• emphz

    Letrozol - följas åt?

    Hej.

    Vi ska precis påbörja letrozol behandling igen för att försöka få ett syskon till vår dotter - född 17.

    Npgon som vill följas åt? Behöver givetvis inte vara syskonförsök.

  • Svar på tråden Letrozol - följas åt?
  • oshark
    AnnaLinnea87 skrev 2019-09-12 11:21:40 följande:

    Tack för svar! Bara att hoppas på en sen ägglossning och ta lite mys med mannen ikväll då även om det kanske är lite sent :) Blev bara så förvånad eftersom jag varit på två Vul och de sagt att det inte kommer bli något denna månad för då skulle äggen börjat växa vid sista vul. Men hoppas hoppas!


    Ja, det brukar väl vara så att om de inte har växt till sig till en viss dag så växer de troligen inte till sig alls. Men eftersom du inte fick Provera eller något för att framkalla mensen är det ju inte omöjligt. Har för mig att i genomsnitt växer äggblåsor - om de växer - ca 2 mm per dag. Och ÄL sker när blåsan är över 20 mm stor.
  • oshark
    oshark skrev 2019-09-12 15:50:49 följande:

    Ja, det brukar väl vara så att om de inte har växt till sig till en viss dag så växer de troligen inte till sig alls. Men eftersom du inte fick Provera eller något för att framkalla mensen är det ju inte omöjligt. Har för mig att i genomsnitt växer äggblåsor - om de växer - ca 2 mm per dag. Och ÄL sker när blåsan är över 20 mm stor.


    Har Googlat lite mer och 10 mm verkar vara någon slags gränsvärde. Från vad jag förstår så funkar det tup så här i en normal cykel: i början av cykeln är äggblåsorna minimala och kan inte ses på VUL. När kroppen får ett tillskott av östrogen börjar de växa till sig. Det är då normalt att upp till sex äggblåsor utvecklas och blir upp till 10 mm stora, medan resten tillbakabildas och dör (typ). Av de äggblåsorna som når upp mot 10 mm blir sen en (ibland, men sällan, fler) dominant och fortsätter växa. Kroppen känner av detta och producerar mer östrogen och LH, varpå äggblåsan när den nått ca 22-25 mm spricker och släpper ett ägg.

    Det verkar således som att om du bara haft en äggblåsa på 10 mm på CD20 är det ett ganska rimligt antagande att denna inte skulle växa till sig vidare och släppa ett ägg. Men inget är som sagt omöjligt.

    Däremot tycker jag att det känns lite konstigt att du inte fick något mensframkallande medel eftersom vad jag kan läsa mig till krävs det att mer än ett ägg ska ligga vid 10 mm-gränsen utan att vidareutvecklas för att kroppen ska fortsätta producera tillräckligt mycket östrogen för att du ska få en bortfallsblödning utan ÄL.

    När jag gick till gyn på CD55 eller nåt hade jag inga utvecklade ägg och inga tecken på att jag skulle få någon bortfallsblödning i närtid. Så fick Primolut Nor. Tänker att om du bara hade ett ägg kan det ju ta hur lång tid som helst innan du får en bortfallsblödning, om du ens får någon. Så då kan man ju tycka att de kanske borde gett dig Provera eller PN för att skjutsa igång den.

    Nu håller jag dock tummarna för att din äggblåsa höll på och växte till sig och till slut släppte av sig själv! Men tycker du ska be om ett till VUL om du har möjlighet.
  • Lunne

    *LISTAN*

    !Uppdatera gärna listan me aktuella datum!

    GlitterLina- mens 9/9 dubbeldos letrozol 11/9-15/9

    Emphz - letrozol kur 4 - dubbelkur, gonal f 75 enheter i 6 dagar. Vul visade 2 äggblåsor. Ovitrelle. Fick positivt graviditetstest den 29/3 :) 

    Lunne - Letrozol kur 7 1-5/9, ÄL 13/9 BIM 27/9. 

    Mican - Månad två med letrozol och mensen börjar komma igång, så snart dags att påbörja månad 3. 

    Clemmentima - Letrozol kur 3, 19-23 augusti

    amillak - Provera start 20/6 sedan Letrozol kur 1, 29/6-3/7, VUL 15/7. Plussade 24/7. 

    Nicciz - Provera start 15-18/7 pga utebliven ÄL/mens. Letrozol kur 1, 21-25/7. BIM 17/8.

    Bonzo- Mens 21/8 Startar Letrozol kur 1 , en tablett. Dag 3-7

    Brooklyn - Letrozol första kuren med enkeldos 3-8/9, VUL 13/9

  • Lunne

    10/9 hade jag på VUL en äggblåsa som var 26-27 mm, och läkaren sa att jag skulle få ÄL när som helst. ÄL-test visade dock positivt först 12/9, och då ska man ju få ÄL dagen efter. Om blåsan växer 2mm/dag skulle den då ha varit över 30mm... Har någon annan haft så stora blåsor? Jag funderar på om mina blir övermogna innan de släpper och att det är därför det aldrig tar sig trots att man kollat att ÄL faktiskt sker...

  • Clemmentina
    Lunne skrev 2019-09-13 08:25:05 följande:

    10/9 hade jag på VUL en äggblåsa som var 26-27 mm, och läkaren sa att jag skulle få ÄL när som helst. ÄL-test visade dock positivt först 12/9, och då ska man ju få ÄL dagen efter. Om blåsan växer 2mm/dag skulle den då ha varit över 30mm... Har någon annan haft så stora blåsor? Jag funderar på om mina blir övermogna innan de släpper och att det är därför det aldrig tar sig trots att man kollat att ÄL faktiskt sker...


    Oj, så kanske det kan vara! Du kanske skulle boka vul någon dag tidigare nästa cykel och om blåsan har okej storlek då be om en spruta. Jag var på vul i maj förra året på cd14. Då hade jag en äggblåsa på 16 mm. Ägglossning skedde först 9-10 dagar senare. Nu vet jag inte om det var samma äggblåsa som släppte ett ägg men om det var det hade den varit över 30 mm. Jag har hört att den växter ca 3 mm varannan dag.
  • Nicciz

    *LISTAN*

    !Uppdatera gärna listan me aktuella datum!

    GlitterLina- mens 9/9 dubbeldos letrozol 11/9-15/9

    Emphz - letrozol kur 4 - dubbelkur, gonal f 75 enheter i 6 dagar. Vul visade 2 äggblåsor. Ovitrelle. Fick positivt graviditetstest den 29/3 :)

    Lunne - Letrozol kur 7 1-5/9, ÄL 13/9 BIM 27/9.

    Mican - Månad två med letrozol och mensen börjar komma igång, så snart dags att påbörja månad 3.

    Clemmentima - Letrozol kur 3, 19-23 augusti

    amillak - Provera start 20/6 sedan Letrozol kur 1, 29/6-3/7, VUL 15/7. Plussade 24/7.

    Nicciz - Provera start 15-18/7 pga utebliven ÄL/mens. Letrozol kur 3 påbörjas efter BIM 16/9 på dag 3-7. Nästa BIM 16/10.

    Bonzo- Mens 21/8 Startar Letrozol kur 1 , en tablett. Dag 3-7

    Brooklyn - Letrozol första kuren med enkeldos 3-8/9, VUL 13/9

  • AnnaLinnea87
    oshark skrev 2019-09-12 16:15:08 följande:
    Har Googlat lite mer och 10 mm verkar vara någon slags gränsvärde. Från vad jag förstår så funkar det tup så här i en normal cykel: i början av cykeln är äggblåsorna minimala och kan inte ses på VUL. När kroppen får ett tillskott av östrogen börjar de växa till sig. Det är då normalt att upp till sex äggblåsor utvecklas och blir upp till 10 mm stora, medan resten tillbakabildas och dör (typ). Av de äggblåsorna som når upp mot 10 mm blir sen en (ibland, men sällan, fler) dominant och fortsätter växa. Kroppen känner av detta och producerar mer östrogen och LH, varpå äggblåsan när den nått ca 22-25 mm spricker och släpper ett ägg.

    Det verkar således som att om du bara haft en äggblåsa på 10 mm på CD20 är det ett ganska rimligt antagande att denna inte skulle växa till sig vidare och släppa ett ägg. Men inget är som sagt omöjligt.

    Däremot tycker jag att det känns lite konstigt att du inte fick något mensframkallande medel eftersom vad jag kan läsa mig till krävs det att mer än ett ägg ska ligga vid 10 mm-gränsen utan att vidareutvecklas för att kroppen ska fortsätta producera tillräckligt mycket östrogen för att du ska få en bortfallsblödning utan ÄL.

    När jag gick till gyn på CD55 eller nåt hade jag inga utvecklade ägg och inga tecken på att jag skulle få någon bortfallsblödning i närtid. Så fick Primolut Nor. Tänker att om du bara hade ett ägg kan det ju ta hur lång tid som helst innan du får en bortfallsblödning, om du ens får någon. Så då kan man ju tycka att de kanske borde gett dig Provera eller PN för att skjutsa igång den.

    Nu håller jag dock tummarna för att din äggblåsa höll på och växte till sig och till slut släppte av sig själv! Men tycker du ska be om ett till VUL om du har möjlighet.
    tack för att du googlar och kollar! känns skönt att ha fler som förstår vad man går igenom då det ibland känns så ensamt. Har själv försökt googla men tycker det är svårt att hitta mer ingående fakta om hur det går till och tyvärr har jag ingen bra läkare utan känner mig bara till besvär och blir dumförklarad när jag ställer frågor. :( 

    Jag brukar ha mens runt dag 27-36, vet inte om det kan ha att göra något med att jag hade en tjock slemhinna så att den brister och att det i sin tur blir mens eftersom jag inte verkar ägglossa? Men om mensen inte kommit om en vecka så ringer jag in och frågar om de kan skriva ut något.
  • oshark
    AnnaLinnea87 skrev 2019-09-13 12:57:39 följande:

    tack för att du googlar och kollar! känns skönt att ha fler som förstår vad man går igenom då det ibland känns så ensamt. Har själv försökt googla men tycker det är svårt att hitta mer ingående fakta om hur det går till och tyvärr har jag ingen bra läkare utan känner mig bara till besvär och blir dumförklarad när jag ställer frågor. :( 

    Jag brukar ha mens runt dag 27-36, vet inte om det kan ha att göra något med att jag hade en tjock slemhinna så att den brister och att det i sin tur blir mens eftersom jag inte verkar ägglossa? Men om mensen inte kommit om en vecka så ringer jag in och frågar om de kan skriva ut något.


    Ja, om man får "mens" fast man inte haft ägglossning är det ju egentligen inte mens man får. Då kommer blödningen av att slemhinnan har blivit så tjock och tung att den "släpper" (i brist på en mer korrekt term) och man blöder. Sånna blödningar kommer ofta senare än man skulle haft mens om man ägglossat och kan vara annorlunda i karaktär - mer/mindre riklig, mer/mindre smärtsam, längre/kortare...

    Problemet är att man ju inte vet om man haft ÄL eller inte eftersom testen inte riktigt går att lita på. Är därför jag rekommenderar att tempa också, för att få mer av ett hum. Tempning är nämligen enda hemmasättet stt bekräfta ÄL. Gyn kan göra VUL eller blodprov.
  • bonzo

    Kan inget om det här med övermogna ägg.. men Du kanske kan be om ägglossningsspruta typ ovitrelle?

    Då kan du ta den när äggen är i rätt storlek.


    Lunne skrev 2019-09-13 08:25:05 följande:

    10/9 hade jag på VUL en äggblåsa som var 26-27 mm, och läkaren sa att jag skulle få ÄL när som helst. ÄL-test visade dock positivt först 12/9, och då ska man ju få ÄL dagen efter. Om blåsan växer 2mm/dag skulle den då ha varit över 30mm... Har någon annan haft så stora blåsor? Jag funderar på om mina blir övermogna innan de släpper och att det är därför det aldrig tar sig trots att man kollat att ÄL faktiskt sker...


  • Felicia3

    Jag/ vi ska börja med Letrozol.Har haft ett missfall,vi har försökt 14 mån.vi betalar själva då vi inte orkade vänta till januari på utredning. hur mår man på tabletterna?

    Jag har bra amh 3,6 och han hade superbra spermier så jag hoppas det funkar och att min ägglossning börjar funka som den ska.Samtidigt läste jag att chansen för att lyckas bara var 50/50.

    Hur löser ni detta med jobb?

    Jag jobbar 24 h pass så måste ju bli problem om äl kommer när jag ska jobba.hur snabbt måste man åka in när äl-plussar innan man hittat rätt dos?

Svar på tråden Letrozol - följas åt?