• Anonym (A)

När/var i vardagen upplever du o-jämställdheten mellan män och kvinnor mest?

Som rubriken lyder. När eller var i din vardag upplever du att jämställdheten mellan män och kvinnor är som sämst och som mest påtaglig? Är det i hemmet? I relationer? På jobbet? Sjukvården? Förskola, skola? Affärer? Krogmiljö? Sport och idrott? Tv-program? Det får vara vad som helst.

• Svar på tråden När/var i vardagen upplever du o-jämställdheten mellan män och kvinnor mest?
  • KlantSmurfen

OT. Böcker...

Men Explain Lolita to Me | Literary Hub
    By Rebecca Solnit December 17, 2015

I've been performing interesting experiments in proffering my opinions and finding that some of the men out there respond on the grounds that my opinion is wrong, while theirs is right because they are convinced that their opinion is a fact, while mine is a delusion.

lithub.com/men-explain-lolita-to-me/
    tja, det är ju något man kan skriva om.
    Ide: en liten bok man kan ha för att lätta upp stämningen vid regniga vinterdagar och andra långtråkiga tillfällen. Varannan sida ska handla om "Kvinnliga radikalfeminister som inte förstår män förklarar män och andra saker de inte begriper", sidorna emellan ska innehålla citat från samma personer och deras gnäll om mansplaining och liknande beteenden som är unikt för just män.

vad kan man mer skriva om...notoriska lögnare som radikalfeministen Anita Sarkeesian?
    Anita Sarkeesian på Twitter:
    08:20 - 28 sep. 2018

"Spending yesterday evening with @schemaly and Rebecca Solnit and a room full of angry women talking about WOMEN'S RAGE was the best way to end an emotionally exhausting day that reminded us of how aggressively men will maintain patriarchy at all costs. t.co/hDy2QyGvSA? t.co/oaOzWWoptL"pending yesterday evening with @schemaly and Rebecca Solnit and a room full of angry women talking about WOMEN'S RAGE was the best way to end an emotionally exhausting day that reminded us of how aggressively men will maintain patriarchy at all costs

twitter.com/anitasarkeesian/status/1045694780464758784

lögnare som Zoe Quinn?
    www.thepostmillennial.com/exclusive-zoe-quinns-allegations-are-falling-apart/
    www.thepostmillennial.com/exclusive-alec-holowkas-private-messages-reveal-zoe-quinns-abuse/

Kanske en lite "hon förklarar gamergate för dig"

kanske spåna lite på varför vissa lögner som vänsterfeminister hittar på aldrig dör ut?

A group of white male gamers doesn?t like what a woman cultural critic says about misogyny in gaming and they spend a year or so persecuting her with an unending torrent of rape threats, death threats, bomb threats, doxxing, and eventually a threat of a massacre that cites Marc LePine, the Montreal misogynist who murdered 14 women in 1989, as a role model. I?m speaking, of course, about the case of Anita Sarkeesian and Gamergate. You could call those guys coddled. We should. And seriously, did they feel they were owed a world in which everyone thought everything they did and liked and made was awesome or just remained silent? Maybe, because they had it for a long time.

hur var det nu igen...man ska tro på alla kvinnor The Brett Kavanaugh case shows we still blame women for the sins of men Rebecca Solnit
    www.theguardian.com/commentisfree/2018/sep/21/brett-kavanaugh-blame-women-anita-hill-cosby-weinstein

när det passar den politiska agendan...

EXCLUSIVE: Video Shows Anti-Kavanaugh Lawyer Saying Christine Blasey Ford Wanted 'Asterisk' By Justice's Name | The Daily Caller
    dailycaller.com/2019/09/04/christine-ford-abortion-kavanaugh/

men vad vet jag egentligen om saker när jag har rätt dåliga förutsättningar att kunna skilja mellan personlig åsikt och fakta p.g.a är vit icke homosexuell man

It isn't a fact universally acknowledged that a person who mistakes his opinions for facts may also mistake himself for God. This can happen if he's been insufficiently exposed to the fact that there are also other people who have other experiences, and that they too were created equal, with certain inalienable rights, and that consciousness thing that is so interesting and troubling is also going on inside their heads. This is a problem straight white men suffer from especially

är för arrogant p.g.a att jag har kuk
    Men Explain Things to Me; Facts Didn't Get in Their Way | Common Dreams Views
    Rebecca Solnit

...but the out-and-out confrontational confidence of the totally ignorant is, in my experience, gendered. Men explain things to me, and other women, whether or not they know what they're talking about....

www.commondreams.org/views/2008/04/13/men-explain-things-me-facts-didnt-get-their-way
    och saknar humor av samma orsak

But seriously, you know who can?t take a joke? White guys. Not if it implicates them and their universe, and when you see the rage, the pettiness, the meltdowns and fountains of male tears of fury, you?re seeing people who really expected to get their own way and be told they?re wonderful all through the days.

jag måste jobba mer på den där förtroende grejen
    100 More Things You Can Do to Make Women's Lives Easier

8. Trust women. When they teach you something, don't feel the need to go and check for yourself. And especially do not Google it in front of them.

www.vice.com/en_us/article/bj5ex8/how-to-help-gender-equality-international-womens-day
  • KlantSmurfen
    pyssel skrev 2019-09-23 17:43:17 följande: #43

På privilegierade dagar tänker jag att Rebecca Solnit ("Män förklarar saker för mig") sammanfattar det som stör mig mest. Sämre dagar handlar det om betydligt värre eller åtminstone fler saker som berör mig personligen, närstående eller andra runt mig, både kvinnor och män, mest kvinnor. Hedersvåld, en överdriven rädsla för män i mörker och slutna utrymmen, mäns suicidtal och norm att inte tala om det de VERKLIGEN behöver tala om, män som kvoterar män, hur ojämställt det är i vem som antas hålla i plånboken, kunna barn eller byggvaror.

Är det en faktabaserad bok eller är det lite som det brukar vara?
  • KlantSmurfen
    pyssel skrev 2019-09-24 06:57:25 följande: #104
    Kermit1561 skrev 2019-09-23 20:55:51 följande:

Nej det är två olika grupper. De som påverkar jämlikheten är de "vanliga" männen, de som lyckas på partermarknaden. Kravet att män skall ta initiativ och klara tillhörande avvisanden (tar man initiativ så får man ju av naturliga skäl nobben oftare) gör ju att män utvecklar strategier för att klara av det, att få nobben är ju ingen rolig erfarenhet speciellt inte när det upprepas så sätt att hantera det är ju att t.ex. inte känna efter så mycket, att inte bry sig så mycket om de man stöter på, spela en roll, dricka alkohol etc. 

Eftersom det är enklare att ragga om man är risktagande, känslomässigt avtrubbad och inte bryr sig om andras känslor så kommer ju sådana individer vara överrepresenterade bland de män som kvinnor träffar och blir ihop med och att sådana individer i högre grad är våldsamma är kanske inte så konstigt.. 

Ovanstående är ju naturligtvis en förenkling. Men jag är övertygad om att sättet partnermarknaden fungerar på påverkar tex. våldet. Vissa egenskaper ger fördelar på partermarknaden men de egenskaperna gör inte att man nödvändigtvis fungerar bra i ett förhållande. 

Det finns två grupper ensamma män. Det här är den ena, som får kvinnor att bli ännu mer försiktiga i kontakten med dem.

www.aftonbladet.se/ledare/a/4qWOlq/dags-att-sluta-dalta-med-incel-mannen
    Dags att sluta dalta med journalister som namnger "incel-männen"...
    Mass Shootings Can Be Contagious, Research Shows : Shots - Health News : NPR

That's no surprise, say scientists who study mass shootings. Research shows that these incidents usually occur in clusters and tend to be contagious. Intensive media coverage seems to drive the contagion, the researchers say.

www.npr.org/sections/health-shots/2019/08/06/748767807/mass-shootings-can-be-contagious-research-shows
    en.wikipedia.org/wiki/Columbine_effect
    "Don't name them" - Criminologist asks journalists to help stop mass shootings
    journalistsresource.org/studies/society/public-health/mass-shooters-suicide-bombers-journalism/
    The media should stop making school shooters, like the Parkland perpetrator, famous - Vox
    www.vox.com/the-big-idea/2018/2/22/17041382/school-shooting-media-coverage-perpetrator-parkland

• Anonym (En jävla kvinnokarl haha)

Hihi ännu en snyfttråd för kvinnor för att få bibehålla sin offerkofta.

Är så jäkla less på svenska kvinnor och hade en politiskt aktiv mor med vänninor som var totalt förblindade vid att snyfta o bekämpa män.

Vakna för fan så märker vi snart att kvinnor har en mycket välsmord tillvaro som män imte har.

• KlantSmurfen
    Anonym (B) skrev 2019-09-24 10:05:46 följande: #129
    pyssel skrev 2019-09-24 05:30:35 följande:
    (Förtydligar) Den vanligaste misshandlaren i den aktuella satsen alltså. Misshandlarna vid "mäns våld mot kvinnor", syftade jag på.
    Jag måste bara få säga att jag är ett fan av dig.
    Du är alltid så påläst och kunnig inom det här och du är alltid saklig.
    Du är så bra på det här. {#emotions_dlg.flower}
    domesticviolenceresearch.org/domestic-violence-facts-and-statistics-at-a-glance/
    domesticviolenceresearch.org/17-full-pask-manuscripts-and-tables-of-summarized-studies/
    www.prweb.com/releases/2013/5/prweb10741752.htm
    www.bettinaarndt.com.au/domestic-violence/
    honest-ribbon.org/domestic-violence-law/refuting-40-years-of-lies-about-domestic-violence/
    www.oneinthree.com.au/
    pyssel skrev 2019-09-24 18:03:34 följande: #161
    Kermit1561 skrev 2019-09-24 17:42:28 följande:

Fast det kontraktet har uppenbara brister, inte minst på jämställdhetsplanet, utsatta män och utsatta kvinnor bemöts helt olika. När unga kvinnor mår dåligt så diskuteras det i termer om könsroller, vilka krav de har på sig, hur reklam påverkar etc. När män mår dåligt så handlar det om rädsla för att de ska bli våldsamma. Att det är människor som mår dåligt är ointressant för män ska lösa problemen själva.

Det är inte bara kvinnor som pekar finger, konservativa män gör det också (som synes i den här tråden). Det är väl framförallt feminister som är den största besvikelsen, feminism sägs ju vara en jämställdhetsrörelse men i praktiken är det en kvinnorörelse som känner sig hotad av mäns problem och reagerar närmast reaktionärt när mäns problem tas upp.

Vilka arbetar främst med psykosocialt arbete med vingbrutna och utsatta män? Att ömma för män är både ett privat och ett stort professionaliserat område där framförallt ömmande kvinnor jobbar och BEMÖTER. Men så klart ska det siktas in sig på feminismen som det onda. När konservativa män skapar ett gemensamt kontrakt när deras pappa eller bror tagit livet av sig kanske det kan ske en förändring. Det är ju dessa konservativa män alla stukade män ser upp till när de sitter och smider allmänfarliga planer mot feminismen eller självskadar.
    "mäns våld mot kvinnor", genusflum & normkritik, mansplaining, Radikalfeministen Rebecca Solnit. Konservativa män som smider allmänfarliga planer mot feminismen eller självskadar... Hade jag fel med det där om inte vänsterfeminist?
    Så att du inte ska gå omkring och tro att det bara är "konservativa män" som är kritiska till feminism...lyssna lite på den progressiva vänstergubbens budskap till vänsterfeministerna.

0:41

• pyssel
    Anonym (Roliga Knut) skrev 2019-10-01 00:41:15 följande:

Du kan väl svara i stället för att bara ge ett tummen ner.

Har inte gett dig någon tumme ner, men varsågod. Att få sexerbjudande av män som kvinnan inte vill ligga med är varken att bli uppvaktad eller ha det lätt. Män kan också få en massa erbjudande av män de inte vill ligga med.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (B) skrev 2019-09-24 10:09:55 följande:

Det här är anledningen. 

Du sitter och gnäller på att kvinnor inte ligger med män som dom inte vill ligga med, du lägger hela ansvaret på kvinnan medan det bara är synd om mannen som man absolut inte kan kräva något av.

Så gör inte kvinnor när dom har ett problem i regel och gör dom det så får dom samma bemötande som du får.

Det finns inget sexistiskt i hur du har blivit bemött, men jag förstår att det känns bekvämt att skylla på det, 

Precis som du skyller på kvinnorna för mäns problem.

Tar du ansvar för något själv?

Anonym (B) skrev 2019-09-24 10:21:08 följande:

Jag har blivit utsatt för våldtäkt Kermit.

Är det ok att jag nu hatar, hotar och försöker döda så många random män som möjligt?

Som dom incelmän gör som du försöker få oss att tycka synd om?

Ni sitter i dolda grupper på facebook och hetsar fram kvinnohat och vill straffa kvinnorna för att dom inte vill ge er det sex ni tycker ni har rätt till.

Ju mer känd och högt uppsatt kvinna desto bättre, sen kommer starka och tuffa kvinnor helst ska dom vara feminister också.

Det ni vill är detsamma som det talibanerna vill.

Att kvinnan ska vara tyst, foglig, lydig och sära när ni vill. 

Fy fan för er. 

<3

Utrymmet och hur tillåtet det är att öppet uttrycka aggressioner är verkligen ojämställt. Jag är så trött på att vara van vid rädsla.
    Alla hästar hemma
  • klyban
    Anonym (Clara) skrev 2019-10-01 00:04:29 följande:
    Vad ändrade sig inte?
    Men du får gärna svara på hur du ser på det hör med "let live".

Ja, jag skrev ett inlägg du struntade i, så försök igen.
    Vart kommer din hybris att äga människor, är det ett gudsbudskap, eller anser du dig bara ha rätten?

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (B)
    Anonym (Roliga Knut) skrev 2019-10-01 00:41:15 följande:
    Du kan väl svara i stället för att bara ge ett tummen ner.
    Det gjorde hen inte, det var jag som gav dig tummen ner.
    För att visa att jag inte håller med men inte har nån lust att diskutera det mer.
    Det känns meningslöst att fortsätta den här diskussionen, då inte specifikt med dig, utan överhuvudtaget. 
    Däremot kommer jag kanske ibland ge uttryck för min åsikt, 
    Dra inte så snabba slutsatser i framtiden, 
  • Anonym (Roliga Knut)
    pyssel skrev 2019-10-01 05:22:04 följande:
    Har inte gett dig någon tumme ner, men varsågod. Att få sexerbjudande av män som kvinnan inte vill ligga med är varken att bli uppvaktad eller ha det lätt. Män kan också få en massa erbjudande av män de inte vill ligga med.
    Så länge någon inte våldför sig på en och agerar på ett trevligt sätt så har jag inget emot att män eller kvinnor som jag inte vill ligga med skulle ge mig sexerbjudande. Det bara får mig att känna mig sedd och glad att det finns de som vill ha sex med mig. 

Men var kom sexerbjudanden in? Det handlade ju om att kvinnor har lättare att få sex än män, vilket jag menade handlade om hela processen med att fånga någons intresse så att man potentiellt kan bli ett par. 
Svar på tråden När/var i vardagen upplever du o-jämställdheten mellan män och kvinnor mest?