• CrookedTail

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • Autumn leaf
    CrookedTail skrev 2020-08-06 18:21:56 följande:

    Välkommen hit, bara kul med fler man kan prata av sig med :) Jag har oxå lågt AMH och lyckades bli spontantgravid 2017, vilket tyvärr resulterade i ett missfall i v.13 :/ Efter det har vi gjort två misslyckade IVF-försök som inte ens ledde till återföring, och därefter två ÄD-försök och väntar på vårt tredje. Jag känner samma som du, att svenska kliniker omöjligt kan hålla samma kvalitet som utländska, framför allt pga erfarenheten. (vi går på AVA Riga)


    Vilken resa ni har genomgått. Det är ofta en krokig väg tills man kommer fram till ÄD har jag upptäckt. Man tror knappt man kan klara det men så är man ändå här. Håller alla tummar och tår inför er lucky number three.

    Vet ni varför de två ÄD försöken inte fungerat eller ingen som kan svara på? Är det något som de kan göra annorlunda till ert tredje försök? Använder ni samma klinik och samma donator?

    Väntar ni pga Corona eller stimulering av donator?

    Är ni nöjda med AVA Riga?

    Du har kanske redan förklarat i tidigare inlägg, är ju en imponerande lång tråd!
  • Autumn leaf
    GrodanS77 skrev 2020-08-06 20:04:17 följande:

    Så de garanterar bara ett embryo transfer på 8 ägg? Hm... vi valde tio ägg nu senast och fick bara ett et, inget till frysen. Nu ligger ett ?reklamationsärende? mot äggbanken via vår klinik.

    Vi har valt svenska kliniker. Först vart det Umeå som resulterade i vår dotter. Nu gör vi försök i Uppsala. Först var det för att vi kunde så lite om äd processen och det kändes för ?läskigt? och omständigt att vända sig utomlands. Vi var ganska trötta och utmattade efter allt tidigare försök och missfall, så det kändes lite övermäktigt helt enkelt. Nu vill vi ha en klinik nära så att det är lättare att ta sig fram o tillbaka. Jag har inte haft problem med att ägg inte fäster och därför inte sett det som jag har behövt hela ?arsenalen? som utländska kliniker kan erbjuda. Men det hade gått snabbare att få dottern om vi vänt om utomlands eftersom vi till Umeå stod 3 år i kö. Har gjort ivf och äd sammanlagt 10 insättningar och fått 6 st pluss. 3 pluss på ivf som resulterat i två ma och ett utomkveds. Konstaterat kromosomavvikelse. Så äd istället. Där har jag nu haft två pluss som ?gått tillbaka? efter ett par dagar och sen ett plus som blev ett barn. Dvs plussat på alla tre äd-insättningar. Ska prata med kliniken om medicindoserna för jag tror att jag låg lägre i doser än när jag gjorde i Umeå.

    Kriterier för donatorn...eftersom jag är mörkhårig med lite röd ton så får donatorn gärna ha något liknande, gröna ögon (eller bruna), minst min längd gärna några cm längre, kroppsform som stämmer hyfsat bra. Det är väl ungefär det man får ha synpunkter på vid äd i Sverige. Vad jag vet så går de inte på utbildning och intressen osv. Men vänder man sig utomlands så kan man väl oftast välja sånna saker också om jag har förstått det rätt.


    Ja, garantin med 1 embryotransfer / cykel verkar vara vanlig åtminstone i Öresundsregionen och de vi talat med.

    Normalt sett får de ut i genomsnitt 8 ägg, sedan är det bortfall pga inte mogna, inte befruktas och eventuellt inte utvecklas som de skall.

    Men alla de embryo som går till frysen är våra. Har vi tur blir det fler än det enda garanterade embryot.

    Kan du inte berätta lite om att ni fick välja 10 ägg? Vad innebär det?

    Förstår er fullt ut! Man måste orka. Det är ju en större uppgift att åka utomlands även med duktiga koordinatorer som hjälper en. Vi kände samma inför IVF. Det var för övermäktigt att ge sig ut i Europa då. Även med tanke på Corona så var det ren tur att vi fick göra IVF eftersom många fått pausa sina behandlingar i utlandet.

    Dock kanske vi hade haft större tur/skicklighet? Vem vet?

    Ja, jag tror i vissa länder kan man få ganska mkt information om donatorn. Men det är ofta inte en öppen el icke-anonym donator vilket vi gärna vill ha. Som sagt, det kanske är något vi får omvärdera beroende på hur det går. Vi har typ fått välja det ni valt. Min man hade gärna velat önskat personlighet så barnet påmint om mig till sättet.

    Är det någon som funderat på att ha som kriterium att välja en donator som donerat tidigare och det lyckats med för någon annan familj?

    Varför tror du att du plussade och det gick tillbaka? Ljuvligt att veta att det gått bra med ÄD och ni fått en dotter. Jag hoppas det blir allas våran lycka!
  • GrodanS77
    Autumn leaf skrev 2020-08-06 23:40:05 följande:

    Ja, garantin med 1 embryotransfer / cykel verkar vara vanlig åtminstone i Öresundsregionen och de vi talat med.

    Normalt sett får de ut i genomsnitt 8 ägg, sedan är det bortfall pga inte mogna, inte befruktas och eventuellt inte utvecklas som de skall.

    Men alla de embryo som går till frysen är våra. Har vi tur blir det fler än det enda garanterade embryot.

    Kan du inte berätta lite om att ni fick välja 10 ägg? Vad innebär det?

    Förstår er fullt ut! Man måste orka. Det är ju en större uppgift att åka utomlands även med duktiga koordinatorer som hjälper en. Vi kände samma inför IVF. Det var för övermäktigt att ge sig ut i Europa då. Även med tanke på Corona så var det ren tur att vi fick göra IVF eftersom många fått pausa sina behandlingar i utlandet.

    Dock kanske vi hade haft större tur/skicklighet? Vem vet?

    Ja, jag tror i vissa länder kan man få ganska mkt information om donatorn. Men det är ofta inte en öppen el icke-anonym donator vilket vi gärna vill ha. Som sagt, det kanske är något vi får omvärdera beroende på hur det går. Vi har typ fått välja det ni valt. Min man hade gärna velat önskat personlighet så barnet påmint om mig till sättet.

    Är det någon som funderat på att ha som kriterium att välja en donator som donerat tidigare och det lyckats med för någon annan familj?

    Varför tror du att du plussade och det gick tillbaka? Ljuvligt att veta att det gått bra med ÄD och ni fått en dotter. Jag hoppas det blir allas våran lycka!


    Vår klinik använder äggbanken med frysta ägg. Då kan man välja om man vill betala för 6, 8, 10 ägg. Alla ägg som Sen blir befruktade och går att frysa får man givetvis behålla.

    Läkaren på vår klinik säger att hon så långt det går väljer donatorer som fått egna barn och som är 25-30 år. Tillräckligt gammal för att ha hunnit få barn och förstå vad donationen innebär samt inte för gammal i fertilitetssammanhang.

    Ang väntetid när vi gjorde försök för dottern, då var det bara Umeå där man kunde göra privat. Sen januari 2019 så finns det fler kliniker i och med lagändring. Har kortat ner tiden avsevärt. När vi ställde oss i kö så sa de 1-2 år, efter 1,5 år så var det vår tur, men sen sköt de på läkarbesöket I nästan ett halvår och sen efter det på behandlingen 2 månader i taget. Det gjorde att tiden gick. Hade vi vetat från början att det skulle ta så lång tid hade vi nog vänt oss utomlands ändå.

    Öppen donation är det vi också vill ha, därför kändes det också bra med sverige.

    Vi känner oss stressade. Tog tio år att få dottern och har nu hunnit fylla 43. Väntar just nu på svar från kliniken där vi än så länge bara gjort 1 syskonförsök om reklamation av äggen då det bara blev ett som gick att använda.
  • GrodanS77

    Du frågade också om varför ägget släppte... vet inte. Kan ha varit dåligt genetiskt eller så kan jag ha behövt annan dos på medicinen. Jag har kommit längre i förklimakteriet nu än när jag fick dottern så kanske behöver mer stöd, vet inte helt enkelt. Kliniken har haft semesterstängt och inväntar besked om äggen innan vi pratar nästa steg så har inte pratat om annan behandlingsplan än.

  • bellis2

    Angående val av donatorn var det väldigt viktigt för mig att vi fick veta så mycket som möjligt om donatorn, utseendet, bakgrund, utbildning, info om familj. Hade det väldigt jobbigt att acceptera ÄD till en början men kände mig så mycket tryggare att kunna välja fritt. Fick panik över hur det gick tillväga i Sverige och Danmark. Sedan har jag svårt för hur svenska sjukvården fungerar efter allt jag varit med om och har ingen tillit för den, tyvärr.

    Angående varför ÄD inte fungerar kan det ju finnas många orsaker så klart men det är viktigt med duktiga embryologister som verkligen studerar äggens kvalitet och embryonas kvalitet (väggen, cellerna osv.) så att det blir toppkvalitet från början.

    Medicinerna och behandlingsplanen är ju en annan viktig del.

  • Sofia95

    Tack för alla tips om hudvård/smink :) jag har också erfarenhet av att lite fetare produkter ger bäst effekt. Just nu är min hy bra (men så använder jag fortfarande Epiduo), men jag började också med kollagen för två månader sedan och jag tycker det känns bra!

  • Sofia95
    Autumn leaf skrev 2020-08-06 23:16:51 följande:

    Ja, vi fick köpa 3-dealen. Jag har lågt AmH men fortfarande inom gränsvärdena för min ålder, dock åt det lägre hållet. Jag visste inte att det fanns en gräns på klinkerna, kanske närmade jag mig den med de kommentarerna från kliniken? De såg det som väldigt hoppfullt då vi ganska nyligen varit gravida på naturlig väg.

    Äggdonation löser förhoppningsvis infertilitetsproblemet och ger oss resultat i vår syskonönskan men det är ingen enkel väg att gå rent känslomässigt. Det är ett sådant stort steg från hur jag/vi ursprungligen tänkt sig familjen. Jag har sörjt enormt och haft mycket funderingar kring framtiden, syskonens relation, andras reaktion etc. Det har krävt tid att processa. Nu har vi landat i att viktigast är syskon och fler barn, och ett äggdonator barn får en annan skapelsehistoria men är samma önskade och efterlängtade barn.

    Kan varmt rekommendera sajten definingmum.com som varit en stor tröst för mig.

    Hur hanterade ni andra att ta steget mentalt o känslomässigt till ÄD?

    Precis - så är det! Tekniken är fantastisk! Helt otroligt vad som kan göras. Vi får sätta vårt hopp till den och hålla tummarna.

    Det känns inte som det gått så fort. IVF o ÄD processer har ett eget liv känns det som, tiden går och går mellan alla steg i processen. Vi har finansierat det själv, så vi har inte haft någon väntetid på Region Skåne, dessutom vill vi gärna ha inte allt för länge mellan eventuella syskon om möjligt. Vi får se om det är vår tur!

    Är det något som stressar er andra att tiden verkar springa iväg med all väntan eller kan ni hitta lugn i att bara trust the process?


    Vår väg till ÄD blev "kort". Egentligen började de prata om det redan vid första utredningsbesöket. Inte rakt ut, men de pratade om misstänkt POI och jag googlade, såklart.. Sen hade mina hormoner nåt litet uppsving och hamnade på normala nivåer, både östrogen och FSH. Men vid nästa provtagning var de obefintliga igen och då togs även AMH som knappt var mätbart (>0,21). Detta bekräftades med VUL, inga synliga äggblåsor. Så för oss har IVF aldrig kommit på tal, vi blev rekommenderade ÄD direkt. Det var en sorg jag inte trodde jag skulle kunna ta mig ur överhuvudtaget, tillvaron rasade och jag fann ingen glädje i någonting. Men tid läker ju sår, även när vi inte tror det och när jag tillåtit mig att sörja, (för det gjorde jag verkligen!!) så landade jag i det. Självklart är jag fortfarande stundvis ledsen, men jag låter det inte ta överhanden. Ibland skojar jag om det. Typ att det är tur att inget barn kommer att få ärva det ena och det andra med mig som jag gillar mindre. Ibland för att jag kan se på det relativt lättsamt, ibland för att skydda mig själv. Jag tror att den jobbigaste biten i processen är fram till dess att barnen finns. När det väl finns ett mirakel där tror jag att det inte kommer att spela någon roll i världen att vägen var kantad, då är det liksom ändå våra barn.

    Men ja, jag känner mig stressad av väntetider. Det är därför vi vänt oss till privat klinik trots att vi är berättigade landstingsförsök. Även om det inte skulle lyckas nu så känner jag att vi åtminstone försöker medan vi väntar i så fall :)
  • CrookedTail
    Autumn leaf skrev 2020-08-06 23:24:06 följande:

    Vilken resa ni har genomgått. Det är ofta en krokig väg tills man kommer fram till ÄD har jag upptäckt. Man tror knappt man kan klara det men så är man ändå här. Håller alla tummar och tår inför er lucky number three.

    Vet ni varför de två ÄD försöken inte fungerat eller ingen som kan svara på? Är det något som de kan göra annorlunda till ert tredje försök? Använder ni samma klinik och samma donator?

    Väntar ni pga Corona eller stimulering av donator?

    Är ni nöjda med AVA Riga?

    Du har kanske redan förklarat i tidigare inlägg, är ju en imponerande lång tråd!


    Efter att det andra ÄD-försöker misslyckades ville kliniken att jag skulle genomgå en hysteroskopi för att se varför två embryon av god kvalitet inte fäst. Hysteroskopin gjordes i Sverige och där kunde de konstatera sammanväxningar i livmodern, troligtvis efter skrapningen som fick göras efter mitt missfall. Så nu har jag gjort en ny skrapning och ska göra ytterligare en skrapning inför nästa återföring + att de satte in en spiral emellan för att förhindra nya sammanväxningar. Vi skulle ha börjat planera inför nästa återföring i början av juni, så om vi kan starta i nästa månadsskifte är jag ändå rätt nöjd med tidsförhållandena.

    Angående beslutet att gå över till ÄD så var det faktiskt Cilla i podden ?Jag vill ha barn? som hjälpte mig vidare. Hon satte ord på min ångest: ?genpanik? och fick mig att förstå att gener inte är så viktigt och att majoriteten, för att inte säga alla som gjort ÄD, väldigt sällan ens tänker på att barnet inte har ens gener när barnet väl är fött. Rekommenderar verkligen den podden till alla, som lixom jag, hade enorm ångest över att behöva acceptera att ÄD troligtvis var det enda alternativet för oss.
    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Autumn leaf
    bellis2 skrev 2020-08-07 01:01:57 följande:

    Angående val av donatorn var det väldigt viktigt för mig att vi fick veta så mycket som möjligt om donatorn, utseendet, bakgrund, utbildning, info om familj. Hade det väldigt jobbigt att acceptera ÄD till en början men kände mig så mycket tryggare att kunna välja fritt. Fick panik över hur det gick tillväga i Sverige och Danmark. Sedan har jag svårt för hur svenska sjukvården fungerar efter allt jag varit med om och har ingen tillit för den, tyvärr.

    Angående varför ÄD inte fungerar kan det ju finnas många orsaker så klart men det är viktigt med duktiga embryologister som verkligen studerar äggens kvalitet och embryonas kvalitet (väggen, cellerna osv.) så att det blir toppkvalitet från början.

    Medicinerna och behandlingsplanen är ju en annan viktig del.


    Ja, jag tror absolut att labbet är en viktig del. Att det håller hög klass och de är skarpa som arbetar där. Att kunna ge ägg mottagaren rätt medicinering och förutsättningar för att kunna fortsätta graviditeten efter transfer. Av någon anledning uppfattar jag det som att Östeuropa verkar vara väldigt långt framme inom fertilitetsbehandlingar. Och erbjuder så mycket service runtomkring själva processen, webinars, gratis konsultation etc.

    Har du några tips om just förväntningar på labb / embryokvalitet och har du haft den sortens samtal med din klinik?

    Vad tråkigt att höra att du har haft ett sånt dåligt bemötande inom svensk sjukvård. Är du nöjd nu? Vilket land gick ni med för ÄD?

    Tack för du delar, alltid intressant att höra hur resonemang går.

    Tyckte du att du kunde hitta en bra match enligt era önskemål eller var det svårt att landa i vem som ni skulle välja?

    I den bästa av världar så hade jag önskat så mycket info som möjligt om donatorn, att få ?välja? själv med typ foto och även ha en öppen donator för barnets skull i framtiden. Haha, nu låter det som att jag vill ha en extra familjemedlem men jag menar att få stilla så mycket frågor och tankar och oro inför ÄD (även enkla saker som vad kan barnet tänkas få utseendemässigt - även om genetik är omöjligt att förutspå hur det faller ut) och även erbjuda möjligheten till kontakt efteråt för ett myndigt barn.

    Sen tror jag som så många kloka kvinnor skrivit här redan att tankarna innan och efter processen är helt olika. Man är bara lycklig över sitt barn! Fasiken, ingen kan säga att vi inte kämpar!
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020