• emphz

    Letrozol - följas åt?

    Hej.

    Vi ska precis påbörja letrozol behandling igen för att försöka få ett syskon till vår dotter - född 17.

    Npgon som vill följas åt? Behöver givetvis inte vara syskonförsök.

  • Svar på tråden Letrozol - följas åt?
  • Snurre

    Hej på er!

    Jag är på min sjunde kur med letrozol, jag är ordinerad CD 5 - 10, läser många här som startar på CD 3.. vad beror det på tro, att vi har olika dagar?

  • Bellanlover

    Hej!

    Någon som har tips på hur man kan motivera för sin läkare att man vill ha letrozol? Fick provera utskrivet förra veckan, men det kommer ju inte hjälpa mig att bli gravid?! Har många äggblåsor och små ägg (ev pco enligt läkaren). Ge mig gärna tips, vill ha letrozol!

  • oshark
    Bellanlover skrev 2019-08-26 11:37:34 följande:

    Hej!

    Någon som har tips på hur man kan motivera för sin läkare att man vill ha letrozol? Fick provera utskrivet förra veckan, men det kommer ju inte hjälpa mig att bli gravid?! Har många äggblåsor och små ägg (ev pco enligt läkaren). Ge mig gärna tips, vill ha letrozol!


    Om du har många äggblåsor kanske de inte vill börja med Letrozol på en gång då det kan leda till överstimulering? Utan testa Provera och se om det "kickar igång" av sig självt första cykeln?

    Annars byt gyn om det går?

    Hur länge har ni försökt?
  • Bellanlover

    Jaha kan det vara så.... kanske ska testa en omgång provera innan jag stressar upp mig! Har bara låst in mig på att jag måste ha äggstimulerande pga små ägg och mycket äggblåsor.. jag slutade med p-piller i Jan/feb-19. Har väntat på mensen och provat med ägglossningsstickor i hopp om att jag kunde ha ägglossning trots utebliven mens.

  • Clemmentina
    Bellanlover skrev 2019-08-26 19:10:34 följande:

    Jaha kan det vara så.... kanske ska testa en omgång provera innan jag stressar upp mig! Har bara låst in mig på att jag måste ha äggstimulerande pga små ägg och mycket äggblåsor.. jag slutade med p-piller i Jan/feb-19. Har väntat på mensen och provat med ägglossningsstickor i hopp om att jag kunde ha ägglossning trots utebliven mens.


    Om du inte fått någon mens efter p-piller stoppet vill de alldeles säkert prova en kur med Provera för att se om det kan kicka igång din egna cykel/ägglossning. Även om det är jättebra att Letrozol finns är det ju bättre om man kan ägglossa själv. Jag fick inte börja med Letrozol förrän sambon lämnat spermaprov (som var bra) och de tagit massa prover för att utesluta andra problem. Motiveringen var att de inte gärna vill ge medicin om det också kan finnas andra problem med i bilden. Men vänta inte för länge med att söka hjälp om det inte fungerar med Proveran.
  • Clemmentina
    Bellanlover skrev 2019-08-26 11:37:34 följande:

    Hej!

    Någon som har tips på hur man kan motivera för sin läkare att man vill ha letrozol? Fick provera utskrivet förra veckan, men det kommer ju inte hjälpa mig att bli gravid?! Har många äggblåsor och små ägg (ev pco enligt läkaren). Ge mig gärna tips, vill ha letrozol!


    Intressant! Så det är inte 5-9? Vad jag har läst förekommer både 3-7 och 5-9. Vad läkaren väljer verkar vara dennes egna preferenser. Jag läste på något engelskspråkigt forum att 3-7 kan ge fler ägg (och tidigare ägglossning) medan 5-9 sägs ge ägg med bättre kvalitet. Men det fanns inga referenser på de påståendena så du får nog ta dem med en nypa salt. ;)
  • Clemmentina
    Snurre skrev 2019-08-25 22:59:32 följande:

    Hej på er!

    Jag är på min sjunde kur med letrozol, jag är ordinerad CD 5 - 10, läser många här som startar på CD 3.. vad beror det på tro, att vi har olika dagar?


    Oj nu citerade jag fel person ovan. Men se mitt inlägg här ovanför.
  • Lunne
    bonzo skrev 2019-08-27 15:04:19 följande:

    Vilken dos tar ni? 2.5 eller 5 per dag?


    1 tablett, är det 2,5 tro?
Svar på tråden Letrozol - följas åt?