• becca90

    Uppstart IVF våren 2019

    Hej!

    Jag och min sambo har försökt få barn i över 2 år och nu har vi nyss gått på utredning. De hittade inga fel och vi har provat 3 omgångar med letrozol.. Alla har gett fina ägg men ingen graviditet.

    Remissen till ivf lämnades in i fredags och de sista blodproverna ska tas idag. Sen är det bara väntan kvar. Igen..

    Jag är väldigt taggad för denna resa men också väldigt nervös över att inte heller denna behandling ska göra oss till föräldrar..

    Är det några fler av er som precis är i uppstarten? Skriv isåfall så kan vi kolla tankar med varandra :)

  • Svar på tråden Uppstart IVF våren 2019
  • Denstarke
    Barnlängtan31år skrev 2019-05-19 21:35:52 följande:

    Jag tror aldrig jag hann bli överstimulerad. Läkaren såg nämligen på mitt VUL dag åtta att jag hade många folliklar. Så redan då bestämdes det att det skulle bli totalfrys. Bemfola-dosen sänktes och äggplocket skedde efter några dagar.

    Jag har inte gjort någon direkt livsstilsförändring. Brukar inte dricka alkohol så ofta, men nått glas vin ibland. Tror inte det finns så många restriktioner mer än alkohol och tobak. Stora kaffemängder kan väl också påverka, men jag dricker en-två koppar per dag och det ska inte vara nått problem vad jag förstått det som.

    Detta är vårt första försök. Vi gjorde ett vanligt IVF.

    Spännande för er imorgon, hoppas det går bra!

    :)


    Ok! Då förstår jag, känns väldigt speciellt inför imorgon, framförallt bra och förväntansfullt. Uppdaterar efter imorgon!

    Förresten hur håller ni/de koll på din ägglossning?
  • Barnlängtan31år
    Denstarke skrev 2019-05-19 22:22:04 följande:

    Ok! Då förstår jag, känns väldigt speciellt inför imorgon, framförallt bra och förväntansfullt. Uppdaterar efter imorgon!

    Förresten hur håller ni/de koll på din ägglossning?


    Tar ägglossningstest och när jag fått positivt på det så kontaktar jag kliniken så får jag en tid 6-7 dagar senare. Har tagit äl-test i snart 2 år för att ha koll, så det är inget nytt i alla fall :)

    Hur gick det idag?
  • Denstarke
    Barnlängtan31år skrev 2019-05-20 12:43:47 följande:

    Tar ägglossningstest och när jag fått positivt på det så kontaktar jag kliniken så får jag en tid 6-7 dagar senare. Har tagit äl-test i snart 2 år för att ha koll, så det är inget nytt i alla fall :)

    Hur gick det idag?


    Ok! Då förstår jag! Det gick jättebra idag :) de hade fått fram tre fina BC, två till frysen, och kan bli något mer idag eller imorgon, men det får vi veta senare.

    Vi satte tillbaka en BC som var de sade var helt perfekt utvecklad. Allt gick smidigt och kändes bra, så nu är det klart och bara att vänta. Den 2e juni ska vi ta test. Får se om vi kan hålla oss till dess :)

    Man är så nyfiken på om det fäster.... vi är spända och förväntansfulla :)

    När tror du att ni har er FET?
  • Barnlängtan31år
    Denstarke skrev 2019-05-20 16:46:03 följande:

    Ok! Då förstår jag! Det gick jättebra idag :) de hade fått fram tre fina BC, två till frysen, och kan bli något mer idag eller imorgon, men det får vi veta senare.

    Vi satte tillbaka en BC som var de sade var helt perfekt utvecklad. Allt gick smidigt och kändes bra, så nu är det klart och bara att vänta. Den 2e juni ska vi ta test. Får se om vi kan hålla oss till dess :)

    Man är så nyfiken på om det fäster.... vi är spända och förväntansfulla :)

    När tror du att ni har er FET?


    Åh, vad bra! Vad nervöst!!

    Hoppas på att det blir någon gång mellan 2-7 juni, men svårt att säga då min cykel inte är helt regelbunden.
  • mulin
    Barnlängtan31år skrev 2019-05-20 18:59:46 följande:

    Åh, vad bra! Vad nervöst!!

    Hoppas på att det blir någon gång mellan 2-7 juni, men svårt att säga då min cykel inte är helt regelbunden.


    Jag längtar så till din insättning, håller tummar å tår att de går för dig direkt så du slipper vänta hela sommaren <3
  • Barnlängtan31år
    mulin skrev 2019-05-20 22:06:44 följande:

    Jag längtar så till din insättning, håller tummar å tår att de går för dig direkt så du slipper vänta hela sommaren <3


    Tack snälla!! <3

    Hoppas allt ska gå bra för er! När är det dags för VUL? :)
  • Limarie

    Dubbelt inlägg men vi har ju två trådar här:

    Idag var det äggplocket! På ultraljudet förra veckan såg man bara 5 plus kanske 1 follikel. Då var vi så klart besvikna över det lilla antalet. Men idag blev vi ändå glada att det blev 6 ägg! Så alla blåsor hade ett ägg. 

    Proceduren gick hur smidigt som helst. Var inte det minsta nervös. Teamet var super gulligt och det gjorde inte det minsta ont. 

    Spermieprovet var inte topp men det visste vi ju sedan innan. 

    På Livio i vår stad gör de så att de alltid odla fram tills dag 5 i fall det är minst 5 embryoner. Så vi har en prel tid på söndag. Men det är inte osannolikt att det inte alls blir så många embryoner och då blir det fredag. 

    Så riktigt förstod vi inte resonnemanget kring 3 vs 5 dagar. Tyckte det lät logiskt att köra 5 dagar då embryon som klarar sig i 5 dygn nog har större chans att klara sig även i livmodern. Men är det bara 4 embryoner då sätter man 1 tillbaka efter 3 dagar. Det förstår vi inte så riktigt då de enligt ovan säger att det är bättre chanser för blastocyster. Vad nu? Kan ni förklara det igen?  

    Nu åt vi en god lunch, tod en promenad genom parken och nu blir det Netflix och gitarren. Njuter av ledigheten. Och hoppas att de inte ringer oss imorgon!

  • mulin
    Barnlängtan31år skrev 2019-05-21 10:42:12 följande:

    Tack snälla!! <3

    Hoppas allt ska gå bra för er! När är det dags för VUL? :)


    4/6 så det är prick två veckor kvar idag :) idag är en sån där orolig och negativ dag när jag tycker att alla symptom avtagit och jag tror de värsta ..
  • Ölandstoka

    Är det någon annan som har fått konstig mens i och med injektionerna?

    Jag har aldrig haft såhär utdragen mens, känns olustigt. Den var visserligen segstartad men har aldrig haft blödning så här många dagar förut. Får fråga på fredag på vul.

  • Limarie
    Ölandstoka skrev 2019-05-22 09:46:03 följande:

    Är det någon annan som har fått konstig mens i och med injektionerna?

    Jag har aldrig haft såhär utdragen mens, känns olustigt. Den var visserligen segstartad men har aldrig haft blödning så här många dagar förut. Får fråga på fredag på vul.


    Ja! Hade samma sak! Så konstigt. Har alltid 3 dagar, max lite till dag 4! Men denna gången mycket mer ont över alla 3 dagar och blödningen fram tills dag 5 och lite dag 6. Jag frågade aldrig om det hade någon betydelse för att jag antar att det absolut kan påverka kroppen. Hela kroppen är ju redan dagarna innan injektionerna inte helt "normal" med tanke på all stressnivå man har.

    Jag är så nervös att de ringer snart och berätta att inte tillräcklig eller inga ägg befruktades. De ringer mig efter lunch någon gång i fall det är så. Annars hör man ingenting. Hade varit trevligare att de säger att de definitivt ringa vid kl x t.ex. Hade nog hjälpt många oroliga par. Sitter här på jobbet, kan inte fokusera mig på samtalen osv.
Svar på tråden Uppstart IVF våren 2019