• Anonym (Funde­rsam)
    Wed 11 Sep 2019 13:04
    3712 visningar
    199 svar
    199
    3712

    Har förskolan rätt?

    Förskolan påstår att jag inte får ha barnet där när jag ska på möten i de stora barnens skola, stämmer verkligen det?

  • Svar på tråden Har förskolan rätt?
  • Wed 11 Sep 2019 16:02
    #31

    Rent strikt är det så som förskolan säger, men det blir ju tramsigt om mötena du går på inte innebär någon ändring av förskolebarnets vistelsetid och om vi pratar om enstaka möten per termin. 

     

  • Wed 11 Sep 2019 16:28
    #32

    Om det är i samma byggnad så borde ju de olika verksamheterna känna till varandra.

    Kan du inte be rektorn på barnets skola prata med rektorn på förskolan och se till att det är ok att det yngre barnet är där medans du har möten på skolan angående det äldre.

    Låter överlag extremt småaktigt när det inte påverkar barnets ordinarie vistelsetider men om du pratar med skolans rektorn och påtalar att du nästa gång kommer ha med småsyskonet om du inte får hjälp att tala förstånd med förskolan så kanske det kan lösa sig den vägen.

  • Anonym (Men..­)
    Wed 11 Sep 2019 16:40
    #33
    +1
    Anonym (.) skrev 2019-09-11 13:59:26 följande:

    Det är vad reglerna säger, ja.

    Det du tar upp här, "omöjligt att få tid" är helt enkelt inte sant utan bara en ursäkt för att utnyttja systemet och skattebetalarna. 

    Vad tycker du skatterna ska räcka till och hur många fler tycker du ska få utnyttja kassabetalarna för sin egen personliga vinning?

    Vi kanske ska låta alla, även de utan barn, gå till läkare och diverse möten på arbetstid och låta försäkringskassan (=skattebetalarna) betala inkomstbortfallet? Vore inte det minst lika rimligt med ditt resonemang?


    Personalen på mitt barns förskola hade då inte uppskattat att jag kom och hämtade mitt barn mitt i lunchen för att jag ska på ett möte på mitt andra barns skola, för att sedan lämna barnet igen mitt i vilan...

    Jag förstår verkligen inte hur det kan kosta samhället mer om jag tar ut arbetstidsförkortning på mitt jobb för att gå på möte på mitt ena barns skola medan mitt andra barn är kvar på förskolan. Självklart tar man ut semester, flex, atf eller liknande om man behöver gå till läkare eller skolmöte mitt i arbetstiden. Däremot har jag rätt att ta ut vab om jag ska följa mitt barn till läkare/tandläkare. Och då lämnar jag också mitt andra barn på förskolan... Ditt resonemang är tramsigt
  • Anonym (.)
    Wed 11 Sep 2019 17:13
    #34
    +1
    Anonym (Men..) skrev 2019-09-11 16:40:43 följande:
    Personalen på mitt barns förskola hade då inte uppskattat att jag kom och hämtade mitt barn mitt i lunchen för att jag ska på ett möte på mitt andra barns skola, för att sedan lämna barnet igen mitt i vilan...
    Jag förstår verkligen inte hur det kan kosta samhället mer om jag tar ut arbetstidsförkortning på mitt jobb för att gå på möte på mitt ena barns skola medan mitt andra barn är kvar på förskolan. Självklart tar man ut semester, flex, atf eller liknande om man behöver gå till läkare eller skolmöte mitt i arbetstiden. Däremot har jag rätt att ta ut vab om jag ska följa mitt barn till läkare/tandläkare. Och då lämnar jag också mitt andra barn på förskolan... Ditt resonemang är tramsigt smile1.gif
    Du kan inte påstå saker som inte har hänt eller vad andra tycker. 
    Därför faller din argumentation helt.

    Att du inte förstår att överutnyttjande kostar pengar framgår mycket tydligt. 
  • Anonym (.)
    Wed 11 Sep 2019 17:17
    #35
    Anonym (Ellie) skrev 2019-09-11 14:25:51 följande:
    Citerade du fel nu eller? Var kommer skatten in? Skatten till barnomsorgen är exakt samma oavsett om ts är på jobbet eller på ett möte.

    Tiden är ju inom barnets vanliga vistelsetid. Hade inte mötet varit så hade ju barnet varit där ändå.

    Men även om det hade blivit en timme längre så tycker jag barnets bästa ska få styra. Barnet mår betydligt bättre om det får vara i välkänd miljö en extra timme än att flängas omkring till massa olika barnvakter.

    Och även då är skatten densamma, för det räknas per inskrivet barn och inte per timme.
    Jag citerade rätt men du tycks inte förstå sambandet mellan skatt och statlig och kommunal service.
    En förskoleplats kostar runt en halv miljon per år och barn. Tror du på allvar att överutnyttjande inte spelar in?
    I så fall får du förklara hur du tänker.

    Barnens bästa styr bara till viss del. Ska vi höja skatterna ska det inte gå till att föräldrar utnyttjar förskolan som gratis barnvakt utan det finns andra områden där pengarna behövs betydligt bättre.
  • Anonym (.)
    Wed 11 Sep 2019 17:18
    #36
    Anonym (Ann) skrev 2019-09-11 15:59:50 följande:
    Fast om man går till tandläkaren en gång om året på arbetstid så påverkar det ju inte tiderna på dagis. Barnet går samma tid på dagis som om jag går till tandläkaren på en fridag. Det enda det påverkar är tiden på mitt arbete, och det är ju en fråga mellan mig och min arbetsgivare.

    För du tror väl inte på allvar att det blir billigare för kommunen att föräldrar hämtar sina barn en timme under dagen någon gång om året, personalen jobbar ändå, så var finns besparingen?


    Hur många barn och föräldrar finns det i Sverige? Är det bara ditt barn det handlar om så stämmer ditt resonemang, annars inte. Det handlar om många barn och många möten det förstår du väl om du tänker efter?
  • Anonym (Ann)
    Wed 11 Sep 2019 17:22
    #37
    +1
    Anonym (.) skrev 2019-09-11 17:18:47 följande:
    Hur många barn och föräldrar finns det i Sverige? Är det bara ditt barn det handlar om så stämmer ditt resonemang, annars inte. Det handlar om många barn och många möten det förstår du väl om du tänker efter?
    Fast alla löser det ju inte på samma sätt som jag. Många jobbar oregelbundna tider t ex.

    Men i vilket fall som helst, svara gärna på frågan hur det kostar kommunen mer att någon hämtar ett barn mitt på dagen?
  • Anonym (Ellie­)
    Wed 11 Sep 2019 17:42
    #38
    +2
    Anonym (.) skrev 2019-09-11 17:17:17 följande:

    Jag citerade rätt men du tycks inte förstå sambandet mellan skatt och statlig och kommunal service.

    En förskoleplats kostar runt en halv miljon per år och barn. Tror du på allvar att överutnyttjande inte spelar in?

    I så fall får du förklara hur du tänker.

    Barnens bästa styr bara till viss del. Ska vi höja skatterna ska det inte gå till att föräldrar utnyttjar förskolan som gratis barnvakt utan det finns andra områden där pengarna behövs betydligt bättre.


    Du är ju uppenbarligen inte insatt i hur förskolors ekonomi beräknas. Ta reda på det först så kan vi diskutera.

    Sen kan du ju också förklara på vilket sätt är det ett överutnyttjande att barnet är sin vanliga vistelsetid?
  • Anonym (Ph)
    Wed 11 Sep 2019 17:43
    #39
    +1

    Aldrig reflekterat över. Om mötet är under arbetstid när barnet normalt är på förskolan förstår jag överhuvudtaget inte problemet. Vilka föräldrar hade då kommit på föräldramötet om man skulle ordna privat barnvakt mitt på dagen? Blir ju löjligt. Gagnar knappast barnet och påverkar inte den ordinarie förskoleverksamheten. Här tycker jag skolan och förskolan får samarbeta om de nu ligger i samma hus. Så glad att vi inte har sådan förskolepersonal, de litar på föräldrarnas omdöme hör och häpna. Hade de haft så löjliga regler hade jag helt enkelt sagt att jag inte kan komma på föräldramötet och då får de väl börja lägga det på kvällstid istället så en förälder kan vara hemma.

  • Wed 11 Sep 2019 17:48
    #40

    Under ordinarie tider skulle jag förutsätta att det går, likaså om man säger till om förlängd tid med tillräckligt god framförhållning.

Svar på tråden Har förskolan rätt?