• Benderino

    Kan man se hur mycket respektive förälder har tagit ut VAB?!

    Hejsan.

    Som rubriken lyder, kan man se via försäkringskassan hur mycket respektive förälder har tagit ut VAB?

    Anledningen att jag vill veta är att varenda gång våra barn är sjuk så blir jag tvingad att vara hemma. Spelar ingen roll om jag var hemma sist, spelar ingen roll att jag tjänar mer än dubbelt så mycket som min fru, spelar ingen roll om jag varit hemma i över en vecka, så vägrar hon att vara hemma..

    Och jag blir så jävla ledsen av det, jag tycker att man delar på ansvaret, visst kan jag vara hemma mer än min fru, men det måste vara 90%-10% uppdelning på det här. Min fru säger att så inte alls är fallet, men jag skulle gärna vilja se hur det egentligen är. Jag skulle vilja ha papper på det, för att kunna påvisa att det inte är rättvist att jag hela tiden måste vara hemma....

  • Svar på tråden Kan man se hur mycket respektive förälder har tagit ut VAB?!
  • Magical

    Ring FK och be om hjälp direkt av dem är mitt förslag, eftersom du ju behöver få all vab, inte bara den du har tagit. 

  • Elin P
    Benderino skrev 2019-11-25 11:49:25 följande:
    A jo eller hur, nog är jag så logiskt tänkande att jag har lagt upp det här förslaget förut, det går bara inte. Hon har konstant vägrat, bråkat och skrikit när jag get förslaget att vi kan dela på det här ansvaret i snart 5 års tid, jag har i stort sett gett upp, men jag vill lägga upp på bordet hur mycket vi förlorar på att inte dela på det här rättvist.
    Men vad har hon för argument till att vägra då? Jag fattar inte. Sök hjälp på familjerådgivningen tycker jag om ni inte kan prata om det.
  • Gryntroll

    Har hon möjlighet att jobba hfmifrån? Kan hända att hon är hemma med sjukt barn samtidigt som hon jobbar "vobb" och då syns det ju inte på FKs dagar.

    Våra barn ser nog väldigt friska ut om man kollar FKs dagar just sv den anledningen att både maken och jag oftast jobbar och sedan tar igen det som missas en annan dag.

  • Klick

    Logga in på fk och kolla vab-kalenden där står hur många dagar VAB respektive förälder tagit ut under året!

  • Benderino
    Elin P skrev 2019-11-25 12:14:05 följande:

    Men vad har hon för argument till att vägra då? Jag fattar inte. Sök hjälp på familjerådgivningen tycker jag om ni inte kan prata om det.


    Hennes jobb är viktigare än mitt helt enkelt. Det är det enda jag kan komma fram till. Familjerådgivning skulle hon absokut vägra, eftersom att det bara är jag som har problem enligt henne, samt att hon inte ens kan ta sig tid att åka med barnen till tandläkare eller bvc eftersom att det kan rubba hennes arbetsschema, så är det uteslutet.

    Men det är egentligen inte del av diskussionen, jag vill bara få reda på hur mycket procentuellt som respektive person vabbar
  • Benderino
    Gryntroll skrev 2019-11-25 12:33:04 följande:

    Har hon möjlighet att jobba hfmifrån? Kan hända att hon är hemma med sjukt barn samtidigt som hon jobbar "vobb" och då syns det ju inte på FKs dagar.

    Våra barn ser nog väldigt friska ut om man kollar FKs dagar just sv den anledningen att både maken och jag oftast jobbar och sedan tar igen det som missas en annan dag.


    Nej, det har hon inte, eftersom att vi är gifta och bor tillsammans så vet jag, kanske var lite luddigt om vi var tillsammans eller inte
  • Benderino
    Klick skrev 2019-11-25 12:47:17 följande:

    Logga in på fk och kolla vab-kalenden där står hur många dagar VAB respektive förälder tagit ut under året!


    Ser man alltså bägge föräldrars vab där?
  • Benderino

    Tack för alla svar, jag lyckades nu via försäkringskassan på datorn (såg inte på telefon) att det går att se hur mycket respektive vabbat.

    Så om jag räknar ut allting i procent så har jag vabbat strax över 80% och min respektive strax under 20%. Under snart 5 års tid.

    Åter igen, tusen tack för alla era svar! Ha en fortsatt bra dag!

  • Elin P
    Benderino skrev 2019-11-25 13:27:13 följande:

    Tack för alla svar, jag lyckades nu via försäkringskassan på datorn (såg inte på telefon) att det går att se hur mycket respektive vabbat.

    Så om jag räknar ut allting i procent så har jag vabbat strax över 80% och min respektive strax under 20%. Under snart 5 års tid.

    Åter igen, tusen tack för alla era svar! Ha en fortsatt bra dag!


    Dåligt av henne att inte ta sitt ansvar. Hoppas du kan ställa krav att ni delar lika i fortsättningen. Det blir ju såklart ett problem för henne med (inte bara du som har problem) om du kanske inte vill fortsätta relationen till slut. Det kan ju bli så illa om man går och retar sig på att det är ojämställt.
Svar på tråden Kan man se hur mycket respektive förälder har tagit ut VAB?!