• hoolabandoola88

    Varför har högerpopulismen vunnit över vänsterpopulismen?

    Det kan väl inte ha undgått någon att högerpopulismen är på frammarsch över hela världen. Invandringskritik (ibland hat), antiglobalism, protektionism, nationalism osv har varit frågor som dominerat världspolitiken de senaste fem åren och globalt har vi fler högerpopulistiska stats- eller regeringschefer än på mycket länge (Modi i Indien, Bolzonaro i Brasilien, Trump i USA, osv).

    Samtidigt som detta händer har vänstern inte vunnit mark alls utan snarare gått bakåt. Färre personer tycks ansluta sig till vänstergrupperingar, motståndet mot nätverk åt vänster som exempelvis antifa är stort också bland organisationer som inte är höger (t.ex. anonymous) och färre vill befatta sig med frågor som lyfts fram av vänstern (transpersoners rättigheter exempelvis).

    Detta syns tydligt också på internet. På Youtube (världens näst mest besökta hemsida/app) har högerpopulismen dominerat de senaste åren. Den mest kända och populäraste högerpopulisten, Steven Crowder, har 4 miljoner följare på Youtube. Den mest populära vänsterinfluensern, ContraPoints har drygt 700 000 följare, vilket är färre än exempel den mer extrema Paul Joseph Watson. Den enda sidan som vänstern har ett någorlunda stort inflytande är Reddit, men det har ändå långt ifrån samma dignitet som Youtube.

    Så vad har vänstern gjort för fel? Varför har högerpopulismen vunnit över vänsterpopulismen?

  • Svar på tråden Varför har högerpopulismen vunnit över vänsterpopulismen?
  • hoolabandoola88
    Anonym (love of pc games) skrev 2019-08-16 16:40:30 följande:

    Samma sak händer i andra trådar, synd att Familjeliv har blivit så förstört

    Jag VILL ha olika åsikter, annars blir det ingen diskussion och skittråkigt men all påhopp och hyckleri från båda sidor förstör så ofta skriver jag inte pga av det


    Oftast är det ju så. Tycker personligen inte att moderatorerna gör sitt jobb när det kommer till att hålla rent på forumet. Men det är en annan diskussion.

    Däremot finns det en hel del bra svar i tråden som jag uppskattar. Så det finns ljusglimtar.
  • klyban
    hoolabandoola88 skrev 2019-08-16 17:02:11 följande:
    Oftast är det ju så. Tycker personligen inte att moderatorerna gör sitt jobb när det kommer till att hålla rent på forumet. Men det är en annan diskussion.

    Däremot finns det en hel del bra svar i tråden som jag uppskattar. Så det finns ljusglimtar.

    Dock är inte en åsikt nog för moderatorer att göra nått, då det är enligt topic generellelle.
    Jag önskade det fanns en tråd där ad hominem och invektiv inte var ett argument.
    har en på pm som inbillar sig annat, men hon komemr jag avföra som irrelevant.


     


    Högerextrema och högerpopulism uppstår mest för de ljuger, vet inte varför verkligheten är så jobbig för dom.
    Så att de msåte komma med konspirationer om saker som aldrig har hänt eller kommer ske i relevans.


     


    En är tex hur alla är pedofiler i politiken enligt Q, utom trumpen som berättat han jagar småflickor på diverse tillställningar:
    Men det kanske var samtidigt som han var polare och bundis med Epstein.


    hur många meter var det? 88-ägd
  • Anonym (Ha!)
    klyban skrev 2019-08-16 17:08:03 följande:

    Jag önskade det fanns en tråd där ad hominem och invektiv inte var ett argument.

    [...]

    Högerextrema och högerpopulism uppstår mest för de ljuger, vet inte varför verkligheten är så jobbig för dom.

    Så att de msåte komma med konspirationer om saker som aldrig har hänt eller kommer ske i relevans.

     


    About that. Kan du citera alla de som enligt din utsago försvarat högerextremism?
  • Embla twopointoh
    Kaaarina skrev 2019-08-16 16:06:01 följande:
    Personen skrev,
    LuciferIV skrev 2019-08-16 14:28:26 följande:
    Nu var du ju sådär jobbig och kom dragandes med fakta igen....

    Det gillas INTE av vänstern och deras känslopolitik!

    Sverige VAR faktiskt otryggare på medeltiden, och det brann upp en hökärra i ockelbo socken 1773, så bilbränder är INGET nytt...
    Perosnen själv kommer ju ajälv i sina alla inlägg med känsloargument och hycklar sedan även med delen gällande fakta.

    Tyvärr ser du ut såhär i allt fler trådar från båda sidor.
    Man tappar lusten att debattera men det innebär inte att man ändrar åsikt utan snarare tvärtom att man tar än mer avstånd från sådana personers åsikter.
    Jag tror att du och jag har olika uppfattning om vad "känsloargument" innebär.

    Det jag har märkt de senaste åren är att det blivit väldigt populärt att slänga sig med uttryck som "intolerant", "ad hominem" och "halmgubbe", utan att personen i fråga egentligen vet vad de innebär. Nu har "känsloargument" uppenbarligen också blivit ett sådant uttryck som gärna används mot meningsmotståndare på ett felaktigt sätt. Tråkigt, för det urvattnar begreppen.
  • klyban
    Anonym (Ha!) skrev 2019-08-16 17:21:37 följande:
    About that. Kan du citera alla de som enligt din utsago försvarat högerextremism?
    Ska äta pizza.
    hur många meter var det? 88-ägd
  • Anonym (Ha!)
    klyban skrev 2019-08-16 17:44:02 följande:

    Ska äta pizza.


    Kul för dig. Men åter till frågan. Vem här har försvarat högerextremism?
  • klyban
    Anonym (Ha!) skrev 2019-08-16 18:00:51 följande:
    Kul för dig. Men åter till frågan. Vem här har försvarat högerextremism?
    Gör du, försvarar du den och och att vi inte ska prata om den?
    hur många meter var det? 88-ägd
  • LuciferIV
    vralet skrev 2019-08-16 14:48:41 följande:

    men du själv kommer ju också med känsloargument istället för fakta

    inte ett enda av dina inlägg inehåller en länk som visar källa

    källa: dina inlägg www.familjeliv.se/forum/thread/79804870-varfor-har-hogerpopulismen-vunnit-over-vansterpopulismen/1/nick/79835862


    Nej, som redan förklarats. Du verkar inte begripa vad som är ett känsloargument.

    Man behöver faktiskt inte länka till källor till allt som redan är fastställd fakta.

    Exemplet med jordens omkrets visade det mycket tydligt.
  • LuciferIV
    Kaaarina skrev 2019-08-16 16:06:01 följande:

    Personen skrev,Perosnen själv kommer ju ajälv i sina alla inlägg med känsloargument och hycklar sedan även med delen gällande fakta.

    Tyvärr ser du ut såhär i allt fler trådar från båda sidor.

    Man tappar lusten att debattera men det innebär inte att man ändrar åsikt utan snarare tvärtom att man tar än mer avstånd från sådana personers åsikter.


    Så när jag förklarade för dig hur en skattereduktion fungerar angående ROT & RUT diskussionen, så är allt ett känsloargument?

    Har du verkligen belägg för att jag i ALLA mina inlägg inte har någon som helst koppling till verkligheten, utan bara baserat allt jag skriver på känsla och önskemål jag har.

    Eller drog du ett känsloargument bara för att du hade den känslan?

    Okej, är det den nivån det ska vara så är ju all diskussion helt meningslöst, eftersom ni inte förstår de begrepp ni slänger er med.

    Jag inser även att ironi och satir inte alltid uppfattas av en del när det sker i skriven text, så jag gör ett förtydligande: uppgifter om hökärran i Ockelbo har jag tyvärr ingen källa på, det var mer för att påvisa hur bizarrt man förnekar samhällsutvecklingen idag, där en minister kan på allvar påstå att utveckling är positiv, för det brann minsann 1500 bilar förra året, och bara 1400 i år...

    Kan förstå att vissa missuppfattade det.

    Men här kommer ett känsloargument: Jag skrattade högt (glad känsla alltså) när jag läste era beskyllningar om känsloargument, då jag brukar bli beskylld för allt möjligt, men aldrig just det.

    Snart får man väl höra att man är kommunist eller klimatalarmist också... Det är ju poppis att kalla folk allt möjligt utan grund tydligen.

    Familjeliv, alltid lika underhållande!
  • Anonym (Ha!)
    klyban skrev 2019-08-16 20:38:07 följande:

    Gör du, försvarar du den och och att vi inte ska prata om den?


    Ojojoj! Detta var ett lågvattenmärke man inte ens förväntade sig från dig...
Svar på tråden Varför har högerpopulismen vunnit över vänsterpopulismen?