• Wed 27 Nov 2019 18:37
    1982 visningar
    21 svar
    21
    1982

    Pappor som överger barn och skyller på barnen- vad göra?

    Jag är sedan dec förra året separerad från mina barns pappa, vi har 5 st men 3 i åldern 12,13 och 16. Vi bestämde tillsammans att jag skulle ha hela vårdnaden

    I början så bodde alla växelvis, men efter ett par månader så strulade pappan med att ta sitt ansvar ekonomiskt dvs bidra sina 50% ( har alltid varit ett problem men när man bor tillsammans blundar man och biter ihop) 
    För att undvika att barnen skulle komma kläm så pratade jag med familjerätten och fick rådet att gå via FK. Pratade med barnen som också föredrog att slippa hamna i tjafs gällande busskort oss och tyckte att det kunde vara skönt att bo lite längre på ett ställe. Han gick till rätten och bad om 50/50 vårdnad och fattar inte skillnaden mellan boende och vårdnad. 
    Under sommaren träffade han en ny partner och nu vill han inte ha barnen alls. Han har flyttat ur lägenheten efter 1 månad de varit tillsamman och in till henne som bor 40km från oss. Han svarar inte på telefon eller sms när de ringer och visar inget intresse för att träffa barnen, på 3 månader har han föreslagit att de ska ta en fika.
    Till saken hör att den han har träffat har inget intresse för att han har barn och de är inte välkomna att bo där, de får komma och vara sociala med henne om de vill.

    Den gången när pappa inte hörde av sig så åkte de för att prata med honom, hon gick emellan, tog över diskussionen, slet in honom genom dörren och slängde igen den och låste med nyckel.

    Sen fick barnen en utskällning för att de kommit på besök trots att han visste att de skulle komma. Hon skriver hans sms och driver och är arrogant mot barnen men han tar hennes försvar hela tiden. Barnen mår väldigt dåligt. 
    De har bett honom att hitta en lösning där de kan komma och bo den tid som är överenskommet men han visar inget intresse. 
    Han menar på att de ska umgås och vara tacksamma om han vill träffa dem någon gång när det passar honom och då får de inte ställa några frågor utan bara prata snälla saker för annars blir han sur.
    Barnen har bett honom välja mellan dem och den nya och han har talat om för dem rakt i ansiktet att han vill leva sitt nya liv nu, men han prioriterar dem. Hur då?

    Han tar inget ansvar för dem och sätter hela tiden villkor på mig och dikterar hur /när han ska träffa barnen och jag har inget att sätta emot för han säger att det är jag som är vårdnadshavarare.
    Har försökt att få till "efterlevnad av överenskommelse" dvs att han ska ta hand om barnen de 5 dagar som bestämt. Han säger bara att han har inga skyldigheter alls för han är inte vårdnadshavare. 
    Måste man vara vårdnadshavare för att vilja träffa sina barn?

    Alltså hjälp! jag håller på att gå under. Den äldsta dottern mår väldigt dåligt av det här hon har blivit deprimerad och fått ätstörningar
    Sonen som är 13 skolvägrar och är utåtagerande, och väldigt ledsen.
    Den minsta är bara förbannad.

    Pappan resonerar såsom att han behöver inte bry sig eller ta hand om dem, för de kommer alltid att förlåta honom och ta upp kontakten med honom när de blir större och han inte behöver ta hand om dem.

    Min fråga är då?
    Är det verkligen så att i svenska samhället så kan man bara avsäga sig alla plikter, ansvar och skyldigheter på grund av vilja?
    Har man inget ansvar förutom de futtiga bidragsförskottet som inte täcker barnens utgifter alls, att ta hand om sina barn? Jag menar han är ju inte sjuk eller arbetslös.
    Han har bara lusten att leva ett nytt liv? kan det verkligen vara möjligt? Finns det verkligen inget man kan göra mot den psykiska misshandel som han utsätter dem för genom att säga att han alltid prioriterar dem men sen aldrig dyker upp eller vill träffa dem eller svarar på sms när de behöver ( jovisst 5 dagar senare men det hjälper inte när de är ledsna eller något hänt) han stänger av telefon och är alltid trött när de frågar något som inte passar. Jag tror ju även att mycket beror på henne och att han inte vill ha några frågor eller att de tar tid från honom när hon är hemma, det är så det verkar?
    Är detta normalt? vad kan man göra? är det så enkelt att bara strunta i fem barn och bestämma sig för att leva ett nytt liv. Hur kan svenska staten som är så tvingande när det gäller föräldrapeng och ledighet sen tycka att det är ok att strunta i barnen när de är större? Hur kan det vara skillnad mellan män och kvinnor ( det säger jag bara för att det är inte ens 1/10 av kvinnor som överger sina barn, visst de finns men ändå) jag anser att detta är en jättestor kvinnofälla!
    Vi tar hand om barn och täcker upp för dessa män som överger sina barn och kan göra karriär och skapa nya lättare liv. Varför säger ingen till och varför tillåter lagen det? Hjälp vad kan jag göra?


    Pappor som överger sina barn
  • Svar på tråden Pappor som överger barn och skyller på barnen- vad göra?
  • Wed 27 Nov 2019 18:57
    #1
    +1

    Lösningen heter Familjerätten. Kontakta dem om hjälp med medling osv vad de nu kan erbjuda, se till att ha era överenskommelser på papper, han kanske ska ha övervakade besök till o med. Om han inte sköter de tider som ni bestämt missar han ju den och då är det ju hans förlust. Han kan faktiskt bli av med umgängesrätten om du tar det till tingsrätten. Läs mer på t ex https://www.lawline.se/answers/upphava-umgangesratt-vid-ensam-vardnad

  • Wed 27 Nov 2019 19:00
    #2

    En sak till som är viktig! Barnen är nu så pass stora att de börjar få rätt att avsäga sig umgänget.

  • Wed 27 Nov 2019 19:10
    #3

    Bra poäng där TS, med att 90 dagar föräldraledighet är tvingande, men sen kan en förälder bara dra. Väldigt märkligt. 

    Om det var kvinnor som i högre utsträckning bara drog från männen som blev ensamma med barnen, skulle det förmodligen finnas massor av regler och liknande. Men kvinnor anses vara altruistiska (typ som nån som jobbar inom vården och "älskar" sitt jobb och får skitlön) så därför bryr sig ingen om dessa kvinnor. det är som att staten förväntar sig att det finns svikande män men inte kvinnor.

    tycker du iaf ska kontakta familjerätten och se till att få ekonomiska rättigheter, då du tar huvudansvaret för barnen.

    sen tycker jag du ska försöka hitta strategier för att skita i ditt ex. givetvis ska du stötta barnen, men försök att inte bry dig mer om honom, för du är fri från honom nu. 

    kram

  • Wed 27 Nov 2019 19:11
    #4

    PS. testa att lägg tråden så folk kan svara anonymt - du kanske får fler svar då. men sannolikt också mer kvinnohatande svar. 

  • Wed 27 Nov 2019 22:45
    #5

    Tack för alla svar! Tyvärr är ju inte medling något man vid lag kan tvinga på någon, vilket också är märkligt eftersom barnen mår dåligt.
    Det som är det sjuka i det hela är ju att jag vill att han tar hand om barnen och är en pappa för dem då jag tror barn behöver sina föräldrar och han har ju aldrig slagit dem eller nått sånt, han bara struntar i dem.

    Finns det inget sätt att bara att tvinga honom till ansvar och faktiskt ta det som man får när barn föds, det är så himla roligt att göra dem men att ta hand om det mindre?
    Är det inte märkligt?

  • Wed 27 Nov 2019 23:01
    #6
    +1
    Stocker skrev 2019-11-27 22:45:20 följande:

    Tack för alla svar! Tyvärr är ju inte medling något man vid lag kan tvinga på någon, vilket också är märkligt eftersom barnen mår dåligt.
    Det som är det sjuka i det hela är ju att jag vill att han tar hand om barnen och är en pappa för dem då jag tror barn behöver sina föräldrar och han har ju aldrig slagit dem eller nått sånt, han bara struntar i dem.

    Finns det inget sätt att bara att tvinga honom till ansvar och faktiskt ta det som man får när barn föds, det är så himla roligt att göra dem men att ta hand om det mindre?
    Är det inte märkligt?


    Fast hur tror du att det skulle funka, och då sluta bra, med att tvinga på honom och barnen en relation han inte vill ha och föraktar? Barnen skulle knappast må bra av det. Hade han varit en bra människa hade han velat ha en bra relation till sina barn och haft ett hälsosamt förhållningssätt där han ofta ville träffa dom. Något barnen då skulle må bra av. Men du får inte detta resultat genom att tvinga på honom barnen när han inte vill och behandlar dom dåligt. 

    Sluta uppmuntra kontakt till honom av barnen, det skadar dom bara. 
  • Wed 27 Nov 2019 23:20
    #7
    +1
    Stocker skrev 2019-11-27 22:45:20 följande:
    Tack för alla svar! Tyvärr är ju inte medling något man vid lag kan tvinga på någon, vilket också är märkligt eftersom barnen mår dåligt.
    Det som är det sjuka i det hela är ju att jag vill att han tar hand om barnen och är en pappa för dem då jag tror barn behöver sina föräldrar och han har ju aldrig slagit dem eller nått sånt, han bara struntar i dem.

    Finns det inget sätt att bara att tvinga honom till ansvar och faktiskt ta det som man får när barn föds, det är så himla roligt att göra dem men att ta hand om det mindre?
    Är det inte märkligt?
    Barn behöver föräldrar som älskar dem och prioriterar dem. Barn behöver inte en förälder som struntar i dem.

    Om han faktiskt slagit dem, hade de kanske tagit mindre skada. Psykisk misshandel sätter spår för resten av livet. Det bästa för barnen är antagligen att inte ha med pappan att göra alls, och att få gå i någon sorts terapi i stället.

    Om du tänker tillbaka, så har han nog aldrig varit någon direkt bra pappa. Faderskärlek försvinner inte bara, utan den har kanske aldrig riktigt funnits där. Kanske han har älskat barnen på sitt sätt - så länge de har varit lydiga och duktiga? Han har älskat en del saker de gjort, men inte älskat dem för vad de är?
  • KlantS­murfen
    Thu 28 Nov 2019 05:53
    #8

    Prata med Familjerätten. Prata med bup om hur du ska prata med barnen.

  • KlantS­murfen
    Thu 28 Nov 2019 05:54
    #9
    +1
    lövet2 skrev 2019-11-27 23:20:46 följande: #7
    Barn behöver föräldrar som älskar dem och prioriterar dem. Barn behöver inte en förälder som struntar i dem.

    Om han faktiskt slagit dem, hade de kanske tagit mindre skada. Psykisk misshandel sätter spår för resten av livet. Det bästa för barnen är antagligen att inte ha med pappan att göra alls, och att få gå i någon sorts terapi i stället.

    Om du tänker tillbaka, så har han nog aldrig varit någon direkt bra pappa. Faderskärlek försvinner inte bara, utan den har kanske aldrig riktigt funnits där. Kanske han har älskat barnen på sitt sätt - så länge de har varit lydiga och duktiga? Han har älskat en del saker de gjort, men inte älskat dem för vad de är?
    Det ligger något i det. Det finns många som mår dåligt över att de aldrig lärde känna föräldern som aldrig brydde sig, de som lärde känna föräldern som aldrig brydde sig mår ännu sämre.
  • KlantS­murfen
    Thu 28 Nov 2019 05:55
    #10
    JodiBabe skrev 2019-11-27 19:10:32 följande: #3

    Bra poäng där TS, med att 90 dagar föräldraledighet är tvingande, men sen kan en förälder bara dra. Väldigt märkligt. 

    Om det var kvinnor som i högre utsträckning bara drog från männen som blev ensamma med barnen, skulle det förmodligen finnas massor av regler och liknande. Men kvinnor anses vara altruistiska (typ som nån som jobbar inom vården och "älskar" sitt jobb och får skitlön) så därför bryr sig ingen om dessa kvinnor. det är som att staten förväntar sig att det finns svikande män men inte kvinnor.

    tycker du iaf ska kontakta familjerätten och se till att få ekonomiska rättigheter, då du tar huvudansvaret för barnen.

    sen tycker jag du ska försöka hitta strategier för att skita i ditt ex. givetvis ska du stötta barnen, men försök att inte bry dig mer om honom, för du är fri från honom nu. 

    kram


    Förr fanns det en massa regler och liknande som tvingade kvinnor att stanna kvar med familjen de vantrivdes med, idag skulle det anses som ett primitivt bakåtsträvande att införa såna regler och liknande.
    JodiBabe skrev 2019-11-27 19:11:05 följande: #4

    PS. testa att lägg tråden så folk kan svara anonymt - du kanske får fler svar då. men sannolikt också mer kvinnohatande svar. 


    Jo, kan man inte stå för vad man tycker i "Hjälp vad kan jag göra?" frågan och måste vara dubbelanonym så är nog inte svaret seriöst.

Svar på tråden Pappor som överger barn och skyller på barnen- vad göra?