• anonym2005

    Ska bli förlöst med kejsarsnitt, har många frågor

    Hej!

    Jag ska snart bli förlöst med kejsarsnitt med mitt första barn då han ligger i säte och inte ville vända sig.

    Det känns både lite betryggande att få snitt men samtidigt läskigt.

    Mest obehagligt är det där med kateter, inte så kul att ha nån främling som ska in där och rota med en massa grejer. Sen undrar jag, får man ha trosor på sig under operationen?

    Det är ju magen dem snittar, liksom...? Eller man är helt exposed då med?

  • Svar på tråden Ska bli förlöst med kejsarsnitt, har många frågor
  • Anotherone
    anonym2005 skrev 2019-12-19 08:57:39 följande:
    Skönt med någon som förstår hur man känner, jag får väl försöka tänka på att det är tillfälligt och snabbt gjort.

    På förlossningsavdelningen där man hamnar sedan, får man ha sina egna kläder på sig där?
    Jag använde sjukhusets kasslerbrallor under hela min vistelse på drygt 4 dygn. Du har avslag precis som efter en vaginal förlossning (oavsett hur man föder så skapas ett sår i livmoderväggen när moderkakan lossnar/tas bort) vilket gör att du måste använda stora bindor i början och då var det helt enkelt smidigare med sjukhustrosorna. Ofräscht att smutsa ner sina egna kände jag men det gör man ju som man vill.
    Sen hade jag ett par mjuka yoga-shorts med hög mudd, amningslinne samt makens hoodie. Det var superskönt när man behövde röra sig runt på avdelningen, att ha hans stora tröja som inte satt åt nånstans och ha händerna i fickorna och liksom stötta magen som var öm.
    Tofflor är också bra eller nån slags inneskor!
  • Anonym (3)
    anonym2005 skrev 2019-12-19 08:57:39 följande:

    Skönt med någon som förstår hur man känner, jag får väl försöka tänka på att det är tillfälligt och snabbt gjort.

    På förlossningsavdelningen där man hamnar sedan, får man ha sina egna kläder på sig där?


    Inne på operation så blir du först bedövad och sen sätts skynke upp så när de väl exponerar dig nedtill så känner du ingenting så man är liksom lite omedveten om att man ligger naken, den delen av kroppen blir bortkopplad, svårt att förklara.

    På uppvaket har du fortfarande operationskläder och väl på BB så tar det ytterligare ett par timmar till innan all känsel är tillbaka och katetern tas ut. Efter det är det fritt fram för egna kläder! Det är fortfarande mammabyxor som gäller.. mjuka sådana.

    Många talar sig varma om kasslertrosorna, men det var det första jag tog av mig när jag väl fick duscha! Tyckte de var vidriga. Hade mina egna trosor och vanliga bindor, använde inte ?blöjbindorna? man får.
  • anonym2005
    Anonym (3) skrev 2019-12-19 09:46:43 följande:

    Inne på operation så blir du först bedövad och sen sätts skynke upp så när de väl exponerar dig nedtill så känner du ingenting så man är liksom lite omedveten om att man ligger naken, den delen av kroppen blir bortkopplad, svårt att förklara.

    På uppvaket har du fortfarande operationskläder och väl på BB så tar det ytterligare ett par timmar till innan all känsel är tillbaka och katetern tas ut. Efter det är det fritt fram för egna kläder! Det är fortfarande mammabyxor som gäller.. mjuka sådana.

    Många talar sig varma om kasslertrosorna, men det var det första jag tog av mig när jag väl fick duscha! Tyckte de var vidriga. Hade mina egna trosor och vanliga bindor, använde inte ?blöjbindorna? man får.


    Skönt att det finns den möjligheten, känner att jag vill göra detsamma, känns bra att kunna få så mycket info som möjligt innan, Tack allihopa!
  • Anonym (Ö)
    anonym2005 skrev 2019-12-19 09:56:13 följande:

    Skönt att det finns den möjligheten, känner att jag vill göra detsamma, känns bra att kunna få så mycket info som möjligt innan, Tack allihopa!


    Ja det är mycket man tror innan man varit med om det.
  • Anonym (Avslag)
    anonym2005 skrev 2019-12-19 09:56:13 följande:

    Skönt att det finns den möjligheten, känner att jag vill göra detsamma, känns bra att kunna få så mycket info som möjligt innan, Tack allihopa!


    Jag hade så mycket avslag efter kejsarsnittet att jag inte kunde ha vanliga bindor förrän jag kom hem, du kan ju ta med egna bindor men var förberedd på vilket som. Egna trosor behöver vara med hög midja, du vill inte ha resåren precis över operationssåret. Mitt ärr sitter i bikinilinjen och när jag var på BB satt det en stor vattentålig kompress på såret, kanske 5 cm gånger 15 cm? Minns inte exakt hur stor, men nättrosorna gick att dra ut åt alla håll och kanter och satt inte åt på fel sätt.

    Sedan rekommenderar jag att inte ta med de finaste kläderna, det blir lätt kladd, både svett, mjölk, baby som råkar kissa innan man hunnit få på en ny blöja osv. Jag använde sjukhuskläderna i några dagar (låg inne en vecka) och bytte väldigt ofta tills vi fått in snitsen med var mjölk och annat hamnar...
  • anonym2005

    Åh nej, Åh nej, Åh nej!!!

    Jag har tappat bort papperna från barnmorskan om vilken blodgruppering jag har, och inför kejsarsnittet vill de att jag har dessa med!

    Bebisen och jag har dessutom olika blodtyper, något om att vara rh positiv eller negativ så jag ska få antikroppar och sådant.

    Men nu hittar jag såklart inte papperna!

    Ska ringa till barnmorskan på måndag, de måste väl kunna skicka ut nya?

  • Ignoramus

    Spontant borde det gå att ordna, men det kanske tar längre tid än bara någon dag om det är nåt annat ställe som i sin tur sitter på papperna. HELT värdelöst system för övrigt, hur i hela helvete kan det inte vara digitaliserat 2019?!? ?Men tänk om det startar för tidigt?! Jag kan ju inte gå omkring med de här papperna överallt, hela tiden??

    (Helt utan ironi) ?Joooo. Jo, det måste du! Köp en plastficka att stoppa dem i!?


    anonym2005 skrev 2019-12-20 17:14:51 följande:

    Åh nej, Åh nej, Åh nej!!!

    Jag har tappat bort papperna från barnmorskan om vilken blodgruppering jag har, och inför kejsarsnittet vill de att jag har dessa med!

    Bebisen och jag har dessutom olika blodtyper, något om att vara rh positiv eller negativ så jag ska få antikroppar och sådant.

    Men nu hittar jag såklart inte papperna!

    Ska ringa till barnmorskan på måndag, de måste väl kunna skicka ut nya?


  • Anonym (Ingen fara)
    Anonym ((Inget konstigt)) skrev 2019-12-19 07:22:44 följande:

    Tycker inte alls det är konstigt. Men utsätts för en situation man aldrig varit med om förut. Klart man har funderingar om allt möjligt. Och könsorganet är ändå en väldigt privat plats. Finns väl en anledning till att så många undviker cellprov, det är jobbigt att exponera sig. Inför min förlossning var jag mest rädd för de undersökningar man måste göra...väl för ville man bara ha ut ungen och orkade inte bry sig om nåt.


    Jag tycker ändå att det är konstigt att på förlossningsdagen bry sig om att vara naken undertill. I övrigt hatar jag att gå till gyn eftersom det är DÅ jag hatar att vara naken och bli rotad i könsorganet.
  • Anonym (Snitt)

    Har gjort planerat kejsarsnitt, du får inte ha trosor men bh går bra om den inte har bygel. Kateter får du be om att få insatt efter bedövning/sövning, katetern gjorde skit ont och var hemskt. Jag var uppe och gick fem minuter efter att jag vaknade.

  • Ignoramus

    Ah, jag fick katetern långt innan bedövningen - flera timmar - men det kanske var för att vår tid hela tiden blev framflyttad. Tyckte inte att det gjorde ont, men det var en väldigt märklig och lite obehaglig känsla. Fick inte heller gå upp på flera timmar, förlorade lite för mycket blod tror jag, men jag kände mig pigg nog att lämna uppvaket Långt innan jag faktiskt fick göra det.


    Anonym (Snitt) skrev 2019-12-21 10:21:16 följande:

    Har gjort planerat kejsarsnitt, du får inte ha trosor men bh går bra om den inte har bygel. Kateter får du be om att få insatt efter bedövning/sövning, katetern gjorde skit ont och var hemskt. Jag var uppe och gick fem minuter efter att jag vaknade.


Svar på tråden Ska bli förlöst med kejsarsnitt, har många frågor