• Anonym (Privatlivet)

    Har din partner tillgång till dina mobil/dator?

    Läser i en annan tråd som blivit lite ot nu angående detta jag undrar.
    Vill inte fortsätta att spåra i den tråden med hänsyn till ts, så jag skapar en egen.

    Så, frågan är som rubriken säger.
    Har du din mobil/dator låsta med lösenord, fingeravtryck, mönster eller annat?

    Har din partner tillgång till lösenordet/pinkoden?

    Varför, varför inte?

    Min mobil och mina datorer är låsta med fingeravtryck och långa komplicerade lösenord. Ingen har tillgång till dem mer än jag.
    Jag tycker att sådana saker är högst privata, även om inget egentligen är direkt hemligt.

    Jag skriver ofta mina tanka som jag samlat i en mapp. Den vill jag inte att någon läser, inklusive min partner. Även om det inte är hemligt vad jag tycker så vill jag ha mina tankar ifred.

    Varför skulle det vara ett problem?

    Jag tänker att den som kräver tillgång till dessa saker måste ha problem med tilliten, inte lita på sin partner. 
    Personligen skulle jag inte orka ha ett sånt förhållande.

    Och i ärlighetens namn så skulle jag överväga att lämna om jag skulle ertappa partnern snokande i mina privata saker. Ungefär som på den tiden man skrev brev, inte läste man andras bre heller.

    I många fall är inloggningen till datorn samma som lösenordet till mailen, inte vill jag ha någon annan i min mailbox heller!

    Vad tycker ni om detta, hur gör ni?
    Är ni överens eller är det ett problem, och att en måste vika ner sig?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-07-07 22:07
    Hej alla som svarat som upplever mig som dömande.

    Jag vill bara säga att jag inte dömer någon och ber om ursäkt om jag i "stridens hetta" gått på för hårt.

    Ni gör som ni vill såklart, och jag gör som jag vill.

    Det finns inga rätt eller fel så länge man är överens och allt är frivilligt.

  • Svar på tråden Har din partner tillgång till dina mobil/dator?
  • sextiotalist
    Anonym (E) skrev 2019-07-09 10:26:03 följande:
    Man kan ha ett eget liv och samtidigt ha full öppenhet och access för sin partner i det. 
    Ett bra sätt att undvika svartsjuka, sånt man känner behov av att dölja väcker alltid frågor hos andra.
    Det har jag inte förnekat, men vi vill inte och behöver det inte. Vi har levt ihop i ungefär 25 år och svartsjuka har inte funnits i vår relation. Vi kan ha våra privata sfärer utan att den andra blir svartsjuk eller börjar ställa frågor.
  • Anonym (Åsa)
    Anonym (Privatlivet) skrev 2019-07-09 09:55:09 följande:

    "Tillfällig sängkamrat"?

    Ska det vara på den nivån ribban ska ligga så får du diskutera med någon annan.


    Vadå den nivån? Det är ju du själv som påpekar flera gånger att hälften av alla äktenskap spricker, du ger inte uttryck för att ha speciellt hög tilltro till förhållanden med andra människor, du säger själv att du tror att det är personer som ser sin partner som sin livskamrat som inte har så höga murar hemma.

    Hur ser du då på ditt förhållande? Han får inte se bilder från tiden innan ni träffades för han har inte med ditt förflutna att göra, han får inte råka se vad du tänker på, dina politiska åsikter, det vore hemskt om han råkade skymta ett Mail eller sms, han är ingen livskamrat. Vad är han då om inte någon som är med för tillfället men som inte får komma nära?
  • MsFry
    Anonym (Åsa) skrev 2019-07-09 10:28:40 följande:

    Missförstått? Varför pratar du om dig själv? Skrev jag ?utmärkande för Ms Fry?? Jag har faktiskt inte lagt märke till ditt nick men jag har också inte orkat läsa alla inlägg, det jag skrev handlade iallafall inte personligen om just dig.

    Ja, min make läser inte igenom mina vänners sms heller, trots att min kod till telefonen inte är hemlig för honom. Jag vet inte vad han mailar med andra om heller, förutom att han ofta berättar det utan att jag frågat då.. men det har ju inte med koder att göra.


    Du skrev ?utmärkande för de i tråden som..? vem menade du då?

    Självklart använder jag mig själv som exempel eftersom jag bara kan tala för mig själv.
  • Anonym (Åsa)
    MsFry skrev 2019-07-09 10:32:53 följande:

    Du skrev ?utmärkande för de i tråden som..? vem menade du då?

    Självklart använder jag mig själv som exempel eftersom jag bara kan tala för mig själv.


    Jag kommer inte ihåg nicken faktiskt, har inte memorerat tråden.
  • sextiotalist
    Anonym (Åsa) skrev 2019-07-08 23:24:48 följande:
    Utmärkande för personerna i tråden som skyddar med lösenord och är rädd för att partnern ska se minsta lilla sms från en kompis tycks vara att dom inte tror på att förhållandet ska hålla, deras syn på relationer tycks vara att partnern är en tillfällig sängkamrat som inte har med deras liv och inre att göra... Paradoxalt nog är det väl just en sådan inställning som bäddar för att relationen inte fördjupas och lättare tar slut...
    Och jag har inte läst ut detta. Vet du, för minimerar andras relationer för att de inte är som dina. Jag skriver en gång till. Min sambo och jag har  en seriös relation, med mycket kärlek och tillit, i 25 år, inte någon tillfällig sängkamrat. Vi har gått igenom massor tillsammans, och hade vi inte haft den tilliten och den kärleken vi har, så hade vår relation inte hållit för de yttre påfrestningar vi har mött. Och vi behöver fortfarande inte tillgång till varandras konton.
  • Anonym (Åsa)
    MsFry skrev 2019-07-09 10:29:59 följande:

    Varför skulle man känna svartsjuk eller frågor bara för att man inte har tillgång till allt i sin partners mobil? Det känns inte som att man har en bra grund att stå på till att börja med då.


    Bara för att? Jag ser inte att E skriver det så svartvitt som du tolkar det. E menade innan det att det vore konstigt om partnern blev hemlighetsfull och uttryckligen dolde sin telefon och skapade lösenord som var hemliga. Och det håller jag med om. E skrev även att dom inte går igenom varandras Mail, däremot att dom pratar med varandra och att vänner inte räknar med att dom inte pratar med varandra.

    Jag tycker inte det är konstigt om mina vänners fruar/makar vet vad vi pratat om, tvärtom.
  • Anonym (Åsa)
    Jonnynilsson skrev 2019-07-09 10:16:29 följande:

    Orkar inte läsa alla inlägg men svarar för mig själv.

    Ja vi har tillgång till varandras kommunikation.

    Vi har varit gifta sen innan all kommunikationsteknik kom in i samhället. Det första åren med mobiltelefon hade vi bara en som vi delade på. Den som gick ut kunde ta den med sig om det behövdes. Sen fick jag en tjänstetelefon och frugan hade vår gemensamma som sin egna.

    Nu har vi bägge tjänstelurar men kan varandras pinkoder. Det finns inget i min telefon som hon inte kan se.

    Det är smidigt att kunna använda varandras telefoner så man slipper springa och hämta sin egen om man behöver ringa ungarna eller sina föräldrar.

    Skall jag däremot ringa en kompis ringer jag från min egna eftersom det är ett nummer dom känner igen.


    Samma här. Inga hemligheter, telefoner är bara materiella ting.
  • Anonym (Åsa)
    sextiotalist skrev 2019-07-09 10:36:01 följande:

    Och jag har inte läst ut detta. Vet du, för minimerar andras relationer för att de inte är som dina. Jag skriver en gång till. Min sambo och jag har  en seriös relation, med mycket kärlek och tillit, i 25 år, inte någon tillfällig sängkamrat. Vi har gått igenom massor tillsammans, och hade vi inte haft den tilliten och den kärleken vi har, så hade vår relation inte hållit för de yttre påfrestningar vi har mött. Och vi behöver fortfarande inte tillgång till varandras konton.


    Jag tror dig :)
  • molly50
    Anonym (Privatlivet) skrev 2019-07-08 22:47:24 följande:
    Team kanske inte var rätt ord... jag vet inte. Börjar bli trött.
    Det jag menar är nog mest att jag inte ser på allt så statiskt, jag hoppas att vi kommer hänga ihop men vem vet?

    Det har hänt större sensationer än så.

    Min partner är också min bästa vän, men det innebär inte att han vet allt om mig. Det gör ingen. Och ska inte heller göra.

    Får jag fråga hur länge ni varit tillsammans?
    Vi har varit tillsammans i drygt 17 år. Och gifta i 13.
    Jag hoppas såklart också att vi ska fortsätta vara tillsammans genom livet.
    Men även om det skulle ta slut så vet jag att han inte skulle logga in på min dator eller telefon för att snoka. Så pass mycket litar jag på honom.
    Och jag skulle heller inte göra så på hans dator eller telefon.
  • Anonym (Privatlivet)
    Anonym (Åsa) skrev 2019-07-09 10:32:39 följande:
    Vadå den nivån? Det är ju du själv som påpekar flera gånger att hälften av alla äktenskap spricker, du ger inte uttryck för att ha speciellt hög tilltro till förhållanden med andra människor, du säger själv att du tror att det är personer som ser sin partner som sin livskamrat som inte har så höga murar hemma.

    Hur ser du då på ditt förhållande? Han får inte se bilder från tiden innan ni träffades för han har inte med ditt förflutna att göra, han får inte råka se vad du tänker på, dina politiska åsikter, det vore hemskt om han råkade skymta ett Mail eller sms, han är ingen livskamrat. Vad är han då om inte någon som är med för tillfället men som inte får komma nära?
    Att ca hälften av alla ingångna äktenskap spricker är bara ren fakta.
    Så 50%... känns inte så där jättehögt.
    Tycker du det?

    Har jag sagt det där understrukna? Visa i vilket inlägg det var är du hygglig. Jag minns inte att jag uttryckt mig så nämligen.

    Hur ser jag på mitt förhållande?
    Jag ser på det som att jag och sambon lever ihop, delar hem och en del av fritiden. Vi delar inte våra datorer/mobil vi har inte gemensam ekonomi... vi har den frihet vi behöver. 
    Vi är dock monogama och har gemensamma värderingar.

    Så jodå, han känner till mina politiska åsikter, givetvis, då jag är aktiv politiker.
    Mina bilder orkar jag inte dra ett varv till, det har jag redan svarat på.
    Mina mail och sms är MINA, och dem har han inte med att göra. Hur liten skymten än är. Detsamma gäller för övrigt för hans privata mail/sms. De angår inte mig.

    (Jag hoppas innerligt att vi inte av en tillfällighet är bekanta irl utan att fatta det här på FL, så din gubbe läser det jag skriver privat till dig.)

    Livskamrat och livskamrat... det får vi se. Jag har inte framtidens facit. Har du?
    Men "tillfällig sängkamrat"?
    Mer än så är det, en tillfällig sängkamrat skulle jag inte dela adress med. OCh vet du vad... han är inte ens min sängkamrat. Vi har separata sovrum!

    Det du!

    Och nu är det ot igen.
Svar på tråden Har din partner tillgång till dina mobil/dator?