• Anonym (TS)

    Bonusbarnen vet inte om deras pappa (min sambo) älskar dem...

    Jag är en väldigt känslomässig människa. Som liten växte jag upp med föräldrar som hade väldigt svårt att visa känslor och kärlek. Inte en gång under hela mitt liv har jag hört dem säga att de älskar mig. När jag fick barn blev det mitt motto. Att mitt barn aldrig ska undra om jag älskar denne. Jag säger det varje dag. På morgonen, när jag lämnar på skolan, vid nattning och under dagen när vi myser med varandra.

    Mitt barn kommer alltid först. Jag prioriterar denne över ALLT. Jag strider för hens rättigheter. Jag tar kontakt med skola om det krävs. Sjukvård om det krävs. Jag säger ifrån om jag tycker någon behandlar hen fel.

    Sambon säger aldrig att han älskar sina barn till dem om inte de säger det till honom.

    Vid flera tillfällen har det äldre barnet frågat varför jag säger det så ofta till mitt barn och jag har svarat att jag tycker det är viktigt att hen vet det. Har då fått som svar att hen inte vet om pappa älskar hen men antar det efter det är hans barn.

    Vi körde en liten frågegrej häromdagen där det var frågor som "Vad gör pappa lycklig?", "Hur vet du att pappa älskar dig?" etc. Bytte ut det till mamma för mitt barn. Mitt barn svarade att jag blir lycklig av att få vara med hen, att hen vet att jag älskar henom för att jag säger det hela tiden osv. När sambons barn skulle svara på frågorna blev det "Jag vet inte.", "Ingen aning" etc. Det känns tråkigt.

    Jag blev väldigt ledsen inombords över detta. Vad gör man!?

  • Svar på tråden Bonusbarnen vet inte om deras pappa (min sambo) älskar dem...
  • Limajo
    jrockyracoon skrev 2019-09-04 20:10:48 följande:

    Jag är på mitt generösa humör idag

    Det är ganska vanligt att man framför generella hypoteser som om de vore sanningar utan att ha på fötterna. Men utan statistiskt underlag eller åtminstone mycket starka argument blir det missledande att uttrycka sig så tvärsäkert.

    Då kan man istället klargöra genom att sticka in ett: "Jag tror att".

    Jag har inte heller någon statistik/belägg på somliga av mina hypoteser i denna tråd. Men jag försöker formulera dem som hypoteser/teorier, och om jag inte lyckas med det får jag finna mig i att bli ifrågasatt.

    Jag håller med dig om att uttrycka verbal kärlek till sina barn sannolikt har ökat. Det jag är skeptiskt mot är ditt påstående att barnen för 40 - 50 år sedan hade en större tilltro till sina föräldrars kärlek än vad de har idag. Snarare tvärtom tror jag.

    När det gäller ditt senaste påstående om att dagens föräldrar inte älskar sina barn högre än de gjorde för 40 - 50 år sedan, skulle jag vilja göra skillnad på barns upplevelse av sin kärlek och föräldrarnas upplevelse av sin kärlek till sina barn. En förälder som misshandlar sitt barn kan känna en stor kärlek till barnet, utan att förmedla det. Barnets upplevelse är inte likställt med förälderns upplevelse. Alltså spelar det ingen roll om föräldrarnas kärlek till sina barn är konstant, det är hur barnet upplever denna kärlek och alltså hur väl föräldern lyckas förmedla sin kärlek som är av betydelse.

    Jag säger inte heller att man kan prata sig till kärlek enbart, utan ens kärlek måste givetvis bottna i ens kroppsspråk och handlingar i övrigt. Jag tror dock att enbart handling utan verbal kärlek inte ger barnet samma känsla av att vara älskad som enbart handling gör. En handling kan missuppfattas och misstolkas. En återkommande verbal påminnelse om kärleken mellan förälder och barn, gör sannolikt också att kärleken medvetandegörs och blir konkret. Om vi undersökte antalet barn som fått verbal kärlek  och handling av sina föräldrar och de som inte enbart fått kärlek i handling skulle det säkert ge väldigt intressanta skillnader mellan dessa grupper.

    Sen är det inte bara kärlek som är viktigt att förmedla verbalt. Det är också viktigt att prata med sitt barn om att den alltid kan komma till föräldern och prata, uppmuntra den till att sätta ord på andra känslor som ilska, besvikelse, sorg, etc. och berätta hur glad man blev att den kom till världen och andra viktiga händelser i familjens historia som kan intressera barnet, etc. Detta för att skapa en kanal där barnet ges möjlighet att uttrycka sina känslor, tankar och funderingar.

    Nu undvek du skickligt min jämförelse med kärleken mellan man och kvinna. Men jag undrar igen: Är den icke-kommunikativa mannen den som ger dig den största formen av kärlek, eller ser du ett värde att få dagliga komplimanger och muntliga kärleksbetygelser?


    Jag förstår att du är på det generösa humöret i och med att du inte bara bemöter mina åsikter, du bjuder undervisning i hur man bör argumentera också. Följt av många åsikter i en vägg av text utan ?Jag tror att?. Men det är väl som med all uppfostran att den som uppfostrar vill att man ska göra som den säger, inte som denne gör.

    Nåväl. Du lägger ord i munnen på mig. Jag har inte sagt att dåtidens barn kände en större tilltro till sina föräldrars kärlek än dagens. Jag förstår inte hur du läser in det i det jag skrev överhuvudtaget.

    Jag bemötte också din fråga om mitt resonemang även gäller mellan partners men du missade tydligen det, men svaret är ja. Om min partner sällan sa att han älskar mig men visade det handling skulle jag ändå känna mig älskad. Om min partner sa Jag älskar dig varje dag men saknade substans under den fina ytan skulle jag lämna honom.
  • Limajo
    Zarch skrev 2019-09-04 19:19:31 följande:

    Jag är med dig på den även fast det kanske inte framgick tidigare.


    Okej. :)
  • Zarch
    jrockyracoon skrev 2019-09-04 20:42:10 följande:

    Jag kanske är förmäten, det får andra bedöma. Jag försöker bara säga vad jag tycker, och jag undrar om du kanske missförstod mina exempel.

    Iaf, så finns det forskning som stöder det jag säger om att längre amning ger positiva effekter på t.ex. immunsystemet. Det är bra för barnet att amma länge.

    När det gäller samsovning så finns det forskning på att små barn som sover i eget rum kan utsöndra stresshormonet cortisol i kroppen.

    Men i övrigt är det inte intressant i sammanhanget vad som kan bevisas vara sant och inte. Det räcker med att kvinnan själv anser att fenomenet är en viktig uppoffring för barnet (oavsett forskningsresultat) för att det ska tjäna som ett exempel på att hon gör "Allt" för barnet.

    Du går igång i onödan, min åsikt har inte med saken att göra. Det var bara exempel på stora personliga uppoffringar för ett barn som jag talade om. Du kan säkert hitta på andra exempel där man sätter barnets välbefinnande över sitt eget.

    Det finns många föräldrar som lurar sig själva att de ständigt väljer det bästa för sina barn, men att de egentligen sätter sig själv i första rummet. Ett exempel är t.ex. en förälder som menar att det är viktigt att barnet lär sig äta det som serveras. Om barnet inte vill äta, så blir det utan mat. Föräldern kanske anser att det här ligger i barnets bästa, och gör så av omsorg för barnet. Det kan ju vara sant att föräldern tror det. Men ibland är ett sådant ställningstagande helt enkelt baserat på förälderns bekvämlighet. Det är jobbigt att sätta sig in i problematiken på djupet, att kanske laga flera rätter, eller se hur man kan förbättra matsituationen och miljön för att locka barnet att äta. Det är en enkel genväg att luta sig tillbaka i sin stol och skylla sin hållning på obevisade principer som curling eller liknande.

    Man kan nog konstatera att det är överraskande ofta som "barnets bästa" enligt många ej vetenskapligt bevisade uppfostringsmetoder handlar om lösningar som är bekväma för föräldrarna. Detta är antagligen ingen slump. Människan är lat av naturen. Det är därför det är så viktigt att det forskas mer och att viktig forskning sprids så att de gamla myterna ersätts med vad som är barnens bästa på riktigt.


    Tycker egentligen att det här är ungefär som att diskutera vad livskvalitet är? Där skulle du få olika svar beroende ifall Donald Trump eller ett fattigt barn från Jemen skulle svara på den frågan. Det finns ingen universell sanning i det här ämnet och även du går bet i det här.

    Och den där föräldern som du så högt föraktar kanske inte alls serverar den där ?äckliga? maten i uppfostringssyfte utan gör det just för att det är det enda som finns att bjuda på just då pga att ekonomin är något ansträngd?

    Och ämnet curling orkar jag inte riktigt gå in på, det får man ta i en annan tråd.

    Nu vet jag inte hur gamla dina barn är men även fast vi tror att vi har handlat rätt som förälder så kommer våra barn ändå ställa oss i skärselden på ett eller annat sätt, hoppas bara att inte hela din och TS skulle rämna ifall era barn någon gång skulle revoltera. Det är fullt naturligt att det kan ske, slå inte så hårt på er själva då.
  • Limajo
    Anonym (Puss) skrev 2019-09-04 21:10:10 följande:

    Orden -Jag älskar dig! användes inte förr på svenska för att uttrycka kärlek mellan föräldrar och barn, det är något som kommit som så mycket annat med de amerikanska filmerna och tv-serierna.

    -Jag älskar dig! har traditionellt använts på svenska enbart för romantiskt kärlek.

    Föräldrar förr uttryckte sin kärlek på annat sätt, man sa lilla älsklingen, gullungen min, lilla sötnosen, mammas allra sötaste etc. Därför har många vuxna idag aldrig hört just orden -jag älskar dig från föräldrarna, men det betyder ju som sagt inte att man är mindre älskad.

    Att ständigt säga jag älskar dig till sina barn tycker jag är lite fånigt faktiskt.


    Precis! Jag var var en bra bit över tjugo första gången min mamma sa att hon älskade mig. Däremot blev jag ofta kallad både gullegris och älsklingsros. :) Min äldste son ser mer lycklig ut när jag kallar honom min lilla skrutt än när jag säger att jag älskar honom.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Sandra) skrev 2019-09-04 13:33:18 följande:

    Varför gör man så? Känns taskigt mot hans barn.


    Det är många frågor som lades ut på Facebook för flera år sedan. Bland annat "Vad vill du bli när du blir stor?", " Vad är du bra på?", "Vad säger mamma alltid till dig?", "Hur lång är mamma?" osv. Jag har frågat mitt barn dessa frågor varje år sedan han var tre för det finns roliga svar att få.

    Nu var det dags för årets svar och då hörde sambons barn och ville också svara på frågorna. Skulle jag säga nej?
  • Pope Joan II
    Anonym (TS) skrev 2019-09-04 21:29:29 följande:
    Det är många frågor som lades ut på Facebook för flera år sedan. Bland annat "Vad vill du bli när du blir stor?", " Vad är du bra på?", "Vad säger mamma alltid till dig?", "Hur lång är mamma?" osv. Jag har frågat mitt barn dessa frågor varje år sedan han var tre för det finns roliga svar att få.

    Nu var det dags för årets svar och då hörde sambons barn och ville också svara på frågorna. Skulle jag säga nej?
    Det hade väl gått att hoppa över en del frågor som riskerade få dig att ingjuta en känsla av att det bara finns vissa godkända sätt att visa kärlek på i ditt bonusbarn? 
  • Anonym (TS)
    Mrs Moneybags skrev 2019-09-04 13:44:34 följande:

    Jag tror du läser in lite för mycket i ditt bonusbarns svar. Bara för att bonusbarnet och hens pappa inte har samma verbala kommunikation som du och ditt barn betyder inte det att de älskar varandra mindre. Det är nästan som om du ville tvinga fram en jämförelse mellan barnen när du körde den där leken. Inte direkt rättvist.

    Kärlek är så mycket mer än ord. Det finns människor i mitt liv som aldrig har sagt "jag älskar dig" till mig, men jag vet ändå med 100% säkerhet att de känner så. 

    Du uttrycker det så väl - du tyckte att det var tråkigt när bonusbarnet svarade som hen gjorde. Men nu är det ju inte dig det handlar om, eller hur? 


    Som jag svarat ovan så är det betydligt fler frågor. De kom ut på Facebook som en grej att "Fråga ditt barn och posta svaren" som en rolig grej för att barn svarar roliga saker. Jag har dock sparat svaren och frågar min son detta varje år för att se hur svaren förändras. Nu hörde bonusbarnen frågorna och tjatade om att också få svara. Skulle jag ha sagt nej då?
  • Anonym (TS)
    Pope Joan II skrev 2019-09-04 14:08:51 följande:

    Det är olyckligt att du förklarade ditt beteende på det sätt du gjorde. Du kunde ha sagt att det är viktigt för dig att inte bara känna att du älskar dem du älskar utan att du också vill säga det och att du vill göra det ofta för det mår du bra av. Det du i stället sade lät förstå att det är fel att inte göra som du och att det därför är synd om ditt bonusbarn, och det är en tyngande sak att lägga över på ett barn. 


    Detta var en mycket kortfattad variant av vad jag sade. Jag förklarade barnet att alla är olika. Att jag pratar mycket och jag uttrycker ofta vad jag känner. Jag tog olika exempel. Jag förklarade också att deras pappa inte är likadan. Han älskar dem precis lika mycket som jag älskar mitt barn och jag förklarade även att jag älskar bonusbarnet men att vi helt enkelt är olika. Fortfarande en kortfattad variant, men det är inte som att jag sa "Jag tycker det är viktigt men det tycker inte pappa."
  • Anonym (TS)
    Pope Joan II skrev 2019-09-04 14:08:51 följande:

    Det är olyckligt att du förklarade ditt beteende på det sätt du gjorde. Du kunde ha sagt att det är viktigt för dig att inte bara känna att du älskar dem du älskar utan att du också vill säga det och att du vill göra det ofta för det mår du bra av. Det du i stället sade lät förstå att det är fel att inte göra som du och att det därför är synd om ditt bonusbarn, och det är en tyngande sak att lägga över på ett barn. 


    Detta var en mycket kortfattad variant av vad jag sade. Jag förklarade barnet att alla är olika. Att jag pratar mycket och jag uttrycker ofta vad jag känner. Jag tog olika exempel. Jag förklarade också att deras pappa inte är likadan. Han älskar dem precis lika mycket som jag älskar mitt barn och jag förklarade även att jag älskar bonusbarnet men att vi helt enkelt är olika. Fortfarande en kortfattad variant, men det är inte som att jag sa "Jag tycker det är viktigt men det tycker inte pappa."
Svar på tråden Bonusbarnen vet inte om deras pappa (min sambo) älskar dem...