• Snowflingan

    Bf September 2019

    Jag har letat ett tag efter en tråd om bf i september och inte hittat någon så tänker jag att jag skapar en!

    Här kan vi samlas, välkomna!

    Lite om mig: 24åring som bor med min sambo i Stockholm, väntar första barnet efter ha försökt i 25 månader och ett missfall. Plussade rejält tidigt redan äl+7 på kvällen och har bf 2 september :D

  • Svar på tråden Bf September 2019
  • Daphodil

    Jag börjar ny anställning i maj, och har inte berättat om min graviditet. Skrivit på ett kontrakt, men för några veckor sen ändrade vi startdatum och jag har inte fått något nytt kontrakt. Det känns vansinnigt genomskinligt att tjata om att få kontraktet, för att några veckor senare släppa nyheten om graviditeten. Skulle ni göra så? Eller berätta tidigare? Är rätt orolig för att det ska tas dåligt oavsett.

  • Jojjans
    Daphodil skrev 2019-02-28 20:31:08 följande:

    Jag börjar ny anställning i maj, och har inte berättat om min graviditet. Skrivit på ett kontrakt, men för några veckor sen ändrade vi startdatum och jag har inte fått något nytt kontrakt. Det känns vansinnigt genomskinligt att tjata om att få kontraktet, för att några veckor senare släppa nyheten om graviditeten. Skulle ni göra så? Eller berätta tidigare? Är rätt orolig för att det ska tas dåligt oavsett.


    Jag skulle till 100% göra så. En anställning är ju förhoppningsvis längre än den korta period du är föräldraledig och jag tycker inte alls att man ska skämmas för att man ser till att ordna det tryggt för sig själv inför den tiden.
  • Daphodil
    Jojjans skrev 2019-03-01 06:06:03 följande:

    Jag skulle till 100% göra så. En anställning är ju förhoppningsvis längre än den korta period du är föräldraledig och jag tycker inte alls att man ska skämmas för att man ser till att ordna det tryggt för sig själv inför den tiden.


    Du har nog rätt. Känns bara så trist att börja relationen med chefen med att "smyga". Men det får väl bli så.
  • September89
    Daphodil skrev 2019-02-28 20:31:08 följande:

    Jag börjar ny anställning i maj, och har inte berättat om min graviditet. Skrivit på ett kontrakt, men för några veckor sen ändrade vi startdatum och jag har inte fått något nytt kontrakt. Det känns vansinnigt genomskinligt att tjata om att få kontraktet, för att några veckor senare släppa nyheten om graviditeten. Skulle ni göra så? Eller berätta tidigare? Är rätt orolig för att det ska tas dåligt oavsett.


    Om det är en vettig arbetsgivare kommer de uppskatta att du är ärlig och berättar så att de kan vara beredda på att du kommer att vara föräldraledig och att de kanske behöver ta in någon annan under den perioden. Men förstår att situationen känns knepig, man vet ju kanske inte hur arbetsgivaren är innan man börjat jobba heller. Men lagligt har de i alla fall ingen rätt att neka dig anställning pga graviditet så jag hade nog berättat.
  • September89
    September89 skrev 2019-03-01 13:18:03 följande:

    Om det är en vettig arbetsgivare kommer de uppskatta att du är ärlig och berättar så att de kan vara beredda på att du kommer att vara föräldraledig och att de kanske behöver ta in någon annan under den perioden. Men förstår att situationen känns knepig, man vet ju kanske inte hur arbetsgivaren är innan man börjat jobba heller. Men lagligt har de i alla fall ingen rätt att neka dig anställning pga graviditet så jag hade nog berättat.


    Om du känner att du vill berätta alltså, men jag tolkade det som att du ville berätta men var orolig för reaktionen.
  • Jojjans
    Daphodil skrev 2019-03-01 08:44:16 följande:

    Du har nog rätt. Känns bara så trist att börja relationen med chefen med att "smyga". Men det får väl bli så.


    Äsch jag tänker inte att det är att smyga. Tänker att man inte vill berätta för chefen för tidigt oavsett vilken typ av kontrakt man har. Jag berättar nog först när det börjar bli oundvikligt...
  • Jojjans
    September89 skrev 2019-03-01 13:18:03 följande:

    Om det är en vettig arbetsgivare kommer de uppskatta att du är ärlig och berättar så att de kan vara beredda på att du kommer att vara föräldraledig och att de kanske behöver ta in någon annan under den perioden. Men förstår att situationen känns knepig, man vet ju kanske inte hur arbetsgivaren är innan man börjat jobba heller. Men lagligt har de i alla fall ingen rätt att neka dig anställning pga graviditet så jag hade nog berättat.


    Lagen säger väl att man måste meddela minst 2 månader innan föräldraledighet. Allt tidigare än det tycker jag är schysst (just när man är gravid är det ju omöjligt att dölja så länge).
  • Jojjans
    Jojjans skrev 2019-03-01 13:25:49 följande:

    Lagen säger väl att man måste meddela minst 2 månader innan föräldraledighet. Allt tidigare än det tycker jag är schysst (just när man är gravid är det ju omöjligt att dölja så länge).


    Jag menar alltså att att berätta när det är 4 månader kvar är schysst nog, då hinner dom planera.
  • Daphodil
    September89 skrev 2019-03-01 13:19:57 följande:

    Om du känner att du vill berätta alltså, men jag tolkade det som att du ville berätta men var orolig för reaktionen.


    Jag tänker mer att det ser fult ut att tjata om att få kontraktet, för att sedan när det är påskrivet liksom "åh förresten, jag är gravid". Då inser de att jag drivit på om kontraktet för att säkra för mig själv. Jag kanske övertänker?
  • Daphodil

    Mitt illamående avtog en del denna vecka (10), och jag började nästan överväga att dricka en väldigt mjölkig kaffe. Idag mår jag superilla igen, vilket ändå är lite skönt, men samtidigt inte så skönt. Aldrig är man nöjd!

Svar på tråden Bf September 2019