• viljaa

    BF MAJ 2020

    Hej!! Plussade med CB digital på BIM-4 idag :) om allt går som det ska säger appen beräknad födsel 1 maj 2020! Risken är stor för missfall men vi väntar ju barn, eller hur? Häng med vet ja! Kram <3

  • Svar på tråden BF MAJ 2020
  • Andreaaaa
    pappersdocka skrev 2019-11-26 08:52:05 följande:

    Jag går in i vecka 15 idag och har de senaste veckorna inte haft molvärk/mensvärk som jag hade i början av graviditeten. Istället har jag haft en känsla liknande magknip. Det kniper till och försvinner sedan ganska snabbt igen. Någon som har liknande eller vet vad det kan vara? 


     ...ska tillägga att när min förlossning drog igång sist så var jag osäker på om det var det eller bara extra mycket gas, så det är inte helt lätt att hålla isär alltid
  • LinneaWookie
    Stenbocken93 skrev 2019-11-25 18:19:02 följande:

    Vet att det är långt kvar till BF men jag har redan börjat se över att köpa barnvagn nu när det kommer en julrea om en månad. Är det helt tokigt att köpa barnvagn innan årsskiftet eller? Visst ska man inte ropa hej förrän man har kommit över bäcken (fött barnet) men man kan väl få våga tro att det kommer gå bra?


    Jag var "tvungen" att köpa vagn redan i vecka 12, haha.... Hittade min DRÖM-retrovagn och den befann sig 10 minuter från mitt hus oo Visste direkt att jag bara skulle ha den. Retrovagn är det enda alternativet för mig, haha. Så du är inte först ut i alla fall, lugn bara lugn <3
  • Stenbocken93

    Då köper jag nog vagn inom kort. Har efter många överläggningar och två besök i affär fastnat för Emmaljunga NXT60F 2020 med lufthjul. Försökte tänka steget längre och köpa en vagn som kan bära två barn senare, ifall man får ett lillasyskon innan den första vuxit sig ur vagnen, men det var mer ekonomiskt att isåfall köpa en syskonvagn i ett senare skede. NXT90 modellen kan bara ha två delar samtidigt om man inte använder Flat sittdelen (och jag vill definitivt inte ha deras ergonomiska sittdel).

    Till min glädje har en lokal butik bästa priset vilket gör mig glad. Viktigt att stötta fysiska butiker också så inte allt stänger igen.

  • Fladdriga svansen

    Igår sa BM att remiss är skickad till läkaren för snitt. Allt känns plötsligt så nära. Efter jul kommer de ju bara braka till med tiden. Försöker njuta då de är vår sista, sen ska vi båda sterilisera oss, men njuta innebär väl symtom också, mår helt som vanligt så jag ibland undrar vad de är som sparkar där inne, bebis eller Alien :D

  • Daphodil
    Fladdriga svansen skrev 2019-11-26 12:46:57 följande:

    Igår sa BM att remiss är skickad till läkaren för snitt. Allt känns plötsligt så nära. Efter jul kommer de ju bara braka till med tiden. Försöker njuta då de är vår sista, sen ska vi båda sterilisera oss, men njuta innebär väl symtom också, mår helt som vanligt så jag ibland undrar vad de är som sparkar där inne, bebis eller Alien :D


    Ja, jag tror också det kommer gå snabbt efter nyår. Då är man plötsligt inne på året man ska få sin bäbis. Vi får passa på att njuta innan eventuell foglossning och andra krämpor smyger på.
  • Fladdriga svansen
    Daphodil skrev 2019-11-26 12:51:26 följande:

    Ja, jag tror också det kommer gå snabbt efter nyår. Då är man plötsligt inne på året man ska få sin bäbis. Vi får passa på att njuta innan eventuell foglossning och andra krämpor smyger på.


    Ja precis, det nya året kan ju inte börja bättre :) usch, den foglossningen ser jag inte fram emot. Vid de här laget hade jag redan rätt hemsk med yngsta, men nu har den inte kommit än *peppar peppar* men det är bara en tidsfråga.
  • ankan6

    Fan alltså, hade ju tänkt att allt skulle vara färdigt nu med beviljat kejsarsnitt. Men fick inte alls komma direkt till läkare utan hade ett terapisamtal med en bm som inte hjälpte något alls. Det enda hon sa om kejsarsnitt var i princip för att skrämma upp mig och prata om hur man är fastspänd, förlamad och helt utan kontroll. Fick tjata till mig att hon ändå skulle boka in mig till läkare, men det dröjer tills långt in i januari. Vill bara ha allt klart och veta NU!!!!!Rynkar på näsan

  • Daphodil
    ankan6 skrev 2019-11-26 15:00:40 följande:

    Fan alltså, hade ju tänkt att allt skulle vara färdigt nu med beviljat kejsarsnitt. Men fick inte alls komma direkt till läkare utan hade ett terapisamtal med en bm som inte hjälpte något alls. Det enda hon sa om kejsarsnitt var i princip för att skrämma upp mig och prata om hur man är fastspänd, förlamad och helt utan kontroll. Fick tjata till mig att hon ändå skulle boka in mig till läkare, men det dröjer tills långt in i januari. Vill bara ha allt klart och veta NU!!!!!Rynkar på näsan


    Vad tråkigt. Det är väl bra att de förbereder en på att det kan finnas visst obehag även vid snitt, men det ska inte kännas som skrämselpropaganda. Jag håller tummarna för dig.
  • Fladdriga svansen
    ankan6 skrev 2019-11-26 15:00:40 följande:

    Fan alltså, hade ju tänkt att allt skulle vara färdigt nu med beviljat kejsarsnitt. Men fick inte alls komma direkt till läkare utan hade ett terapisamtal med en bm som inte hjälpte något alls. Det enda hon sa om kejsarsnitt var i princip för att skrämma upp mig och prata om hur man är fastspänd, förlamad och helt utan kontroll. Fick tjata till mig att hon ändå skulle boka in mig till läkare, men det dröjer tills långt in i januari. Vill bara ha allt klart och veta NU!!!!!


    Här måste man först prata med en auora, sen remitterar hon en till läkare, som sen ska bestämma. Många steg för att kämpa för sin sak men stå på dig. Auoran måste i sin tur berätta allt med ks så man inte tror de är enklare än vaginalt (många tror ju tyvärr de). Men de ska inte skrämmas, är ju skillnad på att informera och skrämma en. Men ja man är fastspänd och väldigt utelämnad helt klart. Men inget man direkt tänker på när man ligger där tycker jag, då väntar man bara på bebis.

    Finns ju nya rön att det är lika stora risker med vaginalt som kejsarsnitt, alltså båda är likvärdiga med fördelar och nackdelar. Enda som skiljer egentligen är att Ks kostar några hundra tusen (inte för oss då tack och lov)

    Vi får dock ingen tid förs ca en månad innan Bf pga de inte kan planera hur många Operationer som sker och planeras.
  • ankan6
    Daphodil skrev 2019-11-26 15:43:55 följande:
    Vad tråkigt. Det är väl bra att de förbereder en på att det kan finnas visst obehag även vid snitt, men det ska inte kännas som skrämselpropaganda. Jag håller tummarna för dig.
    Fladdriga svansen skrev 2019-11-26 16:23:21 följande:
    Här måste man först prata med en auora, sen remitterar hon en till läkare, som sen ska bestämma. Många steg för att kämpa för sin sak men stå på dig. Auoran måste i sin tur berätta allt med ks så man inte tror de är enklare än vaginalt (många tror ju tyvärr de). Men de ska inte skrämmas, är ju skillnad på att informera och skrämma en. Men ja man är fastspänd och väldigt utelämnad helt klart. Men inget man direkt tänker på när man ligger där tycker jag, då väntar man bara på bebis.

    Finns ju nya rön att det är lika stora risker med vaginalt som kejsarsnitt, alltså båda är likvärdiga med fördelar och nackdelar. Enda som skiljer egentligen är att Ks kostar några hundra tusen (inte för oss då tack och lov)

    Vi får dock ingen tid förs ca en månad innan Bf pga de inte kan planera hur många Operationer som sker och planeras.

    Ja det som gör mig så himla frustrerad är att min bm sade uttryckligen att hon bokade in mig direkt till läkare för att prata, och att jag inte behövde gå genom aurora. Jag har mina skäl för snitt, och de är så grava att jag egentligen tänkt att jag inte skall ha barn pga att jag inte vill föda. Det ger mig dessutom redan sådan ångest att jag känner att det påverkan anknytan till barnet, och det känns tråkigt att inte kunna tycka att graviditeten känns kul utan endast skrämmande.


    Eftersom jag tycker så starkt så är jag också sedan mycket länge fullt påläst om båda alternativen och kan fördelar, nackdelar och förlopp i detalj. Ett ks är ju rent fysiskt ett större ingrepp och inget som är "enkelt", däremot "enklare" psykiskt för mig. Och det var just sånt jag ville prata om idag. Känns inte minst som ett rejält slöseri av resurser att de vill spendera 3 tillfällen nu för att planera en förlossningsplan med alternativ som jag från början inte känner mig trygg med, utan hon pratade bara utifrån att jag skulle bli nekad snitt. Vilket i sig känns ännu mer ångestfyllt och frustrerande iom att min bm var noga med att säga att "ingen blir tvingad till något som inte känns bra".


    Fan alltså, ångrar typ allting just nu och allt känns bara helt skit ju mer jag landar i detta.......