• Anonym (Bor under en sten)

    Anders & Knarket TV4

    Har ni sett programserien "Anders och knarket" på TV4?

    Bilden jag får av de tre avsnitten är att det ska flöda narkotika i precis varenda hörn av landet och att det ska vara ungefär lika lätt att få tag i både droger och receptbelagda läkemedel, som att beställa en kebabpizza.

    Att det förekommer gott om narkotika är ingen nyhet, men är det verkligen så sjukt vanligt och att vem som helst kan få tag i vad som, när som? Jag skulle inte döma någon för deras val att bruka substanser, men jag måste bo under en sten som inte känner någon som brukar substanser illegalt. Kanske ska TV4 vara överdrivet dramatiska för att få tittarsiffror.

  • Svar på tråden Anders & Knarket TV4
  • klyban
    Anonym (Bor under en sten) skrev 2019-12-16 18:54:28 följande:
    Ja, exempelvis Portugal lägger resurserna på att hjälpa missbrukare istället för att lägga allt krut på att jaga och lagföra invånare för innehav/bruk. Jag skulle inte heller bli förvånad om Sverige återtar förstaplatsen vad gäller narkotikadöd. Det är svårbegripligt för mig hur Sverige kan vara så Efter i narkotikapolitiken. Som nämnt, jag skäms.

    Vad gäller Cannabis, tittar relativt stora delar av världen på att avkriminalisera, eller t.o.m. att legalisera Cannabis. I Sverige förbjuder vi CBD-olja (Cbd är en cannabinoid som man inte kan bli påverkad/hög av). Jag förstår att det sistnämnda handlar om Läkemedelsverket, pengar, kontroller osv, men situationen är frustrerande. Så fort ett kosttillskott anses kunna hjälpa, ja då försvinner t.o.m. den från butikerna. Min önskan är att kunna bo i Sverige, men att ha mer frihet och mer inflytande vad gäller den egna situationen. Mer eget ansvar helt enkelt.

    Vi har inte förbjudit CBD-oljor, utan de är läkemedelsklassade, och de kommer snart igen ute i handeln och klassade som receptfria läkemedel.
    För antar det handlar om att man ska säkerställa produktens kvalitet, och sen ska man även göra ansökningarna till LMV.
    Om nu inget ändra sig de senaste månaderna som jag missat.

    Man brukar höra vid denna tiden om vilken plats vi ligger på narkotikadödlighet i EU.(Kommer sen i mars april med detaljer i EU-Publikationen - Europeiska Narkotikarapporten - trender och utveckling)
    Så tror vi är kvar på den ohedrande andra platsen i narkotikadöd.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Studentpappa
    Anonym (!) skrev 2019-12-17 09:55:56 följande:

    Jag bor i en mellanstor stad i Norrland. Här flödar drogerna och det är inga problem att få tag på det man vill, om man vill. Mitt äldsta barn, 18 år, har flera vänner som fastnat i tunga drogmissbruk. Jättefina ungdomar med bra och vettiga föräldrar, så det är inte så att det är sämre familjeförhållanden.
    En kollega berättade för mig att hans barn, 12 år gammal, blivit bjuden på droger av en klasskompis på skoltid. Tyvärr är det nog så här det ser ut i de flesta städerna idag. Och samtidigt diskuteras legalisering av cannabis. Skrämmande!


    Jag var ungdom på 90-talet, kan inte påstå att jag minns det som annorlunda. Vi hade många redan på högstadiet som pundade, en minns jag som hade med sig en pistol på julskyltningen inne stan när vi gick i sjuan. Det var riktiga slagsmål nästan dagligen på skolan i högstadiet, det var ju dock ett helt annat supande bland ungdomarna som inte verkar finnas idag. Vi möttes på stan och söp från 13 års ålder och då var typ alla ute på, idag är det ju nästan tomt på helgerna så ungdomarna måste ju mötas någon annanstans nu. 

    Väldigt många av dessa herrar dog tidigt i drogrelaterad kriminalitet eller överdoser. Ingen blev mördad vad jag minns men kraschade i stulna bilar, tog livet av sig etc. Men inte tror jag att jag hade behövt anstränga mig särskilt mycket för att fått tag på droger om jag velat, jag hade vetat precis till vem jag skulle gå och fråga. 
    Ride it like you stole it
  • klyban
    Studentpappa skrev 2019-12-17 11:38:52 följande:
    Jag var ungdom på 90-talet, kan inte påstå att jag minns det som annorlunda. Vi hade många redan på högstadiet som pundade, en minns jag som hade med sig en pistol på julskyltningen inne stan när vi gick i sjuan. Det var riktiga slagsmål nästan dagligen på skolan i högstadiet, det var ju dock ett helt annat supande bland ungdomarna som inte verkar finnas idag. Vi möttes på stan och söp från 13 års ålder och då var typ alla ute på, idag är det ju nästan tomt på helgerna så ungdomarna måste ju mötas någon annanstans nu. 

    Väldigt många av dessa herrar dog tidigt i drogrelaterad kriminalitet eller överdoser. Ingen blev mördad vad jag minns men kraschade i stulna bilar, tog livet av sig etc. Men inte tror jag att jag hade behövt anstränga mig särskilt mycket för att fått tag på droger om jag velat, jag hade vetat precis till vem jag skulle gå och fråga. 

    Punda folk i högstadiet?
    Har faktiskt aldrig hörttalas om att punda är det första man börja mer.
    Om nu inte punda är att konsumera cannabis, men cannabis är en Anti-punda drog, då många hamnar i soffan än sitter gör nått monotont och tycker det är roligt.


    Folk sitter på sina mobiler och träffas mindre, så enkelt är det.
    Och mobilerna gör drogerna finns bara nått klick bort.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Studentpappa
    klyban skrev 2019-12-17 11:52:50 följande:

    Punda folk i högstadiet?
    Har faktiskt aldrig hörttalas om att punda är det första man börja mer.
    Om nu inte punda är att konsumera cannabis, men cannabis är en Anti-punda drog, då många hamnar i soffan än sitter gör nått monotont och tycker det är roligt.


    Folk sitter på sina mobiler och träffas mindre, så enkelt är det.
    Och mobilerna gör drogerna finns bara nått klick bort.


    Absolut visst pundade dom, jag gick på en hyfsat stor skola och det fanns allt från incels (även om jag inte visste vad det var då) till rediga pundare. 

    I gymnasiet hade jag langare av både smuggelsprit/cigaretter och knark i klassen samt även en tjomme som kokade hemma i väldigt stor omfattning. 
    Ride it like you stole it
  • klyban
    Studentpappa skrev 2019-12-17 12:11:20 följande:
    Absolut visst pundade dom, jag gick på en hyfsat stor skola och det fanns allt från incels (även om jag inte visste vad det var då) till rediga pundare. 

    I gymnasiet hade jag langare av både smuggelsprit/cigaretter och knark i klassen samt även en tjomme som kokade hemma i väldigt stor omfattning. 

    Använde dom så mycket amfetamin?
    Man lär sig alltid nått nytt, amfetamin har annars varit ovanligt lite av.
    Och ögonen kan man verkligen dölja detta för lärare, låter lite udda faktiskt att det skulle gå.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Håkan på Öland

    Jag är rädd för att läget i Sverige är betydligt allvarligare än vad "snickaren" visar i sin tredelade knarkserie. Gatunivå har jag inte speciell stor koll på eller snarare den har jag noll koll på. Men var beträffar tillgången är den obegränsad. Åtminstone på internet. Installera webläsaren TOR och ge er ut på "deepweb" eller "darknet" så hittar du oändliga mängder droger. Både som säljs från Sverige och som säljs från övriga Europa och världen. Och priserna är på väg nedåt. Vilket man kan tolka som att tillgången har ökat i relation till efterfrågan.

    Personligen är jag för en total legalisering av Cannabis - både odling, import, innehav och försäljning. Men det bästa vore ju naturligtvis om staten stod för åtminstone import och försäljning. Men då blir det väl som med alkoholimporten från Tyskland. Svenskarna kör daglig trafik med "privatimport" från vårt sydliga grannland som ligger under halva priset mot vad systembolaget erbjuder.
    Samma sak har ju inträffat i de stater i USA och Canada som legaliserat. De "statliga" shopparna har ju blivit utkonkurerade av privatproduktion och privatimport.

    DÄREMOT MÅSTE svenska staten få stopp på alla andra droger än Cannabis. Dom drogerna som bevisligen DÖDAR svenska ungdomar. Överdos är väl nästan den mest vanliga dödsorsaken bland 12 - 35 åringar idag. Mycket av den skulden har väl våra politiker och lagstiftare som lurat och bedragit svenska folket åtskilliga årtionden med att Cannabis skulle förorsaka att - röker jag en pipa Cannabis idag så kommer jag att få ett oerhört sug efter tyngre droger som amfetamin, kokain och heroin i morgon.

    TACK VÅRA SVENSKA POLITIKER OCH LAGSTIFTARE FÖR ALLA TUNGA DROGER SOM FLÖDAR FRITT!  Demon

  • Håkan på Öland
    tillägg till mitt inlägg ovan... samtidigt anser jag faktiskt att föräldrarna också bör ha ett visst ansvar över att deras tonåringar knarkar och dör. Men det går väl så när föräldrarna jobbar häcken av sig och har 111 andra intressen än sina barn och knappt ser dom en gång per dygn.  Gråter
  • klyban
    Håkan på Öland skrev 2019-12-17 13:01:25 följande:
    tillägg till mitt inlägg ovan... samtidigt anser jag faktiskt att föräldrarna också bör ha ett visst ansvar över att deras tonåringar knarkar och dör. Men det går väl så när föräldrarna jobbar häcken av sig och har 111 andra intressen än sina barn och knappt ser dom en gång per dygn.  Gråter

    Det är få som föräldrar som ens vet hur en sådan diskussion går till.
    Och hela samhället ropar alltid man ska slå med hela armen i frågan.
    Så för lära föräldrar detta som inte redan har kunskaper, är ett gigantiskt jobb.


    Men visst är det så att de har ett ansvar, men vem får man hjälp av i frågan?
    Vet man kan hävda en del, men det är stor problematik där.
    Staten har ju en orubblig syn på droger, som världen bevisar är fel genom praktiska exempel.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Studentpappa
    klyban skrev 2019-12-17 12:22:40 följande:

    Använde dom så mycket amfetamin?
    Man lär sig alltid nått nytt, amfetamin har annars varit ovanligt lite av.
    Och ögonen kan man verkligen dölja detta för lärare, låter lite udda faktiskt att det skulle gå.


    Om det var Amfetamin har jag ingen aning om, inte heller mängden. Men det var ju tillräckligt för att dö i överdoser iofs inte på högstadiet. Så då hade man kanske övergått till att injicera eller ta något annat man kan dö av. Vi hade ett par kollektiv som hade sina intagna ungdomar på vår skola så det bidrog ju rätt kraftigt, de var ju inte placerade där för att de var skötsamma direkt, och de lugnade inte ner sig och drog istället med sig andra.

    Jag hängde en del med några av dem men pundade aldrig och har aldrig ens dragit en holk, en tjej på hemmet var sugen på mig ett tag och man blev ju lite lockad då hon var snygg men som tonåring var jag lite rädd för vad andra tyckte, så en tjej från "hemmet" smällde väl inte så högt tänkte jag.

    Hon försökte någon månad senare bränna ner hela hemmet på natten när alla sov, som tur var misslyckades hon.. Kan varit ett av mina bättre beslut som tonåring att stå över, båda mina "kompisar" från det hemmet är idag döda. Vad som hände tjejen vet jag inte då hon blev omplacerad efter branden. 
    Ride it like you stole it
  • Håkan på Öland
    klyban skrev 2019-12-17 13:08:38 följande:

    Det är få som föräldrar som ens vet hur en sådan diskussion går till.
    Och hela samhället ropar alltid man ska slå med hela armen i frågan.
    Så för lära föräldrar detta som inte redan har kunskaper, är ett gigantiskt jobb.


    Men visst är det så att de har ett ansvar, men vem får man hjälp av i frågan?
    Vet man kan hävda en del, men det är stor problematik där.
    Staten har ju en orubblig syn på droger, som världen bevisar är fel genom praktiska exempel.


    Jag syftade inte på att "samhället" ska lära upp alla landets föräldrar över alla "dödsdroger" som finns med hjälp av bara ett knapptryck bort på en smartphone och som kommer som ett brev på posten med hjälp av PostNord. Utan vill föräldrarna få den kunskapen så får de själva sätta sig med en dator och studera alla sidor som deras barn kanske dagligen besöker. All info finns på nätet. Men så länge föräldrarna har andra viktigare aktiviteter som gym osv än att rädda sina barn från livsfarliga droger som bevisligen kostar liv på ungdomar var- och varannan dag så kommer ungdomarnas knarkande att bara öka.

    Det absolut farligaste är väl att knappast någon substans som säljs på nätet upplyses om rekommenderad dos. När tom vissa preparats rekommenderade dos är storleken av ett halvt saltkorn. Vilken tonåring klarar av att under ett mikroskop kliva ett saltkorn? Tar de hela saltkornet så dör de. Syftar på dödsdrogen FENTANYL som senaste veckorna har kommit i en extrastark version där brukaren rekommenderas att klyva storleken av ett saltkorn för bra rus. "Hela" saltkornet = DÖDEN! 
Svar på tråden Anders & Knarket TV4