• viljaa

    BF MAJ 2020

    Hej!! Plussade med CB digital på BIM-4 idag :) om allt går som det ska säger appen beräknad födsel 1 maj 2020! Risken är stor för missfall men vi väntar ju barn, eller hur? Häng med vet ja! Kram <3

  • Svar på tråden BF MAJ 2020
  • Blivande3barnsmamma
    flickan89 skrev 2019-10-11 09:05:27 följande:

    Hur ställer ni er till KUB testet? Ska ni göra det eller strunta i det? Och varför??

    Vi är så veliga! Själva kubtestet bryr vi oss egentligen inte om. Att göra abort för att det visade dåligt tror jag inte vi kommer göra vilket fall.. inte när man jobbar på en skola med särskolebarn.. och inte när man kämpat i flera år för denna bebis.

    MEN vi får inget ultraljud förrän vecka 20 annars.. :( och det tycker vi är jobbigt! Försökt fråga om man kan få det tidigare men dom är stenhårda :( och privat vill vi inte besöka då vi får åka långt..

    Hur hade ni gjort??


    Här nere i Skåne blev jag erbjuden ett tidigt ultraljud, kub, ett tidigt ultraljud på sjukhuset där de mäter och sånt i v. 12-13 samt rutinultraljudet v. 18-20. Vi valde bara att göra det tidiga ultraljudet samt rutinultraljudet. Vi känner också som så att vi inte vill göra abort och skulle kanske bli ännu mer oroliga om vi gör kub och det visar avvikande resultat. Vi tänker att vi fått två friska barn och hoppas att det tredje barnet också är fullt friskt <3
  • Daphodil
    flickan89 skrev 2019-10-11 09:05:27 följande:

    Hur ställer ni er till KUB testet? Ska ni göra det eller strunta i det? Och varför??

    Vi är så veliga! Själva kubtestet bryr vi oss egentligen inte om. Att göra abort för att det visade dåligt tror jag inte vi kommer göra vilket fall.. inte när man jobbar på en skola med särskolebarn.. och inte när man kämpat i flera år för denna bebis.

    MEN vi får inget ultraljud förrän vecka 20 annars.. :( och det tycker vi är jobbigt! Försökt fråga om man kan få det tidigare men dom är stenhårda :( och privat vill vi inte besöka då vi får åka långt..

    Hur hade ni gjort??


    Vi gjorde kub i första graviditeten för att få ett ultraljud. Fick förhöjd risk vilket var en chock, men nipt visade ett friskt barn. Sen dess har jag haft MA i vecka 16 (som dock inte berodde på kromosomfel), så vid denna graviditet vill jag liksom kolla "allt" eftersom jag är extra nervös denna gång.
  • jhms
    flickan89 skrev 2019-10-11 09:05:27 följande:

    Hur ställer ni er till KUB testet? Ska ni göra det eller strunta i det? Och varför??

    Vi är så veliga! Själva kubtestet bryr vi oss egentligen inte om. Att göra abort för att det visade dåligt tror jag inte vi kommer göra vilket fall.. inte när man jobbar på en skola med särskolebarn.. och inte när man kämpat i flera år för denna bebis.

    MEN vi får inget ultraljud förrän vecka 20 annars.. :( och det tycker vi är jobbigt! Försökt fråga om man kan få det tidigare men dom är stenhårda :( och privat vill vi inte besöka då vi får åka långt..

    Hur hade ni gjort??


    Vi kommer göra kub, och det är i första hand för att upptäcka om barnet har någon mer allvarlig kromosomavvikelse som inte är förenlig med liv för isf vill vi inte behålla eftersom barnet då ofta dör i magen eller strax efter förlossningen. Och är det ett barn med downs syndrom så vill vi gärna veta det så vi kan förberedda oss på bästa sätt! :)
  • flickan89
    lillpeanut skrev 2019-10-11 09:37:41 följande:

    Vi kommer göra kub, det vet jag redan nu. Varför inte om det finns tillgängligt känner jag. Sen får man ju ta resultatet då.

    Har ni inte UL samtidigt som kub? Det har vi, har även fått tidigt ul! Så tramsigt att vara så hård med det :/ v 20 är ju väldigt lång tid...


    Jo gör vi kub så får vi ju ultraljudet då.. men gör vi inte kub får vi vänta till vecka 20 med ultaljudet :(
  • Daphodil
    flickan89 skrev 2019-10-11 15:52:29 följande:

    Jo gör vi kub så får vi ju ultraljudet då.. men gör vi inte kub får vi vänta till vecka 20 med ultaljudet :(


    Jag tycker det är tråkigt att det är så det är: kub eller vänta till RUL. Ska det verkligen behöva gå halva graviditeten innan man får bekräftat att det finns ett levande foster där inne? Eller välja kub och ev bli skrämd av siffror som inte betydde något? Det bästa vore ju att få erbjudande att göra ultraljud i v 13-14, med eller utan kub-inriktning.
  • Blivande3barnsmamma
    Daphodil skrev 2019-10-11 16:00:51 följande:

    Jag tycker det är tråkigt att det är så det är: kub eller vänta till RUL. Ska det verkligen behöva gå halva graviditeten innan man får bekräftat att det finns ett levande foster där inne? Eller välja kub och ev bli skrämd av siffror som inte betydde något? Det bästa vore ju att få erbjudande att göra ultraljud i v 13-14, med eller utan kub-inriktning.


    Det är det vi har i Skåne från och med mars 2018
  • Daphodil
    Blivande3barnsmamma skrev 2019-10-11 16:11:15 följande:

    Det är det vi har i Skåne från och med mars 2018


    Låter toppen. Stockholm ligger efter...
  • viljaa
    flickan89 skrev 2019-10-11 09:05:27 följande:

    Hur ställer ni er till KUB testet? Ska ni göra det eller strunta i det? Och varför??

    Vi är så veliga! Själva kubtestet bryr vi oss egentligen inte om. Att göra abort för att det visade dåligt tror jag inte vi kommer göra vilket fall.. inte när man jobbar på en skola med särskolebarn.. och inte när man kämpat i flera år för denna bebis.

    MEN vi får inget ultraljud förrän vecka 20 annars.. :( och det tycker vi är jobbigt! Försökt fråga om man kan få det tidigare men dom är stenhårda :( och privat vill vi inte besöka då vi får åka långt..

    Hur hade ni gjort??


    Vi ska göra KUB, vill ha så mycket information då möjligt om vår lilla skrutt :)
  • viljaa
    Daphodil skrev 2019-10-11 10:16:14 följande:

    Ja, vi har kub på tisdag! Nervöst såklart men längtar samtidigt. När har du?


    Om typ 2 veckor! Kommer vara i v 14 då, jag tycker det är sååå sent. Men det tyckte inte barnmorskan!
  • Daphodil

    Imorrn går jag in i v 13. Det är ju inget magiskt som händer 00.00 inatt, och jag har redan varit med om MA trots fint ultraljud i v 13. Men det känns ändå lite symboliskt att den skakigaste perioden är avklarad. Hoppas nu detta får gå vägen.