• hoolabandoola88

    Varför har högerpopulismen vunnit över vänsterpopulismen?

    Det kan väl inte ha undgått någon att högerpopulismen är på frammarsch över hela världen. Invandringskritik (ibland hat), antiglobalism, protektionism, nationalism osv har varit frågor som dominerat världspolitiken de senaste fem åren och globalt har vi fler högerpopulistiska stats- eller regeringschefer än på mycket länge (Modi i Indien, Bolzonaro i Brasilien, Trump i USA, osv).

    Samtidigt som detta händer har vänstern inte vunnit mark alls utan snarare gått bakåt. Färre personer tycks ansluta sig till vänstergrupperingar, motståndet mot nätverk åt vänster som exempelvis antifa är stort också bland organisationer som inte är höger (t.ex. anonymous) och färre vill befatta sig med frågor som lyfts fram av vänstern (transpersoners rättigheter exempelvis).

    Detta syns tydligt också på internet. På Youtube (världens näst mest besökta hemsida/app) har högerpopulismen dominerat de senaste åren. Den mest kända och populäraste högerpopulisten, Steven Crowder, har 4 miljoner följare på Youtube. Den mest populära vänsterinfluensern, ContraPoints har drygt 700 000 följare, vilket är färre än exempel den mer extrema Paul Joseph Watson. Den enda sidan som vänstern har ett någorlunda stort inflytande är Reddit, men det har ändå långt ifrån samma dignitet som Youtube.

    Så vad har vänstern gjort för fel? Varför har högerpopulismen vunnit över vänsterpopulismen?

  • Svar på tråden Varför har högerpopulismen vunnit över vänsterpopulismen?
  • Anton Chigurh
    klyban skrev 2019-08-22 06:17:21 följande:

    Det var du som pratade om citering, inte jag.


    Du citerar tydligen utan problem, klyban, så då är det bara på'att......!

    Alla inlägg som försvarar högerextremism som enligt dig är skrivna i denna tråden. Dom inläggen skulle vara lite intressant att ta del av.

    Jag är mest......nyfiken. Typ.

    Tack så mycket på förhand.
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Anonym (Inte gjort, utan är)
    klyban skrev 2019-08-22 06:17:21 följande:

    Det var du som pratade om citering, inte jag.


    Nej, jag har inte pratat om citering. Jag frågade dig varför du citerade mig?

    Jag frågade som följd av att inget av det du skriver har någon som helst relevans, har inget med mig att göra, har inget med trådämnet att göra och har inget att göra med något som jag har skrivit.

    Du måste ha citerat fel person, fel inlägg, i fel tråd och förmodligen i fel forum?
  • Anonym (Inte gjort, utan är)
    Försök hålla er till trådämnet.
    Tråden handlar inte om extremism, vare sig vänster- eller höger.

    (Och sluta mata trollet!)
  • Anonym (Inte gjort, utan är)
    Var går det att finna (som t ex Klyban försöker påstå) fakta, vetenskap och forskning som visar att jämförbara länder, t ex våra nordiska grannländer, som fört en annan politik än s k traditionell vänsterpolitik, har jämförelsevis lika stora nya samhällsproblem som vi har i Sverige?

    Finns det någon (liksom t ex Klyban?) som tycker att Sveriges nya samhällsproblem är önskade och någonting bra? Alltså att vår förda politik som lett fram till dessa samhällsproblem har varit lyckad?

    Om någon (t ex Klyban?) gör bedömningen att Sveriges förda politik, m h t samhällsproblemen, har varit lyckosam, på vilket sätt anser du dig vara saklig?
    På vilket sätt stödjer du din uppfattning på fakta och forskning?

    "Vänstern" och dess anhängare försöker odla myten att problemen var år 2015 och att problemen sedan dess har minskat.
    Var finns fakta och saklighet som stödjer detta påstående?
    Den som följer den allmänna samhällsdebatten och det dagliga nyhetsflödet, eller den som bara låter bli att blunda och förneka, inser lätt att de nya samhällsproblemen är större 2019 än de var 2015 och att problemen fortsätter att växa.
    Ingen tror att problemen kommer vara mindre 2020 och följande år än vad de var 2015.
    Vad är syftet, varför försöker man vilseleda "folket"???

    Självfallet är inte våra nya samhällsproblem bra och något som vi önskar oss. Självfallet är problemen avhängiga vår förda traditionella s k vänsterpolitik.
    M h t trådstarten kan man alltså konstatera att i detta finns självfallet huvudförklaringen till "varför högerpopulismen vinner över vänsterpopulismen".
  • klyban
    Anton Chigurh skrev 2019-08-22 09:07:28 följande:
    Du citerar tydligen utan problem, klyban, så då är det bara på'att......!

    Alla inlägg som försvarar högerextremism som enligt dig är skrivna i denna tråden. Dom inläggen skulle vara lite intressant att ta del av.
    Jag är mest......nyfiken. Typ.

    Tack så mycket på förhand.
    Det är lugnt, allt är rätt klart.
    hur många meter var det? 88-ägd
  • klyban
    Anonym (Inte gjort, utan är) skrev 2019-08-22 10:39:30 följande:
    Var går det att finna (som t ex Klyban försöker påstå) fakta, vetenskap och forskning som visar att jämförbara länder, t ex våra nordiska grannländer, som fört en annan politik än s k traditionell vänsterpolitik, har jämförelsevis lika stora nya samhällsproblem som vi har i Sverige?

    Finns det någon (liksom t ex Klyban?) som tycker att Sveriges nya samhällsproblem är önskade och någonting bra? Alltså att vår förda politik som lett fram till dessa samhällsproblem har varit lyckad?

    Om någon (t ex Klyban?) gör bedömningen att Sveriges förda politik, m h t samhällsproblemen, har varit lyckosam, på vilket sätt anser du dig vara saklig?
    På vilket sätt stödjer du din uppfattning på fakta och forskning?

    "Vänstern" och dess anhängare försöker odla myten att problemen var år 2015 och att problemen sedan dess har minskat.
    Var finns fakta och saklighet som stödjer detta påstående?
    Den som följer den allmänna samhällsdebatten och det dagliga nyhetsflödet, eller den som bara låter bli att blunda och förneka, inser lätt att de nya samhällsproblemen är större 2019 än de var 2015 och att problemen fortsätter att växa.
    Ingen tror att problemen kommer vara mindre 2020 och följande år än vad de var 2015.
    Vad är syftet, varför försöker man vilseleda "folket"???

    Självfallet är inte våra nya samhällsproblem bra och något som vi önskar oss. Självfallet är problemen avhängiga vår förda traditionella s k vänsterpolitik.
    M h t trådstarten kan man alltså konstatera att i detta finns självfallet huvudförklaringen till "varför högerpopulismen vinner över vänsterpopulismen".

    Högerpoplismen vinenr pga de är fler, och att vänstern inte håller på med sånt på samma sätt och inte ens i närheten.
    Klart som korvspad.


    Men nu är ju alla vänster som inte håller med i dessa diskussioner, men har man intagit den positionen, så vet man redan detta, men vill låtsas om annat.

    Jag älskar Charlottsville och alla extremhöger, white supremacist och nationalister som kom dit i överflöd, året efter var de nästan inga.
    Då de insåg att ingen vill veta av dom, ungefär samma här:
    Ingen ska veta vi är fel ute i politiken, och sen är det bara lögner och diskussionstekniker.
    Och sen tror dom att man inte ser detta, sånt är rätt lustigt beteende, och man undrar om de inte ens förstår själva.


    hur många meter var det? 88-ägd
  • Anonym (Inte gjort, utan är)

    Klyban och andra vänster-anhängare:
    Finns det någon (liksom t ex Klyban?) som tycker att Sveriges nya samhällsproblem är önskade och någonting bra? Alltså att vår förda politik som lett fram till dessa samhällsproblem har varit lyckad?

  • klyban
    Anonym (Inte gjort, utan är) skrev 2019-08-22 15:06:44 följande:
    Klyban och andra vänster-anhängare:
    Finns det någon (liksom t ex Klyban?) som tycker att Sveriges nya samhällsproblem är önskade och någonting bra? Alltså att vår förda politik som lett fram till dessa samhällsproblem har varit lyckad?
    Ledsen för din skull, är inte vänster.
    hur många meter var det? 88-ägd
  • Anonym (Ha!)
    klyban skrev 2019-08-22 15:04:39 följande:

    Högerpoplismen vinenr pga de är fler, och att vänstern inte håller på med sånt på samma sätt och inte ens i närheten.

    Klart som korvspad.

    Men nu är ju alla vänster som inte håller med i dessa diskussioner, men har man intagit den positionen, så vet man redan detta, men vill låtsas om annat.

    Jag älskar Charlottsville och alla extremhöger, white supremacist och nationalister som kom dit i överflöd, året efter var de nästan inga.

    Då de insåg att ingen vill veta av dom, ungefär samma här:

    Ingen ska veta vi är fel ute i politiken, och sen är det bara lögner och diskussionstekniker.

    Och sen tror dom att man inte ser detta, sånt är rätt lustigt beteende, och man undrar om de inte ens förstår själva.


    Nej, högerextrema är inte speciellt bra på att samla folk. Däremot är högerpopulismen bra på att locka folk. Mycket bättre än vänsterpopulismen. Och vad det beror på är en väldigt intressant fråga. Vad tror du klyban?
  • Anonym (Inte gjort, utan är)
    klyban skrev 2019-08-22 15:19:32 följande:
    Ledsen för din skull, är inte vänster.
    Återigen, läsförståelse, LÄSFÖRSTÅELSE.
    Jag skrev "andra vänsteranhängare". Alltså skrev jag inte att du är vänsteranhängare.

    Svara på frågan, tack.

    Klyban; tycker du att Sveriges nya samhällsproblem är önskade och någonting bra? Alltså att vår förda politik som lett fram till dessa samhällsproblem har varit lyckad?
Svar på tråden Varför har högerpopulismen vunnit över vänsterpopulismen?