• Snowflingan

    Bf September 2019

    Jag har letat ett tag efter en tråd om bf i september och inte hittat någon så tänker jag att jag skapar en!

    Här kan vi samlas, välkomna!

    Lite om mig: 24åring som bor med min sambo i Stockholm, väntar första barnet efter ha försökt i 25 månader och ett missfall. Plussade rejält tidigt redan äl+7 på kvällen och har bf 2 september :D

  • Svar på tråden Bf September 2019
  • Tigerkvinna
    Tösen01 skrev 2019-02-28 14:11:31 följande:
    Stackars dig. Jag förstår att det känns tungt. Men bra att du fått en sjukskrivning. Se till att vila nu. Tänk bara på att barnet inte tar skada just nu, den lille tar vad den behöver. Det är du som tar skada. Men du får i dig på tok för lite, har du testat näringsdrycker? Det har varit min räddning, då man kan ta små klunkar åt gången över en tid, behåller du allt är det 300 kcal per styck. Kräks du inte direkt, så hinner oftast lite näring passera magen. Du kanske redan testat. Det är superbra att du fått en remiss. Ta hand om dig nu.
    Daphodil skrev 2019-02-28 16:43:42 följande:
    Du verkar ha det jättejobbigt. Vi får hoppas att du har ditt jobbiga nu, och att du slipper foglossning och annat oknytt.

    Ja om man inte haft en ätstörning tidigare i livet så känns det som man kommer utveckla en nu typ..Jag har ju älskat mat efter dom här kaskadspyorna i två veckor så är all hunger borta, och jag har verkligen ångest över mat. Hela min dag går åt till att försöka äta..Och eftersom jag kämpat hela dagarna med maten så kändes det lite som en käftsmäll när vi räknade på det i kalorier för jag behöver få i mig som allra minst det dubbla...


    Är inte näringsdrycker receptbelagda? Faktiskt inte tänkt på dom, borde ju frågat min BM..


    Jag hoppas ju att detta ger med sig till vecka 12. Annars kommer jag bli galen typ :P

  • Tösen01
    Tigerkvinna skrev 2019-02-28 17:30:04 följande:

    Ja om man inte haft en ätstörning tidigare i livet så känns det som man kommer utveckla en nu typ..Jag har ju älskat mat efter dom här kaskadspyorna i två veckor så är all hunger borta, och jag har verkligen ångest över mat. Hela min dag går åt till att försöka äta..Och eftersom jag kämpat hela dagarna med maten så kändes det lite som en käftsmäll när vi räknade på det i kalorier för jag behöver få i mig som allra minst det dubbla...

    Är inte näringsdrycker receptbelagda? Faktiskt inte tänkt på dom, borde ju frågat min BM..

    Jag hoppas ju att detta ger med sig till vecka 12. Annars kommer jag bli galen typ :P


    Näringsdrycker kan du få på recept! Oftast är det en dietist som skriver ut, men tror både ssk och läkare lan göra det. Fråga din BM! Mitt tips: ta Yoghurtstyle på näringsdryckerna, de vanliga kommer garanterat få dig att kräkas mer. Yoghurtstyle är mest lik vanlig yoghurtdryck och smaken Hallon är godast. Dock är det min personliga åsikt, du kan ju tycka annat. Men tro mig, ta INTE compact eller vanliga, jag har haft svår illamående i många år och dessa går inte att behålla, det blir en hinna på tungan och smakar kemiskt. Oavsett vad din bm säger. Jag har levt på näriingsdryck under många år, så jag har provat alls, Fresubrin heter ett märke också, den är bäst, men erbjuds inte alltid. Yoghurtstyle på de märket också. Får du inga nd så skriv till mig. Håller dock tummarna att allt släpper efter v. 12!!
  • Tösen01
    Tigerkvinna skrev 2019-02-28 17:30:04 följande:

    Ja om man inte haft en ätstörning tidigare i livet så känns det som man kommer utveckla en nu typ..Jag har ju älskat mat efter dom här kaskadspyorna i två veckor så är all hunger borta, och jag har verkligen ångest över mat. Hela min dag går åt till att försöka äta..Och eftersom jag kämpat hela dagarna med maten så kändes det lite som en käftsmäll när vi räknade på det i kalorier för jag behöver få i mig som allra minst det dubbla...

    Är inte näringsdrycker receptbelagda? Faktiskt inte tänkt på dom, borde ju frågat min BM..

    Jag hoppas ju att detta ger med sig till vecka 12. Annars kommer jag bli galen typ :P


    Näringsdrycker kan du få på recept! Oftast är det en dietist som skriver ut, men tror både ssk och läkare lan göra det. Fråga din BM! Mitt tips: ta Yoghurtstyle på näringsdryckerna, de vanliga kommer garanterat få dig att kräkas mer. Yoghurtstyle är mest lik vanlig yoghurtdryck och smaken Hallon är godast. Dock är det min personliga smak, du kan ju tycka annat. Men tro mig, ta INTE compact eller vanliga, jag har haft svår illamående i många år och dessa går inte att behålla, det blir en hinna på tungan och smakar kemiskt. Oavsett vad din bm säger. Jag har levt på näriingsdryck under många år, så jag har provat alls, Fresubrin heter ett märke också, den är bäst, men erbjuds inte alltid. Yoghurtstyle på de märket också. Får du inga nd så skriv till mig. Håller dock tummarna att allt släpper efter v. 12!!
  • Tösen01
    Daphodil skrev 2019-02-28 17:24:41 följande:

    Jag har fått lite mage! Såg det nu i spegeln, det är en liten rundning som inte ser ut som fläsk. Sen är det ju inte fostret på 3 cm som utgör magen, men ändå. Jag känner mig lite fin.


    Haha, jag har också fått en liten kula. Det är häftigt men som du skriver, det är inte fostret som töjer ut magen. Jag känner också mig fin. =)
  • Tösen01
    Daphodil skrev 2019-02-28 17:24:41 följande:

    Jag har fått lite mage! Såg det nu i spegeln, det är en liten rundning som inte ser ut som fläsk. Sen är det ju inte fostret på 3 cm som utgör magen, men ändå. Jag känner mig lite fin.


    Haha, jag har också fått en liten kula. Det är häftigt men som du skriver, det är inte fostret som töjer ut magen. Jag känner också mig fin. =)
  • September89
    Daphodil skrev 2019-02-28 17:24:41 följande:

    Jag har fått lite mage! Såg det nu i spegeln, det är en liten rundning som inte ser ut som fläsk. Sen är det ju inte fostret på 3 cm som utgör magen, men ändå. Jag känner mig lite fin.


    Jag med! :) blev iofs svullen typ direkt men det la sig lite sen och nu är det en annan form än i början då jag bara såg uppblåst ut. Går in i vecka 15 idag, undrar hur högt upp livmodern går då?
  • Snickesnack
    Jojjans skrev 2019-02-28 16:26:23 följande:

    Du har helt rätt, slarvigt formulerat av mig, antagligen politiker osv. Min mening var bara att belysa att kvinnor i tidig graviditet inte erbjuds det som behövs och som man skulle må bra av, vilket är helt orimligt och oavsett vem som har beslutat om det får stå för konsekvenserna.


    Absolut är det så, och jag kanske också ska förtydliga att det inte nödvändigtvis är läkaren själv som prioriterar, utan det sker ju ofta på högre nivå.

    Och att kvinnosjukvård inte är vad den borde vara är ju tyvärr något som gäller på många plan, när förlossningsavdelningar läggs ned på löpande band och kvinnor går runt med permanenta skador som de förväntas "stå ut med" och så vidare. Men det är en annan diskussion.
  • Elcca
    Jojjans skrev 2019-02-28 16:27:37 följande:

    Jag har ingen erfarenhet men be dom ta odling för bakteriell vaginos som kan vara farligt under graviditet.


    Bakteriell vaginos luktar oftas väldigt illa och är en helt annan slags flytning. Men allt var bra med bebisen! Den levde rövare där inne i magen. Så det var skönt! :)

    Tydligen kan man få orangefärgade flytningar om man har en liten blödning. Inget konstigt eller ovanligt. Blev mest lite chockad och rädd över färgen som jag aldrig tidigare sett!
  • Jojjans
    Daphodil skrev 2019-02-28 17:24:41 följande:

    Jag har fått lite mage! Såg det nu i spegeln, det är en liten rundning som inte ser ut som fläsk. Sen är det ju inte fostret på 3 cm som utgör magen, men ändå. Jag känner mig lite fin.


    Tösen01 skrev 2019-02-28 17:40:23 följande:

    Haha, jag har också fått en liten kula. Det är häftigt men som du skriver, det är inte fostret som töjer ut magen. Jag känner också mig fin. =)


    Jag med! Vet ju att det inte är fostret men är garanterat livmodern. Jag ör rätt smal i vanliga fall men är liksom svullen precis ovanför bygdbenet, så garanterat nåt som tar mer plats än vanligt där inne.
  • Jojjans
    Elcca skrev 2019-02-28 18:10:03 följande:

    Bakteriell vaginos luktar oftas väldigt illa och är en helt annan slags flytning. Men allt var bra med bebisen! Den levde rövare där inne i magen. Så det var skönt! :)

    Tydligen kan man få orangefärgade flytningar om man har en liten blödning. Inget konstigt eller ovanligt. Blev mest lite chockad och rädd över färgen som jag aldrig tidigare sett!


    Jag vill inte skrämma upp dig men har haft bakteriell vaginos utan lukt alls, och förlorade min bebis i vecka 16 i september pga infektion, bl.a. hittade man bakterierna som är vanliga vid bakteriell vaginos.
Svar på tråden Bf September 2019