• Anonym (Mamma)

    Okej att tvinga att läsa?

    Är det okej att tvinga ett barn med stora lässvårigheter att läsa högt inför en hel klass? Mitt barn har sån ångest över det här och jag tycker det är riktigt elakt att tvinga när de vet vilken kamp läsningen är för mitt barn.

  • Svar på tråden Okej att tvinga att läsa?
  • Anonym (!)
    Anonym (Också mamma) skrev 2019-05-20 17:20:20 följande:

    Nej det tycker jag inte är ok! Om man vet att barnet har de svårigheterna är det bara grymt. När min dotter gick i 4:an tvingades hon redovisa en uppgift framme vid tavlan inför hela klassen. Hon blev så nervös att hon kissade. Vi fick byta skola för att hon skulle komma över det.

    Lider med din son!


    Fy vad jobbigt för fin dotter! Blir så arg att läsa hur barnen behandlas i skolan. Hoppas det gick bra för henne i nya skolan.
  • Anonym (A)
    Anonym (Också mamma) skrev 2019-05-20 17:20:20 följande:
    Nej det tycker jag inte är ok! Om man vet att barnet har de svårigheterna är det bara grymt. När min dotter gick i 4:an tvingades hon redovisa en uppgift framme vid tavlan inför hela klassen. Hon blev så nervös att hon kissade. Vi fick byta skola för att hon skulle komma över det.
    Lider med din son!
    Usch, vad jobbigt
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Också mamma) skrev 2019-05-20 17:20:20 följande:

    Nej det tycker jag inte är ok! Om man vet att barnet har de svårigheterna är det bara grymt. När min dotter gick i 4:an tvingades hon redovisa en uppgift framme vid tavlan inför hela klassen. Hon blev så nervös att hon kissade. Vi fick byta skola för att hon skulle komma över det.

    Lider med din son!


    Lärare som tvingar barn med lässvårigheter till sånt här borde omedelbart få sparken och indragen lärarlegitimation!

    Stackars din dotter.
  • Anonym (G)

    Om ALLA ska läsa så är det väl ännu värre att vara den enda som inte gör det?

  • Anonym (Nej)
    Anonym (G) skrev 2019-05-20 18:48:51 följande:

    Om ALLA ska läsa så är det väl ännu värre att vara den enda som inte gör det?


    Nej det är det inte
  • Brumma

    Verkligen inte ok!

    Om läraren inte lyssnar på er föräldrar så skulle jag ta det vidare till rektorn.

    I min sons klass läser de aldrig högt för hela klassen (tvåan) utan de läser för sin kompis samt för läraren. Läraren parar ihop med ngn de vet att barnet är bekväm med och när man byter "läskompis" tas frågan upp med barnet först.

  • Fiona M

    Finns inget pedagogiskt syfte med att tvinga en elev att läsa inför klassen (anser jag som lärare).

    Vad säger läraren om det?

  • legomum

    Jo jag tycker det är helt ok. Förutsatt att barnet är förberedd och fått läsa texten själv innan.

    Har man lässvårigheter och inte riktigt knäckt koden så ska man bli hjälpt inte stjälpt.

  • annabellelee

    Nej. Jag jobbar på gymnasiet och skulle aldrig be någon göra det utan möjlighet att förbereda sig, eftersom det finns elever med dyslexi.

    Visst innehåller skolmiljön av tradition ett visst mått av uppvisande och jämförande, men de negativa delarna av detta bör inte förstärkas och uppmuntras.

  • Fiona M
    annabellelee skrev 2019-05-20 22:05:32 följande:

    Nej. Jag jobbar på gymnasiet och skulle aldrig be någon göra det utan möjlighet att förbereda sig, eftersom det finns elever med dyslexi.

    Visst innehåller skolmiljön av tradition ett visst mått av uppvisande och jämförande, men de negativa delarna av detta bör inte förstärkas och uppmuntras.


Svar på tråden Okej att tvinga att läsa?