• Snowflingan

    Bf September 2019

    Jag har letat ett tag efter en tråd om bf i september och inte hittat någon så tänker jag att jag skapar en!

    Här kan vi samlas, välkomna!

    Lite om mig: 24åring som bor med min sambo i Stockholm, väntar första barnet efter ha försökt i 25 månader och ett missfall. Plussade rejält tidigt redan äl+7 på kvällen och har bf 2 september :D

  • Svar på tråden Bf September 2019
  • Elcca
    Solgul skrev 2019-02-26 19:11:22 följande:

    Ja, här går det inte så bra. Fick en blödning på jobbet idag, blödde igenom trosor och blödde ner byxor. Inget ont. Fått göra ultraljud där de inte kunde se något tydligt avvikande, hjärtat slog och fostret rörde på sig. Moderkakan låg över inre modermun vilket är vanligt så här tidigt i graviditeten men som kan orsaka blödning när livmodern växer

    Kommit mer färsk blödning i samband med toalettbesök senare under dagen. Vet inte vad jag ska tänka, finns inget att göra mer än att vänta och se.

    En riktig skitdag. (Men en dag närmre svaret på NIPT)


    Håller alla tummar o tår att blödningen avtar och bebisen mår bra! Förstår att du mår dåligt över detta. Man oroar ju sig konstant och kan då inte ens föreställa mig hur man mår när man har en blödning. Som sagt, håller allt jag kan för att det här ska gå bra för dig!
  • Väntarpåpluset
    Mamaamu skrev 2019-02-25 12:27:17 följande:

    Kub idag. 1 på 20.000 så inga kromosomavvikelser :)

    Någon som vill gissa kön? ;)


    Grattis va roligt att allt ser fint ut med bebis :D jag tror att det är en flicka, ser ut precis som på mina bilder :D
  • Anonym (Bebbe igen..)

    Det här med kub resultat..mig ringde dom och sa bara att det var låg risk o allt va bra! Jag frågade om siffrorna och fick bara svaret 2621. Jag hade inte en tanke på att fråga om trisomi 13 och 18. Är det inräknat eller är 2621 bara gällande Downs?

    Sen borde jag väl frågat vad det vad som drog ned det förutom min ålder..har aldrig hört talas om PAPP-A m.m som ni nämner o vissa saker som kan innebära risker i sig? Har ni alla fått papper på resultaten?

    Det kan ju inte bara vara åldern som drar ner resultatet från 20tusen till 2tusen..? Är 41.. Nackuppklarningen va tydligen bra vet jag iaf..

  • Daphodil
    Anonym (Bebbe igen..) skrev 2019-02-27 10:00:08 följande:

    Det här med kub resultat..mig ringde dom och sa bara att det var låg risk o allt va bra! Jag frågade om siffrorna och fick bara svaret 2621. Jag hade inte en tanke på att fråga om trisomi 13 och 18. Är det inräknat eller är 2621 bara gällande Downs?

    Sen borde jag väl frågat vad det vad som drog ned det förutom min ålder..har aldrig hört talas om PAPP-A m.m som ni nämner o vissa saker som kan innebära risker i sig? Har ni alla fått papper på resultaten?

    Det kan ju inte bara vara åldern som drar ner resultatet från 20tusen till 2tusen..? Är 41.. Nackuppklarningen va tydligen bra vet jag iaf..


    Svaret gäller alla trisomier. Vad jag minns fick jag papper men det kan säkert variera.
  • Daphodil

    Träffade bm i torsdags, och igår fick jag kallelse till både kub och rul. Tycker det är fantastiskt att det går så snabbt. Känns också väldigt verkligt nu.

  • norrsken91

    Har nu varit på vårt första ultraljud, 10+1 men blev beräknad till 10+3. Det var en liten krabat där inne med fina hjärtljud. Även tagit NIPT som ska skickas till lab i södra Sverige.

    Vill poängtera att jag tidigare i graviditeten skrev om mina svaga teststickor, de gjorde mig så nervös men det behöver alltså inte betyda något dåligt alla gånger! :) Lycka till alla härinne.

  • September89
    Anonym (Bebbe igen..) skrev 2019-02-27 10:00:08 följande:

    Det här med kub resultat..mig ringde dom och sa bara att det var låg risk o allt va bra! Jag frågade om siffrorna och fick bara svaret 2621. Jag hade inte en tanke på att fråga om trisomi 13 och 18. Är det inräknat eller är 2621 bara gällande Downs?

    Sen borde jag väl frågat vad det vad som drog ned det förutom min ålder..har aldrig hört talas om PAPP-A m.m som ni nämner o vissa saker som kan innebära risker i sig? Har ni alla fått papper på resultaten?

    Det kan ju inte bara vara åldern som drar ner resultatet från 20tusen till 2tusen..? Är 41.. Nackuppklarningen va tydligen bra vet jag iaf..


    Till mig sa de bara: det här ser perfekt ut!

    Så jag frågade inte om någonting, fick inga siffror eller så. Såhär i efterhand hade man ju kanske velat veta resultatet lite mer exakt bara för att ha lite koll själv.
  • Daphodil
    norrsken91 skrev 2019-02-27 11:15:57 följande:

    Har nu varit på vårt första ultraljud, 10+1 men blev beräknad till 10+3. Det var en liten krabat där inne med fina hjärtljud. Även tagit NIPT som ska skickas till lab i södra Sverige.

    Vill poängtera att jag tidigare i graviditeten skrev om mina svaga teststickor, de gjorde mig så nervös men det behöver alltså inte betyda något dåligt alla gånger! :) Lycka till alla härinne.


    Vad kul att höra!
  • Anonym (Jopp)
    Anonym (Bebbe igen..) skrev 2019-02-27 10:00:08 följande:

    Det här med kub resultat..mig ringde dom och sa bara att det var låg risk o allt va bra! Jag frågade om siffrorna och fick bara svaret 2621. Jag hade inte en tanke på att fråga om trisomi 13 och 18. Är det inräknat eller är 2621 bara gällande Downs?

    Sen borde jag väl frågat vad det vad som drog ned det förutom min ålder..har aldrig hört talas om PAPP-A m.m som ni nämner o vissa saker som kan innebära risker i sig? Har ni alla fått papper på resultaten?

    Det kan ju inte bara vara åldern som drar ner resultatet från 20tusen till 2tusen..? Är 41.. Nackuppklarningen va tydligen bra vet jag iaf..


    1:2621 är ju en låg risk för kromosomavvikelser. Av 2621 barn får ett av dem avvikelse. Så jag skulle andas ut om jag var du. Sen finns det ju såklart risk ändå att erat barn är den där 1 av 2621 men såååå låg risk, grattis!!!
  • Anonym (chockad!)
    Anonym (Bebbe igen..) skrev 2019-02-27 10:00:08 följande:

    Det här med kub resultat..mig ringde dom och sa bara att det var låg risk o allt va bra! Jag frågade om siffrorna och fick bara svaret 2621. Jag hade inte en tanke på att fråga om trisomi 13 och 18. Är det inräknat eller är 2621 bara gällande Downs?

    Sen borde jag väl frågat vad det vad som drog ned det förutom min ålder..har aldrig hört talas om PAPP-A m.m som ni nämner o vissa saker som kan innebära risker i sig? Har ni alla fått papper på resultaten?

    Det kan ju inte bara vara åldern som drar ner resultatet från 20tusen till 2tusen..? Är 41.. Nackuppklarningen va tydligen bra vet jag iaf..


    jag har läst via 1177 i min journal vilka provsvar jag hade...men inte gjort kub ännu så vet inte.
Svar på tråden Bf September 2019