• Anonym (Love story)

    Kär i manlig kollega

    Befinner mig i en enda psykos. Det som inte får hända har hänt. Har gått och blivit tokförälskad i en kollega. Kan inte tänka på någonting annat. Har pågått i typ ett halvår-år nu utan att lägga sig.

    Och det värsta av allt är att han från ingenstans kom och berättade att han har känslor för mig häromdagen. Jag har dock inte berättat vad som händer i mitt huvud, men eftersom både han och jag är gifta känns situationen väldigt jobbig. Jag vill absolut inte att han får reda på att hans känslor är besvarade hos mig utan ignorerar helt när han försöker prata om det.

    Har läst 100 liknande trådar på FL. Ser att råden är att hålla sig ifrån personen. Jag provade detta i 2 månader och känslorna blev istället starkare. Ett annat råd var att rannsaka sin relation. Jag gjorde detta och insåg att det kanske var för lite närhet och uppmärksamhet i mitt äktenskap. Berättade det för min kille och han bättrade sig.

    Finns det fler råd?

  • Svar på tråden Kär i manlig kollega
  • Anonym (erfarenhet)
    Anonym (Strutsmetoden) skrev 2019-01-23 13:49:58 följande:

    Jag anser att människor som inte lyssnar till sin egen sanning, dom lever inte sitt eget liv. Andras sanningar får helt enkelt stå över dom som inte funnit sin egen väg.

    Den moraliska aspekten håller tyvärr inte alltid måttet vad gäller hur vi hanterar en ev ?förälskelse psykos? och ja skulle det nu vara en psykos, så rent teoretiskt har man redan tagit bort ansvaret från den som faktiskt upplever en psykos.

    Med tanke på att en gärning under psykotiskt tillstånd inte betraktas som en medveten och genomtänkt handling (framför allt vågar jag säga att handlingen inte är ett medvetet val att såra någon annan) snarare en känsla av att det är det ända rätta utifrån det psykotiska tillstånd en befinner sig i. Så rent moraliskt och nu även juridisk håller inte argumenten.

    Jag är föga förtjust i att följa normer och regler, anser nog mer att, kan dom tämjas då ska dom fanimej tämjas.


    fast det är ingen som sagt att man inte sak lyssna på sin egen sanning, det som sägs är att man inte ska bete sig som en röv mot andra, svårare än så är det inte.

    Om din sanning, säger att det är ok att bete dig som ett arsel mot andra så är det ju jävligt naivt att tro att andra ska acceptera det bara för att du känner för det. Det där resonemanget funkar säker bra om man lever ensam på en öde ö utan kontakt med andra människor, då kan du göra precis som du vill utan att någon annan drabbas. Men så länge du lever med andra människor och dina handingar påverkar dem så får du räkna med att de kommer ha åsikter om det.

    Angående psykoser och ansvar så har du fel, rättspsyk är fullt med människor som gjort dumma saker pga sin sjukdom och de anses fortfarande ha ett ansvar för sina handlingar. Så nej, ingen slipper ta ansvar för det man gör, inte ens de som drabbas av psykoser.

    Det här med att tämja normer, gäller det även hur andra beter sig mot dig? Eller gäller det bara i hur du beter dig mot andra? Accepterar du själv att andra tämjer normer och beter sig lite som de vill mot dig?
  • Anonym (Strutsmetoden)
    Anonym (erfarenhet) skrev 2019-01-23 14:42:30 följande:

    fast det är ingen som sagt att man inte sak lyssna på sin egen sanning, det som sägs är att man inte ska bete sig som en röv mot andra, svårare än så är det inte.

    Om din sanning, säger att det är ok att bete dig som ett arsel mot andra så är det ju jävligt naivt att tro att andra ska acceptera det bara för att du känner för det. Det där resonemanget funkar säker bra om man lever ensam på en öde ö utan kontakt med andra människor, då kan du göra precis som du vill utan att någon annan drabbas. Men så länge du lever med andra människor och dina handingar påverkar dem så får du räkna med att de kommer ha åsikter om det.

    Angående psykoser och ansvar så har du fel, rättspsyk är fullt med människor som gjort dumma saker pga sin sjukdom och de anses fortfarande ha ett ansvar för sina handlingar. Så nej, ingen slipper ta ansvar för det man gör, inte ens de som drabbas av psykoser.

    Det här med att tämja normer, gäller det även hur andra beter sig mot dig? Eller gäller det bara i hur du beter dig mot andra? Accepterar du själv att andra tämjer normer och beter sig lite som de vill mot dig?


    Har inte sagt att man tar bort det faktum att varje människa ska stå tills svars för sina handlingar. Men att kalla det psykos är i min värld att bort det faktum att det faktiskt inte är en medveten handling. Vilket faktiskt en förälskelse är till en stor del, vi föder den med fantasier och önskningar, tar fel eller rätt beslut som spär på förälskelsen.

    Och även om man i stunden inte handlar rationellt så kan man vara ärlig mot sig själv och även andra med sina handlingar. Att stå till svars är att erkänna sina fel för sig själv och för andra, men det behöver inte vara att aldrig hamna i samma situation igen, för vi är till stor del styrda av känslor och kommer förmodligen handla efter dom fler gånger än en gång i livet. Att vara medveten om följande, hjälper oss att inse att alla kan såra och skada ett förtroende utan att avsiktligt vilja göra en annan person ont. Hamnade lite utanför ämnet här och jag vet inte hur tydligt jag formulerat mig riktigt, men jag försvarar inte att man ljuger och för någon bakom ljuset. Tvärtom är jag en person som gör fel och står för att jag gör fel. Men vi ska inte förringa känslor, de kan få den mest logiska att göra fel (i andras ögon sett).
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Strutsmetoden) skrev 2019-01-23 15:37:50 följande:
    Har inte sagt att man tar bort det faktum att varje människa ska stå tills svars för sina handlingar. Men att kalla det psykos är i min värld att bort det faktum att det faktiskt inte är en medveten handling. Vilket faktiskt en förälskelse är till en stor del, vi föder den med fantasier och önskningar, tar fel eller rätt beslut som spär på förälskelsen.

    Och även om man i stunden inte handlar rationellt så kan man vara ärlig mot sig själv och även andra med sina handlingar. Att stå till svars är att erkänna sina fel för sig själv och för andra, men det behöver inte vara att aldrig hamna i samma situation igen, för vi är till stor del styrda av känslor och kommer förmodligen handla efter dom fler gånger än en gång i livet. Att vara medveten om följande, hjälper oss att inse att alla kan såra och skada ett förtroende utan att avsiktligt vilja göra en annan person ont. Hamnade lite utanför ämnet här och jag vet inte hur tydligt jag formulerat mig riktigt, men jag försvarar inte att man ljuger och för någon bakom ljuset. Tvärtom är jag en person som gör fel och står för att jag gör fel. Men vi ska inte förringa känslor, de kan få den mest logiska att göra fel (i andras ögon sett).
    Vilken behändig förklaringsmodell...Kräks
  • Anonym (Strutsmetoden)
    Anonym (FYI) skrev 2019-01-23 15:50:21 följande:

    Vilken behändig förklaringsmodell...


    Haha därav strutsmetoden ;)
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Strutsmetoden) skrev 2019-01-23 16:05:26 följande:
    Haha därav strutsmetoden ;)
    Stoppa huvudet i sanden ?
  • Anonym (Närvaro)

    Är väl ofta så att det lätta och glada tenderar att tas över av vardag och rutiner...uppmärksamhet och nyfikenhet dämpas eller ebbar ut mer eller mindre helt. Näringen i relationen tar slut eller går på sparlåga. Tror man bör försöka fokusera på sin relation kort o gott. Försöka skapa det man saknar i den relationen man är i.

  • Anonym (Strutsmetoden)
    Anonym (Närvaro) skrev 2019-01-23 16:15:06 följande:

    Är väl ofta så att det lätta och glada tenderar att tas över av vardag och rutiner...uppmärksamhet och nyfikenhet dämpas eller ebbar ut mer eller mindre helt. Näringen i relationen tar slut eller går på sparlåga. Tror man bör försöka fokusera på sin relation kort o gott. Försöka skapa det man saknar i den relationen man är i.


    Ja kan du hitta tillbaka till det klister som bilder dig och din partner till er relation, så kan jag bara gratulera! Men alla gör inte det och vissa upptäcker annat fast man är i en ok relation, så ser tyvärr verkligheten ut. Vi kan alla ha en partner som blir intresserad utanför relationen, ja och det händer att ganska många handlar på känslan, majoriteten gör det kanske inte, men defacto kommer någon någongång likt förbannat falla dit och likt förbannat kommer det finnas ngn som INTE ångrar sitt snedsteg..
  • Anonym (BeenThere)
    Anonym (erfarenhet) skrev 2019-01-22 16:11:47 följande:
    Min dåvarande fru bönade och bad om förlåtelse och insåg alldeles försent att hennes svek också gällde barnen men tyckte såklart att jag skulle förlåta för barnens skull, vilket jag inte gjorde. Nu många år senare är hon antagligen fortfarande livrädd för att sanningen om varför vi skildes ska komma fram till barnen. 
    Känner igen det där... Konsekvenerna av ett litet spännande äventyr med en kollega får plötsligt konsekvenser betydligt större än vad man tänkt sig.
  • Anonym (Närvaro)
    Anonym (Strutsmetoden) skrev 2019-01-23 16:30:05 följande:
    Ja kan du hitta tillbaka till det klister som bilder dig och din partner till er relation, så kan jag bara gratulera! Men alla gör inte det och vissa upptäcker annat fast man är i en ok relation, så ser tyvärr verkligheten ut. Vi kan alla ha en partner som blir intresserad utanför relationen, ja och det händer att ganska många handlar på känslan, majoriteten gör det kanske inte, men defacto kommer någon någongång likt förbannat falla dit och likt förbannat kommer det finnas ngn som INTE ångrar sitt snedsteg..

    Jo tack jag ver hur verkligheten är och ser ut. Menar mest att jag tror att man bör försöka fokusera på den relationen man är i för art ha en rimlig chans att hitta det där kittet/klistret igen :) Sen är det en helt annan sak om man väljer något annat.
  • Anonym (Love story)

    Tack alla! Känns som jag landat lite nu. Kommer försöka fortsätta med en vänskapsrelation så länge det fungerar och inte blir jobbbigt. Tror inte på att byta arbetsplats och ?fly? i dagsläget. Blir det svårt så gör jag det, men jag har relativt starkt psyke och tror jag ändå klarar det. Wish me luck

Svar på tråden Kär i manlig kollega