• Lunne

    30+, följas åt på vägen till första barnet?

    Några fler strax över 30 som planerar första barnet och vill följas åt? :)

    Jag vet att det finns en äldre tråd i samma ämne, men det känns som att den dött ut lite sen många i den lyckats få barn. Så tänkte att jag startar en ny för oss som det är aktuellt för.

    Jag och min man har försökt sen ett drygt halvår. Vi skulle börja utredning i höstas då det kom fram att jag har PCO som bifynd vid en o-graviditetsrelaterad undersökning, men jag lyckades bli gravid precis innan utredningen startade. Tyvärr blev det MA så nu väntar vi på att kunna börja försöka igen.

  • Svar på tråden 30+, följas åt på vägen till första barnet?
  • Felicia3
    Lunne skrev 2019-11-07 18:41:50 följande:

    Alvedon kan man väl ta? Eller hjälper det inte mot migrän? Hoppas det inte blir allt för tungt att stå ut till 11e oavsett!

    Officiellt kör vi Letrozol i väntan på IVF, men jag har lyckats missa det två cykler i rad nu. Förra månaden fick jag ÄL och mens precis som med Letrozol och denna månad kom ÄL 3-4 dagar tidigt (innan jag testade Letrozol hade jag tvärtom lååååånga cykler). Så jag vet inte om jag tycker att det känns som någon vits att ta Letrozol mer...


    Ah förstår låter knepigt.Men du glömde ta Letrozol?

    Tar du ovitrelle?

    Nja har så kraftig migrän och den är kronisk och konstant sen 16 år tillbaka.alvedon gör sällan nån skillnad alls.nån enstaka gång har det mildrat.har börjat få botox nu,tog andra sprutan för 1 mån sen så det har hjälpt men den går ju ur snart och hormonerna påverkar.
  • Clemmentina
    Lunne skrev 2019-11-07 00:10:58 följande:

    Då är det inte så många dagar kvar till BIM för dig? :) Har du funderat på när du ska testa?

    Officiellt ska jag fortsätta med Letrozol, men har missat det två månader i rad nu och fått ÄL ändå, så vet inte hur jag ska göra.

    Jag gjorde äggledarspolning (som såg bra ut) då de såg en mogen äggblåsa på cd 12 och sen "vanliga" Letrozol-VUL (då jag skulle till läkaren oavsett för att gå igenom allt för IVF-remissen) på cd 13, då kunde hon se att blåsan spruckit. Skumt att det blev tidigt utan Letrozol när jag hade väldigt långa cykler innan det... Men som tur var hade vi hunnit få till det ändå :)

    Hur känner du om försöken medan ni väntar på IVF? Jag har svårt att känna att det inte är hopplöst efter så många försök även om jag vet att det inte behöver vara det =/


    Testade imorse men inget plus! Är ju bara på äl+10 men känns ändå inte särskilt troligt att det tog sig. Börjar också känna att det är hopplöst. Med ägglossning varje månad beror det förmodligen på något annat att det inte tar sig. Jag är lite av hypokondriker så funderar på om jag kan ha både det ena och det andra tex endometrios. Blir vi inte kallade innan mars funderar jag på om vi ska gå privat.

    Hur gick spolningen? Min gynekolog sa att Letrozole kan göra att man får senare ägglossning. Utan det kanske du får tidigare. Jag fick ägglossning cd14 den här månaden, så tidig ägglossning har jag aldrig haft tidigare.
  • Lunne
    Felicia3 skrev 2019-11-07 19:09:27 följande:

    Ah förstår låter knepigt.Men du glömde ta Letrozol?

    Tar du ovitrelle?

    Nja har så kraftig migrän och den är kronisk och konstant sen 16 år tillbaka.alvedon gör sällan nån skillnad alls.nån enstaka gång har det mildrat.har börjat få botox nu,tog andra sprutan för 1 mån sen så det har hjälpt men den går ju ur snart och hormonerna påverkar.


    Första månaden glömde jag dem hemma när vi reste bort, och det var alldeles för sent att börja efter. Denna månad missade jag första dagen så hade ju kunnat förskjuta det en dag, men tänkte att jag lika gärna kunde se vad som händer utan.

    Jag har inte testat Ovitrielle, allt pekar på att äggen lossar ändå så det här inte verkat vara någon vits.

    Låter inte alls kul med migränen :( Hoppas det går bra på VUL på måndag i alla fall <3
  • Lunne
    Clemmentina skrev 2019-11-08 08:17:03 följande:

    Testade imorse men inget plus! Är ju bara på äl+10 men känns ändå inte särskilt troligt att det tog sig. Börjar också känna att det är hopplöst. Med ägglossning varje månad beror det förmodligen på något annat att det inte tar sig. Jag är lite av hypokondriker så funderar på om jag kan ha både det ena och det andra tex endometrios. Blir vi inte kallade innan mars funderar jag på om vi ska gå privat.

    Hur gick spolningen? Min gynekolog sa att Letrozole kan göra att man får senare ägglossning. Utan det kanske du får tidigare. Jag fick ägglossning cd14 den här månaden, så tidig ägglossning har jag aldrig haft tidigare.


    Sådär håller jag också på och tänker! Ibland blir det i verkligen orimliga banor :') Men precis som du säger så måste det ju vara något annat fel än ägglossningen... Så man funderar ju på om IVF ens skulle hjälpa =/

    Jag fick betydligt tidigare ÄL av Letrozol än jag hade innan, så denna månad blev min tidigaste ÄL någonsin. Spolningen gick bra som i att de inte hittade nåt fel, så inga svar där.

    När har du BIM?
  • Felicia3
    Lunne skrev 2019-11-09 10:40:43 följande:

    Första månaden glömde jag dem hemma när vi reste bort, och det var alldeles för sent att börja efter. Denna månad missade jag första dagen så hade ju kunnat förskjuta det en dag, men tänkte att jag lika gärna kunde se vad som händer utan.

    Jag har inte testat Ovitrielle, allt pekar på att äggen lossar ändå så det här inte verkat vara någon vits.

    Låter inte alls kul med migränen :( Hoppas det går bra på VUL på måndag i alla fall <3


    Okej förstår,sånt som händer liksom!

    Skönt de verkar släppa!

    Var in akut igår Pga det rann färskt blod längs hela benen.de såg hinnsäck men inget foster (är i vecka 6)

    Tog hcg men vet ej vad det visade.högsta trolighet ofostrigt/misfall som bara inte visat sig än.måste in på fler kontroller.så blir in på mån igen
  • Felicia3
    Lunne skrev 2019-11-09 10:40:43 följande:

    Första månaden glömde jag dem hemma när vi reste bort, och det var alldeles för sent att börja efter. Denna månad missade jag första dagen så hade ju kunnat förskjuta det en dag, men tänkte att jag lika gärna kunde se vad som händer utan.

    Jag har inte testat Ovitrielle, allt pekar på att äggen lossar ändå så det här inte verkat vara någon vits.

    Låter inte alls kul med migränen :( Hoppas det går bra på VUL på måndag i alla fall <3


    Okej förstår,sånt som händer liksom!

    Skönt de verkar släppa!

    Var in akut igår Pga det rann färskt blod längs hela benen.de såg hinnsäck men inget foster (är i vecka 6)

    Tog hcg men vet ej vad det visade.högsta trolighet ofostrigt/misfall som bara inte visat sig än.måste in på fler kontroller.så blir in på mån igen
  • Felicia3
    Lunne skrev 2019-11-09 10:40:43 följande:

    Första månaden glömde jag dem hemma när vi reste bort, och det var alldeles för sent att börja efter. Denna månad missade jag första dagen så hade ju kunnat förskjuta det en dag, men tänkte att jag lika gärna kunde se vad som händer utan.

    Jag har inte testat Ovitrielle, allt pekar på att äggen lossar ändå så det här inte verkat vara någon vits.

    Låter inte alls kul med migränen :( Hoppas det går bra på VUL på måndag i alla fall <3


    Okej förstår,sånt som händer liksom!

    Skönt de verkar släppa!

    Var in akut igår Pga det rann färskt blod längs hela benen.de såg hinnsäck men inget foster (är i vecka 6)

    Tog hcg men vet ej vad det visade.högsta trolighet ofostrigt/misfall som bara inte visat sig än.måste in på fler kontroller.så blir in på mån igen
  • Lunne
    Felicia3 skrev 2019-11-09 19:55:54 följande:

    Okej förstår,sånt som händer liksom!

    Skönt de verkar släppa!

    Var in akut igår Pga det rann färskt blod längs hela benen.de såg hinnsäck men inget foster (är i vecka 6)

    Tog hcg men vet ej vad det visade.högsta trolighet ofostrigt/misfall som bara inte visat sig än.måste in på fler kontroller.så blir in på mån igen


    Usch, vad tråkigt! :'( Hoppas ni får veta säkert snart åtminstånne!
  • Clemmentina
    Lunne skrev 2019-11-09 10:46:25 följande:

    Sådär håller jag också på och tänker! Ibland blir det i verkligen orimliga banor :') Men precis som du säger så måste det ju vara något annat fel än ägglossningen... Så man funderar ju på om IVF ens skulle hjälpa =/

    Jag fick betydligt tidigare ÄL av Letrozol än jag hade innan, så denna månad blev min tidigaste ÄL någonsin. Spolningen gick bra som i att de inte hittade nåt fel, så inga svar där.

    När har du BIM?


    Förstår, jag är också orolig för det men samtidigt vet man inte förrän man har testat. Dock blir det bara bebis 1/4 ivf:er. Jag har läst på lite om vad man kan kolla upp utomlands och funderar på att göra mensblodstestet som skickas till Aten för att kolla så att jag inte har några infektioner. Skönt ändå att din spolning gick bra. De hittade inga fel på mig då heller men spolningen i sig var så jobbig.

    Bim på onsdag eller torsdag den här veckan. Hur mår du nu?
  • Lunne
    Clemmentina skrev 2019-11-11 08:04:17 följande:

    Förstår, jag är också orolig för det men samtidigt vet man inte förrän man har testat. Dock blir det bara bebis 1/4 ivf:er. Jag har läst på lite om vad man kan kolla upp utomlands och funderar på att göra mensblodstestet som skickas till Aten för att kolla så att jag inte har några infektioner. Skönt ändå att din spolning gick bra. De hittade inga fel på mig då heller men spolningen i sig var så jobbig.

    Bim på onsdag eller torsdag den här veckan. Hur mår du nu?


    Jag var jättenervös inför spolningen, tyckte det var rätt obehagligt när jag tidigare gjorde en "lätt spolning" av bara livmodern utan äggledarna när de skulle kolla att allt var ute sin missfallet. Så spände mig som en galning denna gång, vilket ju sällan är bra, och så säger läkaren bara "Du kan slappna av nu, vi är klara". Jag trodde honom på allvar inte, kände verkligen ingenting alls av det. Så så kan det också gå :)

    Har du testat något mer sen förra veckan? Har du känns av något?

    Enligt FLO har jag BIM nästa måndag, men tycker den räknar konstigt denna månad så jag tror på några dagar senare... Jag har inte kännt nåt alls förutom att jag fick mellanblödningar på oförklarlig tid (äl+2-5).

    Vi har också funderat på mensblodstestet, men inte bestämt oss. Ena dagen låter det som ett måste, och nästa känns det som hokus pokus... Om mannens vanliga spermaprov inte visar nåt fel så funderar vi däremot på om han ska ta en sväng ner till Malmö för att göra ett DFI-test, så att vi åtminstone har koll på att det inte är några problem där inför IVF. Det känns som ett lite mindre steg än att börja söka sig utomlands också...
Svar på tråden 30+, följas åt på vägen till första barnet?