• emphz

    Letrozol - följas åt?

    Hej.

    Vi ska precis påbörja letrozol behandling igen för att försöka få ett syskon till vår dotter - född 17.

    Npgon som vill följas åt? Behöver givetvis inte vara syskonförsök.

  • Svar på tråden Letrozol - följas åt?
  • agnianits
    Anonym (Anonym JJ) skrev 2019-06-18 12:11:01 följande:

    Exakt samma här.. så tröttsamt!!

    Men jag frågade sist jag var hos gyn och hon menade på att det kan ta upp emot 1år utan att det är ?konstigt?. Jag har varken mens eller ÄL utan tabletter och dem som har det sägs det ju att det är ?normalt? att det kan ta upp till 1år. Så jag tror det bara är att fortsätta kämpa på helt enkelt.


    Det tar verkligen på det mentala att hålla på att försöka så länge. Och överallt tycker man att det poppar upp gravida och bebisbilder. Men man har ju inget annat val än att kämpa. Det måste man göra.

    Trots att vi har varit gravida två ggr (ingen fullgången graviditet) så känns de här 1.5 åren som en väldigt lång tid när ens vänner har fått sitt första och nu börjar outa sin andra...

    Därför hoppas man ju verkligen att det ska ta mindre tid än ett år innan något händer. Men jag känner på mig att det kommer gå bra för oss alla här. Vi får kämpa på och peppa!
  • Lunne
    Anonym (Anonym JJ) skrev 2019-06-18 12:11:01 följande:

    Exakt samma här.. så tröttsamt!!

    Men jag frågade sist jag var hos gyn och hon menade på att det kan ta upp emot 1år utan att det är ?konstigt?. Jag har varken mens eller ÄL utan tabletter och dem som har det sägs det ju att det är ?normalt? att det kan ta upp till 1år. Så jag tror det bara är att fortsätta kämpa på helt enkelt.


    Mjo, jag har hört det också, men det räknas ju bara på att 80% lyckas inom ett år, 65% lyckas dock inom ett halvår. Det innebär att mindre än hälften av de som inte lyckats inom ett halvår lyckas genom att försöka i ytterligare ett halvår... så inte alls så hoppingivande som folk vill få det att låta =/
  • Annsisen

    Hej alla ni som äter letrozol! Har ätit det i ca 6 månader nu och har haft ägglossning varje månad men ändå inte gravid :( den här månaden fick jag mens exakt på beräknad dag, först mkt mensvärk och kraftig blödning som avtar mer och mer (som jag alltid har vid mens) nu är det dock dag 10 och blöder fortfarande en del, vad kan de bero på? Någon som varit med om liknande? Brukar vanligtvis ha mens max 7dagar....har smått molningskänsla i magen...

  • Anonym (Anonym JJ)

    Förstår precis vad du menar. Känner precis samma och jag mår verkligen inte bra psykiskt, mycket pågrund av detta... Det går inte att förklara för någon som inte är i våran sits hur jobbigt det är och hur psykiskt påfrestande det är.

    Jag har en son sedan tidigare och han tog det 1,5år innan vi fick. Nu har vi försökt i cirka ett år så jag hoppas verkligen det tar sig snart, för oss alla!!


    agnianits skrev 2019-06-18 15:23:30 följande:

    Det tar verkligen på det mentala att hålla på att försöka så länge. Och överallt tycker man att det poppar upp gravida och bebisbilder. Men man har ju inget annat val än att kämpa. Det måste man göra.

    Trots att vi har varit gravida två ggr (ingen fullgången graviditet) så känns de här 1.5 åren som en väldigt lång tid när ens vänner har fått sitt första och nu börjar outa sin andra...

    Därför hoppas man ju verkligen att det ska ta mindre tid än ett år innan något händer. Men jag känner på mig att det kommer gå bra för oss alla här. Vi får kämpa på och peppa!


  • Anonym (Anonym JJ)

    Förstår precis vad du menar. Känner precis samma och jag mår verkligen inte bra psykiskt, mycket pågrund av detta... Det går inte att förklara för någon som inte är i våran sits hur jobbigt det är och hur psykiskt påfrestande det är.

    Jag har en son sedan tidigare och han tog det 1,5år innan vi fick. Nu har vi försökt i cirka ett år så jag hoppas verkligen det tar sig snart, för oss alla!!


    agnianits skrev 2019-06-18 15:23:30 följande:

    Det tar verkligen på det mentala att hålla på att försöka så länge. Och överallt tycker man att det poppar upp gravida och bebisbilder. Men man har ju inget annat val än att kämpa. Det måste man göra.

    Trots att vi har varit gravida två ggr (ingen fullgången graviditet) så känns de här 1.5 åren som en väldigt lång tid när ens vänner har fått sitt första och nu börjar outa sin andra...

    Därför hoppas man ju verkligen att det ska ta mindre tid än ett år innan något händer. Men jag känner på mig att det kommer gå bra för oss alla här. Vi får kämpa på och peppa!


  • agnianits
    Anonym (Anonym JJ) skrev 2019-06-18 19:28:08 följande:

    Förstår precis vad du menar. Känner precis samma och jag mår verkligen inte bra psykiskt, mycket pågrund av detta... Det går inte att förklara för någon som inte är i våran sits hur jobbigt det är och hur psykiskt påfrestande det är.

    Jag har en son sedan tidigare och han tog det 1,5år innan vi fick. Nu har vi försökt i cirka ett år så jag hoppas verkligen det tar sig snart, för oss alla!!


    Nej, det är verkligen psykiskt påfrestande. Jag har börjat tröttna på när folk ofta frågar om det inte är dags för oss, så när jag svarar att vi jobbar på det men att det inte går bra så känns det ändå ganska tillfredställande att se deras ansikten. När ska folk inse att det inte är ok att fråga hur som helst?

    Gjorde ni någon utredning med första sonen? Mysigt med ett syskon:)

    Jag hoppas också att det tar sig för oss alla! Hade varit så kul att få lite roliga nyheter här inne:)
  • Lunne
    Annsisen skrev 2019-06-18 18:50:40 följande:

    Hej alla ni som äter letrozol! Har ätit det i ca 6 månader nu och har haft ägglossning varje månad men ändå inte gravid :( den här månaden fick jag mens exakt på beräknad dag, först mkt mensvärk och kraftig blödning som avtar mer och mer (som jag alltid har vid mens) nu är det dock dag 10 och blöder fortfarande en del, vad kan de bero på? Någon som varit med om liknande? Brukar vanligtvis ha mens max 7dagar....har smått molningskänsla i magen...


    Jag har haft längre mens än vanligt de flesta cykler med Letrozol än innan, då den inte försvinner helt förrän några dagar efter att jag tagit sista tabletten. Just denna månad blev det dock inte så just när jag hade tänkt passa på att fråga läkaren varför det blir så på UL, så har ingen aning om anledningen tyvärr. Jag kunde förstås ha fråga ändå, men glömde bort det när det inte var aktuellt längre/för tillfället.
  • Anonym (Anonym JJ)

    Ja det är en sån sjukt ?ful? fråga att ställa. Folk förstår verkligen inte att det inte är okej att fråga någonting sånt! Väldigt bra svar! Skönt att få snärta till dem lite på näsan.

    Ja vi gick via fertilitetsmottagningen då. Det var precis i samma veva som dem införde 25års gräns. Var endast 21år då så vi hade verkligen tur.

    Min man fick ta spermieprov (det såg bra ut) och jag fick ta blodprov samt en del VUL. Kom fram till att jag har endometrios och PCOS... men när jag hittat rätt kur på letrozolen så blev jag gravid på första försöket. Himla oväntat meeeen så glada vi blev.

    Nu är vi inne på månad 4 så jag hoppas verkligen det kan ta sig snart. Som vi skrev tidigare, så himla påfrestande allt detta!


    agnianits skrev 2019-06-19 08:49:26 följande:

    Nej, det är verkligen psykiskt påfrestande. Jag har börjat tröttna på när folk ofta frågar om det inte är dags för oss, så när jag svarar att vi jobbar på det men att det inte går bra så känns det ändå ganska tillfredställande att se deras ansikten. När ska folk inse att det inte är ok att fråga hur som helst?

    Gjorde ni någon utredning med första sonen? Mysigt med ett syskon:)

    Jag hoppas också att det tar sig för oss alla! Hade varit så kul att få lite roliga nyheter här inne:)


  • Clemmentina
    GlitterLina skrev 2019-06-18 00:28:08 följande:

    Här går la inget vidare..

    Hade ägglossning igår måndag men inte haft sex sen i onsdags förra veckan då jag haft urinvägsinfektion :( :(


    Usch stackare! Jag fick uvi två gånger förra cykeln. Allt annat än kul! Hoppas du mår bättre snart!
  • GlitterLina

    [quote=79703068][quote-nick]Clemmentina skrev 2019-06-19 23:06:33 följande:[/quote-nick]Usch stackare! Jag fick uvi två gånger förra cykeln. Allt annat än kul! Hoppas du mår bättre snart![/

    Tack nu börjar jag känna mig nästan återställd! Men ledsen över att inte haft sex vid ägglossningen. Men ville inte äventyra min hälsa då jag hade fruktansvärd UVI :(

    Så denna gången hann vi bara göra det på onsdagen innan & Äl va i måndags!

Svar på tråden Letrozol - följas åt?