• Anonym (Putan)

    Hur bli av med fettet på magen?

    Jag är inte särskilt tjock. Jag har ett BMI på 20,2 - vägde 57 kg i morse jämfört med 59 för två månader sedan. Mitt midjemått är fortfarande samma dock, 75 cm (innan har det varit 69-70 cm). Jag har alltid haft lätt att lägga på mig just runt midjan och nu när jag är i klimakteriet verkar jag inte kunna få bort det.

    Jag är rörelsehindrad så jag är begränsad när det gäller träning, men försöker köra motionscykel för armarna 5 gånger i veckan, 30 minuter per gång, och vattengympa 1-2 gånger per vecka, också 30 minuter per gång.

    Jag försöker tänka på vad jag äter. Jag träffade en dietist för något år sedan som ansåg att jag åt för lite.

    Vad kan jag göra?

  • Svar på tråden Hur bli av med fettet på magen?
  • Anonym (Varför)

    Du är normalviktig med normalt midjemått. Åt det smalare hållet dessutom. Varför gå ner i vikt?

  • Anonym (...)

    Kör tung styrketräning med armarna. Vet en som testat allt och bara hade fett på magen, ingen annanstans. Inget funkade med dieter eller konditionsträning men sedan började han med tung styrketräning (armar/överkropp främst) och det bara rann av fast han åt som vanligt, han minskade en cm i veckan i midjan. Han använde en app där man trappar upp vikter långsamt.

  • Anonym (Linda)

    Om det är klimakteriekilon finns inte mycket att göra tyvärr.

  • Anonym (Putan)
    Anonym (Varför) skrev 2019-09-11 11:01:12 följande:

    Du är normalviktig med normalt midjemått. Åt det smalare hållet dessutom. Varför gå ner i vikt?


    Jag har inte sagt något om att gå ner i vikt. Jag vill få bort fettet kring magen. Det ser väldigt konstigt ut att vara ganska smal samtidigt som man ser gravid ut! dessutom är det svårt att hitta kläder. Jag är storlek 36 upptill och nertill och storlek 40 på mitten. Det är ju också så att fettet kring midjan är farligast.
  • Anonym (Putan)
    Anonym (m) skrev 2019-09-11 11:18:29 följande:

    Du har ju inte för mycket fett på magen.


    Jo det har jag. Om man ser gravid ut har man nog för mycket fett på magen!
  • Anonym (Putan)
    Anonym (...) skrev 2019-09-11 11:06:28 följande:

    Kör tung styrketräning med armarna. Vet en som testat allt och bara hade fett på magen, ingen annanstans. Inget funkade med dieter eller konditionsträning men sedan började han med tung styrketräning (armar/överkropp främst) och det bara rann av fast han åt som vanligt, han minskade en cm i veckan i midjan. Han använde en app där man trappar upp vikter långsamt.


    Tack för tipset! Armarna funkar ju och jag har precis köpt hantlar. Inte så tunga visserligen (5 kg som mest) men nåt att börja med. Jag har svårt att ta mig till ett gym pga mitt rörelsehinder så jag tränar hemma.
  • Anonym (Varför)
    Anonym (Putan) skrev 2019-09-11 11:46:16 följande:

    Jag har inte sagt något om att gå ner i vikt. Jag vill få bort fettet kring magen. Det ser väldigt konstigt ut att vara ganska smal samtidigt som man ser gravid ut! dessutom är det svårt att hitta kläder. Jag är storlek 36 upptill och nertill och storlek 40 på mitten. Det är ju också så att fettet kring midjan är farligast.


    OK. Att känna sig fin är ju trevligt. :)

    Hälsomässigt är en midja på 75 cm bra. Gränsen för ökade hälsorisker går vid ca 80 cm.
  • Anonym (Emma)

    Der kan hjälpa att träna magen. Stärker du musklerna så "drar" der in magen. Finns app där man kör olika plank övningar under 30 dagar som successivt ökar. Tycker den är väldigt bra och tar inte många minuter att göra.

    Vet inte hur rörelsehindrad du är men magen kan man träna på många olika sätt.

  • Liberté

    Det enda sättet är egentligen att gå ned i vikt då kroppen väljer vissa depåer senare än andra. Män kan exempelvis har "striations" över bröst/armar innan fettet runt magen släpper och rutorna kommer fram.

    Problemet för din del är att du redan väger rätt lite vilket kan tyda på låg muskelmassa. Du ligger inom normalt BMI redan.

    Personligen skulle jag försöka få in en del styrketräning för att öka muskelmassa och sedan gå ned i vikt då du behåller större del muskler då och kroppen prioriterar fett.

Svar på tråden Hur bli av med fettet på magen?