• Lunne

    30+, följas åt på vägen till första barnet?

    Några fler strax över 30 som planerar första barnet och vill följas åt? :)

    Jag vet att det finns en äldre tråd i samma ämne, men det känns som att den dött ut lite sen många i den lyckats få barn. Så tänkte att jag startar en ny för oss som det är aktuellt för.

    Jag och min man har försökt sen ett drygt halvår. Vi skulle börja utredning i höstas då det kom fram att jag har PCO som bifynd vid en o-graviditetsrelaterad undersökning, men jag lyckades bli gravid precis innan utredningen startade. Tyvärr blev det MA så nu väntar vi på att kunna börja försöka igen.

  • Svar på tråden 30+, följas åt på vägen till första barnet?
  • Felicia3
    Missempi skrev 2019-07-17 11:45:50 följande:

    Åhh va jobbigt! Men att försöka i 2 år när inga fel hittas, vart bor man då? Kör på till september och sen efter utredningen så får ni ta det därifrån. Hoppas det känns bättre idag! Kram


    Vi bor i Västmanland så är i Västerås man får hjälpen.el ja uppenbarligen inte får den.hade en ok dag igår men idag känns det lika igen.jag känner mig så utanför när nära personer får sina barn.mitt ursprungliga BF kommer närmare med.får väl bara försöka tänka bort allt.tack <3

    nån mer som har problem med att folk frågar en när man ska ?skaffa barn?? Mig frågar alltid ngn varje månad.Blir så frustrerad på människor.
  • Missempi
    Felicia3 skrev 2019-07-18 10:13:40 följande:

    Vi bor i Västmanland så är i Västerås man får hjälpen.el ja uppenbarligen inte får den.hade en ok dag igår men idag känns det lika igen.jag känner mig så utanför när nära personer får sina barn.mitt ursprungliga BF kommer närmare med.får väl bara försöka tänka bort allt.tack <3

    nån mer som har problem med att folk frågar en när man ska ?skaffa barn?? Mig frågar alltid ngn varje månad.Blir så frustrerad på människor.


    Ja okej, tycker det låter konstigt med 2 år. Mmm förstår...man blir ju lite utanför..

    Vi får frågor då och då...det jobbigast är att alla tror att det är superlätt tycker jag... och när jag svarar att ja vi försöker men de går inte så bra så vet inte folk riktigt vad de ska svara. ?Ja de kan ta ett tag? ?bara att köra på? jaaaaaa vi vet det!!

    Vad säger de till dig?
  • Felicia3

    [quote=79767399][quote-nick]Missempi skrev 2019-07-18 14:17:58 följande:[/quote-nick]Ja okej, tycker det låter konstigt med 2 år. Mmm förstår...man blir ju lite utanför..

    Vi får frågor då och då...det jobbigast är att alla tror att det är superlätt tycker jag... och när jag svarar att ja vi försöker men de går inte så bra så vet inte folk riktigt vad de ska svara. ?Ja de kan ta ett tag? ?bara att köra på? jaaaaaa vi vet det!!

    Vad säger de till dig?[/

    Hittas fel efter ett år får man hjälp men inte om fel inte hittas liksom..plus att jag hatar att missfallet räknas som lyckad graviditet så man får vänta längre,blir som ett straff.kan förstå det lite men ah.vi har inte sagt till folk att vi försöker,så blir svårt med vad man ska svara.För jag blir ju så oerhört trött på frågan.Får ju frågan av folk som ofta inte är så nära liksom,på jobbet osv.är det en Inte så nära vän kanske jag ändå säger som det är.min sambo framförallt har inte viljat att vi ska vara öppna med det.Men även jag har väl känt på nåt sätt att det är privat.

    Men det börjat luta åt att vi måste vara mer öppna.tex till släkt osv.för att få vara ifred och slippa pressen. Slippa höra ?när ska ni ha barn då?.

    Ibland svarar jag folk: vi får väl se,jag har inte bestämt mig helt kring barn.

    El.?jag vet inte? ?det är ett stort steg? man får offra mkt? (har varit bonusförälder förr liksom)

  • Missempi

    [quote=79771975][quote-nick]Felicia3 skrev 2019-07-20 11:54:02 följande:[/quote-nick][quote=79767399][quote-nick]Missempi skrev 2019-07-18 14:17:58 följande:[/quote-nick]Ja okej, tycker det låter konstigt med 2 år. Mmm förstår...man blir ju lite utanför..

    Vi får frågor då och då...det jobbigast är att alla tror att det är superlätt tycker jag... och när jag svarar att ja vi försöker men de går inte så bra så vet inte folk riktigt vad de ska svara. ?Ja de kan ta ett tag? ?bara att köra på? jaaaaaa vi vet det!!

    Vad säger de till dig?[/

    Hittas fel efter ett år får man hjälp men inte om fel inte hittas liksom..plus att jag hatar att missfallet räknas som lyckad graviditet så man får vänta längre,blir som ett straff.kan förstå det lite men ah.vi har inte sagt till folk att vi försöker,så blir svårt med vad man ska svara.För jag blir ju så oerhört trött på frågan.Får ju frågan av folk som ofta inte är så nära liksom,på jobbet osv.är det en Inte så nära vän kanske jag ändå säger som det är.min sambo framförallt har inte viljat att vi ska vara öppna med det.Men även jag har väl känt på nåt sätt att det är privat.

    Men det börjat luta åt att vi måste vara mer öppna.tex till släkt osv.för att få vara ifred och slippa pressen. Slippa höra ?när ska ni ha barn då?.

    Ibland svarar jag folk: vi får väl se,jag har inte bestämt mig helt kring barn.

    El.?jag vet inte? ?det är ett stort steg? man får offra mkt? (har varit bonusförälder förr liksom)[/

    Okej, det jag vart med om är att hittas inga fel är det ändå ingen extra tid för det. Men beror kanske vart/vem/vilken klinik...

    Ja, att svara jag vet inte är ju helt sant för det är ju ingen som vet ;) även vi får se...

    Hur ligger ni andra till i gruppen?

    Själv är man mitt uppe i äl!

  • rhubarb82

    Okej så hoppade in i den här tråden tidigare under min förra cykel. Blev inget då tyvärr. Mensen kom som en klocka som vanligt.


    Nu är det ny cykel och ny chans. Är på äl+11 idag så börjar närma sig. Borde få mens den 27e eller ev. 26.


    Någon som vill prata symtom?


    Hills är väl symtomen en otroligt jämn temperaturkurva jämfört med tidigare försök. Och att jag är otroligt saltsugen... Vet ej om det är ett symtom. Har också ett himla humör något tidigare... nu började humöret ca en vecka för tidigt. Brukar ha pms-humöret två dagar innan mens annars.

  • amillak
    rhubarb82 skrev 2019-07-23 12:54:34 följande:

    Okej så hoppade in i den här tråden tidigare under min förra cykel. Blev inget då tyvärr. Mensen kom som en klocka som vanligt.

    Nu är det ny cykel och ny chans. Är på äl+11 idag så börjar närma sig. Borde få mens den 27e eller ev. 26.

    Någon som vill prata symtom?

    Hills är väl symtomen en otroligt jämn temperaturkurva jämfört med tidigare försök. Och att jag är otroligt saltsugen... Vet ej om det är ett symtom. Har också ett himla humör något tidigare... nu började humöret ca en vecka för tidigt. Brukar ha pms-humöret två dagar innan mens annars.


    Hej! Är också i den jobbiga-långa-väntan-fasen av cykeln.. åt letrozol mellan 29/6-3/7, var på vul 15/7 (försent i cykeln enligt läkaren) så allt vi såg var en tjock och fin slemhinna på 10 mm. Lämnade blodprov i torsdags 18/7 för att kolla om jag haft ägglossning, inte hört om nåt provsvar än. Tog ett testa-tidigt gravtest igår som var negativt men är nog fortfarande för tidigt även för ett sånt test.. har stickningar/ilningar i brösten från och till och igår kände jag som ett stickande tryck mellan benen, t o m så jag grimaserade lite, höll i sig nån minut sen försvann det..
  • rhubarb82
    amillak skrev 2019-07-23 13:06:15 följande:
    Hej! Är också i den jobbiga-långa-väntan-fasen av cykeln.. åt letrozol mellan 29/6-3/7, var på vul 15/7 (försent i cykeln enligt läkaren) så allt vi såg var en tjock och fin slemhinna på 10 mm. Lämnade blodprov i torsdags 18/7 för att kolla om jag haft ägglossning, inte hört om nåt provsvar än. Tog ett testa-tidigt gravtest igår som var negativt men är nog fortfarande för tidigt även för ett sånt test.. har stickningar/ilningar i brösten från och till och igår kände jag som ett stickande tryck mellan benen, t o m så jag grimaserade lite, höll i sig nån minut sen försvann det..

    Har du ätit Letrozol länge eller är detta första cykeln ni provar det?


    Själv har jag haft problem med höga prolaktinnivåer, fick reda på det i januari så medicinerar nu så att att ägglossningen ska funka. Hade det inte varit det felet hade jag fått Letrozol också. Men nu är det mina hormonnivåer som spökar. Tar tid att hitta rätt dos dock, så har varit några månader med att vänta på rätt dos och ta blodprover.

  • amillak
    rhubarb82 skrev 2019-07-23 13:29:03 följande:

    Har du ätit Letrozol länge eller är detta första cykeln ni provar det?

    Själv har jag haft problem med höga prolaktinnivåer, fick reda på det i januari så medicinerar nu så att att ägglossningen ska funka. Hade det inte varit det felet hade jag fått Letrozol också. Men nu är det mina hormonnivåer som spökar. Tar tid att hitta rätt dos dock, så har varit några månader med att vänta på rätt dos och ta blodprover.


    Första gången jag äter det, enkeldos. Så därav ännu större inväntan på vad blodprovet säger! Har en tjej på 9 år och 2 aborter i bagaget.. alltid haft väldigt oregelbunden mens med 2-4 blödningar per år när jag inte ätit p-piller. Ätit ihop p-piller kartor under ca 3 års tid, senaste aborten var i början av 2015 med min nuvarande sambo, var då i v 8+3..
  • Lunne
    Felicia3 skrev 2019-07-16 17:32:41 följande:

    Fyfan men jag vill bara gnälla om att allt suger idag.i juli har vi försökt ett år.men iom att vi fick missfall i januari får vi inte söka hjälp för än Jan 2020.Vi har bokat egen utredning för 4000 på privat klinik i sept.men sen vet jag inte vad vi gör.om vi ska göra ivf privat om det behövs el vänta.hittas inga fel vet jag att man måste försöka 2 år innan man får gratis ivf.nån som vet om de kommer räkna från missfallet då? El från att vi började försöka? Om de räknar från missfallet får vi ju inte starta ivf resan för än 2021.tror inte jag orkar vänta så länge.fyllde nyss 31 han är snart 39.

    Längtar efter att få veta om/vad som är fel.

    Har kronisk konstant migrän så varje månad utan graviditet är liksom längre tills jag kan få en medicinering och ett eventuellt mer normalt liv.


    Känner sååå igen mig i det du skriver :( Vi har också försökt sen förra sommaren, skulle starta utredning p.g.a. PCO i höstas men precis då blev jag gravid. Fick MA i december och började med Letrozol efter det. Någon vidare utredning görs dock inte då man redan sett att jag kan bli gravid och landstingsfinanserad ivf kan man få först två år efter missfallet i Stockholm. Vi har försökt i ett halvår efter missfallet nu och det känns helt hopplöst att det aldrig händer nåt =/
  • Felicia3

    [quote=79806056][quote-nick]Lunne skrev 2019-08-04 20:15:26 följande:[/quote-nick]Känner sååå igen mig i det du skriver :( Vi har också försökt sen förra sommaren, skulle starta utredning p.g.a. PCO i höstas men precis då blev jag gravid. Fick MA i december och började med Letrozol efter det. Någon vidare utredning görs dock inte då man redan sett att jag kan bli gravid och landstingsfinanserad ivf kan man få först två år efter missfallet i Stockholm. Vi har försökt i ett halvår efter missfallet nu och det känns helt hopplöst att det aldrig händer nåt =/[/

    Usch Fyfan att ni har det typ lika.känns inte riktigt rättvist.2 år+ tiden innan man blev gravid+ all jävla tid det tar att starta en ivf och bära barnet.blir ju typ fyra år el nåt.vi har försökt 7-8 mån efter missfallet nu men som du säger tar det sig inte.dvs totalt över ett år.ni ska inte bekosta ngt själva? Typ utredning el ivf?

    Tror du inte man kan få ivf på under 2 år om man bevisat har fel? Fundering bara.

    Visst säger ju folk det kan ta 1-1,5 så antar det normalt att det tar längre tid när man fått missfall.men det känns inte normalt.och det är ingen tröst liksom.

    Jag vill få börja med medicinering och få ett bättre liv men går ju inte innan barn. :(

    Hur gammal är du?

    Jag är 31.

Svar på tråden 30+, följas åt på vägen till första barnet?