• Anonym (Yhhy)

    28% socker och 8% kött, ska bebisar äta så?

    Mitt barn är 4 månader nu och BVC har sagt att han kan börja med gröt och smaksensationer. Så jag har köpt gröt men ser nu att det är 28% socker (var tvungen att kolla efter att själv smakat och det smakade som en sockerbit...)! Kollade även lite barnmatsburkar på icas handla online-sida nu och rätter som ?potatis och lax?, ?ris och kyckling? innehåller 8, ÅTTA % kött! Alltså va? Ska barn verkligen äta så här? Gröt med 28% socker och näringsfattig barnmat med typ bara potatis och morot (köttinnehållet är ju så lite att man kan bortse från att det ens ligger i burkarna).

  • Svar på tråden 28% socker och 8% kött, ska bebisar äta så?
  • Anonym (Ö)

    Nej. Katastrofalt dålig mat. Men det finns bra märken.

  • Anonym (Näsmaria)

    Men som svar på ts fråga, ja, barn ska äta så här. Både mycket fett och kolhydrater behövs till bl.a deras hjärnas utveckling och proteinet ska uppgå till 10-15% vid ettårsåldern enlig livsmedelsverket.

  • Anonym (Helen)

    Ann Fernholm som det refereras till i denna tråd delar TS upprördhet:

    "Allt fler röster höjs nu mot de livsmedel som tillverkas som ?barnmat?. I juni varnade WHO för den höga halten socker i bebispuréer, bland annat eftersom det kan fräta på tänderna. Nu skriver också Washington Post om skräpmaten som fyller barnmatshyllorna: Sweet excess: How the baby food industry hooks toddlers on sugar, salt and fat"


    "Det är dags att vi gör upp med den starka tillit som vi har haft till barnmatsföretagen. BVC rekommenderar ofta föräldrar att ge bebisar kommersiell barnmat eftersom den skulle vara näringsrik, men när Testfakta för några år sedan granskade burkmaten blev slutsatsen att den är både närings- och energifattig. Maten innehåller också ofta väldigt lite protein (sannolikt eftersom det är billigare att fylla burken med vatten än kött och fisk). Faktum är att en bebis skulle behöva äta hela 5-6 burkar för att täcka sitt dagsbehov av energi."


    https://www.dietdoctor.com/se/se-upp-for-skrapmaten-i-bebishyllan-och-barnmatsindustrins-lobbying


    https://www.dietdoctor.com/se/industrigrot-valling-och-burkmat

  • Anonym (Eget)
    Anonym (Näsmaria) skrev 2019-12-03 13:48:36 följande:
    Japp, går alldeles utmärkt om man har koll på vad växande barn behöver, tex mycket fett och kolhydrater, lagom med protein. Har man inte koll utan tror att samma gäller för spädbarn som för vuxna, så är köpegröt och burkmat utomordentliga alternativ, då dessas innehåll följer rekommendationerna.
    Jaha, så jag har ingen koll menar du?! Varför i all sin dar hoppa på folk när du inte har minsta lilla koll på vad mina barn äter?! Du bara tar för givet att jag ger dom näringsfattig mat. Och aldrig i livet köpesbarnmat är fullvärdiga alternativ! En vattnig sörja som kostar skjortan, nej tack. Det är barnmatsindustrin som tutat i folk att man måste köpa barnmat. När jag växte upp fanns det inte öht och det blev folk av oss också.
  • klyban
    Aniiee skrev 2019-12-03 14:56:49 följande:
    Lite dyrt? Jag tror det var veckans underdrift.

    Av nyfikenhet kollade jag priset och innehållet i Sempers morotspuré för en fyramånaders. På coop online kostar burken 6:50 kr. Den är inte ekologisk.

    Gör den själv med ekologiska morötter och ekologisk rapsolja (enda andra ingrediensen är vatten), och burken kostar bara lite mer än hälften, 3,77 kr. Knockar vi ner det till icke-ekologiskt så hamnar vi på 2,36 kr. 

    Det kanske inte låter så farligt, 4 kronor hit eller dit. Men det är ett procentuellt påslag på 175%. Och med tanke på att producenter inte handlar för konsumentpriser så kan man tänka sig att påslaget är väldigt mycket större.

    Man kan helt klart spara en del och göra egen mat, men det är inte direkt dyrt med barnmat dock som du säger.


    Hade själv alltid ett gäng burkar, för det var snabbt och enkelt att ta med sig ut och till andra ställen.
    Men den första gröten och välling, den köpte man färdig.


    Personligen tillhör inte de som sätter gröt på piedestal, då den innehåller en del socker och att man tillsätter det på två vis till.
    Men inte heller är det nått att prata om och 28% mot vanlig gröt havregryn som ligger lite över 20%.

    Dock har vi ett gigantiskt sockerproblem, där man stoppar is socker på alla möjliga ställen och helt utan funktion också.(bättre smak är funktionen, men det ska man inte använda socker till(enligt mig)


    Intressant fakta, redan tidigt 1900-tal berättade man att kolhydrater är inte så bra, men fett är.
    Och det är väl vad vi är på väg idag.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (Näsmaria)
    Anonym (Eget) skrev 2019-12-03 16:15:49 följande:

    Jaha, så jag har ingen koll menar du?! Varför i all sin dar hoppa på folk när du inte har minsta lilla koll på vad mina barn äter?! Du bara tar för givet att jag ger dom näringsfattig mat. Och aldrig i livet köpesbarnmat är fullvärdiga alternativ! En vattnig sörja som kostar skjortan, nej tack. Det är barnmatsindustrin som tutat i folk att man måste köpa barnmat. När jag växte upp fanns det inte öht och det blev folk av oss också.


    Men suck. Nej, jag menade alla dom som inte har, eller inte orkar, ha koll. VI är många i detta landet, även om just precis DU inte tillhör dom.
  • Anonym (Näsmaria)
    Anonym (Helen) skrev 2019-12-03 16:04:22 följande:

    Ann Fernholm som det refereras till i denna tråd delar TS upprördhet:

    "Allt fler röster höjs nu mot de livsmedel som tillverkas som ?barnmat?. I juni varnade WHO för den höga halten socker i bebispuréer, bland annat eftersom det kan fräta på tänderna. Nu skriver också Washington Post om skräpmaten som fyller barnmatshyllorna: Sweet excess: How the baby food industry hooks toddlers on sugar, salt and fat"

    "Det är dags att vi gör upp med den starka tillit som vi har haft till barnmatsföretagen. BVC rekommenderar ofta föräldrar att ge bebisar kommersiell barnmat eftersom den skulle vara näringsrik, men när Testfakta för några år sedan granskade burkmaten blev slutsatsen att den är både närings- och energifattig. Maten innehåller också ofta väldigt lite protein (sannolikt eftersom det är billigare att fylla burken med vatten än kött och fisk). Faktum är att en bebis skulle behöva äta hela 5-6 burkar för att täcka sitt dagsbehov av energi."

    www.dietdoctor.com/se/se-upp-for-skrapmaten-i-bebishyllan-och-barnmatsindustrins-lobbying

    www.dietdoctor.com/se/industrigrot-valling-och-burkmat


    Det här var intressant! Ver du om WHO även menar svensk barnmat? Och om de menar maten, eller bara fruktpureerna?
  • Cheescake
    Anonym (Näsmaria) skrev 2019-12-03 16:23:48 följande:

    Men suck. Nej, jag menade alla dom som inte har, eller inte orkar, ha koll. VI är många i detta landet, även om just precis DU inte tillhör dom.


    Och dem köper oftast barnmat på burk och köper även barngröt. Så det är ett icke-problem.
  • klyban

    Det värsta jag sett med socker i hela mitt liv och bäbis(ca18-20månader).
    Det var på ett vandrarhem i Helsingborg, där föräldrar gjorde välling till bäbisen.
    Inget konstigt upp till denna punkten.
    Sen kom föräldrarna det sista och skeda i 2 matskedar socker i en lite flaska med välling och gav till barnet sen.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Aniiee
    Anonym (Näsmaria) skrev 2019-12-03 16:25:42 följande:
    Det här var intressant! Ver du om WHO även menar svensk barnmat? Och om de menar maten, eller bara fruktpureerna?
    (svarar det jag vet) Jag vet inte vad WHO har skrivit för något, men Wasington Post citerar Healty Eating Research, som är en förening för diverse amerikanska organisationer som exempelvis American Academy of Pediatrics och America's Pediatric Dentists, så det kan anas att just deras undersökningar är väldigt... USA-centrerade.

    ok., snabb googling, så vet jag vad WHO säger också, i alla fall snabbkoll.

    Barnmaten som undersökts har kommit från 4 städer i Europa: Wien, Sofia, Budapest och Haifa. 
    I have a growing lack of disgust for you
Svar på tråden 28% socker och 8% kött, ska bebisar äta så?