• Anonym (Kontroversiell fråga)

Ska transmän få tävla emot kvinnor i idrott?

Är det rättvist?

Det finns ju en anledning till varför man separerar män och kvinnor i idrott, eftersom män oftast presterar bättre, och mycket riktigt var dessa två transmän i videon oslagbara mot kvinnorna.

">

• Svar på tråden Ska transmän få tävla emot kvinnor i idrott?
  • jeanette02

Nej. De ska inte tävla med kvinnor tycker jag rent spontant. Även om de är kvinnor efter behandlingar. Ingen lätt fråga när man tänker några varv till.

Var ska man dra gränsen då? När är man behandlad så tidigt med hormoner att man inte är "lite man" trots allt. Rent biologiskt alltså.

De idrotter man redan sedan tidigare tävlar på lika villkor. Tex hästsport. Så där spelar ju ingen roll vad man har för kön. Ingen bryr sig om någon är trans där.

I friidrott tex blir det ju väldigt knepigt. Just vart går gränserna?

• Anonym
    Coccolina skrev 2019-12-09 14:47:51 följande:

Varför inte? De är kvinnor... Om du ser dem som något annat så respekterar du dem inte rent krass så då fallerar ditt "visa medmänniskor respekt" eftersom du inte gör det... 

Vi kan ju ta ett bra exempel... En av dessa personer är CIS... Övriga är Trans. Ser du vem som är vad? Vilka är dina medsystrar och vilka väljer du att inte se som det könet de känner sig som? 

Som sagt jag anser inte att transkvinnor skall kunna delta i alla sporter utan urskiljning. Men tror att man måste titta på från person till person och sport till sport. 

Ja, du kan ha rätt i att det fallerar. Det erkänner jag.
    För mig är de inte 100% kvinnor, det går inte att diskutera bort min känsla!

Som svar på bildfrågan, vet ej. Dock vet jag att Buck Angel är transman, dock med sitt kvinnliga underliv kvar. Samma sak där, för mig är det inte en man.
    Kan tycka mer synd om transmän än transkvinnor då de har svårare att "få till det" rent kroppsligt.
  • Anonym
    Anonym skrev 2019-12-09 15:21:07 följande:

Som svar på bildfrågan, vet ej. Dock vet jag att Buck Angel är transman, dock med sitt kvinnliga underliv kvar. Samma sak där, för mig är det inte en man.
    Kan tycka mer synd om transmän än transkvinnor då de har svårare att "få till det" rent kroppsligt.
    Ska jag gissa angående bilderna så säger jag person fyra.
  • Coccolina
    Anonym skrev 2019-12-09 15:22:45 följande:
    Ska jag gissa angående bilderna så säger jag person fyra.
    Såg att tryckfelsnisse varit i farten skall vara två som är CIS (lätt hänt när man är i lite distraherad på jobbet samtidigt som man skriver inlägg :-P ) 

SÅ TVÅ PERSONER AV DE PÅ BILDERNA ÄR CIS! 
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Coccolina
    Anonym skrev 2019-12-09 15:21:07 följande:

Jag tycker fortfarande att det visar på en avsaknad av respekt, känner du några transpersoner? För tro mig de FTM och de MTF som jag känner är de flesta helt omöjliga att se att de är trans om inte de har berättat det själva. Har CIS vänner som blivit tagna för trans däremot... vilket var ganska så roligt den gången vi var tre CIS kvinnor och en transkvinna som var ute och folk tog fel(tycker egentligen inte om definitionen, för mig är hon en hon inte något annat men för att du skall förstå att det var en som var född med annat biologiskt kön än det kön hennes hjärna var, gjorts studier på det att en transkvinna har en hjärna som en kvinna inte som en man så man kan se det på hjärnscannar. Ganska så intressant, om jag orkar googla fram den undersökningen så länkar jag den). 

Buck var egentligen lite för enkel att lägga med men jag är så imponerad över hur manlig han är :-P Jag tänker inte säga om du har rätt eller inte ang den du gissade på idag då andra kanske vill gissa. Men som sagt hade skrivit fel det är två CIS med i listan. Ger svar imorgon eller så om vilka som är rätt!  

• Anonym
    Coccolina skrev 2019-12-09 16:16:21 följande:

Jag tycker fortfarande att det visar på en avsaknad av respekt, känner du några transpersoner? För tro mig de FTM och de MTF som jag känner är de flesta helt omöjliga att se att de är trans om inte de har berättat det själva. Har CIS vänner som blivit tagna för trans däremot... vilket var ganska så roligt den gången vi var tre CIS kvinnor och en transkvinna som var ute och folk tog fel(tycker egentligen inte om definitionen, för mig är hon en hon inte något annat men för att du skall förstå att det var en som var född med annat biologiskt kön än det kön hennes hjärna var, gjorts studier på det att en transkvinna har en hjärna som en kvinna inte som en man så man kan se det på hjärnscannar. Ganska så intressant, om jag orkar googla fram den undersökningen så länkar jag den). 

Buck var egentligen lite för enkel att lägga med men jag är så imponerad över hur manlig han är :-P Jag tänker inte säga om du har rätt eller inte ang den du gissade på idag då andra kanske vill gissa. Men som sagt hade skrivit fel det är två CIS med i listan. Ger svar imorgon eller så om vilka som är rätt!  

Ok, jag men då gissar jag på trean också.

Jag har en kollega som är transman, känner ingen transkvinna.
    Min kollega skulle vara svår att gissa kön på, antingen en manlig kvinna eller en kvinnlig man. Lite som en skäggig tjej... typ.
    Har en bekants bekant som jag faktiskt trodde var trans men så var icke fallet.

Jag såg Buck i programmet "Outsiders" en gång, där medverkade en "transkvinna" om heter Maria och är svensk. Utelämnar efternamnet även om det är en offentlig person som verkligen inte gör något för att dölja detta.
    Maria gifte ganska nyligen om sig med sin fru som valde skilsmässa då det stod klart att hennes man inte var den hon trodde... och nu är de två "fruar". Maria har opererat om underlivet och berättade utförligt om det i programmet.
    I "hennes" fall ser ma klart och tydligt att det är en ursprunglig man.
  • Anonym (Nej)
    Coccolina skrev 2019-12-09 14:47:51 följande:

Varför inte? De är kvinnor... Om du ser dem som något annat så respekterar du dem inte rent krass så då fallerar ditt "visa medmänniskor respekt" eftersom du inte gör det... 

Vi kan ju ta ett bra exempel... En av dessa personer är CIS... Övriga är Trans. Ser du vem som är vad? Vilka är dina medsystrar och vilka väljer du att inte se som det könet de känner sig som? 

Som sagt jag anser inte att transkvinnor skall kunna delta i alla sporter utan urskiljning. Men tror att man måste titta på från person till person och sport till sport. 

Jag respekterar och behandlar alla människor lika. Är trevlig mot alla som är trevliga mot mig och bryr mig egentligen inte om vilket kön nån har. Men det här med att byta kön...min åsikt är att man inte kan göra det biologiskt till hundra procent även om man känner sig som nånting annat. Man kan ändra de yttre organen, men inuti då? En transkvinna har fortfarande ingen livmoder, kan inte föda barn, kan inte amma. Hormoner vet jag för lite om för att uttala mig. Jag är verkligen för deras rättigheter, och om de vill att de ska kallas hon, så säger jag hon. Men man kan inte bortse från det grundläggande som definierar en man och en kvinna. När det gäller sporter som löpning osv så tycker jag inte att de ska tävla tillsammans med kvinnor. Det har ingen betydelse där hur mycket de känner sig som kvinnor, ur biologisk aspekt är de inte hundra procent kvinnor.
  • Konservativ

Upp till arrangörerna anser jag. Elitidrott är så full av fusk och mygel så mig kvittar det. Lite skadeglädje kan jag känna när de som kräver lika betalt som män sedan blir utklassade av just män.

• klyban

Såg ett program om detta, saken är att om man försöker göra om sig till kvinna/man, så tar man hormoner för uppnå detta.
    Och dessa hormoner gör en starkare respektive svagare.

Och svaret de hade var att man kan aldrig se detta att de har en fördel av att byta kön.
    Vi ska vara jävligt nog med att påpeka det bara existerar två kön, sen ett gäng varianter i dessa.
    Kanske den dagen man opererar bort de existerande könen, så kan man börja fundera på mer kön än två existerar.(men hur det ska gå till har jag inte ens snusning om.)

Sen pratar vi om de kvinnor som har mycket mer manligt i sig, så börjar vi närma ett extremkomplex diskussion då de är kvinnor.

Transmän som fortfarande än män?
    Ja, de tävlar med män, eller får de starta upp nått eget för de själva.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Coccolina
    Anonym (Nej) skrev 2019-12-09 17:00:15 följande:
    Jag respekterar och behandlar alla människor lika. Är trevlig mot alla som är trevliga mot mig och bryr mig egentligen inte om vilket kön nån har. Men det här med att byta kön...min åsikt är att man inte kan göra det biologiskt till hundra procent även om man känner sig som nånting annat. Man kan ändra de yttre organen, men inuti då? En transkvinna har fortfarande ingen livmoder, kan inte föda barn, kan inte amma. Hormoner vet jag för lite om för att uttala mig. Jag är verkligen för deras rättigheter, och om de vill att de ska kallas hon, så säger jag hon. Men man kan inte bortse från det grundläggande som definierar en man och en kvinna. När det gäller sporter som löpning osv så tycker jag inte att de ska tävla tillsammans med kvinnor. Det har ingen betydelse där hur mycket de känner sig som kvinnor, ur biologisk aspekt är de inte hundra procent kvinnor.

Jag är en infertil kvinna. Jag kan inte heller få barn, är jag inte heller en kvinna i dina ögon? Jag har vänner som inte lyckats amma när de fött barn och inte fått igång amningen. Är de inte heller kvinnor? Har en bekant som i ung ålder pga cancer fick operera bort livmodern är hon inte heller en kvinna då? Känner rent spontant att du behöver tänka om vad du baserar könsdefinition på. 

Hormonerna är lite svårt då det är till viss del våra reproduktionsorgan som tillverkar dem, det kan slå fel även om du är född kvinna. Vi är dessutom många som tar hormoner för både det ena och det andra. 

Rent mentalt är transkvinnor mer lika en cis kvinna än en cis man. Då jag tror att du kan hålla med om att mycket av den du är kommer från dina tankar och sättet du tänker på (snarare än din faktiska förmåga att reproducera), om nu en person tänker och har en hjärna som på alla undersökningar uppvisar att den är en kvinnlig hjärna betyder det verkligen inget? 

Som sagt börjar men med hormonblockerare tidigt så utvecklar man inte den muskelmassan som män har och då är de inte starkare än andra kvinnor. De vänner jag har som är FTM har känt att de blivit tydligt starkare av att ta testo och MTF har kännt att de förlorat muskelmassa och styrka. Så det är inte så självklart att de kommer vara starkare eller snabbare. Jag anser fortfarande att man måste se från person till person. 

Det var för några år sedan en massa diskussion kring en löpare i sydafrika tror jag det var, hon blev avstängd för det ansågs att hon var en man. Hon hade inte vetat att hon vade ett annat kön internt. Hon hade de yttre könsorganen och allt men ett DNS test visade att hon var man och man hittade testiklar i hennes bukhåla om jag inte minns fel. Vad anser du om henne? 

Det är ett stort och luddigt ämne och det är dumt att stirra sig blind på bara en del av det hela. Vissa MTF är helt klart på en annan nivå och de bör kanske inte få delta i vissa typer av tävlingar för det skulle bli ojämnt. Men det gäller inte alla, så att dra alla över en kam är fel helt enklet.

Svar på tråden Ska transmän få tävla emot kvinnor i idrott?