• RebeckaZ70

    Antisemitismen inom vänstern, varför?



    Antisemitism är ingen ny företeelse. Ända sedan Martin Luthers tid har judehat varit mer eller mindre accepterat, men varför verkar det vara så utbrett bland vänstern? (I Sverige hos S, V och MP, i UK hos Labour.)
    Man försöker dölja det med "det är inte judehat, det är kritik av staten Israel" och liknande.

    Jag kommer att ta upp verkliga exempel i tråden, och även svara på frågor.
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-06-20 14:33
    Inser vänstern hur mycket de indirekt stödjer antisemitiska motiv när de så ensidigt och ofta okritiskt ställer sig på palestinas sida?".
  • Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?
  • RebeckaZ70
    KillBill skrev 2020-10-02 16:38:08 följande:

    Recep Tayyip Erdo?an är ju en politiker från det Islamistiska AKP partiet och AKP och svenska moderaterna är ju systerpartier så det är väl inte så konstigt att det kramas emellanåt. MUF har brutit med AKP men vad jag vet så har inte moderaterna gjort detsamma.


    Detta är en intressant artikel som bekräftar kopplingen mellan Ulf Kristerssons moderater och Turkiska AKP. 

    aktuelltfokus.se/moderaterna-hyllas-av-erdogans-tankesmedja/
    Du kanske ska ta den diskussionen med en moderat? det lär ju finnas en viktigpettra på forumet som lajvar moderat ibland.
    Another wild hearted woman
  • RebeckaZ70
    Mentat skrev 2020-10-02 15:49:32 följande:
    Det tolkar då jag det inte som. Bildt står upp för att en militärkupp inte skall godkännas, sedan behöver man inte gilla Erdogan för den sakens skull. Han säger t.ex. inte att Turkiet är någon lämplig EU-medlem, eller hur?

    Jag ser det ungefär som att man försvarar yttrandefriheten även när någon just har sagt något man själv avskyr. Jag _hoppas_ i alla fall att även det här forumet skulle stå upp för Trump om han hade hotats av en militärkupp - fast helt säker är jag förstås inte.
    Sist man fjäskade för och lät en maktgalen ledare för ett land som förlorat i WW 1 hållas gick det inte så bra... 
    Another wild hearted woman
  • RebeckaZ70
    Padirac skrev 2020-10-02 13:44:20 följande:
    Israleiska mänskliga rättigheter?  - räknas det in att stjäla palestiniers land i det?Kräks
    Erövra land i ett försvarskrig menar du? 

    Eller menar du att Sovjetunionen stal tyskars land (Ostpreussen) ?

    Ger man sig på ett annat land och förlorar får man räkna med att förlora landområden. 
    Another wild hearted woman
  • Padirac
    RebeckaZ70 skrev 2020-10-03 18:43:32 följande:
    Erövra land i ett försvarskrig menar du? 

    Eller menar du att Sovjetunionen stal tyskars land (Ostpreussen) ?

    Ger man sig på ett annat land och förlorar får man räkna med att förlora landområden. 
    Ah.. förlåt, jag glömde att folkrätten inte gäller israel - om det är för att Israel är utvalda eller om Israel ägnar sig åt medeltida eller mångtusenåriga abrahamitiska traditioner kanske du kan klargöra Skål
  • Mentat
    RebeckaZ70 skrev 2020-10-03 18:41:40 följande:
    Sist man fjäskade för och lät en maktgalen ledare för ett land som förlorat i WW 1 hållas gick det inte så bra... 
    Godwins lag slår till igen.

    Det där var väl varken sakligt eller relevant? Hur illa man än tycker om Erdogan så kom han till makten i demokratiska val. Man kan visst ha synpunkter på hur pass fri opinionsbildningen har varit inför valen på senare år men är det för den sakens skull rätt att han skall avsättas via en kupp, som per definition är 100% icke-demokratisk?
  • RebeckaZ70
    Padirac skrev 2020-10-03 18:56:27 följande:
    Ah.. förlåt, jag glömde att folkrätten inte gäller israel - om det är för att Israel är utvalda eller om Israel ägnar sig åt medeltida eller mångtusenåriga abrahamitiska traditioner kanske du kan klargöra Skål
    Du kanske kan klargöra varför rätten att erövra landområden i försvarskrig inte ska gälla judar? 
    Another wild hearted woman
  • RebeckaZ70
    Mentat skrev 2020-10-03 18:59:04 följande:
    Godwins lag slår till igen.

    Det där var väl varken sakligt eller relevant? Hur illa man än tycker om Erdogan så kom han till makten i demokratiska val. Man kan visst ha synpunkter på hur pass fri opinionsbildningen har varit inför valen på senare år men är det för den sakens skull rätt att han skall avsättas via en kupp, som per definition är 100% icke-demokratisk?
    Den där kuppen påminner alldeles för mycket om den av nazisterna iscensatta riksdagshusbranden för att jag ska ta den på allvar. Doffe kom också till makten genom demokratiska val, sedan gjorde han processen kort med det konkurrerande SA, lite som Sultan Erdogan gjort med Gülenrörelsen.
    Another wild hearted woman
  • Padirac
    RebeckaZ70 skrev 2020-10-03 20:41:17 följande:
    Du kanske kan klargöra varför rätten att erövra landområden i försvarskrig inte ska gälla judar? 
    Varför ska en judisk stat ha rättigheter som ingen annan stat ska ha?

    Anser du att det är antisemitism att säga att internationella resolutioner och folkrättslagar ska gälla en judisk stat? 

    www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1104765/FULLTEXT01.pdf

    "En av den moderna världsordningens grundpelare är att stater inte anses kunna erövra mark militärt.1"

    "1 Se bland annat Generalförsamlingens resolution 2625 (XXV) och Säkerhetsrådets resolutioner 242 (1967), 298 (1971) och 478 (1980) som ICJ hänvisade till i sitt rådgivande yttrande Legal Consequences of the Construction of a Wall in the Occupied Palestinian Territory s. 136, s. 166–167 stycke 74–75, 78 och s. 171 stycke 87. Se även Abass, Ademola, Complete International Law, 1 upplagan, 2012 s. 304. Jämför dock Klabbers, Jan, International Law, 2015 s. 78, 214 ff. och den uppdaterade upplagan Abass, Ademola, Complete International Law, 2 upplagan, 2014 s. 202. 2 Jämför FN stadgan artikel 2 § 4 och Wienkonventionen artikel 52. 3 Enligt James Crawford innebar Indiens fullständiga ockupation att Hyderabad upphörde som stat, se Crawford, James, The Creation of States in International Law, 2 upplagan 2007 s. 74."
  • Aniiee
    RebeckaZ70 skrev 2020-10-03 20:41:17 följande:
    Du kanske kan klargöra varför rätten att erövra landområden i försvarskrig inte ska gälla judar? 
    "Erövra" och "försvara" är liksom lite varandras motsatser.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Mentat
    RebeckaZ70 skrev 2020-10-03 20:43:35 följande:
    Den där kuppen påminner alldeles för mycket om den av nazisterna iscensatta riksdagshusbranden för att jag ska ta den på allvar. Doffe kom också till makten genom demokratiska val, sedan gjorde han processen kort med det konkurrerande SA, lite som Sultan Erdogan gjort med Gülenrörelsen.
    Notera gärna att jag tycker sällsynt illa om Erdogan och hans maktambitioner. Det betyder inte att jag, eller Bildt för den delen, tycker att en kupp vore bättre eller rätt metod att få bort honom.
Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?