• Snowflingan

    Bf September 2019

    Jag har letat ett tag efter en tråd om bf i september och inte hittat någon så tänker jag att jag skapar en!

    Här kan vi samlas, välkomna!

    Lite om mig: 24åring som bor med min sambo i Stockholm, väntar första barnet efter ha försökt i 25 månader och ett missfall. Plussade rejält tidigt redan äl+7 på kvällen och har bf 2 september :D

  • Svar på tråden Bf September 2019
  • September89
    Anonym (chockad!) skrev 2019-03-10 11:03:12 följande:

    Vilken vecka är ni i och har ni gått upp nåt i vikt och isf hur mkt?


    Vecka 16, har gått upp litegrann, 2-3 kg kanske, som följd av stillasittande och småätande pga illamående i början. Vägde mig på inskrivningen i vecka 11 eller 12 och upptäckte då att jag vägde mer än vanligt. Dock väger jag mig väldigt sällan Så hade kanske lagt på mig lite av allt julgott också, gick loss totalt på allt godis och fika som jag fått från barnen på jobbet under december haha. så kan kanske inte skylla på graviditeten haha. Vägde mig imorse och då hade jag inte gått upp något sedan inskrivningen i alla fall.

    Känner egentligen att jag skulle behöva göra av med lite överflödigt hull men eftersom jag inte är överviktig så orkar jag liksom inte bry mig tillräckligt för att göra något åt det heller. Men äter mycket mindre sötsaker sedan jag blev gravid eftersom jag helt enkelt inte blir lika sugen längre och känner ändå att jag får i mig relativt bra mat.
  • Miichaella
    Elcca skrev 2019-03-10 12:21:59 följande:

    Vilka prover tog ni vid inskrivningen på mvc? Undrar om det är samma runt om i landet.


    Blodtrycket, socker (min mamma har diabetes men kanske alla tar det), urinprov och vägde mig :)
  • Elcca
    Miichaella skrev 2019-03-10 13:20:16 följande:

    Blodtrycket, socker (min mamma har diabetes men kanske alla tar det), urinprov och vägde mig :)


    Jag har lämnat bltr, blodprover (sköldkörtel, ferritin, blodvärde, blodsocker, blodgruppering och rh-faktor. Samt hiv och antikroppar för röda hund) men inget urinprov. Trodde att urinprov va standard.
  • Miichaella
    Elcca skrev 2019-03-10 14:49:22 följande:

    Jag har lämnat bltr, blodprover (sköldkörtel, ferritin, blodvärde, blodsocker, blodgruppering och rh-faktor. Samt hiv och antikroppar för röda hund) men inget urinprov. Trodde att urinprov va standard.


    Just de jag lämnade blodprov också för allt det där plus KUB :) Ja alltså urinprov känns nästan som det enklaste testet för dom att ta. Hon såg att jag hade lite vita blodkroppar i urinen som hon skickade iväg på odling.
  • Jojjans
    Anonym (Trean) skrev 2019-03-10 11:47:53 följande:

    Vad hade du för infektion? Har haft uvi nu i några veckor och får penicillin. Vissa säger att uvi kan i sällsynta fall leda till MF.


    Dom skickade moderkakan på odling, och det enda dom kunde fastställa var att den var infekterade men inte av vad. Men i samband med missfallet så skickade dom en cervixodling där dom hittade små mängder gardnerella som är en av dom vanligaste tarmbakterierna att orsaka bakteriell vaginos. Dock hade jag inga som helst tecken på bakteriell vaginos. Enligt en del forskning jag läst så finns det ökad risk för förtidig vattenavgång pga bakteriell vaginos, men risken minskar inte om man ätit antibiotika för det, utan är ändå förhöjd. Vilket gör att det inte finns så mycket att göra. Går bakterierna upp i livmodern (extremt sällsynt) så är det Inte heller så mycket det finns att göra.

    Obehandlad uvi kan ju gå upp i livmodern men har du fått antibiotika så är det ju lugnt. Däremot kan du använda mjölksyrekapslar för att hjälpa kroppen att komma i balans efter antibiotikakuren eftersom det är lättare att få svamp/bakteriell vaginos annars.
    Miichaella skrev 2019-03-10 11:49:30 följande:

    Okej, tack för svar :) Har funderat en del på det. Jag försöker tänka på hur jag tvättar osv där nere. Kommer gå bra för oss denna gång! :)


    Ja runt fiffin tvättar jag i stort sätt inte alls, den är självrengörande :) men hoppas också att det är vår tur nu och att allt går fint nu.
    Anonym (Gravid) skrev 2019-03-10 11:54:46 följande:

    Får jag fråga hur du tänker kring bad i badkar eller bassäng? :) är lite nojig för detta..


    Jag badar i stort sett inte i bassäng så det bekymret kommer jag nog inte ha. Badkar har jag redan badat en gång. Har faktiskt inte reflekterat över det? Jag upplever inte att det kommer in vatten i slidan när man badar så har inte riktigt tänkt tanken... berätta gärna om du vet mer :)

    Tror dock att det för mig handlar mest om oro fram vecka 23. Och tvivlar på att jag kommer bada särskilt mycket innan slutet av juni då jag ändå är i vecka 26-27.
  • Jojjans
    Anonym (chockad!) skrev 2019-03-10 11:03:12 följande:

    Vilken vecka är ni i och har ni gått upp nåt i vikt och isf hur mkt?


    Jag vägde typ 54 innan och 55 nu i vecka 12 så inte särskilt stor skilllnad. Tror dock att den uppgången berott på 6 veckors arbetslöshet som spenderats i soffan hehe. Förra graviditeten hade jag inte gått upp alls när jag vägde mig sista gången i vecka 15 och inte fått nån riktig mage heller så väntar med spänning när det kommer börja märkas rent fysiskt.
  • Solgul
    Anonym (chockad!) skrev 2019-03-10 11:03:12 följande:

    Vilken vecka är ni i och har ni gått upp nåt i vikt och isf hur mkt?


    Är i v 15 (14+4) och har gått upp knappt 1 kg. Inget illamående men väldigt mycket hungrigare än vanligt. :) Normalviktig!
  • Anonym (chockad!)

    Mina förra graviditeter gick jag upp totalt ca 13 kg och allt innan v 30. Sista 8-9 v gick jag inte upp nåt.

    Nu har jag nog hållit samma. Gick upp 2-3 kg första 10v pga illamående (blev Bättre när jag åt) men nu senaste 3-4 v gått ner 3-4 kg tror jag...

  • Solrosvind
    Jojjans skrev 2019-03-10 10:44:35 följande:

    Det var jag som var hos en gynekolog (inte via mvc) iom min oro efter stt ha förlorat en graviditet i vecka 16 pga infektion i september. Jag var hos den här gynekologen på återbesök efter missfallet och hon sa åt mig att boka in en tid hos henne när jag blev gravid igen så sagt och gjort.

    Vi pratade mycket om oro, risker rent statistiskt men också hur man hanterar att det inte finns särskilt mycket man kan göra åt den typen av infektioner. Såklart kan man ta extra urinodlingar och vara extra vaksam på illaluktande flytningar, men det finns för lite forskning kring detta så inga tydliga riktlinjer från vården.

    Men grundläggande är ju såklart att undvika att få in fel slags bakterier i slidan, och försöka hjälpa slidan att ha ett bra immunförsvar för att stå emot infektioner bra. (Alltså ingen tvättning med tvål, inte stoppa in orena fingrar, tänka på hur man torkar sig vid toalettbesök osv). Men det finns liksom inget som stödjer att nåt av detta skulle ge missfall pga infektioner, det ha delar nog mer om att lugna sinnet och inte klandra sig själv om något ändå skulle hända.

    Både denna gyn och min bm poängterar mycket och ofta att denna graviditet är och ska behandlas dom en normal lågriskgraviditet och att det inte finns något som tyder på att jag skulle få en infektion igen, då det är mycket ovanligt och händer av en slump. Men jag har krävt att dom gjort extra cervixodling och lämnat in fler urinprov än standard för att jag blir lugnare av att få höra att allt är ok.


    Tack för att du delar med dig. Jag har undrat varför man får så lite info om infektioner och tänkte ta upp med min barnmorska oro.

    Har du koll på vilka infektioner som är störst risk eller som går att påverka? Vilka infektioner är det som det kollar med cervix-odling? Och vet du om det är något mer ön UVI som man kollar med urinprovet?
Svar på tråden Bf September 2019