• Anonym (Inte lat!)

    Arbetslivet passar inte mig

    Hej!


    Jag hittade en gammal tråd av en som inte känner att hen kunde/ville/orkade arbeta. Att hen provat olika arbeten och olika anställningsformer, olika tider på dygnet etc. Men inte funnit sin plats utan hatar att arbeta.


    Jag känner lite likadant. Jag är inte gjord för detta samhälle och denna arbetskultur som skapats. Hela jag känner att detta är fel och jag mår dåligt av det. Jag trivs allra bäst hemma och mår bäst där. Jag är ingen ensamvarg utan är snarare ganska social, däremot trivs jag med att vara själv också. Jag mår på riktigt dåligt av att arbeta och det krävs så otroligt mycket energi av mig att göra det och när jag gör det så orkar jag ingenting annat och behöver mycket återhämtning, vilket betyder att all kraft och energi läggs på jobb och sedan finns ingenting kvar av mig..


    Det handlar inte om att jag är lat. Tvärtom! Jag vill så himla mycket men klarar det inte. Min dröm är att vara hemmafru och hemma med barn (en viktigare "uppgift" kan jag inte tänka mig), och att starta eget någon gång, vara min egen chef. Det ställs så orimligt höga och konstiga krav i dag och jag upplever att få vara människa är ingenting som räknas, knappt ens i andra hand.


    Man förväntas att ställa upp när och hur som helst och man ses bara som en produkt och inget annat, och gör man inte det möts man med kalla handen. Hela tiden krav på att leverera men det finns inget motsvarande krav på att chefen/arbetsplatsen ska leverera, det är väl jävligt märkligt?. Jag klarar inte det här och känner samtidigt en stor jävla stress och press ändå eftersom jag behöver pengar.


    Hur svårt är det egentligen för vad som verkar vara majoriteten av detta (hjärntvättade) samhälle att förstå att vi fungerar olika och har olika behov? Att alla inte är gjorda för detta klimatet. Ni som känner likadant, hur har ni gjort?

  • Svar på tråden Arbetslivet passar inte mig
  • Anonym (Ann)
    Anonym (Bea) skrev 2019-11-07 16:56:14 följande:
    För att om man inte underhåller ett hus så brukar det bli rätt stora problem på längre sikt. Om man inte har koll på sina investeringar så kan man förlora pengar. Om man inte har koll på sin pension kan man få jobba till 80. Om man gör dåliga köp brukar det bli dyrt i slutändan.

    Är det här något särskilt? Går alla runt och hoppas på att allt löser sig?
    Fast man behöver inte ha superkoll, inte så mycket koll att man blir utbränd. Då finns det andra investeringar man kan göra. Samma med pensionen.
    När det gäller hus, så kan man faktiskt bo i lägenhet om allt extra arbete med huset gör att folk mår dåligt eller blir utbrända.

    I din värld finns kanske bara svart eller vitt. Men det går ganska bra att leva ett bra liv i en grå nyans också. Att faktiskt inte vara utbränd den dagen man ska gå i pension.

    Varför lägger folk inte ner lika energi på sin hälsa som de gör på att hålla koll på allt det materiella? Är hälsan och välbefinnandet så nedprioriterat idag?
  • Anonym (Bea)
    Anonym (Ann) skrev 2019-11-07 17:05:06 följande:
    Fast man behöver inte ha superkoll, inte så mycket koll att man blir utbränd. Då finns det andra investeringar man kan göra. Samma med pensionen.
    När det gäller hus, så kan man faktiskt bo i lägenhet om allt extra arbete med huset gör att folk mår dåligt eller blir utbrända.

    I din värld finns kanske bara svart eller vitt. Men det går ganska bra att leva ett bra liv i en grå nyans också. Att faktiskt inte vara utbränd den dagen man ska gå i pension.

    Varför lägger folk inte ner lika energi på sin hälsa som de gör på att hålla koll på allt det materiella? Är hälsan och välbefinnandet så nedprioriterat idag?

    Varför förutsätter du att jag lever på ett sätt så att jag blir utbränd? Jag har bra koll på min hälsa, har anpassat mitt arbete efter min personlighet, men försöker att inte göra idiotval eller bli fattig som gammal.


    Jag säger bara att det moderna samhället kräver en massa saker av oss som min morfars generation aldrig behövde hantera och det ständiga informationsflödet som vi sköljs över av är rätt tröttande. Jag har då inga sociala medier av den anledningen.

  • Anonym (Ann)
    Anonym (Bea) skrev 2019-11-07 17:14:06 följande:

    Varför förutsätter du att jag lever på ett sätt så att jag blir utbränd? Jag har bra koll på min hälsa, har anpassat mitt arbete efter min personlighet, men försöker att inte göra idiotval eller bli fattig som gammal.


    Jag säger bara att det moderna samhället kräver en massa saker av oss som min morfars generation aldrig behövde hantera och det ständiga informationsflödet som vi sköljs över av är rätt tröttande. Jag har då inga sociala medier av den anledningen.


    Nu skrev jag inte om dig, att det är du som utbränd. Utan mer allmänt.

    Ja, tycker man att informationsflödet är tröttande, då får man lösa det på något sätt. Att bara konstatera att det är tröttsamt, hjälper inte någon.
  • Anonym (Skogis)
    Anonym (Bea) skrev 2019-11-07 15:42:12 följande:

    Det här tycker jag stjäl väldigt mycket energi från livet. Jag shoppar inte särskilt mycket  och vi har nog en rätt sparsam livsstil, men man måste ju ändå ha koll på räntor, försäkringar, avgifter, sparande, investeringar, pension, plus alla tider hos läkare, tandläkare, bilbesiktning och allt annat. För att inte prata om allt som går sönder eller måste underhållas i en bostad. Fler saker att researcha och hålla reda på. Det tar mycket energi och ger inte särskilt mycket.


    Av denna anledning bor vi i hyresrätt utan husdjur och skaffade inte bil förrän det var absolut nödvändigt. Bilen servar vi på verkstad regelbundet så att vi slipper ha koll på oljebyte mm. Bilen kommer också säljas igen när barnen är större och det är lättare att använda bilpol (små bilkuddar istället för stora bilbarnstolar). Forskning har visat att näst efter barn så är eget ägt boende det som ger oss mest stress. Och sen blir folk mer stressade ju mer de äger: sommarstuga, bil, båt osv. Varje grej lägger på stress pga precis de saker du beskriver.

    Men man behöver inte ha allt det där för att må bra. Man måste inte göra som folk runt omkring en. Vi har en släkting som alltid klagar på våra livsval, trots att han själv gått in i väggen av stress. Han har mer prylar och mer pengar än vi, men mår jättedåligt. Vad är då vitsen?

    I hyresrätt behöver vi inte komma ihåg soptömning, rensa hängrännor, skotta, klippa gräs, ha koll på räntan, hitta bra ersättare när spisen pajat eller fönstren renoveras.

    Det ger oss mindre pengar över i slutänden (vi tjänar mindre än svensk medellön pga deltidsarbete) men vi köper oss gärna sinnesfrid.

    Barnen klagar ibland över att vi inte reser utomlands. Då förklarar vi att om vi ska göra det måste vi jobba heltid och de får vara två timmar längre på fritids varje dag. Då väljer också de att få komma hem tidigt. Tid hellre än pengar.
  • Bjoer
    Anonym (Ann) skrev 2019-11-07 17:18:26 följande:
    Nu skrev jag inte om dig, att det är du som utbränd. Utan mer allmänt.

    Ja, tycker man att informationsflödet är tröttande, då får man lösa det på något sätt. Att bara konstatera att det är tröttsamt, hjälper inte någon.
    Problemet är att för att vara en del av samhället så måste du ta del av informationsflödet. Lösningen ligger inte på individnivå, den ligger på politisk nivå.

    Anyway...
  • New  Dawn
    Bjoer skrev 2019-11-07 14:19:22 följande:

    Fast svaret var riktat så som om jag pratade om informationssamhället. Det gjorde jag inte.

    Det jag pratade om var alltså inte mobiler, serier och annat digitalt. Utan vardagliga beslut.

    - Jag behöver olivolja, det finns 10 olika märken och varianter. Vilka är miljövänliga? Vilka har bra arbetsvilkor för sina bönder? Var kommer den ifrån? Använder de återanvänt glas i flaskan?

    - Vilka fonder ska jag spara i? Vilka går bra, vilka går dåligt? Vilka är etiska? Behöver jag kolla upp alla företag?

    - Jag behöver kläder. Använder den här kedjan barnarbete? Är färgningen är kläderna miljövänlig? Hur hanterar de sina utsläpp?

    - Jag behöver sätta mitt barn i en skola/på dagis. Har de utbildad personal? Rätt pedagogik? Använder de vetenskapligt bekräftade metoder?

    - Jag behöver ett par nya hörlurar. Vilka är bäst? Har de bra bas? Är de prisvärda? Klarar de trådlös uppkoppling? Går de sönder ofta?

    - Jag är stressad och behöver koppla av. Vilken metod fungerar? Meditation? Mindfullness? Kampsport? Är klubben bra, ansvarsfull?

    - Jag vill ge något till välgörenhet. Är organisationen bra? Hur mycket pengar går till de behövande och hur mycket går till organisationen i sig? Använder de olagliga metoder för sina protester (om de har några)? Är deras metoder effektiva?

    Etc. etc. etc. Det här är bara några exempel på vardagliga beslut. Sen finns det massor med annat som man "bör" vara informerad om. Livet idag är helt enkelt mycket mer komplicerat och har högre kvar på att invånarna är informerade. Att man dessutom spammas med reklam och desinformation vart man än går, så man måste sålla mellan det som är äkta och det som är falskt, källgranska och vara kritisk i allt gör inte saken lättare.

    Kolla gärna på "The Paradox of Choice", ett 19 minuter långt TED Talk av Barr Schwarz som ligger lite på ämnet.

    www.ted.com/talks/barry_schwartz_on_the_paradox_of_choice


    Ja, visst finns det många beslut man måste ta, men det kommer inte nya varje dag. Om du köper olivolja och kläder så lär du dig vad som är bra, så minns du. När du har kollat upp dagisen så vet du sedan. När barnen börjat och om det funkar behöver man ju inte fortsätta kolla upp alla möjliga dagis.

    När det gäller hörlurar får man väl acceptera om man inte får det bästa. Det är inte nödvändigt att veta allt om alla varor.

    Ibland får man bestämma sig vad som är viktigast för stunden. Tar du reda på vilken mjölk som är mest miljövänlig måste du inte kolla varje dag. Det finns en baksida av att få så mycket information, men det är ju intressant också. Man får ta lite åt gången och acceptera att man inte kan veta allt och hela tiden göra perfekta val.

    Det hela handlar om återhämtning. Om man hittar återhämtning i vardagen orkar man mycket mer och det hittar man lättare om man funderar på vad som faktiskt ger riktigt återhämtning. Det är faktiskt inte så ofta passiv återhämtning. Enkel Fysisk aktivitet som inte är prestationsinktad är effektiv, samt promenader och dagsljus, och verkliga möten med människor man tycker om är mycket bättre än sociala medier, och annan media. (Även om det kan vara givande till viss del också) Sömn och goda matvanor är också en grund.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    Anonym (Ann) skrev 2019-11-07 17:05:06 följande:

    Fast man behöver inte ha superkoll, inte så mycket koll att man blir utbränd. Då finns det andra investeringar man kan göra. Samma med pensionen.

    När det gäller hus, så kan man faktiskt bo i lägenhet om allt extra arbete med huset gör att folk mår dåligt eller blir utbrända.

    I din värld finns kanske bara svart eller vitt. Men det går ganska bra att leva ett bra liv i en grå nyans också. Att faktiskt inte vara utbränd den dagen man ska gå i pension.

    Varför lägger folk inte ner lika energi på sin hälsa som de gör på att hålla koll på allt det materiella? Är hälsan och välbefinnandet så nedprioriterat idag?


    Anyone can hate. It costs to love.
  • Kjell2
    Bjoer skrev 2019-11-07 17:56:25 följande:

    Problemet är att för att vara en del av samhället så måste du ta del av informationsflödet. Lösningen ligger inte på individnivå, den ligger på politisk nivå.

    Anyway...


    Så vad krävs för politiska beslut?
  • hammarhajen
    Bjoer skrev 2019-11-07 11:34:48 följande:
    Jag tror du har missat lite hur samhället har förändrats och varför folk är mer utbrända idag. Det har inte med vår syn på vad som är normalt att göra, det har med antalet ansvarsområden som varje person nu har jämfört med tidigare. Antalet beslut som måste tas, antalet system man måste sätta sig in i och antalet konsekvenser man måste informera sig om. Som Andrev Walden så bra formulerade det i en ledare i DN för nån månad sen "Det är inte markservicen som värker i mig, det är inte disken, tvätten, hämtningarna och lämningarna, det är de informerade valens tusen nålstick." När jag är trött idag är det inte i kroppen, det är i psyket. Livet idag är fysikt lättare med mentalt mycket, mycket mer komplicerat.

    https://www.dn.se/ledare/andrev-walden-din-trotthet-kan-vara-dold-sjukdom-eller-bara-ett-orimligt-normaltillstand
    Det ligger det mycket i, men de valen finns lika mycket om inte MER privat. Att skylla på arbetslivet för att det finns "tusen informerade val" är ju bara tokigt. Tvärt om är det ju för de flesta någon annan (chef, arbetsledare, regler, scheman...) som fattar besluten på jobbet.
  • hammarhajen
    Bjoer skrev 2019-11-07 14:19:22 följande:
    Fast svaret var riktat så som om jag pratade om informationssamhället. Det gjorde jag inte.

    Det jag pratade om var alltså inte mobiler, serier och annat digitalt. Utan vardagliga beslut.

    - Jag behöver olivolja, det finns 10 olika märken och varianter. Vilka är miljövänliga? Vilka har bra arbetsvilkor för sina bönder? Var kommer den ifrån? Använder de återanvänt glas i flaskan?

    - Vilka fonder ska jag spara i? Vilka går bra, vilka går dåligt? Vilka är etiska? Behöver jag kolla upp alla företag?

    - Jag behöver kläder. Använder den här kedjan barnarbete? Är färgningen är kläderna miljövänlig? Hur hanterar de sina utsläpp?

    - Jag behöver sätta mitt barn i en skola/på dagis. Har de utbildad personal? Rätt pedagogik? Använder de vetenskapligt bekräftade metoder?

    - Jag behöver ett par nya hörlurar. Vilka är bäst? Har de bra bas? Är de prisvärda? Klarar de trådlös uppkoppling? Går de sönder ofta?

    - Jag är stressad och behöver koppla av. Vilken metod fungerar? Meditation? Mindfullness? Kampsport? Är klubben bra, ansvarsfull?

    - Jag vill ge något till välgörenhet. Är organisationen bra? Hur mycket pengar går till de behövande och hur mycket går till organisationen i sig? Använder de olagliga metoder för sina protester (om de har några)? Är deras metoder effektiva?

    Etc. etc. etc. Det här är bara några exempel på vardagliga beslut. Sen finns det massor med annat som man "bör" vara informerad om. Livet idag är helt enkelt mycket mer komplicerat och har högre kvar på att invånarna är informerade. Att man dessutom spammas med reklam och desinformation vart man än går, så man måste sålla mellan det som är äkta och det som är falskt, källgranska och vara kritisk i allt gör inte saken lättare.

    Kolla gärna på "The Paradox of Choice", ett 19 minuter långt TED Talk av Barr Schwarz som ligger lite på ämnet.

    https://www.ted.com/talks/barry_schwartz_on_the_paradox_of_choice?language=en
    Men alla de beslut du skriver om har ju med privatlivet att göra. TS klagar på att arbetslivet. 

    Jag kan hålla med om att det är många val och mycket information som snurrar i samhället, men man måste kunna skilja på det hela - att det är jobbigt att välja olivolja är inte chefens fel, att det är jobbigt att välja förskola betyder inte att "arbetsmarknaden inte är anpassad efter riktiga människor".
Svar på tråden Arbetslivet passar inte mig