• Anonym (Handi)

    Handikappsparkering vs familjeparkering..

    Varför finns det fler familjeparkeringar än handikappsparkeringar?

    Personligen tycker jag det är viktigare att handikappade ska ha förtur till bra tillgängliga platser som är till för just dem...

    Nu får ju vem som helst stå på en familjeparkering. Ingen lag på att de är till just för bara familjer. Givetvis så vill man ju att de mest behövande ska använda dessa.

    I mina ögon så är en tex rullstolsburen bilförare i större behov av en sådan plats än en barnfamilj.

  • Svar på tråden Handikappsparkering vs familjeparkering..
  • Anonym (Sofie)
    Anonym (Hmmmmm...) skrev 2019-11-11 14:43:34 följande:

    Det finns de som på allvar är avundsjuka för att handikappade har bättre platser, får gå före i kön på Liseberg, får åka på rehab-resa till Kanarieöarna osv. Till alla dessa säger jag att jag byter gärna med er. Detta går ju tyvärr inte. Jag inte bli frisk igen. Däremot går det ju att fixa så att de blir handikappade. En skada på ryggmärgen så blir det rullstol direkt, och en massa "förmåner".


    Hårklyverier kanske, men man kan bryta ryggen utan att automatisk bli förlamad. Ibland läker det och man blir återställd.
  • Anonym (.)
    Anonym (Varför) skrev 2019-11-11 14:46:28 följande:
    Ingen är avundsjuk! Folk har frågor, får man inte ifrågasätta hur ens skattepengar används? Ska vi bara betala och hålla käften?
    Euhm?
    Vad har du missat?
    Vilka skattemedel pratar du om.

    Nu pratar vi om handikapparkeringar.
    Förklara hur och vilken stor belastning detta utgör på "oss skattebetalare".
  • Anonym (Varför)
    Anonym (.) skrev 2019-11-11 14:57:03 följande:

    Euhm?

    Vad har du missat?

    Vilka skattemedel pratar du om.

    Nu pratar vi om handikapparkeringar.

    Förklara hur och vilken stor belastning detta utgör på "oss skattebetalare".


    Svarade på ett inlägg som tog upp andra saker.
  • Anonym (.)
    Anonym (Varför) skrev 2019-11-11 15:00:47 följande:
    Svarade på ett inlägg som tog upp andra saker.
    Du vägrar alltså svara på hur handikapparkeringar belastar de "stackars skattebetalarna" ?


  • Anghammarad

    Om man klagar på att det finns för många handikapplatser så har man nog passerat anständighetens gräns faktiskt. Klaga istället på de fullt friska som myglar till sig ett handikapptillstånd för att de inte orkar gå.

  • Anonym (Ö)

    Håller helt med dig TS!

    Och familjeparkeringar borde byta namn till "bred plats" eller liknande.

  • Anonym (K)
    Anonym (Ö) skrev 2019-11-11 21:13:11 följande:

    Håller helt med dig TS!

    Och familjeparkeringar borde byta namn till "bred plats" eller liknande.


    Tycker inte man ska byta namn till bred plats. 
    Det skulle få fler att använda platserna som inte har behovet av bred plats.

    Det som kan irritera är när man själv kommer med barnvagn i bilen och behöver lite space för att packa upp den och sen få plats mellan bilarna och bära ut barnet i sin stol utan att bonka in i bilen bredvid, då letar efter en familjeparkering men ser att den sista tas av en bil där två pigga tonåringar hoppar ut och bara har tagit den för att de var lata. 
  • Anonym (.)
    Anonym (K) skrev 2019-11-12 07:56:58 följande:
    Tycker inte man ska byta namn till bred plats. 
    Det skulle få fler att använda platserna som inte har behovet av bred plats.

    Det som kan irritera är när man själv kommer med barnvagn i bilen och behöver lite space för att packa upp den och sen få plats mellan bilarna och bära ut barnet i sin stol utan att bonka in i bilen bredvid, då letar efter en familjeparkering men ser att den sista tas av en bil där två pigga tonåringar hoppar ut och bara har tagit den för att de var lata. 
    Vem avgör behovet?
    Du?
  • Anonym (K)
    Anonym (.) skrev 2019-11-12 08:21:16 följande:
    Vem avgör behovet?
    Du?
    Vilket behov?

    Jag tycker mer det handlar om vanligt hyfs, vett och etikett. 
    Om jag står i toakön så tar inte jag handikapptoaletten om det finns vanliga toaletter lediga i respekt till den som behöver handikapptoaletten bättre än mig. Även om det inte är olagligt att använda handikapptoaletten. 

    Använder den bara om de andra skulle vara upptagna vilket sällan är fallet på en parkering. 

    Så även om inte allt är olagligt så handlar det mycket om sunt förnuft och för att underlätta för sina medmänniskor som kanske behöver ett utrymme bättre än mig. 

    Folk idag har blivit för mycket jag, jag och jag. Man tänker sällan utanför sin egen bubbla och gör allt för att underlätta enbart för sig själv. Det vanliga hyfset och samspelet med andra i sin omgivning håller på och gå förlorat. 
  • cosinus

    Handikapp-parkeringarna verkar vara tillräckligt väl tilltagna. De är sällan eller aldrig upptagna.

    Min bestämda uppfattning är att familjeparkeringarna bör placeras längre från ingången än de oftast är. Är de nära ingången tas de av folk som eg saknar behov men är lata och bestämmer sig för att familj går tolka hur fritt som helst. Placeras de längre bort så blir de inte lika attraktiva och de som faktiskt är i behov av det extra utrymmet har större chans att få en plats. 

    Nu kanske det finns de som har behov av breda platser och att de är nära ingången, men vänta, det är ju precis det handikapp-platserna är till för...

    Samma resonemang med laddplatser för elbilar, de ska inte vara de mest attraktiva för då ökar risken att folk dumpar en bil där för att hoppa in i affären lite snabbt när det är trångt på parkeringen. 

Svar på tråden Handikappsparkering vs familjeparkering..