Anonym (Nej) skrev 2019-12-09 17:00:15 följande:
Jag respekterar och behandlar alla människor lika. Är trevlig mot alla som är trevliga mot mig och bryr mig egentligen inte om vilket kön nån har. Men det här med att byta kön...min åsikt är att man inte kan göra det biologiskt till hundra procent även om man känner sig som nånting annat. Man kan ändra de yttre organen, men inuti då? En transkvinna har fortfarande ingen livmoder, kan inte föda barn, kan inte amma. Hormoner vet jag för lite om för att uttala mig. Jag är verkligen för deras rättigheter, och om de vill att de ska kallas hon, så säger jag hon. Men man kan inte bortse från det grundläggande som definierar en man och en kvinna. När det gäller sporter som löpning osv så tycker jag inte att de ska tävla tillsammans med kvinnor. Det har ingen betydelse där hur mycket de känner sig som kvinnor, ur biologisk aspekt är de inte hundra procent kvinnor.
Jag är en infertil kvinna. Jag kan inte heller få barn, är jag inte heller en kvinna i dina ögon? Jag har vänner som inte lyckats amma när de fött barn och inte fått igång amningen. Är de inte heller kvinnor? Har en bekant som i ung ålder pga cancer fick operera bort livmodern är hon inte heller en kvinna då? Känner rent spontant att du behöver tänka om vad du baserar könsdefinition på.
Hormonerna är lite svårt då det är till viss del våra reproduktionsorgan som tillverkar dem, det kan slå fel även om du är född kvinna. Vi är dessutom många som tar hormoner för både det ena och det andra.
Rent mentalt är transkvinnor mer lika en cis kvinna än en cis man. Då jag tror att du kan hålla med om att mycket av den du är kommer från dina tankar och sättet du tänker på (snarare än din faktiska förmåga att reproducera), om nu en person tänker och har en hjärna som på alla undersökningar uppvisar att den är en kvinnlig hjärna betyder det verkligen inget?
Som sagt börjar men med hormonblockerare tidigt så utvecklar man inte den muskelmassan som män har och då är de inte starkare än andra kvinnor. De vänner jag har som är FTM har känt att de blivit tydligt starkare av att ta testo och MTF har kännt att de förlorat muskelmassa och styrka. Så det är inte så självklart att de kommer vara starkare eller snabbare. Jag anser fortfarande att man måste se från person till person.
Det var för några år sedan en massa diskussion kring en löpare i sydafrika tror jag det var, hon blev avstängd för det ansågs att hon var en man. Hon hade inte vetat att hon vade ett annat kön internt. Hon hade de yttre könsorganen och allt men ett DNS test visade att hon var man och man hittade testiklar i hennes bukhåla om jag inte minns fel. Vad anser du om henne?
Det är ett stort och luddigt ämne och det är dumt att stirra sig blind på bara en del av det hela. Vissa MTF är helt klart på en annan nivå och de bör kanske inte få delta i vissa typer av tävlingar för det skulle bli ojämnt. Men det gäller inte alla, så att dra alla över en kam är fel helt enklet.