!

    Lite om mig: 24åring som bor med min sambo i Stockholm, väntar första barnet efter ha försökt i 25 månader och ett missfall. Plussade rejält tidigt redan äl+7 på kvällen och har bf 2 september :D

  • Svar på tråden Bf September 2019
  • Anonym (Lisa)
    Daphodil skrev 2019-02-17 17:10:45 följande:

    Tänkte mig en liten frågerunda för de som vill!

    1. Vilken vecka är du i, och enligt vilka beräkningar?

    V8+1, enligt ÄL.

    2. Barn sen tidigare?

    Ja, en dotter på 2,5.

    3. Tidigare graviditeter som inte gått vägen?

    Ett tidigt mf juni 2018, typ v 4+3.

    4. Antal försök för att få till denna graviditet?

    8 försök, (då inkluderar jag det tidiga mf:et)

    5. Hur berättade du för din partner?

    Ett gammalt hederligt "det kanske blir bäbis i september, älskling."

    6. Vilka andra har du berättat för hittills?

    Syster, föräldrar, svärföräldrar (eftersom de frågade), en gravid vän.

    7. Cravings?

    Varierar oerhört, just nu tokig i räksallad.

    8. Krämpor?

    Illamående, trötthet, börjar bli förstoppad

    9. "Känning" om visst kön?

    Kanske är önsketänkande, men jag får känslan att det är en flicka.

    10. Det är tidigt, men har ni funderat på namn?

    Vi (jag) hade dem klara redan innan plusset! =)


    1. Är i v. 10 (9+3)

    2. Inga barn sedan tidigare.

    3. Inga (än så länge), vilket jag är otroligt tacksam över.

    4. Blev gravid på femte försöket.

    5. Min sambo var med när jag gjorde testet, så vi såg pluset tillsammans.

    6. Föräldrar, svärföräldrar och mina närmsta vänner som jag umgås med regelbundet. Kan inte föreställa mig att hålla en sådan hemlighet för de som står mig nära. Vill ha med dem på resan hela vägen, oavsett.

    7. Apelsiner

    8. Tröttheten och ömma bröst. Har länge nojat över att något kanske inte står rätt till, då jag inte upplevt det hemska illamåendet som många skriver om.

    9. Min magkänsla säger pojke. Sambon tror på flicka. Vi ska inte ta reda på könet.

    10. Blir det en flicka är namnet till 98% spikat

    Rolig lista :)
  • Miichaella

    1. Vilken vecka är du i, och enligt vilka beräkningar?

    Är idag i v.9. 8+3.

    2. Barn sen tidigare?

    Nej.

    3. Tidigare graviditeter som inte gått vägen?

    Ja tyvärr, fick veta i maj förra året på vårt första ul att den hade dött tre dagar innan på 8+5. Är snart vid den dagen nu också, lite jobbigt.

    4. Antal försök för att få till denna graviditet?

    Försök nr. 6. Tog lång tid innan jag var återställd och vi kunde börja försöka igen.

    5. Hur berättade du för din partner?

    Tog testet tillsammans. Jag gick in på toa och kissade sen fick han titta först och sa ?jag ser något svagt?, haha.

    6. Vilka andra har du berättat för?

    Våra föräldrar. Några syskon, båda har fyra syskon var. Haha. Den yngsta, min lillasyster, är 7 så det får vänta. Tre kompispar vet också.

    7. Cravings?

    Faktiskt inte vad jag tror. Pizzasallad är jävligt gott just nu men inte craving på så sätt tror jag.

    8. Krämpor?

    Molande värk, ont i nedre delen av ryggen om jag sitter för länge eller gör något ansträngande, illamående, förstoppad, gasig, trött, lätt till gråt. Tror det var allt. Pyttelite halsbränna ibland iofs.

    9. "Känning" om visst kön?

    Förra graviditeten trodde jag pojke. Denna gång känns det som att det är en flicka.

    10. Det är tidigt, men har ni funderat på namn?

    Flicka då blir det Signe. Pojke har vi inget men funderar på olika. Min sambo gillar Love t.ex, jag tycker om Elliot.

  • Karma91

    Vilken vecka är du i, och enligt vilka beräkningar?

    Är idag i v.12, 11+2. Enlig bm som räknar sista mens v 13 imorgon

    2. Barn sen tidigare?

    Nej.

    3. Tidigare graviditeter som inte gått vägen?

    Ja missfall i November

    4. Antal försök för att få till denna graviditet?

    1, blev gravid direkt efter mf

    5. Hur berättade du för din partner?

    Kände mig gravid flera dagar innan vilket maken visste. Vi hade bestämt att testa 3 dagar efter utebliven mens. Men när symptomen blev värre testade jag med kvällsurin och fick ett super tydligt plus. Gick bara ut och visade stickan och sa, vad var det jag sa!

    6. Vilka andra har du berättat för?

    Mina närmsta vänner, föräldrar blir efter kub under veckan

    7. Cravings?

    Till och från, saltgurka en period, frukt, skagenröra

    8. Krämpor?

    I början extrem trötthet, illamående, dålig sömn, förstoppning. Nu sen v 11 mycket mycket bättre, mår nästan som vanligt

    9. "Känning" om visst kön?

    Väldigt stark känsla för pojke! Vi kommer ta reda på kön om möjligt på RUL

    10. Det är tidigt, men har ni funderat på namn?

    Flera alternativ, svårare med flicka än pojke att komma överens, får se vad det blir :)

  • Greenpeacejussi

    Kul med frågor!

    1. Vilken vecka är du i, och enligt vilka beräkningar?

    V.10 (9+1)

    Bekräftat efter ul.

    2. Barn sen tidigare?

    Nej

    3. Tidigare graviditeter som inte gått vägen?

    Nej

    4. Antal försök för att få till denna graviditet?

    8 månader

    5. Hur berättade du för din partner?

    Inget märkvärdigt, ?du ska bli pappa i september? så visade jag testet.

    6. Vilka andra har du berättat för hittills?

    Våra familjer plus närmsta vänner.

    7. Cravings?

    Fruktsallad

    8. Krämpor?

    Lite smått illamående, trött konstant!

    9. "Känning" om visst kön?

    Nae inget än.

    10. Det är tidigt, men har ni funderat på namn?

    Blir det en flicka så vet vi,

    Pojke vet vi inte riktigt ännu. ????

    Nu längtar vi till Kub-testet som vi kommer göra v.14

  • Anonym (chockad!)

    Tycker mina bröst har minskat i storlek/svullnad senaste dagarna...är det normalt?! Tänker att de borde behålla sin storlek men även ömhet ett bra tag till?! Någon som känner samma?

  • Anonym (E)
    Satsumas92 skrev 2019-02-17 10:39:45 följande:

    Hej på er! Var ett tag sedan jag skrev, men har verkligen varit i en trötthetsdimma.

    Har varit på två ultraljud hittills, ett tidigt (v. 9) och ett inför NIPT-test (v. 11). Vad den rörde sig ???? Vi fick svar på NIPT efter bara tre dagar (brukar ta 7-10 dagar) - allt såg bra ut och vi bestämde även att ta reda på om det är en pojke eller flicka - och vi väntar en liten pojke. Går in i v. 12 idag och BF är fortfarande satt på 7 september.

    Hur går det för er alla? Är det någon mer som gjort NIPT?


    Jag fundrar också på nipt, har en bokad tid om 2 veckor är då i vecka 11. Vart gjorde du och tog du reda på för de 3 vanligaste kromosomerna eller något utökat?
  • norrsken91
    Satsumas92 skrev 2019-02-17 10:39:45 följande:

    Hej på er! Var ett tag sedan jag skrev, men har verkligen varit i en trötthetsdimma.

    Har varit på två ultraljud hittills, ett tidigt (v. 9) och ett inför NIPT-test (v. 11). Vad den rörde sig ???? Vi fick svar på NIPT efter bara tre dagar (brukar ta 7-10 dagar) - allt såg bra ut och vi bestämde även att ta reda på om det är en pojke eller flicka - och vi väntar en liten pojke. Går in i v. 12 idag och BF är fortfarande satt på 7 september.

    Hur går det för er alla? Är det någon mer som gjort NIPT?


    Grattis till er! :) Vi väntar på NIPT den 27 feb. Då är vi i 10+1. Ska göra ultraljud och ta blodprov samma dag då vi har en bra bit att åka för närmsta NIPT stället. Nervöst inför ultraljudet.. Vill få det bekräftat att det är ett litet liv där inne. Skönt att svaren kom så fort för er. Fick ni välja hur ni ville ha era provsvar eller var det förbestämt? Tänker då om det var muntligt, e-mail eller vanlig hederlig post! Vårt blodprov skickas inom Sverige det känns skönt.
  • Tigerkvinna
    1. Vilken vecka är du i, och enligt vilka beräkningar?

    V.8 (7+0) 

    Bekräftat efter ul. 

    2. Barn sen tidigare?

    Nej 

    3. Tidigare graviditeter som inte gått vägen? 

    Nja, hade en tonårsgraviditet som avslutades i v.12

    4. Antal försök för att få till denna graviditet? 

    1, men försökt sedan juni 2018. Visade sig att jag inte hade regelbunden ägglossning, men med Letrozole behandling så gick det på första behandlingen/första ägglossningen. 

    5. Hur berättade du för din partner?

    Eftersom vi gjort behandling så blev det bara att vi testade och ja titta det gick.  

    6. Vilka andra har du berättat för hittills?

    Våra familjer och närmsta vänner samt chefer på jobb då vi behöver gå ifrån för extra undersökningar. 

    7. Cravings?

    Äpplejuice 

    8. Krämpor?

    Mycket ligamentsmärtor, så sjukt äcklad och opepp på mat med ett litet lurigt illamående, extremt luktsinne, trött, kissnödig, orkeslös. 

    9. "Känning" om visst kön? 

    Nej, men vi ska ta reda på det via NIPT om en månad.

    10. Det är tidigt, men har ni funderat på namn?

    Blir det en flicka så vet vi pojknamn har vi inga alls så det blir svårare.




  • Jojjans
    Anonym (chockad!) skrev 2019-02-17 21:42:42 följande:

    Tycker mina bröst har minskat i storlek/svullnad senaste dagarna...är det normalt?! Tänker att de borde behålla sin storlek men även ömhet ett bra tag till?! Någon som känner samma?


    Mina gick ner i svullnad och ömhet för en vecka sen och jag blev lite orolig. Men i torsdags såg vi hjärtat på vul så jag har slutat haka upp mig på brösten då det iallafall inte indikerade nåt för mig.
  • Jojjans

    Vilken vecka är du i, och enligt vilka beräkningar?

    8+5 enligt min äl (tempar) och bekräftat vid vul.

    2. Barn sen tidigare?

    Inga

    3. Tidigare graviditeter som inte gått vägen?

    Sent missfall i vecka 16 i september. Tidigt missfall i vecka 6 i december.

    4. Antal försök för att få till denna graviditet?

    Blev gravid direkt efter missfallet i december.

    5. Hur berättade du för din partner?

    Jag kände redan på äl+5 att nånting hände och efter det diskuterade vi symptom dagligen. Analyserade tidiga tester tillsammans tills vi båda var övertygade om att det var ett plus.

    6. Vilka andra har du berättat för?

    En vän (som frågade rakt ut) och min syster. Alla vet att vi försöker sen det sena missfallet så kommer det frågor om det så berättar vi, annars väntar vi till efter KUB.

    7. Cravings?

    Inga cravings, men är mindre sugen och mer kräsen på mat. Det godaste jag vet just nu är citrusfrukter, juice, saft, isglass och smoothies.

    8. Krämpor?

    Mycket tröttare än vanligt. Extremt hungrig snabbt, och får lätt blodsockerfall. Illamåendet kom och gick förra veckan. Får ligamentssmärtor och trötthet runt bäckenet om jag ansträngt mig fysiskt.

    9. "Känning" om visst kön?

    Ingenting än. Innan mitt sena missfall i höstas fick jag en extremt stark känsla av pojke i vecka 12, vilket sen visade sig stämma. Får se om jag känner något denna gång.

    10. Det är tidigt, men har ni funderat på namn?

    Har en väldigt lång lista i mobilen där jag fyllt på fina namn sen 7-8 år tillbaka. Sambon gillar alla jag gillar men vi har inte börjat bestämma än. Kommer vänta tllls vi träffat bebisen innan vi bestämmer helt. Personlighet och namn måste ju passa ihop :)

Svar på tråden Bf September 2019